۱۳۹۰ مرداد ۱, شنبه

سخنگویان وزارت امورخارجه ایران چه کسانی بودند؟

سخنگويي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران از دولت پنجم و در دوران وزارت علي اكبر ولايتي آغاز شد؛ وزيري كه شانزده سال و در چهار دوره تمام در زمان رياست جمهوري خامنه اي و هاشمي رفسنجاني، سكان هدايت وزارت خارجه را بر عهده داشت.
مرتضی سرمدی
به گزارش «تابناك»، نخستين سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران، «مرتضي سرمدي» بود كه تا سال 1370، سخنگويي وزارت خارجه را بر عهده داشت؛ سخنگويي كه بعدها در وزارت خارجه به مقام معاونت و حتي سفارت ايران در لندن هم رسيد؛ كسي كه اخبار مربوط به سفارتش در لندن، بسيار بيش از اخبار سخنگويي اش در تهران در رسانه ها مي پيچيد.
محمود محمدی

اما سخنگويي در وزارت خارجه جمهوري اسلامي با انتصاب «محمود محمدي» رنگ ديگري به خود گرفت، او هشت سال سخنگويي وزارت خارجه را بر عهده داشت و نه تنها در زمان ولايتي، بلكه در دوره وزارت كمال خرازي نيز همچنان سخنگوي وزارت خارجه باقي ماند تا با آمدن حميدرضا آصفي، جاي خود را به وي بسپارد. محمود محمدي بعدها در مجلس هفتم، نماينده هم شد و از سخنگويي به قانونگذاري و سرانجام از قانونگذاري به شهرداري رسيد و در سال 1387 باقر قاليباف وي را به عنوان دبير اولين اجلاس كلان شهرهاي آسيايي منصوب كرد.

محمود محمدي نماينده آباده در مجلس شوراي اسلامي نيز هم اكنون سفير ايران در الجزاير شده است.


حمیدرضا آصفی


بنا بر اين گزارش، «حميدرضا آصفي» كه از سال 1378 تا پايان دوره وزارت كمال خرازي و حتي سال هاي آغازين وزارت خارجه منوچهر متكي، در منصب سخنگويي باقي ماند، بيش از ديگر هم مسلكانش در یاد مردم و افكار عمومي باقي مانده است؛ سخنگويي كه تقريبا همه به «تكذيبيه هاي» معروفش عادت كرده بودند و افزون بر اين، عضويت وي در هيات مديره باشگاه استقلال نگاه طرفدران آبي های پايتخت را نيز به سمت سخنگوي وزارت خارجه جلب كرد، كسي كه شايد بيش از هر مقام ديگري از مسئولان كشور بر سكوهاي ورزشگاه آزادي و صندلي هاي ورزشگاه های خارجي براي ديدن فوتبال مي نشست؛ مسأله اي كه وداع آصفي با خبرنگاران را به صحنه اي نوستال‍ژيك براي دو طرف تبديل كرد.
آصفي هم همچون ديگر اسلافش پس از پايان دوره سخنگويي به ماموريتي رفت كه از نظر ديپلمات ها مأموريت پر رونقي بود، وي در دوره پس از سخنگويي به سفارتخانه ايران در امارات متحده عربي رفت.
سید محمدعلی حسینی
در ادامه و در سال 1385، «سيد محمد علي حسيني»، جانشین حميدرضا آصفي شد. برخي از رسانه هاي خبري در آن زمان، محمد علي حسيني را خوش تيپ ترين چهره دولت نهم مي دانستند! در دوره سخنگويي حسيني، تكذيبيه هاي آصفي به تدريج كمرنگ و عبارت «بررسي مي شود»، جايگزين تكذيبيه هاي آصفي شد، موضوعاتي كه هيچ گاه مشخص نمي شد كه مورد بررسي قرار مي گرفت يا نه!
آنچه اما مشخص بود، اينكه در عمل «تكذيبيه هاي» آصفي و «بررسي مي شودهاي» حسيني در عمل شباهت عجيبي با هم داشتند. حسيني هم پس از پايان مأموريتش در منصب سخنگويي به مأموريت ايتاليا رفت تا وي هم همچون آصفي سرنوشتي فوتبالي پيدا كند و به كشور چكمه اي اروپا و ديار لاجوردي پوشان ايتاليا به سفارت برود.
حسن قشقاوی
«حسن قشقاوي» كه پس از حسيني، پنجمين سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران بود، پيش از سخنگويي دو دوره تمام قباي نمايندگي مجلس را از حوزه رباط كريم بر تن داشت و زماني هم كه به سفارت ايران در سوئد رفت، به عنوان فعالترين سفير ايراني در خارج كشور معرفي شد.
قشقاوي در زمان سخنگويي اگر هر هفته در ميان خبرنگاران بود؛ اما به هنگام بازگشت «شهرام اميري» به تهران، تصويرش بيش از پيش به چشم مي خورد، چهره خندان وي در پشت سر شهرام اميري مدت ها در خاطره اهالي رسانه باقي ماند.
قشقاوي هم البته نيك سرانجام شد و به معاونت كنسولي وزارت خارجه منصوب شد و اين انتصاب را نشان از حسن اعتماد متكي به خود دانست.
و... رامین مهمانپرست
ششمين سخنگو كه اينك از جانب دستگاه سياست خارجي مواضع را اعلام مي كند، كسي نيست جز رامين مهمانپرست كه با وجود چهره نسبتا جوانش، سابقه 25 سال مديريت در وزارت خارجه را دارد، منوچهر متكي در زمان انتصاب وي و هنگامي كه از سوابق وي سخن مي گفت، وي را به جاي سفير، وزير خطاب كرد كه بلافاصله متوجه شد و خطاب به مهمانپرست گفت كه «آرزو بر جوانان عيب نيست».
اينك ششمين سخنگو هم، همچون اسلافش دستیار ويژه وزير هم هست و هر سه شنبه در همان ساختمان «نه شرقي، نه غربي، جمهوري اسلامي» پاسخگوي خبرنگاران، البته برخي خبرنگاران است و گاهي تكذيب مي كند، گاه قول بررسي مي دهد و گاه از كنار مسائل مي گذرد.


Read more