۱۳۹۴ فروردین ۲۶, چهارشنبه

همسوئی کاخ سفید با لایحه کنگره آمریکا در خصوص توافق هسته ای با جمهوری اسلامی

تنها ده روز پس از قرائت بیانیه لوزان، نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه کنگره، لایحه خود را درخصوص توافق هسته ای با جمهوری اسلامی که البته رئیس جمهور اوباما مکرراً وعده وتوی آنرا داده بود، به تصویب رساندند. شایان ذکر است که پس از تصویب این لایحه ،سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که اوباما مانعی برای امضاء این لایحه و تبدیل آن به قانون رسمی امریکا را ندارد.
در این طرح که به اتفاق آراء به تصویب کمیته روابط خارجی سنا رسیده و اکنون موافقت اوباما برای تبدیل شدن به قانون را نیز گرفته است، برداشته شدن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را دستکم ۳۰ روز به تعویق انداخته و به کنگره اجازه بررسی و رأی دادن به توافق را می‌دهد.
این طرح که توسط باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی و رابرت منندز سناتور ارشد دموکرات ارائه شده و مجموعاً از سوی ۲۱ سناتور به صورت مشترک مورد حمایت قرار دارد، دولت باراک اوباما را ملزم می‌کند در صورت حصول هرگونه توافقی با جمهوری اسلامی ، ظرف ۵ روز آن را برای بررسی به کنگره ارائه دهد.
تبدیل این طرح به قانون، به آن معنی است که دولت باراک اوباما دستکم تا ۳۰ روز امکان برداشتن تحریم‌های ایران را نخواهد داشت. این در حالی است که حسن روحانی در سخنرانی خود پس از توافق لوزان اعلام کرده بود تحریم ها در روز امضاء توافق لغو خواهند شد.
دراین طرح دوره‌ای ۵۲ روزه برای بررسی توافق هسته‌ای در نظر گرفته شده است. یک دستیار سناتور کورکر روز گذشته درباره دوره زمانی ۵۲ روزه گفته بود کنگره برای نظارت بر این طرح و تصویب یا رد آن، ۳۰ روز زمان دارد.
پس از آن در صورتی که کنگره با توافق با ایران مخالفت کرد، رئیس‌جمهور برای وتوی آن ۱۲ روز زمان دارد. در صورتی که اوباما مخالفت کنگره را وتو کند، قانونگذاران ۱۰ روز باقی‌مانده را زمان خواهند داشت تا با جمع‌آوری دستکم ۶۷ رأی از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا (دو سوم آرا)، حق وتو را از اوباما سلب کنند.
همچنین یک هفته پس از صدور بیانیه لوزان و در شرایطی که تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی با وجود اصرار دلواپسان نظام اسلامی مبنی بر صدور فکت شیت ایرانی از صدور و انتشار آن استنکاف می کنند، جان کری وزیر امور خارجه امریکا در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی آمریکا ، در پاسخ به انتقادات و فشار مطرح‌شده از سناتورهای جمهوری خواه درخصوص آنچه طرف آمریکایی در مورد تفاهمات به دست آمده در شهر لوزان سوئیس منتشر کرد، با دفاع از "فکت شیت" آمریکایی گفت: واقعیاتی که تفاهم لوزان بر آن بنا شده، واقعیات هستند. دیروز روس ها نیز در قالب یک بیانیه گفتند که فکت شیت و یا حقایقی که توسط ایالات متحده امریکا بیان شد اطلاعات قابل اعتماد و صحیحی می باشد.
وزیر خارجه آمریکا همچنین گفته است که: من پای تک تک چیزهایی که گفته‌ام و علنی آنها را اعلام کردم، می‌ایستم. توافق موقت ژنو را هم که نگاه کنید، می‌بینید آنها تفسیر متفاوتی را مطرح کردند اما وقتی پای اجرای توافق به میان آمد، آنچه که ما مطرح کرده بودیم، اجرا شده و پیش رفت.

Read more