۱۳۹۴ تیر ۱۹, جمعه

رویای روحانی و رفسنجانی برای برقراری رابطه با آمریکا و بی میلی خامنه ای

شیخ حسن روحانی در دیدار با اساتید دانشگاه ها گفته است: «امروز ۳۶ سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته و دیگر دوران احساسات سپری شده و باید واقعیات را تبیین كنیم تا جامعه ما بداند كه در دنیا چه خبر است و چگونه باید با دنیا تعامل كنیم. بعضی فکر می‌کنند در ماجرای مذاکرات هسته‌ای، ‌دولت تنها دنبال این است که یک معضل به نام پرونده هسته‌ای را حل کند. پرونده هسته‌ای و حل آن اولین گام برای حل معضلات اساسی است.»
در آن سو هاشمی رفسنجانی هم در گفتگو با گاردین اعلام کرده است: «مذاکرات هسته‌ای تابوی گفت‌وگوی رو در رو با آمریکا را شکسته و توافق می‌تواند گامی بزرگ رو به جلو باشد و بازگشایی سفارت آمریکا در ایران، غیر ممکن نیست اما این مسئله به رفتار طرفین بستگی دارد.»
اما رهبر جمهوری اسلامی سید علی خامنه ای نظر دیگری دارد : من البتّه هیچ‌وقت نسبت به مذاکره‌ی با آمریکا خوش‌بین نبودم. نه از باب یک توهّم بلکه از باب تجربه؛ تجربه کردیم. حالا اگر یک روزی ــ ما که در آن روز قاعدتاً نخواهیم بود ــ شماها ان‌شاءالله در جریان حوادث و جزئیّات و یادداشت‌ها و نوشته‌های این روزها قرار بگیرید، خواهید دید که این تجربه‌ی ما از کجا حاصل شده؛ تجربه کردیم. لکن با وجود اینکه من خوش‌بین نبودم به مذاکره‌ی با آمریکا، با این مذاکرات موردی، مخالفت نکردم، موافقت کردم؛ لکن درعین‌حال جدّاً دغدغه دارم؛ این دغدغه ناشی از آن است که طرف مقابل بشدّت اهل فریب و دروغ و نقض‌عهد و حرکت در خلاف جهت صحیح است؛ طرف مقابل این‌جوری است.
حال با شرایط امروز منطقه و مشکلات اقتصادی ،اجتماعی و سیاسی مردم ایران ، آیا رویای روحانی و هاشمی به واقعیت خواهد رسید و یا مقاومت خامنه ای باعث عدم تحقق این آرزو خواهد شد ؟ اما یک نکته را نباید فراموش کرد که ، خمینی در وصیتنامه خود برای وراثش نوشته است : حفظ نظام از هر واجبی واجبتر است و لذا در این حالت وزن روحانی و هاشمی بر خامنه ای خواهد چربید .

کمپین سفارت سبز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر