۱۳۸۹ شهریور ۲۵, پنجشنبه

واکنش مطبوعات وابسطه به دولت به استعفای دیپلماتها

پناهندگی‌های پی‌در پی نتیجه نقص چرخه کادرسازی دیپلماسی انقلاب

سومین پناهندگی یکی از نمایندگان وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در کشورهای اروپایی، در حالی با استقبال رسانه‌های بیگانه مواجه شده است که به نظر می‌رسد ضعف این وزارتخانه در کادرسازی نیروهای انقلاب یکی از دلایل اصلی این اتفاقات است.

به گزارش رجانیوز، بی‌بی‌سی امروز خبر داده است که "رایزن دوم و وابسته مطبوعاتی سفارت ایران در بروکسل روز جمعه استعفا داده و به صف مخالفان حکومت پیوسته است." این رسانه انگلیسی در ادامه گزارش خود با ذوق‌زدگی افزود "این سومین دیپلماتی است که در اعتراض به وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران کناره گیری می کند. محمد رضا حیدری کنسول سابق ایران در اسلو که پیش‌تر به نروژ پناهنده شد، روز دوشنبه در گفتگوی تلفنی با بی بی سی فارسی خبر استعفای آقای فرهنگیان را تایید کرد و گفت او اکنون در اسلو به‌سر می برد."

وی ادعا کرده است که فرزاد فرهنگیان روز جمعه استعفای خود را به سفیر ایران در بلژیک اعلام و سفارت را ترک کرد. به گفته آقای حیدری، سفیر ایران آقای فرهنگیان را "تهدید" کرده و گفته است این تصمیم او عواقب شدیدی خواهد داشت و به همین دلیل او بروکسل را ترک کرده و به نروژ رفته است. محمد رضا حیدری گفت آقای فرهنگیان ساعت 11 صبح سه شنبه جزئیات این استعفا را طی یک کنفرانس خبری در اسلو اعلام خواهد کرد. دیپلمات‌های معترض بیشتری در درون "سیستم" هستند که آنها نیز به تدریج استعفا خواهند داد.

هفته پیش نیز فردی که رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه از او به‌عنوان کارشناس اقتصادی سفارت ایران در فنلاند نام برد استعفا و درخواست پناهندگی کرد و به هوچی‌گری علیه جمهوری اسلامی با ادعای تقلب در انتخابات پرداخت.

اما در عین اینکه وزارت خارجه باید تضمین‌های لازم و گزینش‌های دقیقی را قبل از اعزام نمایندگان به کشورهای دیگر که در واقع به‌عنوان نمایندگان نظام شناخته می‌شوند، ترتیب دهد و نهادهای امنیتی هم باید با رصد فعالیت نمایندگی‌ها از اینکه با آبروی کشور بازی شود، جلوگیری کنند، به نظر می‌رسد آسیب‌های ناشی از غفلت از کادرسازی مستمر نیروهای انقلاب در دستگاه دیپلماسی کشور و حلقه بسته کارشناسان و دیپلمات‌ها در این شرایط بروز جدی پیدا می‌کند.

تعدادی از ناظران سیاسی معتقدند وزارت امور خارجه متناسب با امکانات، در ایفای مأموریت‌هایی را که از آن انتظار می‌رود، حضور مؤثر ندارد که این مسئله به‌دلیل اعتقاد نداشتن برخی دیپلمات‌ها و نمایندگانی است که بعضاً مسئولیت‌های کلیدی نیز برعهده دارند.

روشن نبودن خروجی مبتنی بر جهت‌گیری‌های انقلاب اسلامی در دانشکده وزارت خارجه به‌عنوان مرکزی با مأموریت اصلی کادرسازی دستگاه دیپلماسی به‌طوری است که بعضاً اساتیدی در این دانشکده تدریس می‌کنند که خود اعتقادی به دیپلماسی انقلابی ندارند.

گفته می‌شود یکی از اهداف رئیس‌جمهور در انتصاب نمایندگان ویژه بر اساس اصل 127 قانون اساسی نیز ایجاد زمینه برای ترمیم همین نقاط ضعف و در دستور کار داشتن رویکردهای تحولی در وزارت امور خارجه است. اگرچه برخی از مصادیق در نظر گرفته شده به‌دلیل سوابق اجرایی و اظهارنظرهای جنجالی خود احتمالاً تنها به حاشیه‌ها خواهند افزود.


Read more