۱۳۹۱ اسفند ۲۷, یکشنبه

مشکلات جهان با حضور نظامی آمریکا رفع نمی‌شود


کیسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا در سخنرانی خود درشورای امور جهانی دالاس گفت: ما نمی‌توانیم تمامی تراژدی‌ها را با حضور نظامی آمریکا رفع کنیم. ما تمایل داریم تا با سیاست خارجی بعنوان یک گزینه فوق‌العاده و خطیر بهره ببریم.
کیسینجر مدعی شد که آمریکا و همپیمانان غربی این کشور که ایران را به دنبال کردن برنامه تسلیحات هسته‌‌ای متهم می‌کنند، تنها یک سال زمان دارند تا ایران را از تسیلحاتی شدن باز دارند. وی ادامه داد که ایران می‌تواند ظرف مدت 12 ماه، به مسلح کردن یک کلاهک هسته‌ای با مواد هسته‌ای دست پیدا کند.  کیسینجر اعلام کرد که مذاکرات ناموفق بین ایران و کشورهای غربی تنها به نفع ایران است و اگر ایران سلاح‌های هسته‌ای بسازد، کشورهای همسایه تلاش می‌کنند تا سلاح هسته‌ای بسازند یا به آن دست پیدا کنند. وزیر خارجه اسبق آمریکا در خصوص راهکاری برای برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما باید تصمیم بگیریم که آیا تحریم‌ها را افزایش دهیم یا از دیگر راههای اعمال فشار استفاده کنیم و یا کمی سازش کنیم. این یک تصمیم بسیار سخت است. ما باید مطمئن شویم که خود را به یک درگیری و نزاع بی پایان وارد نمی‌کنیم.
از دیگر مسائلی که کیسینجر به آن اشاره کرد، موضوع سوریه بود که مدعی شد، ایران علاوه بر برنامه هسته‌ای در صدد است از قدرت و کنترل خود در سوریه استفاده کند و آمریکا باید گروههایی را که در سوریه می‌تواند از آنها حمایت کند، شناسایی کرده و با روسیه وارد همکاری شود.

Read more