۱۳۸۹ مرداد ۱۷, یکشنبه

آگاهی نامه (تازه ترین اخباروتحولات)

عکس / با آبگيري سد كلان ملاير تپه‌ي باستاني گونسپان (باتپه) با قدمتي بيش از 5000 هزار سال و يكي از شاهكارهاي معماري دوره‌ ماد به زير آب خواهد رفت














عکس / روستای کبوبک از توابع بیرجند : زمان در اين روستا در همان عصر حجر از حرکت ایستاده است
بیرجند - خبرگزاری مهر: روستای کبوبک از توابع شهرستان بیرجند از مناطق محرومی است که از نبود نعمت آب آشامیدنی، برق، راه، جاده، بهداشت و ... رنج می برد




























میلیونها ایرانی ناتوان در پرداخت هزینه خدمات دندانپزشکی
در حالی که وزیر بهداشت سال گذشته وعده داده بود پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی را اجرایی کند تا امروز چنین اتفاقی رخ نداده به طوری که وضعیت سلامت دندانهای ایرانیها به دلیل گرانی خدمات دندانپزشکی به مراتب وخیم تر از مردم سایر کشورهای همطراز ما است.
به گزارش مهر، سالم بودن دندانها از اهمیت بالایی در سلامت افراد برخوردار است چون بروز اغلب عفونتها در بدن که منجر به بیماریهای مختلفی می شود ریشه در خرابی و فاسد بودن دندانها دارد. به طوری که بیماریهای قلبی عروقی، کلیوی و... می تواند به دلیل ناسالم بودن دندانها و عفونتهایی که در بدن ایجاد می کند، اتفاق بیافتد.
دکتر محمدرضا خامی، مدیر گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار مهر از بالا بودن میزان پوسیدگی دندانهای ایرانیها در مقایسه با کشورهای صنعتی دنیا خبر داد و گفت: بیشترین دندان پوسیده، پرکرده و کشیده شده مربوط به رده سنی 12 سال است.
تحقیقات وزارت بهداشت نشان می دهد 60 درصد از کودکان 12 ساله‌ کشور دندان پوسیده دارند و به طور متوسط هر کودک 12 ساله ایرانی حدود دو دندان پوسیده دارد.
مدیر گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران با عنوان این مطلب که هنوز درصد زیادی از افراد جامعه اعتقادی به مسواک زدن ندارند گفت: گران بودن خدمات دندانپزشکی نیز تاثیر زیادی در بروز این مشکل داشته است.
دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت سال گذشته در جمع دندانپزشکان کشور وعده داد که پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی شامل جراحیها، پروتز و ارتودنسی را پیگیری و اجرایی کند اما تا امروز چنین اتفاقی رخ نداده است.
متاسفانه به رغم اظهارات کارشناسی که دندانپزشکان در ارتباط با ضرورت سلامت دهان و دندان عنوان می دارند اما خدمات دندانپزشکی آن همچنان در حوزه زیبایی قرار دارد و شامل بیمه نمی شود.
بر اساس نتایج تحقیقات وزارت بهداشت، 52 درصد دندانهای سه ساله‌ ها و حدود 90 درصد دندانهای 6 ساله ‌ها، 90 درصد دندانهای شیری و دائمی 9 ساله‌ ها و حدود 60 درصد دندان دائمی 12 ساله ‌های کشور پوسیده است. در حالی که شاخص پوسیدگی دندان برای سه ساله‌ ها 1.9، برای 6 ساله ‌ها 5 و 9 ساله ‌ها که برای دندانهای شیری و دائمی محاسبه می‌‌شود 0.9 و برای 12 ساله‌ ها حدود دو درصد است.
وی افزود: اکثر افراد به خصوص در مناطق محروم شهری و روستایی به دلیل هزینه‌های بالای درمان ریشه، مجبور به کشیدن دندانهای پوسیده می‌شوند.
این در حالی است که کشیدن دندانها به خصوص اگر جایگزین نداشته باشد باعث مشکلات گوارشی و تغذیه ‌ای می‌شود.
کمپین اتحادیه کارگران کشتی رانی، قطار و ترانسپورت بریتانیا برای آزادی رضا شهابی
اتحادیه کارگران کشتی رانی، قطار و ترانسپورت در بریتانیا با انتشار بیانیه ی مطبوعاتی، اعلام کرد که برای آزادی رضا شهابی، یک کمپین گسترده و بین المللی سازمان داده است. در این بیانیه آمده است:

" رضا شهابی، خزانه دار سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه است که رهبران آن در سالهای گذشته هدف موج دستگیری و زندان بوده اند . رضا شهابی و یکی از همکاران او سعید ترابیان - که در نهم ماه ژوئن دستگیر و سپس آزاد گردید- بعد از اعتصاب کارگران شرکت واحد در سال 2005 ، به مدت چهار سال شغل اشان به حالت تعلیق در آمد، دستمزد شان قطع شد و تنها بعد از تصمیم دادگاه، مجداد به سر کار خود باز گشتند."
"رضا شهابی در روز 12 ژوئن دستگیر شد. او هنگامی که به سرکار رفته بود، به اداره مرکزی شرکت واحد اتوبوس رانی فراخوانده شد و در آنجا توسط نیروهای امنیتی دستگیر گردید. آنها سپس او را به منزلش بردند و بعد از بازرسی منزل، کامپیوتر او را مصادره کرده و آن را به همراه شهابی با خود بردند. بنا به گزارش ها، رضا شهابی به بند امنیتی بخش 209 زندان بدنام اوین، منتقل شده است.
" نماینده پارلمانی اتحادیه آقای جان مکدنل، یک طرح پارلمانی به شماره 633 در ارتباط با دستگیری و زندانی شدن رضا شهابی در بخش شکنجه زندان اوین در تهران را برای ارائه به پارلمان بریتانیا تهیه دیده است . در این طرح چنین آمده است :
" این پارلمان، دستگیری بدون اعلام جرم رضا شهابی، خزانه دار سندیکای کارگران اتوبوس رانی تهران در 12 ژوئن ۲۰۱۰ را محکوم می کند؛ پارلمان از این دستگیری که آخرین نمونه از موج آزار و اذیت فعالین اتحادیه های کارگری در ایران است، به شدت ابراز نگرانی می کند؛ پارلمان از اینکه رضا شهابی در بخش 209 زندان اوین که به مرکز شکنجه شهرت دارد، نگاه داشته شده، بشدت نگران است. افزون بر این، پارلمان از اینکه رضا شهابی در سلول انفرادی بسر می برد و دو ماه است که با اعضای خانواده و دوستان خود تماس نگرفته ، سخت نگران است. با توجه به اینکه عفو بین اللمل بر این باور است که رضا شهابی به احتمال زیاد، زندانی سیاسی به شمار می رود و فقط به دلیل فعالیت های سندیکایی زندانی شده است، پارلمان براین باور است که تداوم حبس رضا شهابی، به معنای نقض پیمان بین المللی در مورد حقوق مدنی و سیاسی است که ایران هم آن را امضا کرده است. پارلمان از دولت ایران می خواهد که رضا شهابی را فوری آزاد کند و از دولت بریتانیا می خواهد که برای کمک به آزادی رضا شهابی همه توان خود را بکار گیرد."
بنا به بیانیه مطبوعاتی این اتحادیه، درساعات اولیه انتشار این طرح پارلمانی، 5 نماینده پارلمان، طرح را امضا کرده اند و امضا ها همچنان ادامه دارد. همچنین قرار است که با رسیدن امضا ها به حد نصاب، این طرح، بطور رسمی در پارلمان بریتانیا مورد بررسی قرار گیرد.
بنا به این بیانیه، تعدادی از نمایندگان در نشست علنی پارلمان بریتانیا ، از وزیر امور خارجه این کشور در خواست خواهند کرد که برای آزادی رضا شهابی دست به اقدام بزند.
این اتحادیه همچنین اعلام کرده است که موضوع دستگیری و زندانی شدن رضا شهابی را در نشست سراسری فدارسیون جهانی کارگران ترانسپورت مطرح خواهد کرد و از آن فدراسیون خواهد خواست که برای آزادی رضا شهابی اقدام کند. این نشست، قرار است که در اوایل ماه اوت، در شهر مکزیکوسیتی برگزار شود.
ترجمه و تهیه گزارش از اتحاد بين المللى در حمايت از كارگران در ايران

رویترز: کره جنوبی در فکر پیوستن به جمع تحریم‌کنندگان ایران
زاديو فردا : خبرگزاری رویترز به نقل از منبعی در سئول می‌گوید که دولت کره جنوبی در حال سبک و سنگین کردن پیوستن به جمع کشورهایی است که جمهوری اسلامی را تحریم کرده‌اند. ایران چهارمین تأمین‌کننده بزرگ نفت خام برای کره جنوبی است، و سئول برای چرخاندن چرخ اقتصاد بزرگ خود به انرژی نیاز فراوان دارد.
در دو ماه گذشته و پس از تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا با تحریم‌هایی یک‌جانبه بر بار این تحریم‌ها افزود و پس از آن کانادا،‌ استرالیا، و اتحادیه اروپا در این اقدام به آمریکا پیوستند.
مقامات کشورهای غربی می‌گویند این تحریم‌ها را با هدف فشار هر چه بیشتر بر مقامات جمهوری اسلامی اتخاذ می‌کنند تا آنها را وادارند از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود دست بردارند.
به نظر می‌رسد کره جنوبی، از اصلی‌ترین متحدان آمریکا در آسیا، از زمانی به فکر پیوستن به جمع تحریم‌کنندگان ایران افتاده است که نماینده ویژه باراک اوباما در امور خلع سلاح و کنترل تسلیحات هفته گذشته به سئول سفر کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، رابرت آین‌هورن، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور خلع سلاح و کنترل تسلیحات، در سفر روز دوشنبه خود به سئول، پایتخت کره جنوبی، از مقامات این کشور خواسته است به گروه کشورهایی بپیوندد که تهران را تحت فشار گذاشته‌اند.
این در حالی است که چون ایران چهارمین تأمین‌کننده نفت برای کره جنوبی است، قطع واردات نفت ایران می‌تواند اثری عظیم بر اقتصاد این کشور داشته باشد.
خبرگزاری رویترز روز جمعه از قول یک مقام ارشد در دولت کره جنوبی که نخواسته است نامش فاش شود گفت:‌ «این می‌تواند به اقتصاد ما لطمه بسیار بزند. دولت در موقعیت بسیار دشواری است.»
کره جنوبی که چهارمین اقتصاد بزرگ در قاره آسیاست از نظر خرید نفت خام در مقام پنجم جهان قرار دارد و از این میان حدود ۱۰ درصد از نیازهای خود را از منابع ایران تأمین می‌کند.
در این میان واشنگتن در حالی از سئول دعوت کرده است که به جمع تحریم‌کنندگان ایران بپیوندد که کره جنوبی پس از بحران اقتصادی جهانی اخیر بخش اعظم تلاش خود را بر بهبود شرایط برای شرکت‌های کوچک و متوسط متمرکز کرده، و ایران برای بسیاری از این شرکت‌ها از جمله مهم‌ترین بازارها به شمار می‌رود.
به گفته خبرگزاری رویترز، ایران برای صنایع اتومبیل‌سازی و وسایل خانگی کره جنوبی بازاری چهار میلیارد دلاری به حساب می‌آید و حدود دو هزار تولیدکننده کره‌ای با ایران رابطه تجاری دارند.

جمهوری اسلامی هنوز تصمیمی در مورد سرنوشت سکینه محمدی آشتیانی نگرفته
راديو فرانسه : یک مقام قوۀ قضائیه ایران امروز در مقابل کمیته رفع تبعیض سازمان ملل در ژنو گفت که کشورش هنوز تصمیم قطعی در مورد سرنوشت خانم سکینه محمدی-آشتیانی نگرفته، هر چند قوۀ قضائیه ایران اجرای حکم سنگسار وی را در نتیجۀ فشارهای بین المللی به حال تعلیق درآورده است.
یک مقام قضایی ایران، مصدق کهنمویی، در ژنو در مقابل کمیتۀ رفع تبعیض سازمان ملل گفت که جمهوری اسلامی ایران هنوز تصمیمی در مورد سرنوشت سکینه محمدی- آشتیانی که به جرم زنا یا در واقع رابطۀ جنسی آزاد محکوم به سنگسار شده تصمیمی نگرفته است. این مقام قضایی جمهوری اسلامی اضافه کرده است که پروندۀ خانم محمدی- آشتیانی همچنان در دست بررسی است و هنوز تصمیم قطعی شامل آن نشده است.
مصدق کهنمویی تصریح کرده است که سکینه محمدی- اشتیانی علاوه بر داشتن رابطۀ جنسی آزاد با دو نفر به خاطر شرکت در قتل همسرش متهم شناخته شده و به موجب قوانین قصاص اسلامی حکم هر دو اقدام مرگ است.
با این حال، مقام قوۀ قضائیه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است که هنوز هیچ چیز در مورد سرنوشت خانم محمدی-آشتیانی روشن نیست و جمهوری اسلامی تصمیمی در این مورد نگرفته است.
کارزار گستردۀ بین المللی برای جلوگیری از سنگسار شدن خانم محمدی-آشتیانی موجب شد تا قوۀ قضائیه ایران اجرای این حکم را به حال تعلیق در آورد. در سی و یکم ژوئیه گذشته رئیس جمهوری برزیل لویز ایگناسیو لولا داسیلوآ از همتای ایرانی اش محمود احمدی نژاد خواست که به نام دوستی اش با وی اجازه بدهد سکینه محمدی-آشتیانی در برزیل پناهنده بشود.

دیده بان حقوق بشر : به آزار زندانیان سیاسی پایان دهید
هفده نفر پس از اعتراض به بدرفتاری مامورین در انفرادی به سر می برند؛ همچنین خانواده های آنها نیز تهدید شده اند(نیویورک، 6 اوت 2010) – دیده بان حقوق بشر امروز طی بیانیه ای از مقامات زندان های ایران خواست تا به بازداشت هفده زندانی سیاسی در سلول های انفرادی پایان دهد و این افراد را تحت حمایتهای حقوقی موجود از جمله دسترسی به خانواده ها و وکلایشان قرار دهند. تمامی هفده زندانی مذکور از تاریخ 26 ژوئیه و در پی اعتراض به شرایط رو به افول زندان اوین در اعتصاب غذا بسر می برند و حق برقراری ارتباط با خانواده از آنها سلب شده است.

این هفده نفر در میان صدها زندانی دیگری قرار دارند که در بند 350 زندان اوین نگهداری می شوند. عده قابل توجهی از این افراد را دگر اندیشان سیاسی و تظاهر کنندگان صلح طلبی تشکیل می دهند که به صورت گسترده و به دنبال انتخابات جنجال آمیز ریاست جمهوری 12 ژوئیه 2009 به طور غیرقانونی دستگیر شدند. بعضی از منابع بر این باورند که تعداد زندانیان که طی چند روز اخیر دست به اعتصاب غذا زده اند افزایش یافته است.
جو استورک، معاون بخش خاور میانه در دیده بان حقوق بشر بیان داشت که «نگهداری این زندانیان سیاسی در سلول های انفرادی به جای پاسخ به خواسته های مشروع آنها جز وارد کردن صدمه بیشتر به آنها اثر دیگری ندارد. آنها باید هر چه زودتر به بندهای عمومی زندان منتقل شوند، دسترسی به خدمات پزشکی مورد نیاز را داشته، و حق امکان برقراری ارتباط مجدد با عزیزانشان را نیز داشته باشند».
مقامات زندان این هفده نفر را از روز 26 ژوئیه پس از اعتراضات آنها نسبت به شرایط وخیم زندان به سلول های انفرادی انتقال دادند. عضوی از خانواده یکی از این زندانیان طی تماسی با دیده بان حقوق بشر اظهار داشت که از بامداد روز پنجشنبه، 5 اوت، سه تن از زندانیان دست به اعتصاب «خشک» زده و از خوردن و نوشیدن امتناع نمودند. این فرد نسبت به شرایط اسف بار و رو به وخامت زندانیان ابراز نگرانی شدید نمود. از وفتی که زندانیان دست به اعتصاب غذا زدند مقامات برخی از آنها را به درمانگاه زندان منتقل کردند، اما پس از انجام مراقبتهای اولیه درمانی با سرم آنها را به سلول های خود باز گرداندند. تعدادی از این هفده زندانی از بیماری هایی نظیر مرض قند، ام اس و نارسائی های قلبی رنج می برند و نیاز به مرافبتهای دائمی دارند.
هفده زندانی اعتصاب کننده عبارتند از: بهمن احمدی امویی، غلام حسین عرشی، ابراهیم بابائی، بابک بردبار، مجید دری، جعفر اقدامی، کوهیار گودرزی، پیمان کریمی آزاد، علی ملیحی، عبدالله مومنی، حمید رضا محمدی، ضیا نبوی، حسین نورانی نژاد، علی پرویز، کیوان صمیمی، محمد حسین سهرابی راد و مجید توکلی. در میان این افراد، چهره هایی از روزنامه نگاران، فعالان حقوق مدنی، فعالان دانشجویی، فعالان حقوق بشر، اعضای گروه های سیاسی مخالف و رزمندگان سابق جنگ ایران و عراق به چشم می خورند. دیده بان حقوق بشر اسنادی را در اختیار دارد که نشان می دهند تعدادی از این اعتصاب کنندگان به واسطه فعالیتهای سیاسی شان در چند سال اخیر از سوی دولت ایران مورد هدف قرار گرفته، دستگیر و زندانی شده اند.
به نوشته سایت اینترنتی کلمه، وابسته به آقای میر حسین موسوی، نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری و رهبر مخالفین، این هفده نفر به دلیل اعتراض به شرایط وخامت بار زندان و سوء رفتار مقامات با زندانیان به سلول های انفرادی منتقل شدند. زندانیان مذکور پس از انتقال آنها به سلول های انفرادی توسط مقامات دست به اعتصاب غدا زدند. در جریان انتقال زندانیان از بند عمومی به انفرادی، آنها ظاهرا از سوی نگهبانان زندان مورد تهدید، آزار و تحقیر لفظی قرار گرفتند. از هفته گذشته تا کنون، مقامات زندان از برقراری هر گونه ارتباط بین محبوسین بند 350 با خارج از زندان جلوگیری نموده و تمام زندانیان این بند را از حق ملاقات و تماس تلفنی محروم ساخته اند.
در تاریخ 2 اوت، این هفده زندانی سیاسی با صدور بیانیه ای پنج خواسته خود را از مقامات زندان مطرح ساختند. این خواسته ها عبارت بودند از: پای بندی کامل مقامات زندان به تمامی حقوق قانونی زندانیان، آزادی آنها از حبس انفرادی، افزایش زمان مکالمات تلفنی و بهبود تسهیلات پزشکی در زندان. بر اساس بیانیه این هفده زندانی، مقامات زندان مکررا به آزار زندانیان پرداخته، به صورت یکجانبه و غیر قانونی حق ملاقات و امکان تماس تلفنی آنها را محدود یا انکار نموده، و از فراهم سازی معالجات و رسیدگی های اولیه پزشکی سر باز می زنند. گزارشات نوشته شده توسط کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نشان می دهد که مقامات زندان به گونه ای هدفمند و نظام یافته از دسترسی زندانیان سیاسی به خدمات درمانی جلوگیری می کنند.
بر اساس گزارشات دریافتی از رسانه های فارسی زبان خانواده ها از روزی که زندانیان دست به اعتصاب غذا زدند در صدد بوده اند تا با آقای جعفری دولت آبادی، دادستان تهران و نیز سایر مقامات دولتی گفتگو کنند تا بتوانند مجوز تماس با زندانیان در حال اعتصاب را اخذ و ضمن طرح تقاضای بهبود شرایط زندان از مقامات، موجبات انتقال آنان را به بند عمومی زندان فراهم آورند. در تاریخ 2 اوت و پس از آنکه نگهبانان زندان اعضای خانواده های زندانیان را از مقابل زندان اوین متفرق نمودند، آنها نیز به نشانه اتحاد با عزیزان در بند خود دست به اعتصاب غذا زدند.
به نوشته سایت اینترنتی کلمه، در روز چهارشنبه، 4 اوت، پلیس ضد شورش با باتون به سوی خانواده های زندانیان در اعتصاب غذا یورش برده و با توسل به زور عکس های عزیزانشان را از آنان ربوده و آنها را به دستگیر شدن تهدید کردند. یک فعال حقوق بشر ایرانی که درارتباط نزدیکی با اعضای خانواده زندانیان قرار دارد به دیده بان حقوق بشر گفت که در روزهای اخیر مقامات دولتی با تهدید و ارعاب خانواده های زندانیان آنها را از هر گونه مصاحبه با رسانه های خبری بر حذر داشته اند.
قوانین بین المللی و نیز قوانین داخلی کشور مقامات زندان ها در ایران را مسئول تامین احتیاجات اولیه زندانیان دانسته و بر لزوم رفتار محترمانه و انسانی با آنان تاکید می نمایند. کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران نیز یکی از امضاکنندگان آن به شمار می رود هیچ گونه رفتار یا تنبیه غیر انسانی و تحقیر آمیز را جایز نمی شمارد. در سال 2004، گروه ناظر سازمان ملل بر حبس بدون محاکمه ایران را به واسطه استفاده ابزاری و نظام یافته از حبس انفرادی مورد انتقاد قرار داد. این گروه در گزارش خود اظهار داشت که «حبس های انفرادی طولانی مدت در ردیف رفتار غیر بشری قرار می گیرد که در کنوانسیون جهانی علیه شکنجه تعریف شده اند». اصول اساسی سازمان ملل متحد در ارتباط با رفتار با زندانیان تصریح می کند که «اقدامات جهت لغو کردن و یا محدود ساختن استفاده از حبس انفرادی به عنوان مجازات باید مورد اجرا و تشویق قرار بگیرند».
همچنین اصول 22 و 39 قانون اساسی ایران هر گونه توهین به شان و شخصیت افراد و بازداشت شدگان را منع نموده اند. مقررات سازمان زندان های کشور نیز مقامات زندان ها را مکلف می سازد تا امکاناتی از قبیل غذای مناسب، مکان استراحت و لوازم بهداشت شخصی را برای زندانیان فراهم نمایند. علاوه بر اینها، مقررات مذکور بر حق دسترسی به خدمات پزشکی، ملاقات و ارتباط با خانواده و مرخصی موقت از زندان در صورت بروز بحران های خانوادگی تاکید می نمایند.
وکیل تعدادی از این زندانیان در اعتصاب در گفتگویی با دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که مقامات زندان نیز مرتبا مانع ملاقات وکلا به موکلین زندانیشان می شوند. او اظهار داشت «من برای حق ملاقات باید به دادگاه بروم در حالی که قانون به من اجازه می دهد که به زندان مراجعه کنم و با موکل خودم دیدار داشته باشم». این وکیل به دیده بان حقوق بشر گفت که اخیرا دادگاه ها وکلا را جهت اخذ مجوز به دادستانی ارجاع می دهند. وی افزود: «من بارها به دفتر دادستان تهران مراجعه کردم اما موفق به ملاقات وی نشده ام».
آقای استورک اظهار داشت «تقاضاهای این زندانیان تنها بر اساس قوانینی که ایران طبق آنان موظف می باشد ارائه شده است. محرومیت زندانیان حتی از حقوق اولیه خود نمایانگر آنست که وضعیت حقوق بشر در ایران تا چه اندازه بحرانی می باشد».

ایران غنی‌سازی با درجه خلوص بالا را شروع کرده است
دویچه وله : مرکز پژوهش‌های غرب در گزارشی اعلام کرد که ایران غنی‌سازی با درجه خلوص بالا را شروع کرده است. این مرکز در گزارش خود آورده است که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نتوانسته این کشور را از ادامه برنامه هسته‌ای منصرف کند.

مرکز پژوهش‌های غرب در وین روز جمعه (۶ اوت / ۱۵ مرداد) طی گزارشی اعلام کرد که ایران شروع به استفاده از تجهیزات اضافی سانتریفوژ کرده تا بدین ترتیب اورانیوم را با غلظت بالاتری غنی‌سازی کند.
این مرکز در گزارش خود آورد که برنامه هسته‌ای ایران علیرغم مجازات‌های بین‌المللی و قطعنامه سازمان ملل شاهد پیشرفت بوده و ایران طرح خود را در این زمینه گسترش داده است.
مرکز مزبور در گزارش خود که بر روی پایگاه اینترنتی آن منتشر شد، ‌آورده است که ایران مجموعه دوم تجهیزات سانتریفوژ خود را در نیروگاه نطنز به کار انداخته است.
با این حال مرکز پژوهش‌های غربی در گزارش منتشر شده خود اشاره‌ای به منبع خبر دریافتی نکرده است.
ایران از مدت زمانی قبل اورانیوم را با درصد پایینی غنی‌سازی می‌کرد. تهران در فوریه گذشته اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم با درجه خلوص بیست درصد را شروع کرده و هدف از این غنی‌سازی را تامین سوخت برای نیروگاه پزشکی خود عنوان کرد.
راه‌اندازی سانتریفوژهای جدید
تحلیل‌گران بر این باور هستند که مجموعه دوم سانتریفوژها که ایران برای غنی‌سازی اورانیوم از آنها استفاده می‌کند، کیفیت مناسب را ندارد، زیرا مقدار زیادی از اورانیوم با درصد خلوص پایین را در کنار اورانیوم غنی‌شده با درجه خلوص بالا نگهداری می‌کند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل متحد نیز پیش از این اعلام کرده بود که ایران مجموعه دوم سانتریفوژ‌های خود را آماده کرده، اما هنوز شروع به استفاده از آنها نکرده است.
یک منبع دیپلماتیک در وین که از روند تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مورد برنامه هسته‌ای ایران آگاه است، گفت که ایرانی‌ها ظرف چند هفته اخیر شرایط را برای استفاده از مجموعه دوم دستگاه‌های سانتریفوژ آماده می‌کردند.
گروه دوم از دستگاه‌های سانتریفوژ باعث می‌شود که اورانیوم غنی شده با درصد پایین بار دیگر به سادگی به دستگاه غنی‌سازی بازگشته و بدین ترتیب به حداکثر میزان بهره‌برداری خود برسد.
مرکز پژوهش‌های غربی در گزارش خود آورد که از منابع آگاه و قابل اطمینان این خبر را دریافت کرده که ایران مجموعه دوم دستگاه‌های سانتریفوژ را در نطنز به راه انداخته تا بدین ترتیب بر میزان غنی‌سازی در مرحله اول بیافزاید.
در پایان این گزارش آمده است، استفاده ایران از گروه دوم از دستگاه‌های سانتریفوژ بدین مفهوم است که این مرکز هسته‌ای نسبت به قبل نیاز کم‌تری به اورانیوم غنی‌شده با درصد خلوص پایین داشته و قادر است تا اورانیوم را تا سقف بیست درصد غنی‌سازی کند.
مرکز پژوهش غرب افزود با این حال این خبر بدین مفهوم نیست که میزان ذخیر اورانیوم غنی‌شده ایران افزایش یافته و یا درجه خلوص آن بالاتر رفته است.

راه اندازی تلویزیون رسانه سبز
جـــرس: همزمان با آغاز یکصد و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب مشروطه، تلویزیون اینترنتی رسانه سبز ایران (رســا)، در روز جمعه ١۵ مرداد ١٣۸۹ روی خروجی وب قرار گرفت و تلویزیون ماهواره ای آن نیز، در نخستین دهه ماه رمضان آغاز بکار خواهد کرد. این رسانۀ دیداری و شنیداری مستقل، توسط گروهی از فعالان جنبش سبز، با هدف "تحقق استراتژی جنبش سبز ملت ایران، یعنی آگاهی بخشی عمومی و ممانعت از دروغ" و در جهت انعکاس مطالبات برحق ملت ایران"، راه اندازی شد.
دست اندرکاران و بانیان رســـا، در شرح دلایل راه اندازی آن، گوشه هایی از تجارب رسانه ای یکسال اخیر جنبش سبز و روند تکوین و رشدِ نظریۀ "هر شهروند یک رسانه" را مورد تحلیل قرار داده و همزمان خاطرنشان کرده اند "حاکمیت مبتنی بر استبداد دینی و سرکوب، بسیار کوشیده است تا صدایی از مردم ما در درون و بیرون کشور به گوش نرسد و به همین منظور، می بایست در کنار امواج بی پایان رسانه های خُرد، رسانه هائی شکل بگیرد که بتوانند صدای ملت ایران را با کیفیت بهتر و موثر تر بازتاب دهند." آدرس این وب سایت را در پایین مشاهده می کنید

WWW.RASATV.NET

یکی دیگر از ورزشکاران پناهنده شد
به گزارش خبرنگار ورزشی آتی نیوز، "س.ع" دارنده طلاي مسابقات شيرجه بازي‌هاي آسيايي غرب آسيا، مدال برنز مسابقات بين‌المللي كاپ آزاد اوكراين از سكوي 10 متر، مدال نقره مسابقات رده‌هاي سني آسيا رده عموم، عضو سابق كميته فني شيرجه فدراسيون و عضو كمسيون ورزشكاران ستاد تداركاتي بازي‌هاي آسيايي و المپيك چندی پیش راهي كشور سوئيس شد.

وي پس از آسيب ديدگي از ناحيه كتف و دوري چند وقته از تمرينات تيم ملي تيرماه گذشته در آخرين ميدان رقابتي خود در مسابقات رده‌هاي سني ژاپن شركت كرده و به مدال نقره شيرجه هماهنگ از سكوي 10 متر دست پيدا كرد.
این ورزشکار انگیزه خود از این اقدام را يافتن شرايط بهتر شغلي و ورزشی عنوان کرده است.
گفتنی است پیش از این نیز ورزشکارانی در رشته های رزمی کار ژیمناستیک و شمشیربازی اقدام به پناهنده شدن در کشورهای اروپایی کرده اند.

روزه سیاسی زندانیان رجایی شهر در همبستگی با زندانیان بند ۳۵۰
زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر اعلام کردند که امروز در همبستگی با زندانیان در اعتصاب غذای اوین، روزه سیاسی گرفته اند.
این روزه سیاسی در پی اعلام دو روز گذشته جبهه مشارکت ایران اسلامی است که در بیانیه ای از مردم دعوت کرد برای همراهی وهمبستگی با زندانیان سیاسی که در اعتصاب غذا به سر می برند و خانواده های ایشان، دست به روزه سیاسی بزنند.
عیسی سحرخیز، داوود سلیمانی، رسول بداغی، مهدی محمودیان، منصور اسانلو، ناصح یوسفی، حشمت الله طبرزدی، رفیعی فروشانی، احمد زیدآبادی، مسعود باستانی، شبنم و فرزاد مددزاده از جمله زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر هستند.
پیش از این هشت زندانی سیاسی زندان رجایی شهر با صدور بیانیه ای از اعتصاب کنندگان خواسته بودند که به اعتصاب خود پایان دهند.
۱۷ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در اعتراض به انتقال به انفرادی و همچنین رفتار نامنساب ماموران زندان ۱۳ روز است که در اعتصاب غذا به سر می برند.
علی ملیحی فعال دانشجویی و عضو ادوار تحکیم وحدت، بهمن احمدی امویی روزنامه نگار، حسین نورانی نژاد روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت، عبدالله مومنی فعال دانشجویی و سخنگوی ادوار تجکیم، علی پرویز فعال دانشجویی، حمیدرضا محمدی فعال سیاسی، جعفراقدامی فعال مدنی، بابک بردبار عکاس خبری، ضیا نبوی دانشجوی محروم از تحصیل، ابراهیم (نادر) بابایی فعال مدنی و از جانبازان جنگ ایران و عراق، کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر و وب نگار، مجید دری فعال دانشجویی، مجید توکلی فعال دانشجویی، کیوان صمیمی روزنامه نگار، غلامحسین عرشی و محمد حسین سهرابی راد از جمله زندانیان منتقل شده به سلول انفرادی هستند که در اعتصاب غذا به سر می برند.
همچنین پیمان کریمی آزاد از بازداشت شدگان حوادث عاشورا که به بیماری دیابت مبتلا است پس از دو روز اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شده و از حال وی تاکنون خبری در دست نیست.
بهمن احمدی امویی ، کیوان صمیمی و مجید توکلی، سه زندانی هستند که از چهار روز پیش وارد اعتصاب غذای خشک شده اند.

نامه خانوداه زندانیان سیاسی در اعتصاب غذا به رییس قوه قضاییه
با انتقال زندانیان از سلولهای انفرادی به بند عمومی از فاجعه انسانی جلوگیری کنید
خانواده زندانیان سیاسی اعتصاب کننده در نامه ای به رییس قوه قضاییه با یاد ‍اوری اعتقادات نظری وی در زمینه های مذهبی و علمی و با ابراز نگرانی شدید از وضعیت عزیزان دربند خود و ظلم و ستمی که به فرزندان این ملت می شود خواستار برخورداری زندانیان از حقوق اولیه یک انسان در زندان شدند.
به گزارش کلمه متن کامل نامه به شرح زیر است:
بسمه تعالی
ریاست محترم قوه قضاییه
سلام علیکم،
احتراما به استحضار می رساند جنابعالی در مقام ریاست قوه قضاییه بیش از همگان و به نحو تام مسئول اعمال عدالت برای همه اعضای جامعه هستید و از دیدگاه فلسفه فقه و اخلاق احراز علم جامع الشرایط اجتهاد آن در شما محرز است و به لحاظ نظری مقوله عدالت را ترازوی سنجش قوه غضبیه- شهویه- عقلیه می دانید. اینک نیز به لحاظ فلسفه عملی حکومت، جنابعالی در مقام اجرای آن ایستاده اید. حال در ورای مقام حکومتی، آیا با انگیختگی وجدان عادل پرسشی از حال و وضع عده ای از اعضای جامعه که حقوق اولیه انسانی آنها مخدوش گردیده است، دارید؟
در این نکته یادآور می شویم فرزندان ما که در عارضه مستحدثه ناشی از انتخابات متهم ومحکوم شده اند و تقدیر شومی برای آنان به ناحق رقم خورده است، اینک درون زندان با نقض ابتدایی ترین حقوق انسانی خود در مقام یک زندانی مواجه شده اند. هنگامی که اجرای حق ملاقات را بدون تحقیر و توهین از سوی زندانبانان در خواست کرده اند، متاسفانه مسئولین زندان با برخورد خارج از شئونات و خشونت آمیز به تهدید و تحقیر آنان پرداخته اند و به جای پاسخگویی به نیازهای اولیه بهداشتی، پزشکی، غذایی و حق ملاقات،مرخصی، آزادی های مشروط و . . . زندانیان که عدم توجه به آنها از سوی مسئولین شرایط نامطلوب انسانی را در بند ۳۵۰ اوین پدید آورده است، مسئولین زندان تعدادی از زندانیان را در شب نیمه شعبان به سلولهای انفرادی انتقال داده اند و تمامی تلفنها را تا به امروز قطع کرده و آنان را از ملاقات با خانواده هایشان محروم نموده اند. در چنین شرایطی که حقوق اولیه زندانیان و شئونات انسانی آنان، آگاهانه توسط مسئولین زندان اوین نقض شده است، آنها متوسل به قاعده “اکل میته” در شرایط اضطرار شده و به ناچار برای دستیابی به حقوق انسانی خود به اعتصاب غذا متوسل شده اند. متاسفانه مسئولین زندان و مقامات بالاتر قضایی از جمله دادستان محترم تهران، با وجود آگاهی از شرایط حاد جسمانی و خطری که سلامتی و جان این زندانیان را تهدید می کند، هیچ گونه توجهی به خواستهای ابتدایی آنان که عمده ترین آنها بازگشت از سلول انفرادی به بند عمومی است نشان نداده اند و تلاشی برای بازگرداندن حقوق آنان و تنبیه مامورین و مسئولین خودسر که عملکرد خشونت آمیزبرخی از آنان مورد تایید نماینده دادستان در زندان بوده، انجام نداده اند. این زندانیان از نیمه شعبان تاکنون بیش از دوازده روز است که در اعتصاب غذا به سر می بند و سلامتی آنان در معرض خطر جدی قرار گرفته و در این وضعیت آچمز دوازده روزه، هیچ مسئولی حاضر به پاسخ گویی به آنان و خانواده های دردمند و نگران آنان نیست و گوش شنوایی برای اعمال عدالت وجود ندارد.
اینک از جنابعالی تقاضا داریم با اشرافی که به مقوله عدالت دارید، در این امر دخالت فرموده و ترازوی عدالت را بین قوه غضبیه- شهویه- عقلیه مسئولین امور زندانیان، در حد اجرای دستورالعملهای ناقص زندان اعمال فرمایید و جهت رفع نیازهای اولیه این این محبوسان و اسیران اقدام نموده و با دستور انتقال زندانیان از سلولهای انفرادی به بند عمومی به اعتصاب غذای آنان پایان دهید و نگذارید از قبل جهالت و بی تدبیری برخی از مامورین، خطر فاجعه انسانی در رخداد مرگ ناشی از اعتصاب غذا گریبانگیر زندانیان و مسئولان شود و ارزشهای اسلامی و ملی بیش از این مخدوش گردد.
و من الله التوفیق
خانواده های ۱۷ زندانی سیاسی در اعتصاب غذا

سازمان های حقوق بشری خواستار آزادی زندانیان اعتصابی گردیدند

راديو فرانسه : به گزارش منابع خبری ، دونهاد "فدراسیون بین المللی حقوق بشر" و" سازمان جهانی ضدشکنجه" ازدولت ایران می خواهند هفده زندانی سیاسی را که دست به اعتصاب غذا زده و در سلولهای انفرادی نگهداری می شوند "به فوریت" آزاد سازد.
در این بیانیه ازجمله آمده است که بیشتر اعضای این گروه از زندانیان را روزنامه نگاران و دانشجویان تشکیل می دهند که برای نمونه یکی از آنها "مجید توکلی" درروز شانزدهم آذرماه سال گذشته پس از سخنرانی علیه استبداد در ایران ، در دانشگاه "امیرکبیر" تهران دستگیر و اکنون به هشت سال زندان محکوم شده است.
بیانیه می افزاید ، برخی از این زندانیان بیش از یک سال است که در زندان اوین که مخوف ترین بازداشتگاه ایران است ، به سر می برند. این هفده زندانی سیاسی در حال حاضردر سلول های انفرادی دو متردر دو مترکه چراغهای آن بطورمداوم روشن است و افراد بازداشتی در این سلول ها بطور مکرر و بی رحمانه ای بازجوئی می شوند .
بیانیه تاکید می کند که وضعیت سلامتی چهارتن ازاین زندانیان بقدری وخیم است که آن ها را موقتاً به درمانگاهی منتقل کردند و پس ازا دریافت مواقبت های اولیه پزشکی دو باره به سلول های انفرادی برگردانده شده اند. این چهارنفرهمچنان به اعتصاب غذای خود ادامه می دهند.
دوسازمان یاد شده در بیانیه خود یادآوری می کنند که ایران طبق قوانین بین المللی حقوق بشربویژه میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که از امضاء کنندگان آن است ، موظف است که سلامت و یکپارچگی جسمی و روانی افرادی را که آزادی آن ها را سلب کرده است ، بطورموثر تضمین نماید.
علاوه برهمه این ها ، مقامات جمهوری اسلامی در رعایت اعلامیه جهانی حقوق بشر که جمهور اسلامی ایران آن را امضاء کرده است ، باید به سرکوب خشونت بارونقض شدید حقوق بشر علیه معترضین به انتخابات را پایان دهد.

هشدار جامعه پزشکی کشور نسبت به شرایط زندانیان در اعتصاب غذا
انجمن اسلامی جامعه پزشکی کشور، با انتشار نامه ای خطاب به رئیس قوه قضاییه خواسته است تا هر چه زودتر به شرایط زندانیان بند ۳۵۰ که در اعتصاب غذا به سر می برند رسیدگی شود.
به گزارش جرس، انجمن اسلامی جامعه پزشکی کشور، ضمن هشدار نسبت به خطراتی که تاکنون متوجه این زندانیان شده و همچنان وجود دارد، مسئولیت آن را به عهده کسانی دانسته که این شرایط را به زندانیان تحمیل کرده است.
متن کامل نامه انجمن اسلامی جامعه پزشکی کشور به این شرح است:
حضور آیت الله آقای صادق لاریجانی
رئیس محترم قوه قضائیه
با سلام؛
همانطور که مستحضرید هفده نفر از زندانیان سیاسی زندان اوین که از جوانان فرهیخته و عزیز این مرز و بوم هستند و جرم و گناهشان همراهی با ملت در اعتراض به تقلب در انتخابات بوده است، بیش از ۱۳ روز است که به دلیل بدرفتاری متولیان زندان و عدم رعایت حقوق قانونی زندانیان در اعتصاب غذا به سر می برند.
اعتصاب غذای خشک سه نفر از این عزیزان در مرحله بحرانی قرار دارد. ادامه این شرایط و عدم تأمین خواسته های به حق این عزیزان تهدید جدی جانی این جوانان برومند را از یک سو و نمایش شرایط نابسامان قضا و بد رفتاری با زندانیان سیاسی را از سوی دیگر به دنبال خواهد داشت.
حتی در صورتی که اعتصاب غذا پس از این مدت طولانی با توصیه و درخواست رهبران و بزرگان قطع شود نیز صدمات جبران ناپذیر پزشکی در سیستم های گوارشی، کلیوی و کبدی این جوانان عزیز تا سالیان دراز باقی خواهد ماند و یقیناً مسئولیت آن به عهده کسانی است که این شرایط را به آنان تحمیل کرده و موجب اعتصاب غذای اعتراضی آنان و نیز تداوم آن شده اند.
هشدار جامعه پزشکی کشور رسیدگی سریع و کامل درمانی قبل از بروز عوارض جبران ناپذیر است.
قبل از آنکه دیر شود و تأسف بجا ماند اقدامی کنید.
انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران

5 نفر در اهواز اعدام شدند
به گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان خوزستان، حکم اعدام 5 نفر به اتهام فاچاق مواد مخدر در محل زندان کارون اهواز به اجرا درآمد و متهمان به دار آویخته شدند.
به گزارش فارس «م.م » به ارتکاب حمل 900 کیلوگرم تریاک، «م.ج» به ارتکاب حمل 500 کیلوگرم تریاک و «ی.س» به ارتکاب حمل و نگهداری 200 کیلوگرم تریاک و در معرض فروش قرار دادن 15/69 کیلوگرم تریاک، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز و‌ «س. الف» به ارتکاب مشارکت در نگهداری 72 گرم کراک و «ع.ر» به ارتکاب حمل 194 گرم هروئین و 6گرم کراک از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز مستقر در ایذه به اعدام محکوم شدند و حکم صادره در خصوص آنان، پس از تأیید از سوی دادستانی کل کشور اجرا شد.
از آنجائيکه اين دادگاههای علنی نميباشند اطلاع درست و دقيقی از پرونده اعدام شدگان در دست نيست.

فیلم / آموزش بهترین زمان برای بچه دار شدن

http://www.youtube.com/watch?v=OjNydJV4Iuw&feature=player_embedded


حمله مسلحانه به کروبی در مسجدی در تهران
رادیو آلمان: روز پنجشنبه در مراسمی که به مناسبت درگذشت یکی از همشهریان مهدی کروبی در مسجد نور میدان فاطمی برگزار شده بود، گروهی به مهدی کروبی حمله کردند و با پرتاب گاز اشک‌آور مراسم را به هم زدند.

خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دولت نزدیک است، در گزارشی یک‌سویه نوشت: «گروهی از حاضران در این مراسم قصد داشتند به صورت فیزیکی کروبی را از مسجد بیرون کنند که با مقابله محافظان کروبی روبرو شدند. محافظان کروبی با استفاده از افشانه‌های گاز اشک‌آور و کشیدن سلاح حاضران در مسجد نور را تهدید کردند.»
دخالت مستقیم سپاه
اما تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی در همین روز پنجشنبه (۵ اوت / ۱۴ مرداد) در گفت‌وگو با دویچه‌وله نیروهای سپاه پاسداران را به عنوان کسانی که امروز به مهدی کروبی حمله کرده‌اند معرفی کرد.
تقی کروبی گفت: «آقای کروبی برای شرکت در مراسم ختم یکی از دوستان و همشریان‌شان به مسجد نور رفتند. هنگام حضور آقای کروبی در مراسم، افراد سپاه پاسداران که حدود ده نفر بودند، به مسجد آمدند و حتا یکی از آنها از محافظ آقای کروبی به‌خاطر شباهت ظاهری سوال می‌کند، شما هم از سپاه هستید؟ هنگامی که جمعیت به این آقایان نزدیک می‌شوند، این آقایان چون مسلح بودند، اسلحه‌شان را خارج می‌کنند و به سمت جمعیت گاز اشک‌آور پرتاب می‌کنند. این کارها را به خاطر نگرانی از جمعیت خشمگینی که آنجا بودند آنجام دادند.»
خشمگین از مواضع کروبی
در برابر این پرسش که «فکر می‌کنید دلیل حمله امروز به آقای کروبی چیست؟» تقی کروبی گفت: «این نشان‌دهنده‌ی ناراحتی از مسائلی‌ست که در چند روز گذشته اتفاق افتاده، یعنی مواضع پدر درباره عدم شرکت نظامیان در عرصه سیاست و اقتصاد و پاسخی که پدر به ‌آقای احمد جنتی دادند.»
فرزند کروبی افزود:«همزمانی حضور این افراد نظامی در صحنه و استفاده سایت متعلق به سپاه پاسداران، یعنی خبرگزاری فارس، که همواره مقدمه‌چینی برای چنین اقداماتی می‌کند، نشان‌دهنده‌ی یک حرکت سازماندهی شده است.»

اعتصاب غذای زندانیان سیاسی؛ نامه به وزارت خارجه سوئد

نامه جمعی از شهروندان سوئدی به وزارت خارجه سوئد و حمایت جوانان سبز ساکن استکهلم از زندانیان در اعتصاب غذا
به: وزارت خارجه سوئد
نظر به شرایط بسیار بد زندانهای جمهوری اسلامی ایران و در پی بی احترامی ها وبرخوردهای نامناسب مکرر ماموران بند 350 زندان اوین با زندانیان و خانواده های مراجعه کننده جهت ملاقات، در روز دوشنبه 26 ژوئیه، زندانیان این بند اقدام به اعتصاب در سالن ملاقات نمودند که بعلت عدم رسیدگی مسئولان و ممنوع الملاقات نمودن دو تن از زندانیان و انتقال آنان به سلول های انفرادی، اعتراضات تشدید و مسئله حادتر گردید. در پی حمله نیروهای ضد شورش جهت سرکوب اعتراضات 15 زندانی سیاسی دیگر این بند به زندانهای انفرادی منتقل گردیدند. از آن زمان تا کنون تمامی 17 زندانی در اعتصاب غذا به سر می برند و شرایط جسمی برخی از انان به حدی ناگوار می باشد که به بهداری زندان منتقل گردیده اند.
پیرو نامه های پیشین گروههای متعدد فعال در سوئد به این وزازتخانه محترم در خصوص ابراز نگرانی از شرایط اسفبار حقوق بشری در ایران و اعدام های فله ای جهت سرکوب اعتراض مردمی و درخواست از این وزارتخانه جهت پرسش از سفیر ایران در این خصوص، ما شهروندان سوئدی همچنان بر درخواست پیشین خود پافشاری نموده ضمن ابراز نگرانی در مورد 17 زندانی اشاره شده- که همگی از فعالان مدنی، حقوق بشری، دانشجویی و روزنامه نگاران هستند- و تمامی زندانیان سیاسی دیگر که به بهانه های واهی در لیست های انتظار اعدام می باشند؛ از آن وزارتخانه خواهشمندیم جهت پایان دادن به شایعات مربوط به بی تفاوتی دولت سوئد نسبت به مسائل حقوق بشری ایران– که به زعم ما به هیچ وجه شایسته مردم انسان دوست سوئد نیست- همانگونه که مسائل مربوط به انرزی هسته ای را پیگیری میکنید در مورد حقوق بشر نیز حساسیت لازم را داشته باشید .
اسامی زندانیان یاد شده :
1- علی ملیحی فعال دانشجویی و عضو ادوار تحکیم وحدت
2- بهمن احمدی امویی روزنامه نگار
3- حسین نورانی نژاد روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت
4- عبدالله مومنی فعال دانشجویی و سخنگوی ادوار تجکیم
5- علی پرویز فعال دانشجویی
6- حمیدرضا محمدی فعال سیاسی
7- جعفراقدامی فعال مدنی
8- بابک بردبار عکاس خبری
9- ضیا نبوی دانشجوی محروم از تحصیل
10- ابراهیم (نادر) بابایی فعال مدنی و از جانبازان جنگ ایران و عراق
11- کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر و وب نگار
12- مجید دری فعال دانشجویی
13- مجید توکلی فعال دانشجویی
14- کیوان صمیمی روزنامه نگار
15- غلامحسین عرشی
16- پیمان کریمی آزاد از بازداشت شدگان حوادث عاشورا
17- محمد حسین سهرابی راد

عفو بین الملل خواستار لغو احکام اعدام هفت زندانی شد
عفو بین الملل خواستار لغو احکام اعدام جعفر کاظمی و شش تن دیگر شد
کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: سازمان عفو بین الملل در سندی که روز گذشته و در ارتباط با صدور حکم اعدام برای جعفر کاظمی منتشر کرد، با ناعادلانه خواندن این حکم، و غیر انسانی خواندن احکام اعدام، جمهوری اسلامی را به پایبندی به قوانین بین المللی فراخواند.
سازمان عفو بین الملل در این سند با اشاره به رد درخواست اعاده دادرسی و رسیدگی مجدد پرونده جعفر کاظمی توسط دیوان عالی جمهوری اسلامی گفت که حکم اعدام جعفر کاظمی هر لحظه ممکن است اجرا شود. جعفر کاظمی به اتهام شرکت در تظاهرات ضد دولتی و همچنین ارتباط با سازمان مجاهدین خلق به اعدام محکوم شده است.
به گفته امنستی اینترنشنال هم اکنون شش تن دیگر نیز به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق به اعدام محکوم شده اند.
به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، در بیانیه روز جمعه آمده است جعفر کاظمی ماه ها در زندان اوین مورد بازجویی و احتمالا «شکنجه» قرار داشته است. وی متهم به شرکت در اعتراضات پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری ایران در خردادماه سال گذشته بود، با این وجود اتهامی مبنی بر فعالیت های خشونت آمیز متوجه وی نبود. وی به اتهام «محاربه» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به مرگ محکوم شد. در ششم اردیبهشت ماه حکم اعدام وی توسط دادگاه تجدید نظر تائید و پس از آن، درخواست اعاده‏ی دادرسی و تقاضای رسیدگی مجدد وی نیز توسط دیوان عالی جمهوری اسلامی رد شد.
در سند سازمان عفو بین الملل همچنین آمده است که شش نفر دیگر نیز به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق محکوم به اعدام شده اند. محمد علی حاج آقایی، علی صارمی، عبدالرضل قنبری، احمد دانش پور مقدم و محسن دانشپور مقدم که احتمالا با همان اتهام آقای کاظمی یعنی محاربه مجرم شناخته شده اند. اخبار و اطلاعات دریافتی در سیزدهم مردادماه حاکی از آن است که شخص دیگری به نام جواد لاری، از تجار بازار تهران نیز به اتهام محاربه به «اعدام بدون امکان عفو» محکوم شده است. او هم در زندان اوین نگهداری شده و تحت شکنجه و مجبور به اعتراف بوده.
عفو بین الملل که مقر آن در لندن قرار دارد تاکید می کندکه «در برخی از موارد، ارتباطات یاد شده با سازمان مجاهدین خلق، محدود به ارتباط با اعضای خانواده مرتبط با این سازمان می باشد.» که از آن جمله می توان به جعفر کاظمی، محمد علی صارمی، محمدعلی حاج‌‌آقایی و جواد لاری اشاره کرد که تنها به دلیل حضور در اشرف و ملاقات با اعضای خانواده خود بازداشت و محاکمه شده اند.
عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در مصاحبه ای با هفته نامه پنجره در اردیبهشت ماه سال جاری در مورد دستگیری محمد علی صارمی اینگونه ادعا کرد که وی در شهریور ماه 1388 و در رابطه با حوادث روز عاشورا دستگیر شده. بر خلاف ادعای جعفری دولت آبادی، محمد علی صارمی از تاریخ سیزدهم شهریورماه 1386، و در پی حضور در گورستان خاوران بر سر مزار اعدام شدگان سال ۶۷ دستگیر و دی ماه سال گذشته و در پی حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری، محاکمه می گردد. صارمی پیش از آن نیز به دلیل حضور در اشرف و ملاقات با فرزندش در سال 1384 دستگیر و به یک سال حبس محکوم می شود.
عفو بین الملل همچنین، در این سند از همگان تقاضا کرد که در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی و رئیس قوه قضائیه و همچنین دبیرکل شورای عالی حقوق بشر جمهوری اسلامی و ارسال نسخه ای از آن به نمایندگی های جمهوری اسلامی در سراسر دنیا، با فراخواندن مسئولین جمهوری اسلامی به جلوگیری از اعدام جعفر کاظمی، جواد لاری، محمد علی حاج آقایی، علی صارمی، عبدالرضا قنبری، احمد دانش پور مقدم و محسن دانش پور مقدم به ایشان یادآوری کنند که طبق میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران نیز یکی از شرکای آن می باشد، صدور حكم‌ اعدام‌ جایز نيست‌ مگر در مورد جنایات سنگین و مهم.
در پایان این سند آمده است، عفو بین الملل حقوق و مسئولیت دولت ها را در اجرای عدالت و در انطباق با استانداردهای بین المللی برای محاکمه عادلانه افراد مظنون به ارتکاب جرایم جنایی به رسمیت می شناسد، اما با مجازات اعدام به عنوان مجازاتی بی رحمانه، غیر انسانی و توهین آمیز مخالف است.

انقلاب مشروطه؛ از نقش روحانیت تا حذف روحانیت
راديو فردا:
همزمان با یکصد و چهارمین سالگرد انقلاب مشروطه در ایران، چهره های سرشناس مخالف دولت ایران در یادداشت‌هایی به مقایسه اوضاع فعلی سیاسی این کشور و آرمان‌های مشروطه‌خواهی پرداخته‌اند و وبسایت رسمی رهبر ایران نیز به بازخوانی نظرات او درباره انقلاب مشروطه توجه کرده است.
میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت ایران، روز پنجشنبه ۱۴ مرداد (پنجم اوت) در یادداشتی به مناسبت سالگرد انقلاب مشروطه نوشته است: "تجربه یکصد سال اخیر و آنچه در یک سال گذشته اتفاق افتاد نشان می‌دهد در میان مفاهیم کلیدی مربوط به انقلاب مشروطیت و از میان عدالت و آزادی و حکومت قانون، مشروط کردن و مسئول کردن قدرت، اهمیت سرنوشت سازتری دارد".
آقای موسوی با اشاره به اوضاع سیاسی فعلی ایران نوشته است: "امروز مشاهده علائم باز تولید استبداد و خود رأیی و گریز آشکار از قانون و حاکمیت روز افزون دروغ، نشان می دهد که راه طی شده (مشروطه خواهی) هنوز به اهداف خود نرسیده است."
او همچنین با مورد انتقاد قرار دادن نحوه مواجهه دولت با معترضان انتخاباتی آورده است: "امروز مدام از ملت ما به نام دین، تبعیت بی چون و چرا از کانون های قدرت خواسته می شود، بی آنکه به حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود اشاره‌ای شود و یا از کرامت ذاتی انسان‌ها و یا حقوق شهروندی نامی به میان آید".
در بخش دیگری از این یادداشت آقای موسوی واگذاری نظارت بر خبرگزاری دولتی ایرنا به نهاد ریاست جمهوریرا از نشانه‌های "گسترش استبداد" دانسته و نوشته است: "پس از بستن روزنامه ها و تبدیل صداوسیما به یک رسانه هتاک و غیرملی و لشگرکشی علیه فضای مجازی که باخلاقیت فرهیختگان اغلب جوان تبدیل به معبری برای تعامل و اطلاع رسانی بدون سانسور و شفاف شده است، حتی تاب یک خبرگزاری ملی نیمه جان را نمی‌آورند و این منفذ گرد گرفته را نیز بر خلاف قانون و بدون توجه به عواقب آن کور می کنند."
"گریز از قانون اساسی" و "پاسخگو نبودن در برابر مردم" از دیگر نکاتی است که آقای موسوی در یادداشت خود با اشاره به آنها، جناح سیاسی حاکم بر ایران را مورد انتقاد قرار داده و آورده است: "تمکین نکردن اقتدارگرایان در مقابل مطالبه اجرای بی‌کم و کاست قانون اساسی، نشان می دهد که تاچه حد دل کندن از سریر قدرت و پاسخگو بودن در مقابل ملت برای یال و کوپال دارها و صاحب منصبان دشوار است."
انقلاب مشروطه؛ از نقش روحانیت تا حذف روحانیت
"انقلاب مشروطه" یا "جنبش مشروطه‌خواهی" در تاریخ ایران به مجموعه فعالیت‌ها و رویدادهایی اطلاق می شود که به صدور فرمان مشروطه در چهاردهم مرداد سال ۱۲۸۵ شمسی (۱۹۰۶ میلادی) توسط مظفرالدین شاه قاجار و تشکیل نخستین مجلس شورای ملی در ایران تشکیل انجامید.
در همین حال، وبسایت آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، به مناسبت سالروز انقلاب مشروطه در ایران، بخش هایی از سخنان چهار سال پیش او پیرامون تاریخ مشروطیت در ایران را برجسته کرده است و همزمان وبسایت رسمی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم سخنان روز گذشته (۱۳ مرداد) او را در این باره را منتشر کرده است.
اشاره به نقش روحانیت در انقلاب مشروطه، محور اصلی سخنان سال ۸۵ آقای خامنه‌ای است که طی آن رهبر ایران گفته بود: "در مشروطیت، نقش علما نقشی نیست که قابل مقایسه با دیگران باشد...اولا نقشی نیست که قابل انکار باشد؛ ثانیا، قابل مقایسه باشد با نقش دیگرانی که بودند؛ روشنفکرها و در مرحله بعد، بعضی از صاحبان قدرت و منتفذان دولتی".
در سخنان دوباره برجسته شده آقای خامنه‌ای، او همچنین با اشاره به شعار "عدالت خواهی" علما و روحانیون ایران در زمان مشروطه گفته است: "مى‌خواستند یک دستگاه قانونى‌ وجود داشته باشد که بتواند پادشاه و همه‌ سلسله مراتب حکومتى را تحت کنترل و نظارت خودش قرار بدهد تا اینها ظلم نکنند؛ تا عدالت تأمین بشود...حالا این مى‌توانست تفسیر شود به مجلس شوراى ملى یا مجلس شوراى اسلامى...آنچه آنها مى‌خواستند یک نهاد عملى و یک واقعیت قانونى بود که قدرت این را داشته باشد که جلوى شاه را بگیرد؛ چون شاه اسلحه و سرباز داشت که اگر مى‌خواستند جلوى او را بگیرند، طبعاً بایستى این دستگاه قدرتى فراتر از سرباز و سربازخانه داشته باشد."
در سخنان روز گذشته آقای هاشمی (چهارشنبه ۱۳ مرداد) هم صدور فرمان مشروطه در مرداد ماه ۱۲۸۵ شمسی (۱۹۰۱ میلادی) نشانه ای برای پایان تصمیم گیری "یک فرد در مورد سرنوشت جامعه و آغاز تصمیم گیری نمایندگان مردم در جایی به عنوان مجلس شورای ملی" یاد شده است.
آقای هاشمی در بخش دیگری از این سخنرانی به نقش روحانیت در انقلاب مشروطه اشاره کرده و گفته است: "مگر غیر از این است که دشمنان ایران از نردبان محبوبیت روحانیت و دانشگاهیان در نزد مردم بالا رفته‌اند و در مشروطه مصادر قدرت را فتح کرده‌اند و آن گاه پرچم حاکمیت را به دست شاگردان غرب‌زده مکتب خویش دادند؟ و مگر نه این است که امروز نیز در انقلاب اسلامی که با پیشتازی روحانیت و رهبری بی‌نظیر یک مرجع عام به پیروزی رسیده‌ایم، بی‌مهابا و بدون انصاف ناکارآمدی روحانیت را فریاد می‌زنند؟"
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران با اشاره به اوضاع سیاسی کنونی ایران و انتقاد از "تضعیف" نقش روحانیت در آن گفته است: "آنان که همه توطئه‌ها، حتی جنگ هشت ساله و اخیرا تحریک افکار عمومی جهان را علیه ایران به کار برده‌اند، با سیاست مکارانه 'فرق تسد' به جنگ انقلاب آمده‌اند و با فریب گروهی که شاید در ابتدا حسن‌نیت هم داشته‌اند، تلاش می‌کنند مردم را از روحانیت جدا کنند و خیرخواهان و حتی در میان روحانیون نیز چنان اختلافی بیندازند که متأسفانه این روزها شاهد آنیم".
'در مشروطه و دموکراسی مردم اصیل و اصلند'
محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، هم از دیگر چهره های سرشناس سیاسی ایران است که طی روزهای گذشته و به مناسبت سالگرد انقلاب مشروطه، یادداشتی را منتشر کرده است.
آقای خاتمی که نظرات او درباره مردمسالاری دینی و اصلاح طلبی در نظام جمهوری اسلامی، در سالهای اخیر مورد توجه جناح‌های سیاسی داخل و خارج ایران بوده است، در این یادداشت مشروطیت و مشروعیت را همسان با مردمسالاری دانسته و نوشته است: "در دنیای امروز هیچ کاری بدون مردم و بدون خواست آنان نمی‏شود انجام داد. منظورم این نیست که نمی‏شود مردم را سرکوب کرد، نمی‏شود یک نظام را که مورد خواست مردم نیست، بر مردم تحمیل کرد، اما این دوام نمی‏آورد و نمی‏تواند مثل گذشته که قرن‌ها چنین سیستم‌هایی بر جامعه حاکم بود، حاکم باشد".
او همچنین شرط "مشروع" بودن یک نظام مردمسالار را چنین توصیف می کند: "بپذیریم و همه بپذیرند نه در شعار که در قدرت سیاسی و مناسبات جدید قدرت، مردم اصیل و اصل‏ند و یک نظام سیاسی در صورتی که بر خواست و اراده و رأی مردم متکی باشد، ثبات پیدا می‏کند".
رئیس جمهور سابق ایران همچنین با اشاره به دین رسمی این کشور (اسلام - تشیع) و قابل تعمیم بودن این دین به حوزه فراتر از امور فردی و خصوصی یادآور شده است که "اصل اجتهاد اسلامی" می تواند در کنار اصول مدرن مردمسالاری به "متحول" شدن جامعه ایرانی در سایه استقرار یک "نظام مردمسالار دینی" کمک کند.
او در تبیین این نظر خود نوشته است: "قوام دموکراسی به این نکات است: اصالت قدرت مردم، ابتنای قدرت سیاسی بر رأی مردم، تحت نظارت مردم بودن قدرت سیاسی و امکان جابه‏جایی قدرت به دست مردم بدون توسل به زور؛ این ها مقومات دموکراسی است؛ چه دینی و چه غیردینی‏‌اش...در عین حال این شرایط باید منطبق با معیارهای ارزشی و فرهنگی جامعه باشد".
"انقلاب مشروطه" یا "جنبش مشروطه‌خواهی" در تاریخ ایران به مجموعه فعالیت‌ها و رویدادهایی اطلاق می شود که به صدور فرمان مشروطه در چهاردهم مرداد سال ۱۲۸۵ شمسی(۱۹۰۶ میلادی) توسط مظفرالدین شاه قاجار و تشکیل نخستین مجلس شورای ملی در ایران تشکیل انجامید.

هفت سال بعد از زلزله بزرگ؛ تلاش ارگ بم براي برخاستن از زير آوار
روزنامه ابتکار:
کرمان - ارگ بم پس از گذشت هفت سال از زمين لرزه بم آرام آرام سر از آوارهاي زمين لرزه‌اي بر مي‌دارد که هزاران نفر قرباني گرفت و امروز اين ارگ به نمادي از زندگي در بم تبديل شده است.
به گزارش مهر، زمين لرزه سهمگين هفت سال پيش بم اين شهر را به نامي ماندگار در اذهان مردم ايران تبديل کرد اما اين شهر کهن از سالها قبل به واسطه ارگ بم در دنيا شناخته شده بود و هست و با وجود ويراني 90 درصدي در زمين لرزه بم همچنان ميزبان هزاران گردشگر خارجي و داخلي است.ويراني ارگ بم با وجود مرگ هزاران نفر در يک روز بسياري از علاقمندان ميراث فرهنگي در دنيا را آنچنان نگران کرد که در زمان زمين لرزه بم بسياري از مردم جهان و حتي مردم بم براي ويراني اين ارگ نيز گريستند.
در روزهاي ابتدايي زمين لرزه بسياري از کشورهاي جهان آمادگي خود را براي بازسازي مجدد اين ارگ اعلام کردند و امروز پس از هفت سال از زمين لرزه بم ارگ هر چند بسيار کند و آرام اما سر از خاک بر مي‌دارد و اين بناي ماندگار جهان که در زمان زمين لرزه جزء آثار در معرض خطر يونسکو قرار گرفت اما امروز ارگ بنا به اعلام رئيس دفتر منطقه‌اي يونسکو در ايران و مسئولان ميراث فرهنگي بزودي از اين فهرست خارج مي‌شود.
چون لي هان در خصوص ارگ بم گفت: پس از زمين لرزه 26 دسامبر 2003 بم، ايران از يونسکو درخواست کرد تا تمام کمک‌هاي بين المللي را براي ميراث فرهنگي بم هماهنگ کند و يونسکو بلافاصله در چارچوب درخواست مشترک ايران و سازمان ملل متحد دو هفته پس از زلزله براي کمک به ميراث فرهنگي بم درخواست کمک کرد.
هان گفت: صندوق‌هاي اماني ژاپن و ايتاليا نزد يونسکو، صندوق ميراث جهاني و بانک جهاني بلافاصله براي حفاظت از ميراث فرهنگي کمک‌هاي خود را ارائه کردند که اين کمکها را کمک بلاعوض از محل همکاري فرهنگي دوجانبه بين ايران و ژاپن جهت خريد تجهيزات براي ارگ بم تکميل کرد.
وي با اشاره به اهميت جهاني ارگ بم خاطرنشان کرد: حاصل تلاش ماه‌هاي نخست اين همکاري فشرده، ثبت موفقيت آميز بم و منظر فرهنگي آن در فهرست ميراث جهاني يونسکو و فهرست ميراث جهاني در خطر تنها شش ماه پس از زمين لرزه بود که اين توجه همچنين موجب جلب کمک‌هاي بين المللي به بم شد.
وي با اشاره به اينکه پژوهش و حفاظت از ارگ بم مورد توجه ويژه قرار گرفت افزود: ارگ نماد فرايند بازسازي و امداد پس از زمين لرزه براي بم به شمار مي‌رود و فعاليتهاي نمونه و پيشتاز با همکاري سازمان ميراث فرهنگي و همکاران برجسته بين المللي از فرانسه، آلمان و ايتاليا براي يافتن روش‌هاي محافظت، استحکام بخشي، حفاظت، مقاوم سازي و مرمت ميراث گلين با استفاده از مصالح سنتي سازماندهي شد.
از همان آغاز توجه ويژه‌اي معطوف به گنجاندن حفاظت از ميراث در فرآيند بازسازي و احيا پس از زمين لرزه شد، همچنين پيشنهادهايي براي کاهش خطر، تأثير ويرانگر سوانح طبيعي براي ارگ تدوين شد که اين کار نيازمند نگرش ميان رشته‌اي و توجه به مشارکت تمامي دست اندرکاران از سطح ملي تا محلي بود. حفاظت و نگهداري پايدار از ميراث بم ادامه دارد و اطمينان دارم با همکاري متقابل مي‌توانيم فرهنگ را به عامل کليدي توسعه براي مردم بم و نسل‌هاي آينده آن بدل کنيم.
آنچه که مسلم است با توجه به حجم کارهاي مرمتي ارگ بم بازسازي در اين ارگ با کندي پيش مي‌رود و يکي از مهمترين دلايل اين کندي کار کمبود بودجه است که بايد با همکاري مسئولان برطرف شود.
سرپرست ميراث فرهنگي کرمان نيز در خصوص بازسازي ارگ بم ادامه داد: تمامي تلاش ميراث فرهنگي کرمان در راستاي احياي مجدد ارگ بم قرار گرفته است و در همين راستا با توجه به اقدامات اخير صورت گرفته انتظار مي‌رود بازسازي اين ارگ با شتاب بيشتري انجام شود.
هادي ايرانمنش ابراز اميدواري مي‌کند که تا پايان سال جاري عمارت چهار فصل ارگ بم به صورت کامل بازسازي شود. تاکنون نيز براي بازسازي اين ارگ دو هزار ساله اقدامات مناسبي انجام شده است و بسياري از بخشهاي اين بنا مرمت شده است. آوار برداري، مستند سازي و راه اندازي کارگاه‌هاي تخصصي، توليد خشت مقاوم و پژوهشهاي علمي براي بازسازي اين ارگ انجام شده است.
مديرپايگاه ميراث جهاني بم نيز در گفتگو با مهر در خصوصارگ بم اظهار داشت: اين ارگ بزودي از فهرست آثار در معرض خطر يونسکو خارج مي‌شود و روند بازسازي ارگ با جديت ادامه خواهد يافت.
افشين ابراهيمي خاطر نشان کرد: آوار برداري بخش عامه نشين ارگ به اتمام رسيده است و آوار برداري در بخش حاکم نشين آغاز شده است. درمرحله اول مسير گردشگري و مرحله دوم دروازه ها، حصارها، برج‌ها مرمت مي‌شوند و در مرحله نهايي نواحي حاکم نشين و نواحي خاص عامه نشين مرمت مي‌شوند.وي با اشاره به کمبود اعتبار گفت: خوشبختانه در سفر دور سوم سفر اعتبار ويژه جدا از اعتبار سالانه براي مرمت ارگ اختصاص مي‌يابد.ابراهيمي با اشاره به ادامه بازديد گردشگران داخلي و خارجي از ارگ بم گفت: طي سال جاري تاکنون بيش از 40 هزار نفر از اين ارگ بازديد کرده اند.وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ارگ بم گفت: اميدواريم بزودي ارگ بم از فهرست آثار در معرض خطر خارج مي‌شود.
هر چند که ارگ مورد توجه ويژه گردشگران قرار دارد اما اين ارگ نياز به توجه بيشتر مسئولان دارد تا با شتاب بيشتر شاهد نزديک شدن به روزهاي قبل از زلزله بم شود.

ششم اوت 1991 قتل شاپور بختيار در پاريس
ششم اوت 1991 اعلام شد که شاپور بختيار آخرين نخست وزير نظام سلطنتي ايران در محل سکونتش در پاريس کشته شده است. معاينه جسد نشان داد که قتل ساعتها پيش از کشف جسد صورت گرفته بود. "سروش کتيبه " منشي بختيار نيز با او کشته شده بود. قتل، با ضربات متعدد چاقو صورت گرفته بود. طبق گزارش پليس نگهبان خانه، قبلا کساني به ديدار بختيار رفته بودند که کارت شناسايي (مجعول) نشان داده بودند. بعدا سه نفر متهم به قتل شاپور بختيار شدند که تنها يکي از آنان به نام "علي وکيلي راد" در سويس دستگير و در پاريس محاکمه و محکوم شد. عده اي مدعي شده اند که دولت وقت فرانسه از طرح قتل بي اطلاع نبوده است. بختيار از آوريل 1979 در فرانسه به صورت پناهنده زندگي مي کرد. وي که از مخالفان نظام اسلامي ايران بود در فرانسه سازماني را به نام "جنبش مقاومت ملي" تشکيل داده بود. در سال 1980 نيز به خانه بختيار در پاريس تيراندازي شده بود که در اين اقدام تنها پليس نگهبان خانه و يکي از همسايگان بختيار کشته شده بودند.
بختيار که هنگام مرگ 76 ساله بود نوه دختري نجفقلي صمصام السلطنته بختياري نخست وزير اسبق ايران بود که تحصيلاتش را در فرانسه طي کرده بود و از سوربن مدرک دکترا گرفته بود. بختيار در دوران حکومت دکتر مصدق معاونت وزارت کار را برعهده داشت. وي که از اعضاي جبهه ملي ايران بود سالها از منتقدين روش حکومتي شاه بود و در سال 1977 (1356 هجري خورشيدي) که در منطقه کرج وارد اقداماتي عليه شاه شده بود دستگير و زنداني شده بود. با وجود اين، شاه وي را در آخرين هفته هاي اقامت خود در ايران و در اوج انقلاب به نخست وزيري کشورمنصوب کرد که 36 روز در اين سمت بود و با پيروزي انقلاب پنهان شد که دو ماه بعد در پاريس از دولت فراسه تقاضاي پناهندگي کرده بود. وي در دوران جنگ جهاني دوم نيز از اعضاي سازمان مقاومت فرانسه بود.








Read more