۱۳۸۹ شهریور ۱۶, سه‌شنبه

بالا گرفتن انتقادها از تداوم موازی‌کاری در سیاست خارجی


چکیده :
احمدی نژاد پیش از این هم چهار نماینده ویژه در حوزه سیاست سیاست خارجی منصوب کرده بود که یکی از آنها اسفندیار رحیم مشایی بود؛ اقدامی که واکنش منتقدان و تذکر رهبری را در پی داشت. رهبری در دیدار با اعضای دولت به صراحت از موازی کاری در سیاست خارجی انتقاد کرد؛ اصطلاحی که نمی‌توانست مصداقی جز انتصابات اخیر احمدی نژاد داشته باشد. با این حال احمدی نژاد همچنان بر دور زدن دستگاه رسمی سیاست خارجی و انتصاب نماینده ویژه در این حوزه اصرار دارد.

کلمه – گروه سیاسی: در حالی که اعلام شده احمدی نژاد با بی‌اعتنایی به نظر صریح رهبری، قصد دارد دو نماینده ویژه جدید در حوزه سیاست خارجی منصوب کند، وزیر امور خارجه با لحن تندی از نماینده ویژه احمدی نژاد در آسیا انتقاد کرد و او را به ناپخته سخن گفتن متهم ساخت؛ انتقادی که در واقع متوجه رئیس دولت است.

منوچهر متکی در مصاحبه با خبرنگاران در خصوص اظهارات روز گذشته بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و نماینده ویژه احمدی نژاد در آسیا، گفت: مشخص نیست آقای بقایی بر اساس کدام مسئولیت و از چه جایگاهی این گونه سخنان نسنجیده را بیان می کند، در حالی که هنوز آثار منفی اظهارات اخیر وی که موجب بروز مشکل در روابط خارجی شد از بین نرفته است.

وی همچنین با اشاره به اینکه نظر رهبری در خصوص پرهیز از موازی کاری در سیاست خارجی باید فصل الخطاب باشد، تصریح کرد: تضعیف دستگاه دیپلماسی کشور بویژه در شرایط کنونی آن هم توسط برخی از افراد دولت مصداق بارز بر شاخه نشستن و بن بریدن است.

اشاره متکی به سخنان روز قبل بقایی است که از انتصاب دو نماینده ویژه جدید توسط احمدی نژاد در حوزه های آفریقا و آمریکای جنوبی خبر داده بود. بقایی که خود به عنوان نماینده ویژه احمدی نژاد در آسیا شده، در دولت قبل، معاون رحیم مشایی در سازمان میراث فرهنگی بود و اکنون به ریاست این سازمان رسیده است.

احمدی نژاد پیش از این هم چهار نماینده ویژه در حوزه سیاست سیاست خارجی منصوب کرده بود که یکی از آنها اسفندیار رحیم مشایی بود؛ اقدامی که واکنش منتقدان و تذکر رهبری را در پی داشت. رهبری در دیدار با اعضای دولت به صراحت از موازی کاری در سیاست خارجی انتقاد کرد؛ اصطلاحی که نمی‌توانست مصداقی جز انتصابات اخیر احمدی نژاد داشته باشد.

با این حال احمدی نژاد همچنان بر دور زدن دستگاه رسمی سیاست خارجی و انتصاب نماینده ویژه در این حوزه اصرار دارد. این اصرار، امروز واکنش‌های تندی را برانگیخت. سه نماینده شاخص اصولگرا در این زمینه به احمدی نژاد تذکر کتبی دادند، روزنامه مردمسالاری نسبت به تخلف رئیس دولت از دستور صریح رهبری هشدار داد و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز تعیین نماینده ویژه در سیاست خارجی را اقدامی خلاف قانون اساسی دانست.

اما تندترین واکنش متعلق به سایت الف متعلق به احمد توکلی بود که در یادداشتی بدون امضا با عنوان «آن پنبه را از گوش خود در بیاورید» به شدت از رفتار رئیس دولت و نزدیکانش در این ماجرا انتقاد کرد و ضمن نابخردانه توصیف کردن آن، به آقایان بقایی، مشایی و حامی ایشان در دولت یعنی احمدی نژاد هشدار داد که: پنبه نشنیدن یا خود را به نشنیدن زدن یا بی توجهی به اوامر ولی فقیه را از گوش خود درآورند.

این سایت اصولگرا نوشت: ممکن است افراد مذکور به هر دلیل تاسف بار، طالب ورود به این بازی و تنش آفرینی و مهم کردن مسایل فرعی مورد نظرشان باشند، اما باید بدانند فارغ از موضوع مورد بحث، نافرمانی از فرمان ولایت، نه تنها مهم است که نادیده گرفتنی نیست و عاقبت این رفتارها، چنان که برای تعدادی از پیشینیان در سال های دور و نزدیک رقم خورد، برای آن ها نیز دردناک خواهد بود.

هنوز مشخص نیست سرنوشت دردناکی که سایت احمد توکلی، احمدی نژاد را به آن وعده می‌دهد، دقیقا چیست. اما یادآوری این نکته ضروری است که طیف گسترده نمایندگان اصولگرا در مجلس، تاکنون حتی از طرح یک سؤال رسمی از احمدی نژاد هم ناتوان بوده‌اند و حداکثر به همین دست انتقادات لفظی بسنده کرده‌اند.

حال آیا این بار آنها خواهند توانست با متهم کردن احمدی نژاد به نقض دستور ولی فقیه، برخورد شدیدتری با وی داشته باشند؟



Read more