۱۳۸۹ دی ۱۴, سه‌شنبه

گزارش گران بدون مرز: سواستفاده ایران از پرونده " سکینه محمدی آشتیانی " برای دور ساختن توجه افکار عمومی از شرایط وخیم زندانیان سیاسی

گزارش گران بدون مرز: سواستفاده ایران از پرونده " سکینه محمدی آشتیانی " برای دور ساختن توجه افکار عمومی از شرایط وخیم زندانیان سیاسی

در تاریخ ١٢ دی ماه، همزمان با تازه‌ترین فریب‌خبرسازی جمهوری اسلامی در استفاده از سکینه محمدی آشتیانی زندانی محکوم به مرگ، علیه دو خبرنگار زندانی در ایران، صد شخصیت المانی با انتشار فراخوانی خواهان آزادی این دو خبرنگار شدند.
در کنفرانس مطبوعاتی که از سوی مقامات قضایی برگزار شد، سکینه محمدی آشتیانی زن زندانی که محاکمه و محکومیت وی به مجازات سنگسار و اعدام در ایران و در جهان به شکل گسترده رسانه‌ای شده است، اعلام کرد که از دو خبرنگار المانی زندانی در ایران شکایت خواهد کرد.
بازداشت دو روزنامه نگار آلمانی در روز دوشنبه ۱۹مهر١٣٨٩ از سوی مقامات قضایی ایران اعلام شد. آنها به هنگام مصاحبه با فرزند و وکیل سکینه محمدی آشتیانی، بازداشت شده بودند. خانواده این خبرنگاران در تاریخ ٥ دی ماه برای اولین بار موفق شدند با آنها در تبریز ملاقات کنند.

گزارش گران بدون مرز اعلام می‌کند که از آغاز ماجرای " سکینه محمدی آشتیانی " جمهوری اسلامی ایران از این پرونده برای فریب رسانه‌ها و دور ساختن توجه افکار عمومی از شرایط وخیم زندانیان سیاسی سواستفاده می‌کند. دو خبرنگار المانی در واقع گروگان‌های رژیم تهران هستند که می‌خواهد در مذاکرات با غرب از آنها بهره برداری کند.

بدون شک سکینه محمدی آشتیانی برای این اعتراف اجباری تحت فشار قرار گرفته است. گزارشگران بدون مرز یادآور می‌شود که مقامات ایران زندانیان را برای اعترافات اجباری و شهادت دروغ علیه دیگران به شکل منظم تحت فشارهای جسمی و روحی قرار می‌دهند. یکی از اهداف این اعترافات که با صحنه سازی مضحک و تاثربرانگیز فیلم برداری می‌شوند، پاسخ به انتقادات گسترده در خارج از کشور است.

گزارش‌گران بدون مرز در نامه‌ای به تاریخ ٢١ اکتبر ٢٠١٠ به وزرای خارجه کشورهای مذاکره کننده ( آلمان، چین، ایالات متحده امریکا،فرانسه، انگلستان و روسیه) "نگرانی عمیق خود را از وضعیت آزادی بیان در ایران اعلام کرده بود و خواهان توجه آنها به دستگیری و صدور احکام سنگین زندان برای وب‌نگاران و روزنامه‌نگاران و شرایط نابسامان بازداشت زندانیان شده بود. گزارش‌گران بدون مرز در این نامه متذکر شده بود که « ما می‌خواهیم موضوعاتی چون احترام به آزادی‌های بنیادین و حقوق بشر نیز به شکل موازی در کنار مسائل علمی و اقتصادی در این مذاکرات طرح شوند.»

Read more