۱۳۸۹ شهریور ۷, یکشنبه

مهمان پرست: اگر هسته ای را کنار بگذاریم به حقوق بشر و بعد به دموکراسی ایراد می گیرند

مهمان پرست: اگر هسته ای را کنار بگذاریم به حقوق بشر و بعد به دموکراسی ایراد می گیرند

یک‌شنبه، ۰۷ شهریور ۱۳۸۹ / ۲۹ اوت ۲۰۱۰


سخنگوی وزارت خارجه دیکتاتوری آخوندی بحرانهای رژیم در مواجهه با جامعه بین المللی را بر شمرد و گفت: «..اگر ما مسئله هسته ای را کنار بگذاریم آنها به مسئله حقوق بشر و پس از آن به موضوع دموکراسی در ایران ایراد می گیرند»
رامین مهمان پرست که اظهاراتش توسط خبرگزاری حکومتی مهر، ۷شهریور منتشر شده، جهان مخالف دیکتاتوری آخوندی را مورد حمله قرار داد و با لحن احمدی نژاد گفت: این قدر بی حیاگری در سیاست دنیای امروز حاکم است که اگر همه خواسته های آنان را برآورده کنیم (باز یک چیزی) می گویند...یعنی اینها بر روی همه اصول ما پا می گذارند.
وی با اذعان به نفرت و انزجار جهانی از پاسدار احمدی نژاد، افزود: غرب آمادگی مناظره با احمدی نژاد را ندارد
.

Read more

آگاهی نامه (تازه ترین اخباروتحولات)

عکس / توزيع حليم نذري در دزفول






















عکس / روستای پشت ارشت ایلام

ایلام - خبرگزاری مهر: روستای محروم پشت ارشت از کمبود آب آشامیدنی، بهداشت، راه، مسکن و ... رنج می برد و همین عوامل باعث مهاجرت روستائیان به شهرهای اطراف و تخریب منازل آنها شده است
















هواپيماي فوكر 100 از باند فرودگاه بين‌المللي تبريز خارج شد

خبرگزاري فارس: هواپيماي فوكر 100 شركت ‌آسمان در فرودگاه بين‌المللي تبريز از باند خارج شد.

خليل ساعي، دبير ستاد حوادث غيرمترقبه آذربايجان شرقي در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبريز گفت: حدود ساعت 22 پنج‌شنبه‌ شب به ستاد حوادث غيرمترقبه استان اطلاع داده شد كه يك فروند هواپيمايي فوكر 100شركت ‌آسمان از باند خارج شده و در داخل كانال سقوط كرده است.

وي افزود: با اعلام اين گزارش اكيپ‌هاي امدادي به محل اعزام شدند و مشخص شد هواپيما پس از نشست روي باند از مسير باند خارج شده و قسمت جلوي هواپيما داخل كانالي در آن حوالي فرو رفته است كه به كمك نيروهاي امدادي مسافران از هواپيما خارج و دو نفر آسيب ديده سطحي اين هواپيما نيز مداوا شدند.
ساعي تصريح كرد: اين هواپيما از تهران به سمت تبريز حركت كرده بود كه پس از نشست به مدت دو دقيقه پس از آن دچار اين حادثه شد.

وي افزود: ساعت 30 دقيقه بامداد امروز پايان عمليات اعلام شد و مسافران از فرودگاه به سمت مكان‌هاي هدف خود خارج شدند و مورد حادي گزارش نشد.
طبق اعلام برنامه پرواز‌هاي فرودگاه بين‌المللي تبريز اين پرواز مربوط به شركت آسمان به شماره 773 و نوع هواپيما 100 F بود كه حدود ساعت 20 پنج‌شنبه شب فرودگاه مهرآباد را به سمت فرودگاه تبريز ترك كرده بود، از تاخير اين هواپيما از فرودگاه تهران اطلاعات دقيقي در دست نيست.

مدت زمان پرواز از تهران به تبريز حدود يك ساعت است.

درباره علت خروج هواپيما از باند هنوز هيچ‌يك از مسئولان فرودگاه بين‌المللي تبريز و شركت آسمان اظهار نظر نكرده‌اند اما هنگام فرود هواپيما هواي تبريز ابري بوده و غروب پنج‌شنبه رعد و برق و بارش رگباري باران سطح شهر را لغزنده كرده بود.

فرودگاه بين‌المللي تبريز در شمال‌غرب شهرستان تبريز و در ارتفاع يك‌هزار و 494 متري از سطح دريا در زميني به مساحت 420 هكتار با قدمت 57 سال قرار دارد كه از يك طرف به پايگاه دوم شكاري، از طرف ديگر به سه‌راهي غيرهمسطح جاده فرودگاه و مرند و از طرفي به پليس‌ راه تبريز ـ مرند مشرف شده است.












دستگیری تعدادی از جوانان که برای گرامیداشت قتل عام سال 67 عازم خاوران بودند

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" یورش وحشیانه نیروهای سرکوبگر به خانواده ها و جوانان و دستگیری تعدادی از آنها که در حال حرکت بسوی آرامگاه زندانیان سیاسی قتل عام شده سال 67 بودند .
از صبح امروز جمعه 5 شهریور ماه به رسم همیشگی خانواده های زندانیان سیاسی قتل عام شده سال 67 اولین جمعه شهریورماه هر سال را بر آرامگاه عزیزان خود گرد هم می آیند و مراسم ساگرد آنها را برگزار می کنند. تعدادی زیادی از خانواده ها و مردم از ساعت 09:00 صبح عازم گورستان خاوران بودند تا مراسم بیست و دومین سالگرد جانباختگان راه آزادی را برگزار کنند.
نیروهای سرکوبگر از صبح زود و از یک کیلومتری مسیر ورود به خاوران را با خودروهای خود بسته بودند وماشینهای که عازم آرامگاه شهدای راه آزادی بودند متوقف می کردند و با برخوردی وحشیانه آنها را باز می گرداندند. حوالی ساعت 11:00 نیروهای سرکوبگر به تعدادی از جوانان که عازم آنجا بودند یورش بردند و ضمن ضرب وشتم وحشیانه آنها را دستگیر کردند.
دستگیریها جوانان حدود یک کیلومتری آرامگاه شهدای راه آزادی صورت میگرفت و بنابه گفته شاهدان عینی حداقل در این نقطه 5 دختر جوان و یکی از آقایون از ماشین بیرون کشیده شدند و وحشیانه مورد ضرب وشتم قرار گرفتند.کسانی که دستگیرمی شدند مدارک شناسائی و تلفن های همراه آنها بلافاصله ضبط می شد و آنها را به وانهای مستقر در آنجا هدایت می کردند.
تعداد نیروهای سرکوبگر نیروی انتظامی و لباس شخصی به صدها نفر می رسید. آنها با دو جرثقیل مسیر را سد کرده بودند و برای ایجاد رعب و وحشت جوانان را از ماشین با ضرب وشتم بیرون می کشیدند .
در طی مسیر ده ها خودروی نیروی انتظامی و مامورین وزارت اطلاعات پارک شده بود.
علیرغم حضور گسترده نیروهای سرکوبگر و بازگرداند اجباری تعداد زیادی از خودرهای خانواده ها و مردم تهران که عازم خاوران بودند. ولی تعدادی از خانواده ها و مردم خود را به آرامگاه شهدای قتل عام زندانیان سیاسی 67 رساندند.
هنوز از نحوه برگزاری و رفتار نیروهای سرکوبگر با خانواده ها و مردم در آرامگاه گزارشی بدست ما نرسیده است ولی از مسافتهای دور شاهد حضور آنها بوده اند





بیانیه‌ی نخستین ناشران خبر شهادت ترانه موسوی

...و ایشان را تا در خود بازنگریستند
جز باد
هیچ به کف اندر نبود
جز باد و به جز خون خویشتن
چراکه نمی‌خواستند؛ نمی‌خواستند
نمی‌خواستند که بمیرند
احمد شاملو



فعالان محترم حوزه‌ی رسانه، اهالی فکر و نظر و مردم شریف ایران
و شما سربازان پیدا و پنهان نظام اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی

ما (لیلا ملک‌محمدی و رضا ولی‌زاده) امروز به ضرورتی روی سخن با تمام شما داریم؛ شما که زخم‌خورده و زخم‌زننده، به میدان درآمده و هستی خود را برای رسوایی ستم‌کاریِ دشمنان خانگی، عیارانه به میدان آورده یا گوشه‌ی عافیت اختیار کرده یا دست و زبان خود را به کام دشمن، تازیانه‌ی مردم کرده‌اید. چه بسیار اتفاق نادره‌ای‌ست که بیانه‌ای خطاب به جمعی بدین پایه ناهم‌گون و ناهم‌بسته نوشته شود؛ اما کدام شماست که نام ترانه موسوی را نشنیده باشد و خود را بازجویانه به قضاوت چیستی ماجرایش ننشانده باشد. این خود نقطه‌ی اشتراک همه‌ی ماست. این نوشته خطاب به همه‌ی شماست که یا تنها گوشی برای شنیدن ماجرا بوده‌اید یا دل‌آشوبه‌های هولناکی‌اش را یک سال تحمل کرده یا با خلوص نیت در واقعیت آن تردید کرده‌اید یا به دستور، آن‌را دروغ و دغل خوانده‌اید.

ما نویسندگان این نوشته رسماً اعلام می‌کنیم برای نخستین‌بار خبر بازداشت، احتمال تجاوز به عنف و یافتن جسد ترانه‌ موسوی - کسی که در 7 تیر 1388 بازداشت و در بازداشتگاهی غیر رسمی با تعدادی هم‌بند بازجویی شد؛ آسیب جسمی فراوان دید و به گفته‌ی خانواده‌اش سوزانده شد را در وبلاگ‌هامان منتشر کردیم. ما که سال‌ها با عناوین مختلف در تحریریه‌ی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های ایران فعالیت کرده‌ایم به مسوولیت خطیر خود آگاه بوده و مسوولانه نسبت به انتشار خبری اقدام کردیم که منابع مختلف آن‌را تأیید کرده و شواهد و مستنداتی امکان چون و چرا در راستی آن‌را رد می‌کرد. ما اکنون نیز پس از 14 ماه هم‌چنان بر این عقیده استواریم و کوچک‌ترین تردیدی در وقوع این جنایت نداریم؛ زیرا در روزهایی که سرنوشت ترانه در پرده‌ی ابهام قرار داشت و پس از آن‌که جنازه ی او پیدا شد نزدیک‌ترین نمایندگان افکار عمومی به خانواده‌ی ترانه بودیم واز اضطراب و دلهره‌ای آگاهی داشتیم که پس از چند روز بی‌خبری از ترانه با تماس‌های تلفنی مشکوک بر سر خانواده‌ی او آوار می‌شد.

اگر روزی به ضرورت لیلا ملک‌محمدی پشت وبلاگ زیرزمین به انتشار خبر دستگیری و کشته‌شدن ترانه موسوی و رضا ولی‌زاده پشت وبلاگ چریک آن‌لاین به انتشار خبر دستگیری، کشته‌شدن و طرح احتمال تجاوز به ترانه موسوی در زمان بازداشت اقدام کردند امروز این پنهان‌کاری - تا آن‌جا که به امنیت این اشخاص مربوط می‌شود- تا حدودی ضرورت خود را از دست داده است؛ هرچند هم‌چنان برخی در ایران و در ارتباط با این ماجرا با مشکلات امنیتی مواجه‌اند و قطعاً ما هم‌چنان نمی‌توانیم بی‌هیچ بیش و کم از ترانه موسوی و شاهدان بازداشت او و راویان ماجرایش سخن بگوییم.

ما در این نوشته بار دیگر تأکید می‌کنیم با شواهد و مستنداتی که این خبر را با تکیه بر آن منتشر کردیم و شواهدی که طی یک سال گذشته به دست آمده، متأسفانه کوچک‌ترین تردیدی نسبت به وقوع تراژدی مرگ ترانه در زمان بازداشت نداریم و روزی را انتظار می‌کشیم که پرتو شهادت شاهدان عینی در دادگاهی صالح، ابعاد دردناک این فاجعه را روشن کند و آمران، عاملان و زمینه‌سازان آن را به سزایی برابر و به بزرگی این عمل وحشیانه برساند.

و نیز لازم می‌دانیم تأکید کنیم به هیچ‌وجه انتقادها و شبهه‌هایی را که به راستی و اصالت این خبر وارد می‌شود، مخدوش‌کننده‌ی پایگاه و ارزش فعالیت حرفه‌ای‌مان در حوزه‌ی رسانه نمی‌دانیم و از آن گذشته هم‌چنان که امنیت و آرامش زندگی‌مان را بر سر آن بذل کردیم خود را پذیرای انتقاد حرفه‌ای منتقدان بی‌غرض خبر و آسیب غرض‌ورزی دیگران می‌دانیم؛ در عین آن‌که بازیگر بازی خطرناکی که برخی با اغراض سیاسی و عقده‌های شخصی تدارک دیده‌اند نخواهیم شد. ما مفتش نیستیم تا اغراض دیگران را کشف کنیم و نه دیکتاتور-خبرنگار تا باور به خبری را به مخاطب حقنه کنیم.

طی یک سال گذشته کسانی که در راستی این خبر تردید کرده‌اند به 3 گروه تقسیم می‌شوند؛

آن‌ها که فضای امنیتی روزهای پس از انتخابات 88 را درک نکرده‌اند و گمان می‌کنند تولید خبری از این دست در آن روزها و حتی پیش از آن در فضایی که امنیت خبرنگار و منابع خبر در آن تأمین بوده است اتفاق می‌افتاد؛ حال آن‌که چه بسیار حقایقی که به دلیل حاکمیت فضای رعب و وحشت روزهای پس از انتخابات و تسلط دستگاه‌های امنیتی بر اتفاقات پیدا و پنهان، از دید کنجکاوترین و بی‌پرواترین خبرنگاران پوشیده مانده و در آینده باید منتظر انفجار خبری‌ای باشیم که چه بسا ترکش‌های آن هر کدام ترانه‌ای باشد در گوش ما بی‌خبران؛ چراکه به قول شاعر آزادی مادران سیاه‌پوش/ داغ‌داران زیباترین فرزندان آفتاب و باد/ هنوز/ از سجاده‌ها سر برنگرفته‌اند

گروه دیگر آن‌هایی هستند که مسوولانه خبر را کالبدشکافی و اجزاء آن‌را تحلیل می‌کنند؛ اما چنان به تئوری‌های تولید و انتشار خبر متکی هستند که نمی‌توانند واقعیت را ببینند و فرایند تولید یک خبر را در شرایط خاص، نظیر آن‌چه پس از انتخابات بر فضای رسانه‌ای حاکم بود، از تئوری‌های خبر که غالباً در دانشکده‌های خبر گفته می‌شود جدا کنند و تولید خبر در این شرایط را تابع فروبستگی همین شرایط بدانند و به داوری بنشینند.

اما گروه سوم میراث‌خواران پشت جبهه‌ها هستند. آن‌ها می‌توانند در عین آن‌که خود را قهرمان انتشار خبری می‌دانند عندالاقتضا قهرمان تکذیب همان خبر شوند. این گروه چه‌ بسا در هر اقدام خود تابع اغراض سیاسی و حزبی یا شخصی باشند و در کسب منفعت از هر راه و بی‌راه چنان‌اند که به قیمت مطرح‌شدن و بر سر زبان‌ها ماندن و به انگیزه‌ی پیروزی در جدال‌های شخصی و جناحی بی‌اساس، دروغ می‌سازند و با قلب واقعیت، در صف متجاوزان به ترانه‌ها می‌ایستند. از تلاش صدا و سیمای جمهوری اسلامی و نهادهای امنیتی و رسانه‌های حکومتی در دروغ‌پراکنی برای تکذیب این ماجرا که بگذریم، طرفه تلاش کسانی‌ست که با ژست‌های حرفه‌ای در بازی‌ای مشکوک و هوچی‌گرانه با ادعای دروغین روشنگری به طور مستقیم به بازجویان و مأموران دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی، برای دستگیری‌ و فشارهای تازه‌تر بر شاهدان این ماجرا، خط می‌دهند.

گرچه سخن به درازا می‌کشد لازم است موجزانه بگوییم ماجرای بازداشت و وضعیت نامعلوم ترانه موسوی را نخستین‌بار و مستقیماً یکی از هم‌بندان او برای ما روایت کرد و این خبر به شهادت شاهد دیگری نیز مؤکد شد. پس از آن برای اطمینان از راستی خبر، ما با خانواده‌ی ترانه موسوی تماس گرفتیم. روزی قطعاً نگرانی پدر بیمار و مادر سال خورده ی او روایت خواهدشد. کامپیوتر ترانه پر بود از عکس‌هایی که او از تجمعات انتخاباتی و راهپیمایی‌های اعتراضی پس از انتخابات گرفته بود یا گویای حضور او در این راهپیمایی‌ها بود؛ خانواده‌ی ترانه هیچ‌یک از این عکس‌ها را، با وجود پافشاری ما، در اختیارمان قرار ندادند؛ جز عکسی که همه ترانه را با آن می‌شناسند. انگیزه‌ی اولیه‌ی ما برای انتشار این عکس، که مورد موافقت خانواده‌ی ترانه نیز قرار گرفت، آن بود که شاید بتوان با انتشار آن، نشانی از او به دست آورد. آن روزها هنوز نه فعالان رسانه‌ای، نه فعالان حقوق بشر و نه رهبران فکری و سیاسی، عمق فاجعه‌ای را که در مخوف‌ترین زندان‌های نام‌دار و بی‌نام می‌گذشت نمی‌دانستند و هیچ‌کدام از ما در خیال نیز آن را نمی‌پروراندیم. انتشار عکس ترانه موسوی با کسب اطلاعات نگران‌کننده‌ای از وضعیت او مصادف‌شد.

بخشی از این اطلاعات را یکی از نزدیکان خانواده‌ی ترانه موسوی منتقل می‌کرد و نیز اطلاعاتی که بعدها در مورد احتمال تجاوز به او، کشته‌شدن، یافتن جنازه و دفن او منتشرشد. پس از آن‌که این خبر توجه افکار عمومی را جلب کرد و بسیاری در بازانتشار آن مؤثر واقع شدند ارتباط ما با خانواده‌ی ترانه موسوی قطع شد. از خانواده‌ی سه نفره‌ی ترانه تنها مادری سال‌خورده مانده بود؛ چراکه پدرش پس از دو هفته از کشته‌شدن ترانه، درگذشت. تماس‌های تلفنی ما با یکی از نزدیکان این خانواده کم کم از صراحت گفتار تهی شد و به کلمات رمز و معماگویی‌های به ترس و دلهره آمیخته، گرایید تا آن که کاملاً و به صورت یک‌طرفه قطع شد؛ اما راه‌های ارتباطی دیگر را کم و بیش حفظ کردیم. هرچند تلاش ما در واداشتن خانواده‌ی ترانه برای دادخواهی، به علت‌هایی که روشن است، ناکام ماند هم‌اکنون شاهدیم خانواده‌هایی پس از یک‌سال زبان گشوده‌اند و از مصیبت‌هایی که بر آن‌ها و عزیزانشان رفته سخن می‌گویند. از نظر ما به سخن درآمدن نزدیکان ترانه در آینده،‌ دور از ذهن نیست. در شرایطی چنین فروبسته ما از انجام حداقل‌های ممکن و درآویختن به هر امکانی که بتواند داد ترانه را بستاند کوتاهی نکردیم. هم‌زمان مجموعه‌ای از مستندات خبر را در حضور یکی از شاهدان عینی بازداشت ترانه و چند تن از فعالان رسانه‌ای - که نامشان محفوظ خواهدماند- به کمیته‌ی رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات سپردیم و از آن‌جا که بعدها تأیید راستی ماجرای ترانه موسوی مورد تأکید سرشناس‌ترین معترضان حاکمیت قرار گرفت، به نظر می‌رسد کمیته نیز تحقیقات مستقلی درباره‌ی این ماجرا انجام داده و شواهد دیگری نیز به دست آورده است.

نزدیک به 4 ماه از انتشار این خبر گذشت تا دستگیری اعضای کمیته و کسانی که ما در ارتباطی مستقیم، ماجرا را برای آن‌ها توضیح داده بودیم و اشارات محسنی اژه‌ای در یک برنامه‌ی تلویزیونی، دست خطر را گرفت و پشت در خانه‌های ما آورد و اگر به زعم نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی انتشار اخبار حوادث پس از انتخابات جرم تلقی می‌شود که می‌شود، ما جرایم دیگری از قبیل انتشار عکس‌ها، ویدئوها و اخبار اعتراضات پس از انتخابات در رسانه‌های خارج از ایران مرتکب شده بودیم. تکرار این نکته را مهم می‌دانیم که 4 ماه پس از انتشار خبر ما هم‌چنان در ایران بودیم؛ بنای ماندن داشتیم و برای کسب شواهد و مستندات بیشتر از ماجرای ترانه تلاش می‌کردیم. در کدام ذهن معلول و ناقصی چنین می‌گنجد که فاجعه‌ا‌ی چون قتل ترانه تنها برای اخذ پناهندگی ساخته و پرداخته شده باشد؟ آیا گرفتن پناهندگی برای دو روزنامه‌نگاری که یکی از آن‌ها با صدور قرار آزاد بود و دیگری هم پس از انتخابات ده‌ها خبر، عکس و فیلم از سرکوب‌ها به رسانه‌های خارجی ارسال کرده بود تا بدین پایه دشوار است که چنین داستانی خلق کنند؟ تاکنون هزاران نفر از ایران گریخته‌‌اند و به پناهندگی تن داده‌اند؛ آیا همگی باید داستانی می‌داشتند تا این حد خونین و تمام حیثیت و آبروی‌شان را به تأیید یا تکذیب آن گره می‌زدند؟

اکنون که 10 ماه است از ایران خارج شده‌ایم پیوسته به لحاظ انسانی و حرفه‌ای خود را مسوول پیگیری این ماجرای دردناک می‌دانیم و برای کسب شواهد و مستندات بیشتر تلاش می‌کنیم؛ تا آن‌جا که بتوان ماجرای ترانه موسوی را به پرونده‌ای حقوقی علیه ماشین سرکوب و جنایت جمهوری اسلامی تبدیل کرد و در این راه دست کمک به سوی تمامی کسانی دراز می‌کنیم که در هر نقطه‌ی جهان دل در گرو حقیقت و آزادی دارند؛ از تردیدهایی که نسبت به اصالت این خبر طرح می‌شود ناامید نمی‌شویم و از کسانی‌که با انگیزه‌های مختلف در رد این خبر می‌کوشند می‌خواهیم تنها به گمان خویش و تهییج مخاطبان بسنده نکنند؛ صاحب عکس را بیابند؛ ترانه موسوی را زنده و سالم به جهانی نشان دهند که او را نماد جنایت جمهوری اسلامی علیه معترضان به نتیجه‌ی انتخابات می‌داند؛ شواهد خود را به سخن وادارند و مستنداتی ارایه دهند که محکم و قانع‌کننده باشد. این کار برای آن‌ها ساده‌تر خواهدبود؛ چراکه تکذیب این خبر نه تنها تهدیدی به دنبال ندارد بلکه یک حکومت سراپا امکانات، تمامی توان خود را برای انجام آن در اختیار تکذیب‌کنندگان قرار می‌دهد. اگر اثبات شود ماجرای ترانه واقعیت نداشته است کابوس‌های یک‌ساله‌ی ما و تمام کسانی که با نام ترانه خون گریسته‌اند پایان می‌یابد. ما در کمال خرسندی حیثیت حرفه‌ای خود و هستی‌مان را بر سر یافتن نشانی از ترانه موسوی یا اثبات ساختگی بودن ماجرای او معامله خواهیم‌کرد.

کاش ترانه موسوی وجود خارجی نداشت و دنیا تا این اندازه محل توحش نبود؛ آن‌وقت ما نیز رستگار بودیم و سری به سامان داشتیم و چشم‌هامان را به لبخندی بر این شب کشنده و کشدار می‌بستیم. تحقیق درباره‌ی ماجرای ترانه موسوی حق و برتر از آن مسوولیت همه‌ی کسانی‌ست که حقیقت را ارج می‌نهند. ما نیزهمچنان مستقل درباره‌ی آن، با وجود موانع بسیار، تحقیق می‌کنیم؛ اما نه برای اثبات آن بلکه برای کشف چگونگی رخدادش. با این همه در این کار به گودال جنجال و هوچی‌گری نخواهیم افتاد و در بازی مشکوک دیگران حتی در مقام تماشاچی خردی نیز حاضر نخواهیم‌شد.

لیلا ملک‌محمدی- رضا ولی‌زاده

4/شهریور/1389




اجرای طرح جامع پیشگیری از مواد مخدر به تعویق افتاد

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر از اجرا نشدن طرح جامع پیشگیری از مواد مخدر که پیش از این زمان آن شهریورماه جاری اعلام شده بود خبر داد و گفت: هنوز زیرساختهای لازم برای اجرای این طرح در دستگاهها فراهم نشده است.
سردار حمیدرضا حسین آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: طرح جامع پیشگیری از اعتیاد که قرار بود با همکاری و هماهنگی تمام دستگاههای متولی از شهریور ماه اجرایی شود به علت آماده نبودن زیرساختهای لازم به تعویق افتاده است.

وی ادامه داد: هنوز زمان دقیق اجرای این طرح مشخص نشده اما امیدواریم اجرای آن به مدت طولانی به تعویق نیفتد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در این طرح نظارت بر عملکرد دستگاههای اجرایی بسیار مطلوب برنامه ریزی شده و هر دستگاهی که در این خصوص کوتاهی کند با توبیخ و تذکر مواجه می شود.

به گفته حسین آبادی، طرح جامع پیشگیری از مواد مخدر مزایای فراوانی دارد که مهمترین آن مشخص شدن وظایف تمامی دستگاههای اجرایی و مشارکت آنها برای تحت پوشش قرار دادن تمام اقشار جامعه در زمینه آموزشهای پیشگیرانه از اعتیاد است.

پیش از این سردار حسین آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود: طرح جامع پیشگیری از اعتیاد از شهریور ماه با ابلاغ به دستگاهها اجرایی می شود.




انتقال عضو شاخه جوانان نهضت آزادی به قرنطینه بند معتادان اوین‬

میزان: امیر حسین کاظمی به قرنطینه ی اندرزگاه یک،منتقل شده است.
امیر حسین کاظمی، عضو شاخه جوانان نهضت آزادی بعد از شش ماه نگهداری در بند 209 اوین در روزهای گذشته نخست به قرنطینه ی بند 350 اوین و سپس به قرنطینه ی اندرزگاه یک منتقل شده است.
اندرزگاه یک، بند نگهداری معتادین و متهمین به ارتکاب جرائم خطرناک است.
به گزارش «میزان خبر»،کاظمی که اخیرا حکم سه سال زندان وی تایید شده است، در تماسی تلفنی ضمن ابراز تعجب و اعتراض شدید خواستار اصلاح وضعیت فعلی شده است.
همچنین مسئولین زندان اخیرا به او اعلام کرده اند حکم مرخصی وی یک ماه پیش از این صادر شده است اما به علل نامعلوم از اجرای حکم جلوگیری شده است.
امیر حسین کاظمی از 15 اسفند به اتهام تشویش اذهان عمومی و حضور در خیابان در روز عاشورا بازداشت شده است و در دادگاه ده دقیقه ای بدوی حکم سه سال حبس تعزیری برای وی صادر شده و دادگاه تجدید نظر بدون بررسی مجدد این حکم را در ماه گذشته تایید کرد.




جمعی از فعالان دانشجویی بابل، خواستار توقف اعتصاب غذای نیما نحوی شدند

جـــرس: در واکنش به آغاز اعتصاب غذای نیما نحوی، دانشجوی زندانی دانشگاه صنعتی نوشيروانی بابل در زندان آن شهر، جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه بابل، با صدور بیانیه ای، خواستار شکستن اعتصاب غذای وی و پایان بخشی به نگرانی های موجود در مورد او شدند.
همزمان یکی از فعالان دانشجویی و مذهبیِ بابل، با نگارش نامه ای سرگشاده و جداگانه، خواستار توقف و شکستن اعتصاب غذای این دانشجوی محبوس دز زندان بابل شد.
نيما نحوی فعال دانشجويی دانشگاه صنعتی نوشيروانی بابل، روز دوشنبه اول شهریورماه، در اعتراض به آنچه که نقض حقوق وی در زندان بر پايه اساسنامه و مقررات سازمان زندان های کل کشور می باشد، دست به اعتصاب غذای نامحدود در زندان متی کلای بابل زده است.




اعتراض به حذف "هخامنشيان" در كتب درسي

به گزارش خبرنگار سياسي آتي نيوز، طي چند هفته اخير و با نزديك شدن به اغاز سال تحصيلي جديد، پیامک‌هايی در اعتراض به تغییرات احتمالی کتب تاریخ و حذف بخش "هخامنشیان" و " ساسانيان" و "دوران اقتدار ايران" در بین شهروندان خصوصا فرهنگیان ارسال می‌شود و با توجه به سخنان مقامات ارشد دولت درخصوص تمدن، مكتب و فرهنگ ايراني، از شهروندان خواسته شده در صورت حذف اين بخش‌ها،اعتراض شديد خود را نشان دهند.
در بخش‌هايي از اين پيامك آمده است " آیا می دانید حذف بخش هخامنشیان و ساسانيان و دوران ايران مقتدر به عنوان بخشي از تاريخ ملت ايران از کتاب درسی تاریخ دانش آموزان به تصویب رسیده است و آیا می دانید فرزندان ما دیگر نام کوروش کبیر و داریوش را نخواهند شنید ؟ آیا میدانید روز جهانی کوروش بزرگ فقط در تقویم ایران نیست؟
با نزديك شدن به آغاز سال تحصيلي 89- 90 تعداد ين پيامك‌ها بيشتر شده است.




قیمت سکه طلا در ایران ۴ هزار تومان در یک روز افزایش یافت

به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از احمد وفادار رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران روز پنج شنبه (۲۶ اوت/ ۴ شهریور) به ۳۰۸ هزار تومان رسید که در مقایسه با روز گذشته ۴ هزار تومان افزایش داشت. براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی طلا نیوز قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز روز پنج شنبه در بازار آزاد تهران با ۴ هزار تومان افزایش به ۳۱۸ هزار تومان رسید. وفادار در توضیح این روند گفت قیمت طلا در هرکشوری به قیمت جهانی آن بستگی دارد وی به دلایل داخلی مربوط به اقتصاد ایران در زمینه افزایش قیمت طلا اشاره‌ای نکرد.




داریوش قنبری: طرح انتقال کارمندان شکست خورده است

نماینده ایلام در مجلس با بیان اینکه طرح دولت برای خروج کارمندان از تهران کاملا شکست خورده است گفت: بر اساس قانون اساسی هیچ فردی را نمی توان به سکونت در مکانی غیر از محل دلخواه خودش ملزم کرد.

داریوش قنبری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه کارکنان ادارات دولتی نیز مانند سایر شهروندان حقوق شهروندی خاص خودشان را دارند، تصریح کرد: کارمندان بردگان دولت نیستند که دولت هر طور که بخواهد آنها را جا به جا کند و قانون نیز این اجازه را به دولت نمی دهد.

قنبری افزود: دولت برای خروج کارمندان نمی توانست از اهرم اجبار استفاده کند بنابراین بایستی مشوقهایی را در نظر می گرفت اما با وجود در نظر گرفتن مشوقها این طرح با اقبال روبرو نشد.

وی افزود: امکانات زندگی در تهران جذابیت زیادی دارد و هر چقدر هم مشوق در نظر گرفته شود باز هم عده ای حاضر نیستند به راحتی آن را رها کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به غیر کارشناسی بودن این طرح اظهار داشت: اگر بحث کارآمد کردن ادارات مطرح است باید گفت به همان میزان که کمکاری در ادارات تهران وجود دارد در شهرستانها هم به همین نسبت است و کارمند مازادی در تهران نداریم که دولت بخواهد آنها را به شهرستانها منتقل کند.

وی با اشاره به اینکه دولت می توانست قشرهای دیگری غیر از کارکنان ادارات را مخاطب این طرح قرار دهد، افزود: به عنوان مثال تعداد زیادی پادگان نظامی غیر ضروری در تهران وجود دارد که اگر در نقاط مرزی مستقر شوند به راحتی می توانند به خط مقدم جبهه کمک کرده و مفیدتر واقع شوند.

قنبری تصریح کرد: چه لزومی دارد افراد را از شهرستانهای دوردست و نقاط مرزی جمع آوری کرده و به عنوان سرباز در تهران و در فلان پادگان آموزش دهند.

نماینده ایلام در مجلس گفت: طرح انتقال کارمندان از ابتدا غیر کارشناسی مطرح شد و نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه در برخی موارد به علت تفاوت شغل زن و شوهر باعث اختلاف و تنش در میان خانوادهها می شود.

قنبری با اشاره به جمعیت 10 میلیون نفری تهران اظهار داشت: انتقال چند دانشگاه و چند صد هزار کارمند برای کم کردن جمعیت تهران راهگشا و مفید نیست چرا که ظرف چند ماه آینده تعداد دیگری جایگزین این افراد شده و عملا طرح انتقال بی معنی می شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اجرای برنامه آمایش منطقی سرزمین در کشور، تصریح کرد: با اجرای این طرح و اختصاص امکانات برابر در همه نقاط کشور جاذبه های زندگی در مناطق دیگر کشور افزایش یافته و عدالت به لحاظ دستیابی به امکانات در سراسر کشور به صورت یکسانی گسترش می یابد.

وی افزود: تا زمانی که تهران به لحاظ امکانات اقتصادی، بهداشتی و رفاهی حرف اول را می زند طبیعی است که چنین سیاستهایی به جایی ختم نشود.



تظاهرات در ۱۰۰ شهر برای نجات سکینه محمدی

برای نجات سکینه، محکوم به مرگ از طریق سنگسار
همراه با 100 شهر دیگر در سراسر جهان
پاریس بسیج می شود

شنبه، 28 اوت 2010، ساعت 12
میدان حقوق بشر در تروکادرو

ما شهروندان و فعالان اجتماعی، هواداران حقوق زنان، لاییک ها و متعهدین به مبارزه برای حقوق زنان، به اعتراض جهانی علیه سنگسار زن ایرانی، سکینه محمدی آشتیانی، می پیوندیم.

از همان 24 ژوئیه و هماهنگ با گروه «یک قانون برای همه» از انگلیس، اولین تظاهرات در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در پاریس برگزار شد و یک نامه برای مقامات رسمی قوه قضائیه ایرانی ارسال گردید.
سکینه محمدی آشتیانی متهم به داشتن روابط جنسی با یک مرد است، عملی که برای او تحمل 99 ضربه شلاق در حضور پسرش را به همراه داشت. گرفتن اعتراف عمومی از سکینه در جلوی دوربین های تلویزیون، روش های بدترین دیکتاتوری ها را نشان می دهد.

این یک خشونت اضافی ست علیه زنی بی سلاح و محروم از حمایت وکیلش. وکیلی که خود ناچار گشته از کشور فرار کند و خانواده اش هم مورد اذیت و آزار قرار دارند. امروز همین مقامات رسمی اعلام می کنند که حکم اعدام این مادر خانواده، محکوم به همدستی در قتل، به قوت خود باقی ست.

مورد سکینه، چیزی نیست غیر از بازتابی از زندگی هزاران زن قربانی جهل، که هر روزه در رنج اند. مبارزه به خاطر نمونه هایی همچون مورد سکینه، انگشت نهادن بر خشونت هایی ست که ما، همینجا در فرانسه هم، شاهد آن هستیم.

ما علیه نسبیت فرهنگی حتی تا داخل حوزه های سازمان ملل متحد هم جنگیدیم. پشتیبانی از سکینه، مبارزه عیله جهل در اینجا نیز هست. اما پشتیبانی از سکینه، نیازمند داشتن یک موضع روشن علیه بنیادگرایی در فرانسه است.

سازمان ملل باید مسئولیت خود را به عهده گرفته و به در خواست پسر سکینه پاسخ بدهد. کمیسیون شرایط زنان (کمیسیون اساسنامه زنان)، بدون بی اعتبار کردن خود، نمی تواند حضور جمهوری اسلامی ایران را، تا زمانیکه ایران اعدام با سنگسار را لغو نکرده، در میان خود بپذیرد.

Associations signataires
انجمن هایی که مبتکر این حرکت هستند
Mouvement Ni Putes Ni Soumises
La Ligue du droit international des Femmes Association créée par Simone de Beauvoir
Mouvement Pour la Paix et Contre le Terrorisme

Liste des associations et réseaux solidaires

انجمن هایی که با این حرکت اعلام همبستگی کرده اند

- Action’elles
- Association Dialogue et Démocratie en Iran
- Collectif Féministe Contre le Viol (CFCV)
- Comité indépendant contre la répression des citoyens iraniens
- Coordination française pour le Lobby Européen des Femmes ( CLEF)
- Encore Féministes
- Femmes Solidaires
- Mouvement pour l’Abolition de la Prostitution et la Pornographie et pour les droits des femmes (MAPP)
-Regard de Femmes

Réseaux de personnalités qui se sont associés à l’appel au rassemblement :

شخصیت هایی که با این حرکت همراه شده اند

- Le Jury du Prix Simone de Beauvoir
- Le philosophe Daniel Salvatore Schiffer qui a rassemblé autour de son nom des personnalités :
Marc Bressant (écrivain, Grand Prix du Roman de l'Académie française), Luc Ferry (philosophe, ancien ministre français de l'Education nationale), Viviane Forrester (écrivain), Max Gallo (historien, écrivain, membre de l'Académie française), Marek Halter (écrivain), Alexandre Jardin (écrivain), Julia Kristeva (psychanalyste, écrivain), Edgar Morin (sociologue, philosophe), Gilles Perrault (écrivain), Nicolas Rey (écrivain), Elisabeth Roudinesco (historienne, université de Paris-VII), Daniel Salvatore Schiffer (philosophe, écrivain), Michel Serres (philosophe, membre de l'Académie française), Gilbert Sinoué (écrivain), Michel Wieviorka (sociologue, Ecole des hautes études en sciences sociales).





ایران به روایت عدد و رقم : از ۳۰۰ مرگ قلبی در روز تا مهاجرت ۱۰۰۰ کارمند

راديو فردا : اعداد و ارقام بعضی اوقات حامل واقعیاتی هستند که به تنهایی شگفتی می‌آفرینند. رادیوفردا نگاهی به ارقام و اعدادی دارد که این هفته در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند مانند: ۳۰۰ مرگ قلبی روزانه در ایران ، مهاجرت هزار کارمند از تهران و تغییر ۲۰ رييس دانشگاه در سه ماه.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزير بهداشت از مرگ روزانه بيش از ۳۰۰ نفر در کشور بر اثر بيماری های قلبی و عروقی خبر داد و گفت: تحرک و انجام فعاليتهای ورزشی در کنار تغذيه سالم، حرف اول را در پيشگيری از بيماريهای قلبی و عروقی می زند.

۲۱ هزار تومان قیمت یک کیلو گوشت گوسفند در سال ۸۹. به گزارش رسانه های داخل کشور، مروری بر قيمت اقلام پروتئينی در سال های اخير نشان می دهد که قيمت گوشت گوسفندی که در سال ۸۷ به ۹ هزار تومان در هر کيلوگرم رسيده بود، در سال ۸۸ تا ۱۳ هزار تومان هم افزايش يافت، اما متاسفانه نبود برنامه ريزی از سوی دستگاه های ذیربط، قيمت را تا ۲۱ هزار تومان در سال ۸۹ نيز افزايش داد؛ هر چند واردات گوشت تا حدودی روند افزايشی قيمت ها را متوقف کرد.

۲۰ رييس دانشگاه در سه ماه تغییر کرده اند. به گزارش سایت های خبری از جمله خبر آنلاین، موضوع تغييرات گسترده روسای دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور در سه ماه اخير را مورد توجه قرار داده و نوشته است: «اخبار می گويد طبق اعلام رسمی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری در سه ماه گذشته روسای ۱۷ دانشگاه و سه پژوهشگاه مطرح کشور تغيير کرده اند. با اين حال برخی صاحب نظران پيش بينی می کنند روند تغييرات در بيش از ۵۰ درصد مراکز آکادميک (علمی) کشور ادامه يابد.»

۳ ميليون نفر هم پشت نوبت برای پوشش در کميته امداد و بهزيستی قرار دارند. به نوشته روزنامه دنيای اقتصاد، به گفته مقامات دولتی ۵ ميليون و ۵۰۰ هزار با در آمدهای بسيار پايين در مناطق محروم کشور شناسایی شده اند. محمدرضا فرزین ، معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی در این مورد گفته است: مردم نگران نباشند، قطعا جبران‌ها در حدی خواهد بود که بعد از صرفه‌جويی مردم رفاه آن ها افزايش می‌يابد.

۱۰۰۰ کارمند از تهران مهاجرت کردند. روزنامه مردمسالاری با تاکيد براينکه «فقط ۱۰۰۰ نفر مهاجرت کردند» نوشته مهلت يک ماهه خروج ۴۰ درصد کارمندان دستگاه های اجرايی از تهران درحالی به اتمام رسيد که آخرين آمارها حاکی از ثبت نام ۷ هزار کارمند و خروج هزار نفر در پايان اين ضرب الاجل است ، آماری که به نظر می رسد با پيش بينی ۲۰۰ هزار نفری دولت فاصله معناداری دارد.»

۷ هزار هيئت علمی استخدام می شوند. در حالی که طی چند هفته اخير اخبار گسترده ای از برکناری روسای دانشگاه های دولتی و نيز اخراج يا بازنشستگی اجباری ده ها تن از استادان دانشگاه در روزنامه های ايران انتشار يافته، روزنامه کيهان از «استخدام ۷ هزار هيئت علمی» جديد خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه وزير علوم ، تحقيقات و فن آوری با اعلام اينکه با دستور محمود احمدی نژاد ۷ هزار عضو هيئت علمی دانشگاه ها طی سه سال آينده استخدام خواهند شد، گفته «بايد در دانشگاه ها انسان هايی مبتنی بر تعاريف اسلامی و بر مبنای عقل و وحی ساخت، و در همين راستا به اساتيدی نياز داريم که شرايط خاصی داشته باشند.»




22 کشته و زخمی در زلزله دیشب/ فشاری به گسلهای تهران وارد نشده است

مدیر کل ستاد مدیریت بحران استان تهران از کشته و زخمی شدن 22 نفر از شهروندان سمنانی در زلزله 5.9ریشتری شب گذشته خبر داد و افزود: این زلزله هیچ فشاری به گسلهای تهران وارد نکرده است.
محمد رضا محمودی در گفتگو با خبرنگار مهر از کشته شدن سه شهروند سمنانی در زلزله 5.9 ریشتری شب گذشته این استان خبر داد و افزود: در این حادثه 19 نفر از شهروندان مجروح شدند. همچنین بر اساس گزارش مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران تا کنون 30 پس لرزه در سمنان به وقوع پیوسته که بیشترین آن 4.9 ریشتر بوده است.

وی افزود: پس از اعلام وقوع زلزله در استان سمنان ساعت سه بامداد روز "شنبه" اتاق مدیریت بحران استان تهران با حضور استاندار تهران تشکیل جلسه داد.

محمودی اظهار داشت: پس از اعلام تشکیل اتاق مدیریت بحران تمامی مسئولان و مدیران دستگاههای دولتی استان تهران در محل جلسه حاضر شده و تمامی شریانهای حیاتی استان اعم از آب، برق، گاز، مخابرات و راهها را ارزیابی کردند.

وی گفت: با وجود اینکه تیمهای امدادی در تهران آماده ارائه خدمات امداد و نجات به زلزله زدگان سمنان بودند ولی مسئولان استان اعلام کردند وضعیت عادی و قابل کنترل است و نیاز به کمک نداریم.

مدیر کل مدیریت بحران استان تهران اعلام کرد: بر اساس گزارش مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زلزله به گسلهای تهران هیچگونه فشاری وارد نکرده است.

وی افزود: مسئولان استان سمنان اعلام کرده اند بیشترین خسارات به روستاهای پراکنده این استان وارد شده است.




مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا : زمان آن فرار رسیده که اعضای اتحادیه اروپا بطورجمعی مجازاتهای قرون وسطایی (در ايران) را رد کنند

راديو فردا : کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا روز جمعه و در پاسخ نامه وزیر خارجه فرانسه گفت:«در مورد پرونده خانم سکینه محمدی آشتیانی که به مجازات سنگسار محکوم شده، فکر کنم شما هم با من هم عقیده باشید که زمان آن فرا رسیده که اتحادیه اروپا در موضعی مشترک، مخالفت خود را با هرگونه مجازات دوران و اعصار گذشته اعلام کرده و آن را رد کند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعتراض های اروپا به حکم سنگسار خانم آشتيانی شدت گرفته است. برنار کوشنر، وزير خارجه فرانسه هم به رغم هشدار جمهوری اسلامی مبنی بر دخالت نکردن غرب، از اتحاديه اروپا خواست ايران را تهديد به تحريم های بيشتر کند.

سکينه محمدی آشتيانی که از سال ۱۳۸۴ در حبس به سر می‌برد به اتهام زنای محصنه و همکاری در قتل همسرش به سنگسار و اعدام از طريق دار محکوم شده است که به دنبال اعتراض جهانيان به حکم سنگسار وی، قاضی پرونده چندی پيش اين حکم را به طور موقت متوقف کرد، اما حکم به دار آويختن وی همچنان قابل اجرا است.

آقای کوشنر در نامه ای به خانم اشتون از او خواست به تمامی ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا بگويد که به ايران در مورد عواقب اعدام خانم آشتيانی، هشدار دهند.

خانم کاترين اشتون در پاسخ کتبی خود به وزير خارجه فرانسه نوشته است:«نگرانی های من و شما در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران کاملا مانند هم است.»

آلمان و فرانسه پيشتر از ايران خواسته بودند حکم خانم آشتيانی را متوقف کند. برزيل هم که روابط نزديکی را جمهوری اسلامی دارد، به طور رسمی پيشنهاد داده که پذيرای خانم آشتيانی است و به او پناهندگی اعطا می کند.

خانم اشتون گفت که اتحاديه اروپا با احتياط در مورد تهران عمل می کند. وی افزوده است:«اگر اين قدم ها نتيجه ندهد، فکر می کنم مناسب خواهد بود که خيلی زود، تمامی اعضای اتحاديه اروپا پيام و نامه ای مشترک و جمعی به مقامات حاکم در ايران بنويسند.»

نامه آقای کوشنر، روز چهارشنبه به خانم اشتون نوشته شد. دو روز پس از آن که در کشور فرانسه کمپينی گسترده برای نجات جان سکينه محمدی آشتيانی آغاز شد. کمپينی که عده‌ای از معروف‌ترين شخصيت‌های اين کشور از جمله دو رئيس جمهور سابق، والری ژيسکاردستن و ژاک شيراک، نيز امضای خود را پای آن گذاشته‌اند.

به دنبال انتشار خبر حکم سنگسار خانم محمدی‌آشتيانی، جامعه جهانی به اين حکم به‌شدت اعتراض کرد و بريتانيا نيز با «قرون وسطايی»‌ خواندن حکم سنگسار، خواستار لغو حکم سنگسار اين متهم دربند شد که در نهايت و به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌ها، قاضی پرونده اجرای حکم سنگسار را به طور موقت متوقف کرد.

برنار کوشنر در نامه خود به کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، نوشته است که از تمام ۲۷ عضو اين اتحاديه بخواهد در مورد اعدام اين مادر ۴۳ ساله ايرانی که اکنون در زندان به سر می‌برد به جمهوری اسلامی هشدار دهند.

آقای کوشنر در نامه خود نوشته است:‌ «به نظر من، اگر می‌خواهيم جان اين زن جوان را نجات دهيم، نامه‌ای مشترک از تمام اعضای اتحاديه اروپا خطاب به مقامات ايران الزامی است.»



زمین لرزه ۵٫۶ ریشتری تهران را لرزاند

زمین لرزه 5.9 ریشتری سمنان را لرزاند و بدنبال آن تهران نیز زلزله را احساس کرد.

زمین لرزه متوسطی اوایل بامداد شنبه سمنان و تهران را لرزاند. شدت این زلزله 5.6 ریشتر در مرکز ژئو فیزیک تهران به ثبت رسیده است. مرکز این زمین لرزه 175 مایلی شرق تهران اعلام شده است.

خبر آنلاين : شدت زمین لرزه را تهرانی های ساکن شرق و جنوب بیشتر احساس کرده اند.

مرکز زلزله شناسی امریکا شدت زمین لرزه ای که در 175 مایلی شرق تهران به مختصات جغرافیایی 35.457°N, 54.550°E به وقوع پیوست، 5.7 ریشتر به ثبت رساند. زلزله مذکور در عمق 10 کیلومتری زمین رخ داده است.

105 کیلومتری شرق سمنان، 155 کیلومتری جنوب گرگان،285 کیلومتری شرق تهران مختصات نقطه مرکزی زلزله مذکور است که به ثبت رسیده است.

بر اساس آخرین اخبار سه روستای حومه دامغان تخریب شده و سه نفر نیز مجروح شده اند.
-------------------------------------------------------
خبرهای قبلی

ایرنا : زلزله اوايل بامداد امروز شنبه تهران را لرزاند.

زلزله نسبتا خفيفي بامداد امروز شنبه تهران را لرزاند.
برخي خبرهاي دريافتي حاكي است كه شدت زمين لرزه در شهرستان دامغان 5 و نه دهم در مقياس امواج دروني زمين(ريشتر) بوده است.
اخبار تكميلي متعاقبا مخابره مي شود.

زلزله دشت كويردر جنوب دامغان را با شدت 5ونه دهم ريشتر لرزاند

زلزله اي به قدرت 5 و نه دهم در مقياس امواج دروني زمين ( ريشتر) ساعت 23 و 53 دقيقه و 50 ثانيه دشت كوير در جنوب دامغان واقع در استان سمنان را لرزاند.

به گزارش ايرنا به نقل از مركز لرزه نگاري كشوري موسسه ژئو فيزيك دانشگاه تهران،
شبكه هاي لرزه نگاري وابسته به اين مركز، مشخصات اين زمين لرزه را 35 درجه و 49دقيقه عرض شمالي و 54 درجه و 47 دقيقه طول شرقي اعلام كرد.
مركز اين زلزله در 278 كيلومتري شرق تهران و 98 كيلومتري شرق سمنان در محلي موسوم به ' بارانداز ميانه' از توابع استان سمنان بوده است.
19 ايستگاه لرزه نگاري اين زمين لرزه را ثبت كرده است.
تاكنون خبري از خسارت هاي احتمالي دريافت نشده است.




نامه عیسی سحر خیز از زندان رجایی شهر به بان کی مون : نماينده تام الاختيار خويش در امور حقوق بشر را برای رسيدگی به نقض حقوق بشر به ايران اعزام کنيد

بنام خدا

جناب بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد

با اهداي سلام و احترام

پيرو نامه چند ماه گذشته خويش در تاريخ 26فروردین ماه زمانيكه قرار بود جنابعالي به ايران تشريف بياوريد و به دلايل اداري و مسائل سياسي چنين سفري انجام نشد و در آن زمان اينجانب عيسي سحرخيز به نمايندگي از سوي جمعي از زندانيان عقيدتي ، مطبوعاتي و سياسي مستقر در بند 350 زندان اوين از شما دعوت كردم تا به محل بازداشتگاه و نگهداري ما مراجعه تا با واقعيت هاي موجود در زندانهاي ايران آشنا شويد.

اكنون كه در آستانه برگزاري مجمع عمومي سازمان ملل متحد و نشست هاي تابع آن در ماه سپتامبر 2010 ميلادي قرار گرفته ايم تقاضاي خويش و دوستانم را به گونه اي ديگر به آن جناب مطرح مي سازم.

از آنجائيكه مقامات سياسي و قضايي جمهوري اسلامي طي اين 11 ماه گذشته حاضر نشده اند به شكايتهاي برحق و متعدد اينجانب و دوستان و ديگر قربانيان تحت شكنجه و آزار و اذيت هاي گوناگون روحي ، جسمي و جنسي حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري22 خرداد 88 رسيدگي و عاملان و آمران شناخته شده اين جريان ها از جمله مقامات عاليرتبه قضايي امنيتي چون آقايان سعيد مرتضوي دادستان و غلامحسين محسني اژه اي وزير اطلاعات و شخصيت هاي سياسي عاليرتبه چون آقايان محمود احمدي نژاد وآيت الله خامنه ای كه بنا بر وظايف و مسئوليت هاي قانوني مندرج در قانون اساسي و قوانين موضوعه ايران و همچنين مقررات و منشورهاي بين المللي پذيرفته شده از جانب ايران نقش مستقيم در اعمال نقض حقوق بشر و جنايت عليه بشريت داشته و يا در قبال آن سكوت كرده اند تحت پيگرد قانوني و مجازات قرار دهند. از جنابعالي تقاضا دارم حال كه حقوق قانوني شهروندان ايراني رعايت نشده و حتي اوضاع آنان با تبعيد به زندان رجايي شهر كه محل اصلي نگهداران جنايتكاران خطرناك است و بازداشتگاههاي اوين كه از كوچكترين حقوق انساني زندانيان در آنها رعايت نمي گردد بدتر نيز شده است

به موارد زير توجه ودر صورت مصلحت در خصوص تك تك موارد يا مجموعه آن اقدامات لازم بعمل آوريد.

1- اعزام نماينده تام الاختيار خويش در امور حقوق بشر براي رسيدگي به چگونگي رعايت اعلاميه جهاني حقوق بشر در ايران بويژه طي 15 ماه اخير تسريع نمايند
2- يك كميته حقيقت ياب را براي رسيدگي به ابعاد و گستردگي جنايت عليه بشريت طي مدت مذكور تعيين و هرچه سريعتر به ايران اعزام و نتايج تحقيق ، بررسي و دستاورد هاي آن را طي گزارش رسمي به مجمع عمومي سازمان ملل و نهادهاي تابعه ارائه شود ودر صورت ضرورت در ارگانهاي حقوقي و قضايي تابعه با خاطئان يا جنايتكاران احتمالي برخورد گردد.
در خاتمه از آنجائيكه در مورد صحت انتخابات رياست جمهوري گذشته ايران مباحث بسياري وجود داردو نهاد هاي بين المللي نيز آنرا تائيد نكرده اند و بخصوص ميليونها شهروند ايراني آقاي محمود احمدي نژاد را نماينده قانوني و مشروع خود نمي دانند اجازه فرمائيد هياتي از نمايندگان واقعي ملت ايران از جمله جمعي از قربانيان و شكنجه شدگان ايام اخير به مصلحت و انتخاب جنابعالي يا نماينده تام الاختيارتان همزمان با حضور آقاي احمدي نژاد و هيات ايراني در ايام برگزاري مجمع عمومي سازمان ملل در مقر اين نهاد بين المللي در نيويورك حضور يافته و گوشه هايي از واقعيت هاي موجود جامعه ايران بخصوص در زمينه زير پا گذاشتن قوانين داخلي و ميثاق هاي بين المللي و منشور هاي سازمان ملل و اعلاميه حقوق بشر را بيان دارندو چون استحضار داريد همچنان كه در برابر دولت ها متعهد است بيشتر از آن در قبال ملت ها و حقوق آنها وظيفه خطيري به عهده دارد.

در اين زمينه برنده جايزه نوبل سركار خانم شيرين عبادي وكيل تام الاختيار اينجانب و فرزندم مهدي سحرخيز جهت هرگونه همكاري و هماهنگي هاي لازم معرفي مي گردند.
با احترام فراوان

عيسي سحرخيز 3/6/89
-------------------------------------------
منبع : سايت مهدی سحر خیز




شهناز غلامی از هم سلولی خود سکینه محمدی آشتیانی می گوید

راديو فرانسه : درحالیکه خبرحکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی ازچند روز تمام رسانه های فرانسه را فرا گرفته و دیروزهم درمراسم 40 امین سالگرد جنبش فمینیستی درفرانسه ازاو حمایت به عمل آمد، شهناز غلامی، روزنامه نگار ایرانی پناهنده به فرانسه، رسانه ها را در جریان چند وچون صدور این حکم و مشاهدات خود به عنوان هم سلولی سکینه محمدی آشتیانی گذاشت.

شهنازغلامی درآغاز به مجازاتهای زندان خود و اینکه یکبار به مدت پنج سال درزندان تبریز و باردوم درپی راهپیمائی اعتراضی به مدت یک ماه وبه منظور تنبیه، در بند ویژه قاتلان زندان تبریز زندانی بوده که در آنجا با سکینه آشتیانی آشنا شده وسپس یکسال بعد بازهم 69 روز را در همین زندان با سکینه محمدی گذرانده، اشاره دارد که در آن جا با زنان قاتل وسرنوشتی که انتظارشان را می کشد آشنا شده است.

شهناز غلامی می گوید، سکینه محمدی آشتیانی به دلیل نداشتن سواد، ترک زبانی و نفهمیدن حکم، پس از بازگشت به زندان و قرائت حکمش توسط مسئول بند، دریافت که به سنگسار محکوم شده. حال او با شنیدن این حکم بد شد و زندانیانی که آنها نیز همگی به اعدام محکوم بودند تلاش به آرام ساختن وی داشتند. این وضع همچنان به دلیل نبود کمک های پزشکی و درمانی تا زمان خروج شهناز غلامی برای یک مرخصی کوتاه، ادامه داشت .

شهناز غلامی اعترافات گرفته شده در زندان را به دلیل این که تحت شکنجه گرفته می شود، ساختگی می داند و این را در مورد سکینه محمدی آشتیانی نیز صادق می داند.




یک کمیته سازمان ملل متحد از ایران خواست تا به مساله تبعیض نژادی توجه کند

بی بی سی : کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل متحد درباره وجود نژاد پرستی و تبعیض نژادی در ایران ابراز نگرانی کرده است.

در گزارشی که این کمیته منتشر کرد، درباره تبعیض علیه اقوام عرب، آذری، بلوچ، کرد و همچنین بهاییان در بهره مندی از آموزش و پروش، بهداشت، مسکن و شغل ابراز نگرانی شده است.

هیجده متخصص حقوق بشر عضو این کمیته اعلام کردند که با وجود سرشماری سراسری که در سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۷ میلادی) در ایران انجام شده است، ایران آمار دقیقی از تعداد اقلیت های قومی و مذهبی در کشور ارائه نمی‌دهد، اما مشخص است حضور اجتماعی این افراد در ایران کمتر از توقع است.

دیلیپ لاهیری، یکی از اعضای این کمیته به خبرنگاران گفت که تبعیض علیه جامعه بهایی در ایران بسیار شایع است.

این گروه هجده نفره همچنین از تبعیض در زندگی روزانه و اظهارات و اطلاعیه های تبعیض آمیز مقامات رسمی ایران ابراز نگرانی کرده است.

این کمیته که مرکز آن در ژنو است، از ایران خواسته که جهت رفع تبعیض، در رسانه ها و زندگی روزانه، اقدامات لازم را انجام دهد.

گزینش

آقای لاهیری، که یک دیپلمات سابق هندی است، از ایران خواست تا برای توانمند کردن زنان و احقاق حقوق آنها به تلاش های خود ادامه دهد و در این راه بیشتر به حقوق زنان اقلیت های قومی و مذهبی توجه کند.

او همچنین افزود: "از سوی دیگر، در مورد تحصیلات و دسترسی زنان به کار در ایران، این کشور پیشرفت بسیار خوبی کرده است."

اما این کمیته درباره روند "گزینش" برای استخدام کارمندان و مدیران دولتی ابراز نگرانی کرده است.

به گفته اعضای این کمیته، در این روند، تنها کسانی می توانند به شغل یا پست های دولتی دسترسی پیدا کنند که التزام کامل خود را به مذهب رسمی کشور و جمهوری اسلامی ایران ابراز کنند.

اعضای این کمیته می‌گویند که روند "گزینش" به همین دلیل شانس اقلیت های قومی و مذهبی را کاهش می دهد.

مقامات ایرانی اعلام کرده اند که گوناگونی قومیتی و فرهنگی باعث فخر این کشور است. آنها همچنین به کمیته گفته اند که همه شهروندان ایرانی با یکدیگر برابر هستند و در این راه به تلاش های دولت برای مبارزه با فقر، مخصوصاً در مناطق روستایی اشاره کرده اند.

مقام های ایرانی همچنین در جلسه کمیته، با اشاره به قوانین ضد تبعیض در ایران اعلام کردند که در این زمینه هیچ شکایتی در ایران وجود ندارد.

با این حال اعضای کمیته رفع تبیعض نژادی می گویند نبودن شکایت دلیلی بر نبودن تبعیض نیست، چرا که قربانیان تبعیض ممکن است جرات طرح شکایت به پلیس یا مقامات قضایی را نداشته باشند.

این کمیته از ایران خواسته است یک موسسه مستقل ملی برای حقوق بشر تشکیل دهد و از سال ۲۰۱۳ به کمیته رفع تبعیض سازمان ملل درباره رسیدگی به نگرانی های مطرح شده گزارش دهد.

روماهای فرانسه

همزمان فرانسه هم گزارش مبارزه با تبعیض نژادی خود را به کمیته رفع تبعیض نژادی ارائه کرد.

این کمیته نسبت به اخراج دسته جمعی کولی های اروپای شرقی (روماها) از فرانسه ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده است که چنین اقدامی حقوق فردی انسان ها را نقض خواهد کرد.

به علاوه این کمیته از لحن بحث های سیاسی در فرانسه ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده که برخی از این مباحثات تبعیض آمیز است.




فرانسه اروپا را به اقدام علیه نقض حقوق بشر در ایران فراخواند

رادیو فرانسه : فرانسه از بیست و هفت کشور عضو اتحادیۀ اروپا خواسته است که برای نجات جان سکینه محمدی-آشتیانی مشترکاً دولت ایران را مورد خطاب قرار بدهند و در صورت لزوم نیز از ابزار مجازات های بین المللی علیه جمهوری اسلامی استفاده کنند.

برنار کوشنر وزیر امور خارجۀ فرانسه در نامه ای که به همین منظور برای نمایندۀ عالی سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، خانم کاترین آشتون، نوشته تصریح کرده است : "اعتقاد دارم که اگر بخواهیم جان این زن جوان، سکینه محمدی-آشتیانی، را نجات بدهیم، نامۀ مشترک همۀ اعضای اتحادیۀ اروپا خطاب به مقامات ایران ضروری است."

در این نامه وزیر خارجۀ فرانسه خواستار بررسی تدابیر لازم برای واداشتن ایران به توقف نقض حقوق بشر در این کشور شده است.

در جای دیگری از نامۀ وزیر امور خارجۀ فرانسه می خوانیم : "ضروری است که اتحادیۀ اروپا از خلال ابتکارهای جدید خود به مقامات ایران یادآوری کند که همانند پروندۀ اتمی این کشور، تلاش آنان برای بستن درهای کشور به روی خارج هزینه ای دارد که تنها زمانی رفع خواهد شد که رهبران ایران رفتاری مسئولانه تر و منطبق تر با تعهدات بین المللی شان در زمینۀ حقوق بشر انتخاب کنند."

وزیر خارجۀ فرانسه سپس از شورای اروپا خواسته است که فعالیت هایش را در این زمینه از سرگیرد تا علیه همۀ کسانی که در ایران سرکوب را سازمان می دهند تدابیری جدید اتخاذ کند.
وزیر خارجۀ فرانسه در نامۀ خود پیشنهاد کرده است که "اجلاس وزرای امور خارجۀ کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا در دهم و یازدهم سپتامبر آینده فرصتی برای مباحثۀ فراگیر دربارۀ اقدامات اروپا در دفاع از حقوق بشر در ایران باشد."
برنار کوشنر در ادامه تصریح کرده است که "فعالیت هایی در این زمینه به ابتکار سفرای اتحادیۀ اروپا در ایران آغاز شده که باید هر چه سریعتر بر پایۀ پیشنهادهای ارایه شده از سوی برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله فرانسه و هلند به سرانجام برسد."

در نامه اش به نمایندۀ سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برنار کوشنر تأکید کرده است که متأسفانه مورد خانم آشتیانی تنها یکی از موارد نقض حقوق بشر در ایران است. او یادآور شده است که "از یک سال پیش هزاران نفر در ایران تنها به خاطر شرکت در تظاهرات خیابانی، نوشتن و ابراز عقیده کردن دستگیر و زندانی و شکنجه و در مواردی حتا اعدام شده اند."

وزیر امور خارجۀ فرانسه همچنین متذکر شده است که در این مدت روشنفکران، روزنامه نگاران و هنرمندان ایرانی ناگزیر از ترک کشورشان برای مهاجرت به اروپا بوده اند و اینک "انتظار دارند که اروپا واکنشی بسیار قوی تر علیه ستم هایی که به آنان شده از خود نشان بدهد." برنار کوشنر تصریح کرده است که در مواردی حتا خانواده های این مهاجران در درون ایران همچنان قربانیان همین مظالم و ستم ها هستند.

محکومیت سکینه محمدی-آشتیانی به سنگسار از سوی یک محکمۀ اسلامی در ایران موجی از واکنش ها علیه نقض حقوق بشر در ایران را در بسیاری از کشورهای غربی برانگیخت. چهارشنبه گذشته رئیس جمهوری فرانسه، نیکلا سرکوزی، گفت که کشورش مسئولیت حمایت از جان سکینه محمدی-آشتیانی را برعهده دارد.




پنج سال حبس تعزیری برای رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی

یک میلیون ریال جزای نقدی به خاطر انتقاد از احمدی‌نژاد

کلمه : قاضی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب، رئیس ستاد انتخاباتی مهندس موسوی را به پنج سال حبس تعزیری و پرداخت یک میلیون ریال جریمه‌ی نقدی محکوم کرد.

به گزارش خبرنگار کلمه، بر اساس حکم دادگاه بدوی دکتر قربان بهزادیان نژاد، وی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.

همچنین بر اساس این حکم غیرعادلانه که روز سه شنبه به این استاد دانشگاه زندانی ابلاغ شد، وی به اتهام توهین به آقای احمدی‌نژاد به صد هزار تومان جزای نقدی محکوم شده است.

جلسه دادگاه دکتر بهزادیان نژاد پس از گذشت هشت ماه از بازداشت موقت وی، و پس از آنکه یک بار هم به بهانه‌ی دیر رسیدن نماینده‌ی دادستان به تعویق افتاد، روز سی‌ام مرداد ماه برگزار شد.

آقای بهزادیان نژاد که از زمان اعلام نامزدی مهندس میرحسین موسوی به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی وی معرفی شد، رئیس موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی و نیز رئیس موسسه مطالعات فرهنگ و تمدن ایران زمین است. وی همچنین تا فروردین ماه گذشته که به همراه علیرضا بهشتی ، دیگر مشاور مهندس موسوی، از عضویت در هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس محروم شد، در این دانشگاه به فعالیت علمی و تربیت دانشجو اشتغال داشت.

محرومیت این استاد دانشگاه که به تازگی توسط دیوان عدالت اداری نیز تایید شده است، اعتراض گروه کثیری از استادان دانشگاه تربیت مدرس را به دنبال داشت که به صدور حکم تعلیق برای استادان دانشگاه، قطع حقوق ایشان و ایجاد مشکل معیشتی برای خانواده‌ی آنها اعتراض داشتند.




احمد کریمی به زندان گنبد کاووس تبعید شد

خبرگزاری هرانا – همزمان با اجرای حکم تبعید حامد روحی نژاد، احمد کریمی از زندانیان محبوس در بند 350 به منظور اجرای حکم تبعید، شب گذشته به قصد انتقال به زندان شهرستان گنبد کاووس از زندان اوین خارج شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این حکم در حالی اجرا شده است که مسئولان به خانواده و وکلای این زندانی سیاسی تاکنون هیچ اطلاعی در این زمینه نداده اند. احمد کریمی شب گذشته از زندان اوین به کاخ دادگستری منتقل شد و از ساعت 7:30 صبح امروز برای تحمل ادامه حبس خود به زندان گنبد کاووس منتقل شد.
یکی از مسئولین مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: زندان گنبد کاووس محل نگهداری زندانیان با جرایم چون قتل و مواد مخدر است و هیچ زندانی سیاسی در این زندان نگهداری نمی شود و نگهداری آقای کریمی در این زندان مخالف با اصل تفکیک جرایم خواهد بود.
احمد کریمی به اتهام عضویت در یکی از گروه های مخالف نظام، با توجه به اینکه قبل از خردادماه بازداشت شده بود در دادگاه های جمعی حوادث پس از انتخابات ابتدا به اعدام و سپس به 15 سال حبس توام با تبعید به گنبد کاووس محکوم شد.




حامد روحی نژاد در شرایط وخیم جسمی به زندان زنجان تبعید شد

خبرگزاری هرانا - حامد روحی نژاد، یکی از زندانیان محبوس در زندان اوین، شب گذشته مورخ چهارم شهریور ماه از زندان اوین به زندان زنجان تبعید شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این حکم در حالی شبانه اجرا شده است که مسئولان از دادن کوچکترین خبری در این رابطه به خانواده و وکیل وی امتناع کرده اند.
حامد روحی نژاد دانشجوی رشته فلسفه، از اردی بهشت ماه سال 88 تاکنون به اتهام عضویت در یکی از گروهای مخالف نظام در زندان نگهداری می شود و از حق داشتن حتی یک روز مرخصی استعلاجی نیز محروم بوده است.
وی در دادگاه های جمعی و نمایشی حوادث پس از انتخابات محاکمه و به اعدام محکوم شده بود که نهایتاْ این حکم در دادگاه تجدید نظر به 10 سال حبس و تبعید به زنجان تقلیل یافت.
روحی نژاد مبتلا به بیماری ام اس است و بخشی از اندام های عصبی بدنش نیز در سایه ی عدم رسیدگی پزشکی طی این مدت در زندان فلج شده است.
تبعید این زندانی سیاسی به زنجان در حالی صورت می گیرد که وی بایستی در بیمارستانی خارج از زندان تحت مداوای مستقیم متخصصان قرار گیرد. روحی نژاد در زندان اوین با توجه به امکانات پزشکی بهتر نسبت به سایر زندان های کشور، وضعیت جسمانی اش روز به روز به وخامت می گرایید تا جایی که وی درصد بالایی از بینایی چشمانش را از دست داده و یکی از دستانش نیز به کل از کار افتاده است.




افزايش 40 درصدي حجم اخراج کارگران از واحدهاي توليدي کشور

خبرگزاري موج - عضو هيات مديره کانون عالي شوراهاي اسلامي کار استان تهران از افزايش 40 درصدي حجم اخراج کارگران از واحدهاي توليدي کشور خبر داد.

علي دهقان کيا، عضو هيات مديره کانون شوراهاي اسلامي کار استان تهران در گفتگو با خبرنگار موج تصريح کرد: بيش از 90 درصد از واحدهاي توليدي واگذار شده به بخش خصوصي در معرض ورشکستگي قرار دارند.
وي با انتقاد از اعمال سياست طرح اصلاح قانون کار در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان ساخت: طرح اصلاح قانون کار با هدف کاهش نرخ بيکاري از سوي مسئولين پيگيري مي شود. اين در حاليست که يکي از علت هاي اصلي نرخ بيکاري واردات بي رويه قاچاق کالا چيني به داخل کشوراست.
اين مقام مسئول از واردات پنج تا شش ميليارد دلار کالاي قاچاق به داخل کشور خبرداد و ياد آور شد: ورود هر يک ميليارد دلار کالاي قاچاق موجب بيکاري 25 هزارکارگر در ايران مي شود.
دهقان کيا با اشاره به افزايش تعداد کارگران قراردادي خاطرنشان ساخت: در زمان تصويب قانون کار 95 درصد از کارگران به صورت قرارداد رسمي در واحدهاي توليدي ايران فعاليت مي کردند ، اين در حاليست که هم اکنون تعداد کارگران رسمي به کمتر از 20 درصد تنزل يافته است.




"ایران با نماینده اتحادیه اروپا و آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال مذاکره است"

خبرگزاری «ریانووستی» "فیلیپ کرولی" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در دیدار روزانه با مطبوعات این کشور اعلام کرد که ایران با نماینده اتحادیه اروپا و آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال مذاکره است.

وی گفت: "ایران با "کترین اشتون" نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور بین المللی و سیاست امنیتی و همچنین با آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال مذاکره است و ما امیدواریم در هفته های آتی دیدارهای سازنده ای در این دو جهت به وقوع بپیوندد".

این خبر را رسانه های گروهی آمریکا به نقل از کرولی در خصوص مذاکرات با ایران در خصوص برنامه اتمی این کشور گزارش کردند.

کرولی اظهار کرد: "ما با بی صبری منتظر مذاکره در چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد توافقنامه های مربوط به راکتور تحقیقاتی تهران هستیم. امیدواریم در طی مذاکره تاریخ مشخصی تعیین گردد و این دیدار در آینده نزدیک انجام شود".




همسر محمداولیایی فر وکیل پایه یک دادگستری : در پی مصاحبه های همسرم در رابطه با اعدام بچه های زیر ۱۸ سال، برای وی پرونده سازی شد

شهره طاقتی، همسر محمداولیایی فر وکیل پایه یک دادگستری و زندانی عقیدتی که از ۱۷ اسفندماه در زندان به سر می برد در خصوص اتهام وی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «همسرم به اتهام تبلیغ علیه نظام به خاطر مصاحبه با رسانه های خارجی، تقریبا نزدیک به پنج ماه است که بازداشت است در حال حاضر نیز تماس تلفنی از داخل زندان خیلی کم صورت می گیرد. این در حالی است که از نظر ما این اتهام رد است. زیرا تبلیغی علیه نظام صورت نگرفته است. پس از مصاحبه های همسرم در رابطه با اعدام بچه های زیر ۱۸ سال، مخصوصا “بهنود شجاعی” از ایشان شکایت و پرونده سازی شد، در صورتی که او در رابطه با کارش اظهار نظر و پیشنهاد داده بود. کار ایشان بیش تر جنبه تحقیقی و علمی داشته و سعی بر این بوده که بچه های مردم آن طور که صلاح است، محاکمه شوند.»

محمد اولیایی فر وکیل و مسئول سابق واحد تحقیق و آموزش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ در پی احضار به دادگاه انقلاب تهران، تحت عنوان اجرای حکم یک سال زندان به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه های خارجی و توهین به قوه قضائیه بازداشت شد. آقای اولیایی فر پیش از آن در پی اعتراض به اجرای حکم بهنود شجاعی و سایر نوجوانان روز یکشنبه مورخ ۱۸ بهمن ماه از سوی دادگاه انقلاب تهران به اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

شهره طاقتی در ادامه از ابلاغ نشدن حکم به همسرش ابراز نارضایتی کرد و افزود: «حکم همسرم به او ابلاغ نشد و به همین دلیل، امکان این که پرونده اش مورد تجدید نظر قرار بگیرد وجود ندارد.» وی در ادامه از مسئولان خواست تا با انعطاف بیش تری این قبیل پرونده ها را بررسی کنند.




کشف منظومه ای با پنج سیاره

بی بی سی : ستاره شناسان یک منظومه با حداقل پنج سیاره را که دور ستاره ای بسیار شبیه به خورشید می گردند در فاصله 127 سال نوری کشف کرده اند.
دانشمندان در دانشگاه ژنو می گویند که این سیارات با سطحی سنگی و یخی، به نپتون شباهت دارند.
این اکتشاف نوید دهنده عصر تازه ای در جستجو برای یافتن سیارات در خارج از منظومه شمسی - موسوم به سیارات خارجی - است.
اکنون دانشمندان درحال جستجوی نه فقط کرات منفرد، بلکه منظومه های کامل سیاراتی که بتوانند مطالعه و تشریح کنند هستند.
این کشف با یک تلسکوپ بسیار حساس در رصدخانه جنوبی اروپایی در شیلی انجام شد.
دکتر کریستوف لوواس و تیم او با این تلسکوپ برای شش سال مشغول مطالعه ستاره مرکزی این منظومه بودند تا شاید شاهد جابجایی آن باشند؛ یعنی نشانه هایی از تکان خوردن آن در اثر قدرت جاذبه سیارات اطرافش.
این کشمکش ناشی از جاذبه، آشکار کرد که حداقل پنج سیاره، و شاید هم تا 7 سیاره، در اطراف آن می گردند.
به نظر می رسد در این منظومه هم مانند منظومه شمسی، فاصله سیارات از ستاره مرکزی الگویی عادی را دنبال می کند.
این کشف می تواند روشن کند که منظومه های پیچیده متشکل از سیارات چگونه تشکیل می شوند و حتی جایگاه کره ما در کیهان را نشان دهد.




24 ميخ داغ در بدن زن خدمتکار سريلانکايي در عربستان!

گروهي از جراحان در شهر کلمبو ، پايتخت سريلانكا روز جمعه با جراحي 18 ميخ را از بدن يک زن خدمتکار سريلانکايي در آوردند.
به گزارش واحد مرکزي خبر، سخنگوي بيمارستاني که اين زن در آن بستري است گفت : جراحان نتوانستند شش ميخ ديگر را از بدن اين زن نگون بخت درآورند؛ زيرا در آن صورت ممکن بود وي جان خود را از دست بدهد.
آرياواتي فقط پنج ماه به عنوان خدمتکار در عربستان سعودي مشغول بکار بود ولي در اين مدت صاحبکار سعودي او دست و پاها و ديگر نقاط بدنش را با 24 ميخ داغ سوراخ سوراخ کرد.
آرياواتي در مصاحبه با رسانه هاي سريلانکا گفت صاحبکارش از او کار زيادي مي کشيد و هربار که او قصد داشت استراحت کند، کتک مي خورد و شکنجه مي شد.
دولت و پليس سريلانکا سرگرم تنظيم شکايتي در اين رابطه هستند.
اداره کارگران سريلانکايي در خارج نيز سرگرم پيگيري اين موضوع با مسئولان سعودي است.
بيش از يک ميليون و هشتصد هزار تبعه سريلانکا در کشورهاي خارج مشغول به کار هستند. بيشتر اين افراد را زناني تشکيل مي دهند که در منطقه خاور ميانه کار مي کنند.
اين افراد سال گذشته بيست و نه ميليون دلار براي خانواده هاي خود در سريلانکا فرستادند.
اشتغال اتباع سريلانکا در کشورهاي خارجي، پس از صادرات پوشاک دومين منبع درآمد ارزي اين کشور به شمار مي رود.




دو نفر در سیلاب بافت جان خود را از دست دادند

کرمان - خبرگزاری مهر: بارش ناگهانی باران و تگرگ موجب بروز سیلاب شدید در شهرستانهای مختلف کرمان و خسارت به بخش کشاورزی و زیر ساختهای شهری و کشته شدن دو جوان روستایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، در پی بروز بارانهای مقطعی و شدید در برخی شهرستانهای کرمان مردم این مناطق شاهد بروز سیلاب بخصوص در مسیرهای رودخانه های فصلی شده اند که سالها به دلیل خشکسالی به بیابان تبدیل شده بودند.

بروز سیلاب در روستاهای بردسیر، سیرجان و بخصوص شهرستان بافت خسارتهای فراوانی به بار آورد.

درحالی این سیلابها خسارات جبران ناپذیری به بخش کشاورزی و زیرساختها می زند که بسیاری از بخشهای کشاورزی استان کرمان به دلیل خشکسالی و کمبود آب در سال جاری به دلیل خشکسالی های 13 ساله خسارت دیده اند.

ساعاتی پیش به دلیل بروز سیلاب در روستاهای بافت دو جوان روستایی به دلیل بروز سیلاب در مسیر رودخانه فصلی و خشک شده روستای "زمان آباد" شهرستان بافت غرق شدند و جان خود را از دست دادند.

این درحالیست که سیلاب ناگهانی که به دلیل بارش باران و تگرگ در بالا دست رودخانه روی داده است موجب تخریب راه های روستایی، زیرساختها مزارع و باغات کشاورزی و همچنین چندین دستگاه پل شده است.

سیلاب طی روز گذشته در بردسیر و سیرجان نیز هر چند خسارت جانی بجای نگذاشته است اما در بخش کشاورزی و زیرساختهای شهری میلیونها تومان خسارت را موجب شده است.

طبق پیش بینی هواشناسی کرمان بارش بارانهای ناگهانی و تگرگ در برخی نقاط استان کرمان بخصوص در شهرستانهای غربی استان کرمان طی 24 ساعت آینده ادامه خواهد یافت.

یکی از دلایل بروز خسارات شدید در مناطق مختلف کرمان بروز خشکسالی سیزده ساله و خشکسالی و در نهایت تصرف عرصه رودخانه های فصلی و دائمی خشک شده توسط کشاورزان و حتی ساخت و ساز خانه های مسکونی در مسیر رودخانه هاست.

خسارتهای سیلابهای شهرستانهای مختلف استان اکثرا در بخش کشاورزی بوده و میزان آنها در حال بررسی است.




گزارش راديو ندا از تحصن ايرانيان در مقابل مقر سازمان عفو بين الملل – لندن

گزارش راديو ندا از تحصن ايرانيان در مقابل مقر سازمان عفو بين الملل در لندن در گفتگو با پري قدمي از فعالين سازمان زنان هشت مارس.

پري قدمي در گفتگو با راديو ندا گفت :” ما با موضوع ”نه به سنگسار، نه به اعدام” در مقابل عفو بين الملل تحصن كرده ايم ، [در حمايت از] جان سكينه محمدي آشتياني،زينب جلاليان، مريم قربان زاده، ريحانه جباري، كبري بابايي، شيوا نظر آهاري و صد ها زنداني بي نام و نشان ديگر.” و اضافه كرد: ” خواست ما اين است كه چوبه هاي دار مرتجعين زن ستيز حكومت اسلامي را همه با كمك هم بتوانيم بشكنيم.”




شیردخت ایران در آستانه محکومیت به اعدام - بخش

http://www.youtube.com/watch?v=RFsmofn6XrY



شعله های آتش سراسر کردستان را فرا گرفت

رنسانس نیوز: در ادامه به آتش کشیدن جنگلها و مراتع سبز کردستان، موج تازه¬ای ازهجوم زبانه¬های آتش در روز چهارشنبه 03/06/89 جنگلهای "رشه¬دی – سلسی و پلی" را هم درنوردید . این آتش سوزیها که از تاریخ 23 اردیبهشت ماه بصورت پیوسته و وسیع جنگلهای سبز مریوان و سروآباد را طعمه خود قرار داده تاکنون بالغ بر 270 مورد از جنگلها و مراتع این منطقه را با وسعتی بیش از 6000 هکتار به خاکستر تبدیل کرده است.
بنا به گزارشات منتشره، به آتش کشیدن جنگلهای کردستان از محدوده مریوان و سروآباد نیز فراتر رفته و هم اکنون دامنه¬های وسیعی از پوشش جنگلی رشته کوههای کبیر کوه ایلام و مواردی از جنگلهای کرمانشاه را نیز در خود گرفته است.
این آتش سوزیها عمدتا در جنگلهای مرزی کردستان به وقوع پیوسته است.
تخریب عمدی محیط زیست و از بین رفتن جنگلهای کردستان در حالی صورت میگیرد که مسئولان حکومتی ایران عوامل این آتش سوزیها را ناشناخته اعلام نموده و تاکنون هیچگونه اقدام عملی جدی¬ای را برای مهار این آتش سوزیها و اطفای حریق جنگلهای کردستان انجام نداده¬اند.
گفتنیست که به گفته برخی از شاهدان عینی افرادی وابسته به سپاه پاسداران اقدام به آتش زدن جنگلهای این منطقه نموده¬اند .




مخالفت با مرخصی یک زندانی کرد در مهاباد

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

مقامات قضائی شهرمهاباد با اعطای مرخصی به زندانی کرد شورش مام رحمان پور مخالفت کردند.

به گفته منابع آگاه مقامات مسئول به دلیل امنیتی بودن اتهام نامبرده ، از دادن مرخصی به وی خودداری کرده اند .

گفتنی است شورش مام رحمان پور که حدود یک سال است در زندان بسر می برد به اتهام همکاری با احزاب غیرقانونی به تحمل 5 سال حبس محکوم شده است.

همچنین براساس اخبار رسیده براثر برخورد فیزیکی یکی از سربازان زندان مهاباد با یک زندانی اهل سردشت به نام کریم هلویی ، دندان وی آسیب دیده است.

گفتنی است کریم هلویی که به اتهام درگیری با مأمورین بازداشت شده هم اکنون بصورت زندان باز در خارج از بند کار می کند.

http://mukriannews.blogspot.com/




فروش اراضی مردم با اسناد جعلی

ایسنا: فردي که با مدارك جعلي قصد آزادي از زندان همدستانش كه با آنها اراضي مردم را به غير فروخته بود را داشت، دستگير شد.

سرهنگ عباس عليپور سرپرست پليس آگاهي استان تهران با اعلام اين خبر افزود: پنجم خرداد ماه امسال، مأموران گشت پليس کرج به سرنشينان يک دستگاه خودرو پژو 206 مظنون و با متوقف کردن آن، خودرو و سرنشينان آن را مورد بازرسي قرار داده و دو گرم ترياک، تعدادي مبايعه‌نامه و اسناد مالکيت جعلي و يک عدد مهر کارشناس دادگستري بنام فردي غير و يک اسپري دفاع شخصي کشف و متهمان را دستگير کردند.

وي گفت: سه متهم دستگير شده بنام‌هاي «فرهاد»، «علي» و «محسن» به همراه مدارک مکشوفه براي تحقيقات بيشتر در اختيار ماموران پليس آگاهي قرار گرفته و در بازجويي از آنها محسن اعتراف کرد كه با اسناد و مدارک جعلي و اوراق قضايي جعلي قصد آزادي متهمان را داشته‌اند.

عليپور گفت: در ادامه پيگيري‌ها، از منازل متهمان بازرسي صورت گرفت و تعدادي اسناد و مدارک و اوراق قضايي جعلي کشف و ضبط شد و پس از تکميل تحقيقات، متهمان جهت سير مراحل قانوني تحويل مراجع قضايي شدند.

سرپرست پليس آگاهي استان تهران تصريح کرد: دو ماه بعد از اين ماجرا، ماموران در اجراي طرح کنترل مجرمان سابقه‌دار پي بردند كه يکي از متهمان اين پرونده بنام «فرهاد» پس از آزادي از زندان، دوباره اعمال مجرمانه خود را ادامه داده و اقدام به جعل اسناد و فروش اراضي مردم به افراد غير مي‌کند.

وي اضافه کرد : با انجام اقدامات اطلاعاتي، «فرهاد» در نوزدهم مرداد ماه در کرج شناسايي و دستگير شد. در بازرسي از متهم و خودرواش تعداد 3 جلد سند مالکيت جعلي، تعدادي اوراق قضايي جعلي و اسناد و مدارک هويتي که بنا به گفته متهم با استفاده از آنها قصد آزادسازي متهمان در زندان را داشت، کشف و ضبط شد.

عليپور خاطر نشان کرد: «فرهاد» که در طول دو ماه براي دومين بار دستگير شده بود، به اتهامات وارده اعتراف و به همراه پرونده متشکله در اختيار دادسرا قرار داده شد.



نفت همچنان در سراشيبی قيمت

همزمان با پایان معاملات نفتی آمریکا، بهای نفت در این بازار بیش از سی سنت کاهش یافت. به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، در پایان معاملات نفت در بازار نفتی نیویورک موسوم به "نایمکس"، بهای هر بشکه نفت خام سبک شیرین پایه بورس نیویورک،"وست تگزاس اینترمدیت"، با سی و دو سنت کاهش در مقایسه با معاملات روز گذشته به هفتاد و سه دلار و هشت سنت رسید. همچنین در این بازار، هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال نیز با کاهش روبرو شد و با بهای هفتاد و چهار دلار و هفتاد و دو سنت داد و ستد شد. کاهش ارزش دلار در برابر یورو مهمترین علت کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی اعلام شده است.



شعار مرگ بر خامنه ای را باید شعار شماره یک اعلام کرد

وبلاگ افکار فردا

شعارنویسی "مرگ بر خامنه ای" عاملان خامنه ای را از درون به آتش می کشد!
از خیل عظیم شعارنویسی های انجام شده و تاثیرات بسیار زیادی که داشته است این شعار مرگ بر خامنه ای را باید شعار شماره یک اعلام کرد.
شعارنویسی به هر صورت ممکن خنجری بر سینه خامنه ای و همدستان و نوچه هایش است.
از طرفی آنها در را در وحشت خشم مردم فرو می برد و از طرف دیگر آن ها را از درون به آتش می کشد.
کسانی که چندین ماه پیش خامنه ای را در حد خدا می دانستند و امروز می بینند
چقدر این فرد منفور و حقیر شده است!
شعارنویسی از ارکان و تاثیر گذارترین حرکات علیه حکومت جنایتکار و خائن است!
دیگران را به این امر دعوت کنیم.




زندانی سیاسی به زندان گنبد کاووس تبعید شد

خبرگزاری هرانا – همزمان با اجرای حکم تبعید حامد روحی نژاد، احمد کریمی از زندانیان محبوس در بند 350 به منظور اجرای حکم تبعید، شب گذشته به قصد انتقال به زندان شهرستان گنبد کاووس از زندان اوین خارج شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این حکم در حالی اجرا شده است که مسئولان به خانواده و وکلای این زندانی سیاسی تاکنون هیچ اطلاعی در این زمینه نداده اند. احمد کریمی شب گذشته از زندان اوین به کاخ دادگستری منتقل شد و از ساعت 7:30 صبح امروز برای تحمل ادامه حبس خود به زندان گنبد کاووس منتقل شد.

یکی از مسئولین مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: زندان گنبد کاووس محل نگهداری زندانیان با جرایم چون قتل و مواد مخدر است و هیچ زندانی سیاسی در این زندان نگهداری نمی شود و نگهداری آقای کریمی در این زندان مخالف با اصل تفکیک جرایم خواهد بود.

احمد کریمی به اتهام عضویت در یکی از گروه های مخالف نظام، با توجه به اینکه قبل از خردادماه بازداشت شده بود در دادگاه های جمعی حوادث پس از انتخابات ابتدا به اعدام و سپس به 15 سال حبس توام با تبعید به گنبد کاووس محکوم شد.

خانواده ی کریمی در پی افزایش فشارها و ضابطه مند کردن ملاقات های زندانیان سیاسی، علی رغم ارائه ی درخواست های مکرر به مسئولان و شخص دادستان تهران، ماه هاست که از دیدن فرزندشان محروم بودند و تبعید این زندانی به گنبد کاووس ملاقات با این زندانی را برای خانواده با دشواری هایی همراه خواهد کرد.




همایش پشتیبانی از سکینه محمدی در تل آویو

سایت فارسی وزارت خارجه اسرائیل

hamdami.com

تل آویو به عنوان بزرگترین و مهمترین مرکز جمعیتی اسرائیل، یکی از صد شهر بزرگ جهان خواهد بود که در اعتراض به مجازات سنگسار در جمهوری اسلامی ایران، یک همایش همگانی برگزار می کند.
همایش های مشابهی قرار است از لندن و پاریس در غرب اروپا تا سیدنی و توکیو در شرق آسیا و نایروبی در قاره آفریقا و کرکوک در شمال عراق برگزار گردد.
همایش اعتراضی در تل آویو که در مرکز اسرائیل قرار دارد، در کانونی به نام "کافه دینا" برگزار می شود که پاتوق شاعران و نویسندگان و تلاشگران حقوق بشر یهودی و عرب است.
"کافه دینا" در واقع یک کتابخانه است که در آن افراد می توانند دور میز نشسته و چای و قهوه نیز بنوشند و با یکدیگر گپ بزنند.
این مکان یکی از کانون های آشنائی و دوستی بین اعراب ساکن شهرک "یافو" (جافا) و یهودیان مقیم تل آویو بزرگ است و در ایجاد تفاهم بین طرفین نقش سازنده ای دارد. یافو و تل آویو اکنون عملا یک شهر است و دارای شهرداری واحدی می باشد.
همایش "کافه دینا" فردا (6 شهریورماه – 28 اوت) ساعت هشت شامگاه برگزار می شود.
در این همایش قرار است فیلم سنگسار به روی اکران آید و از حاضران دعوت شود خطاب به سران حکومت ایران، در حمایت از بیست و پنج نفر زنان ایرانی که به سنگسار محکوم شده اند، نامه های اعتراض بنویسند.
این اعتراض ها در حالی بیان می شود که در داخل ایران لایحه "حمایت از خانواده" بحث شدیدی برانگیخته است – زیرا موادی در آن گنجانیده شده که زن خانواده را از ته مانده حقوقی نیز که هنوز برای او در چارچوب قوانین دینی تبعیض آمیز حکومت علیه زنان باقی مانده محروم می سازد و بخش بزرگتری از اختیارات را (از جمله در مورد گرفتن همسر دوم و سوم) به دست مرد می سپارد.
الیفلت دربارامبیکر یکی از تلاشگران حقوق انسانی در اسرائیل و برپا کننده همایش فردا شب، به خبرنگاران گفت: «بسیار اهمیت دارد که مردم اسرائیل نیز صدای اعتراض خود را بلند کنند». او گفت: «حکومت در ایران به ترور دولتی علیه شهروندان دست زده، و اسرائیلیان نیز نمی توانند در برابر آن خاموش بمانند».




انتقال زندانی سیاسی به قرنطینه بند معتادان اوین‬

سایت میزان خبر: امیر حسین کاظمی، عضو شاخه جوانان نهضت آزادی بعد از شش ماه نگهداری در بند 209 اوین در روزهای گذشته نخست به قرنطینه ی بند 350 اوین و سپس به قرنطینه ی اندرزگاه یک منتقل شده است. اندرزگاه یک، بند نگهداری معتادین و متهمین به ارتکاب جرائم خطرناک است.

کاظمی که اخیرا حکم سه سال زندان وی تایید شده است، در تماسی تلفنی ضمن ابراز تعجب و اعتراض شدید خواستار اصلاح وضعیت فعلی شده است.

همچنین مسئولین زندان اخیرا به او اعلام کرده اند حکم مرخصی وی یک ماه پیش از این صادر شده است اما به علل نامعلوم از اجرای حکم جلوگیری شده است.

امیر حسین کاظمی از 15 اسفند به اتهام تشویش اذهان عمومی و حضور در خیابان در روز عاشورا بازداشت شده است و در دادگاه ده دقیقه ای بدوی حکم سه سال حبس تعزیری برای وی صادر شده و دادگاه تجدید نظر بدون بررسی مجدد این حکم را در ماه گذشته تایید کرد.




دستگیری چند تروريست مرتبط با رژيم در کانادا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس کانادا سه نفر را به دلیل طراحی عملیات تروریستی دستگير کرده است. دستگیرشدگان با کشورهاى مختلف از جمله ايران در ارتباط بودند.

بنابراین گزارش، مقامات کانادا اعلام کردند، سه نفری که دستگير شده اند، مواد و تجهیزات براى ساختن بمب در اختیار داشتند.

دو تن از آنها بنامهای هيوا عليزاده و مصباح الدين احمد روز چهارشنبه در يورش پليس به خانه هايشان دستگير شدند و فرد سوم که تبعه کانادا است، روز پنجشنبه دستگير شده است.

خبرگزارى فرانسه نوشت، اين سه نفر به همدستى با افرادی در ايران، افغانستان، دوبى و پاکستان و همچنين به داشتن مواد انفجارى و همکاری با يک گروه تروريستی متهم شده اند.




وضعیت دو تن از اعضای در بند کانون صنفی معلمان

خبرگزاری هرانا - محمود باقری و مختار اسدی، دو تن از اعضای در بند کانون صنفی معلمان ایران روز پنج شنبه چهارم شهریور ماه موفق به ملاقات با خانواده های خود شدند.

همسر محمود باقری در گفتگوی کوتاهی با گزارشگر هرانا با اعلام این خبر گفت که همسرش از شرایط روحی مساعدی برخوردار بود و با توجه به گذشت قریب به دوماه از بازداشت موقت ایشان بایستی دید که مسئولان تصمیم بر آزاد کردن وی دارند و یا قرار بازداشت را تمدید می نمایند.

این دو فعال صنفی که در بند 209 زندان اوین محبوس اند و به تازگی از سلول انفرادی خارج شدند، از زمان بازداشت تاکنون موفق به ملاقات با خانواده ی خود نشده بودند.

محمود باقری روز هشتم تیرماه، پس از احضار به حراست منطقه چهار اداره‌ی آموزش و پرورش شهر تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

مختار اسدی نیز که هفتم تیر ماه در کرج بازداشت شد، آموزگاری است که به تازگی دو سال تبعید را پشت سر گذاشته و متآهل و دارای دو فرزند است.




محکومیت دو تن از فعالان حقوق زنان به یکسال حبس

تغییر برای برابری - مریم بیدگلی و فاطمه مسجدی از فعالان کمپین یک میلیون امضاء در قم، بر اساس رای دادگاه بدوی هر کدام به یک سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شدند.

مطابق رای شعبه دوم دادگاه انقلاب قم به ریاست آقای موسوی، این دو فعال کمپین به دلیل «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به نفع گروه فمینیستیِ (کمپین) مخالف نظام از طریق انتشار و جمع آوری امضاء برای تغییر قوانین تبعیض آمیز در مورد زنان» مطابق ماده 500 مجازات اسلامی محکوم شدند.

فاطمه مسجدی با رد این اتهام در بخشی از دفاعیات خود بیان کرده است که جمع آوری یک میلیون امضاء را حرکتی اجتماعی و خود جوش می داند و فعالیتش در ساختار قوانین جمهوری اسلامی قرار دارد و در مورد قوانینی که طبق فقه پویا ممکن است قابل تغییر باشد فعالیت می کند.

مریم بیدگلی نیز در دفاعیات خود ضمن رد اتهامات، عنوان کرده است در کمپین که هدف آن جمع آوری امضاء جهت ارائه پیشنهاد به نهاد قانونگذار است، به صورت داوطلبانه و به عنوان یک شهروند فعالیت داشته و امضاء جمع کرده است. وی درآخرین دفاعیات خود نیز تاکید کرده است که تا کنون هیچ مرجع قضایی، کمپین را غیرقانونی اعلام نکرده است.

در قسمتی از رای صادر شده علیه نامبردگان آمده است: «دفاعیات بلاوجه صورت گرفته به جهت اینکه تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع گروه ها و سازمان های مخالف نظام به انحاء مختلف انجام می شود که شامل عمل متهمان خانمها بیدگلی و مسجدی نیز می گردد زیرا عنصر مادی جرم، تبلیغات علیه نظام و به نفع گروه های فمینیستی است که برابر با اسناد و مدارک به دست آمده در پرونده این گروه سرشاخه خارجی داشته که از آن سوی مرزها فعالیت آن در داخل ایران دنبال و حمایت می شود و تبلیغات هم شامل ارائه و انتشار جزوات آموزشی در اهداف کمپین و جمع آوری امضاء در مخالفت با قوانین جمهوری اسلامی ایران در وبلاگ ها و سایت ها می باشد تا اصل نظام را که بر پایه احکام نورانی اسلام بنا شده تحت عنوان تغییر قوانین تبعیض آمیز برعلیه زنان در افکار عمومی زیر سوال ببرد که هدفی جز لطمه زدن به اصل نظام نمی تواند داشته باشد و عنصر معنوی جرم، مخالفت با نظام و همکاری با گروه فمینیستی مخالف نظام است که این گروه خارج نشین از عوامل خود در داخل کشور برای برهم زدن امنیت جامعه با حضور در جلسات و مجامعی که زنان حضور دارند اساس نظام را نشانه رفته و با جمع آوری امضاء و القاء اینکه حقوق زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران مراعات نمی شود زنان جامعه را به ضدیت با اصل نظام فرا می خوانند که نوعی جنگ نرم به حساب می آید»

تا کنون، هر کدام از اعضای کمپین که به اتهام براندازی یا تبلیغ علیه نظام دستگیر یا احضار شده اند، در دادگاه بدوی یا تجدید نظر از این اتهام تبرئه شده اند و بر اساس نظر قضات مربوطه، فعالیت در کمپین و جمع اوری امضاء برای تغییر قوانین از مصادیق تبلیغ علیه نظام یا فعالیت در گروه برانداز شناخته نشده است.

مینا جعفری و مهناز پراکند، وکلای متهمان نامبرده، لایحه تجید نظرخواهی را در فرصت زمانی مقرر به دادگاه ارائه خواند داد.

فاطمه مسجدی و مریم بیدگلی روز پنج شنبه 17 اردیبهشت ماه 1388 توسط ماموران امنيتي در قم دستگير و پس از 13 روز با صدور قرار وثيقه 20 ميليوني براي هر يك از اين دو آزاد شدند. روز 13 مرداد ماه 1389 نیز جلسه رسیدگی به اتهامات این دو عضو جنبش زنان در شعبه 2 دادگاه انقلاب قم برگزار شد.




وقوع زلزله های پی در پی در استان سمنان

صدا و سیمای رژیم: زمین لرزه ای به بزرگی 3 و نیم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) برای پنجمین بار حوالی دامغان واقع در استان سمنان را تکان داد. به گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمان دقیق وقوع این زلزله ساعت 41 دقیقه و 9 ثانیه (شنبه) امروز بوده است.

گزارش قبلی

صدا و سیمای رژیم: زمین لرزه ای به بزرگی 5 و 9 دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) حوالی دامغان واقع در استان سمنان را تکان داد. به گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمان دقیق وقوع این زلزله ساعت 23 و 53 و 50 ثانیه روز گذشته (جمعه) بوده است.

گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی

سمنان - فرماندار شهرستان دامغان گفت : زلزله اواخر جمعه شب تلفات جاني به همراه نداشته اما چند نفر در منطقه كوه زر مصدوم و مجروح شده اند.


زلزله اي به قدرت 5 و نه دهم در مقياس امواج دروني زمين ( ريشتر) ساعت 23 و 53 دقيقه و 50 ثانيه دشت كوير در جنوب دامغان واقع در استان سمنان را لرزاند.

به گزارش ايرنا به نقل از مركز لرزه نگاري كشوري موسسه ژئو فيزيك دانشگاه تهران، شبكه هاي لرزه نگاري وابسته به اين مركز، مشخصات اين زمين لرزه را 35 درجه و 49دقيقه عرض شمالي و 54 درجه و 47 دقيقه طول شرقي اعلام كرد.

' مرتضي علي آبادي ' در گفت و گوي تلفني با ايرنا افزود : زلزله خسارت مالي به همراه دارد كه متعاقبا و پس از بررسي كارشناسان اعلام خواهد شد.
وي تصريح كرد : مصدومان و مجروحان اين زلزله كه در منطقه كوه زر ، كلاته و اطراف آن بودند به مراكز درماني منتقل شده اند.

فرماندار دامغان گفت: نيروهاي امدادي اعم از هلال احمر، راه و ترابري و دستگاههاي ذيربط به منطقه اعزام شده اند.

علي آبادي وضعيت شهر دامغان را عادي اعلام كرد و گفت : اخبار و گزارشات تكميلي متعاقبا اعلام خواهد شد.

چندین كشته و مجروح در اثر زلزله سمنان
ایرنا: فرماندار شهرستان دامغان گفت : براساس آخرين گزارش هاي رسيده متاسفانه براثر زلزله اواخر جمعه شب در منطقه دشت كوير اين شهرستان يك دختر چهارساله و يك كودك خردسال كشته و 15 نفرديگر زخمي شدند.

'مرتضي علي آبادي ' بامداد شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود : زلزله اواخر شب گذشته به روستاهاي كوه زر ، شيمي و كلو آسيب رساند.

وي اضافه كرد : نيروهاي امدادگر و دستگاه هاي ذيربط براي كمك به حادثه ديدگان اين زلزله به منطقه اعزام شده و مجروحان اين زلزله را براي درمان به مراكز بيمارستاني انتقال داده اند.

زلزله اي به قدرت 5 و نه دهم در مقياس امواج دروني زمين ( ريشتر) ساعت 23 و 53دقيقه و 50 ثانيه دشت كوير در جنوب دامغان واقع در استان سمنان را لرزاند.

به گزارش ايرنا به نقل از مركز لرزه نگاري كشوري موسسه ژئو فيزيك دانشگاه تهران، شبكه هاي لرزه نگاري وابسته به اين مركز، مشخصات اين زمين لرزه را 35 درجه و 49دقيقه عرض شمالي و 54 درجه و 47 دقيقه طول شرقي اعلام كرد.

5 پس لرزه نيز تاكنون در اين منطقه بوقوع پيوسته است.



کوهیار گودرزی برنده جایزه آزادی مطبوعات اعلام شد

کمیته گزارشگران حقوق بشر- متن خبر- باشگاه ملی مطبوعات, برندگان جایزه آزادی مطبوعات جان آبوچون سال 2010 را اعلام کرد, این جایزه هر سال به افرادی داده می شود که در راستای اطلاع رسانی آزاد و حاکمیت آزاد فعالیت کرده اند.

برنده بین المللی امسال کوهیار گودرزی, وبلاگ نویس ایرانی است که در زندان اوین در تهران که معروف به شکنجه بازداشت شده گان است نگه داری میشود.

کمیته حمایت از خبرنگاران پیش از این در رابطه با اعتصاب غذا در اوین نوشت, که در آن تعدادی از فعالین سیاسی, شامل پنج خبر نگار در اعتراض به شرایط غیر انسانی خود دست به اعتصاب غذا زدند. گودرزی یکی از این معترضین بود. گودرزی, دبیر سابق کمیته گزارشگران حقوق بشر متهم به تبلیغ علیه نظام, شرکت در تجمعات غیر قانونی و محاربه شده بود.




ورشکستگی ۹۰ درصد از واحدهای تولیدی

خبرگزاری موج: عضو هيات مديره کانون عالي شوراهاي اسلامي کار استان تهران از افزايش 40 درصدي حجم اخراج کارگران از واحدهاي توليدي کشور خبر داد.

علي دهقان کيا، عضو هيات مديره کانون شوراهاي اسلامي کار استان تهران در گفتگو با خبرنگار موج تصريح کرد: بيش از 90 درصد از واحدهاي توليدي واگذار شده به بخش خصوصي در معرض ورشکستگي قرار دارند.

وي با انتقاد از اعمال سياست طرح اصلاح قانون کار در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان ساخت: طرح اصلاح قانون کار با هدف کاهش نرخ بيکاري از سوي مسئولين پيگيري مي شود. اين در حاليست که يکي از علت هاي اصلي نرخ بيکاري واردات بي رويه قاچاق کالا چيني به داخل کشوراست.

اين مقام مسئول از واردات پنج تا شش ميليارد دلار کالاي قاچاق به داخل کشور خبرداد و ياد آور شد: ورود هر يک ميليارد دلار کالاي قاچاق موجب بيکاري 25 هزارکارگر در ايران مي شود.

دهقان کيا با اشاره به افزايش تعداد کارگران قراردادي خاطرنشان ساخت: در زمان تصويب قانون کار 95 درصد از کارگران به صورت قرارداد رسمي در واحدهاي توليدي ايران فعاليت مي کردند ، اين در حاليست که هم اکنون تعداد کارگران رسمي به کمتر از 20 درصد تنزل يافته است.



تدریس اساتید بازنشسته در خارج از کشور

خبرگزاری مهر: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از اشتغال به کار و تدریس تعدادی از اساتید برجسته و بازنشسته کشور در دانشگاههای خارج از کشور خبر داد و گفت: «مقرر شده کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قانونی برای بازنشستگی اساتید تهیه کند».

علی عباسپور تهرانی فرد افزود: «برخی اعضای هیئت علمی بازنشسته دانشگاههای ایران پس از بازنشستگی در دانشگاههای کشورهای دیگر جذب و مشغول به تدریس شده اند».

وی افزود: «قابل قبول نیست که دانشگاههای ایران را از اساتیدی که از نظر علمی شایسته هستند محروم کنیم و این افراد شایسته به دانشگاههای کشورهای دیگر بروند».

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی درباره بازنشستگی اساتید در خارج از کشور گفت: «بازنشستگی در این کشورها به این صورت نیست که استاد از رده تحقیق و تدریس خارج شود بلکه از خدمات علمی وی همچنان استفاده می شود».

وی درباره الگوی "استاد افتخاری" که در برخی دانشگاههای دنیا درباره اعضای هیئت علمی بازنشسته به کار گرفته می شود به مهر گفت: «اساتید افتخاری با همان شرایط اساتیدی که مشغول به کار هستند به خدمتشان ادامه می دهند و از امکانات لازم برخوردار می شوند و دانشجویان می توانند از تجربیاتشان استفاده کنند».

عباسپور از برنامه ریزی برای تهیه قانون بازنشستگی اساتید خبر داد و گفت: «کمیسیون آموزش و تحقیقات با توجه به مسائل و قوانینی که در شرایط فعلی برای بازنشستگی اعضای هیئت علمی وجود دارد، قانونی را برای بازنشستگی اعضای هیئت علمی دانشگاهها تهیه می کند».

وی خاطرنشان کرد: «در قانون جدید بازنشستگی اعضای هیئت علمی دانشگاهها، هدف استفاده از تجربیات اساتید است در نگاه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بازنشستگی برای افرادی که برای پیشرفت علمی کشور تلاش می کنند معنا ندارد ضمن اینکه ممکن است برخی اعضای هیئت علمی که از نقطه نظر تدریس افراد ارزنده و ماهری هستند در بعد تحقیقات فعالیت چشمگیری نداشته باشند این افراد نیز از ذخایر علمی کشور هستند که باید مورد توجه قرار گیرند».



ایران؛ اخراج از کار دو برابر شد

خبرگزاری مهر: فعالان بازار اشتغال، اخراج از کار را در چهار ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 برابر می‌دانند.

در حالی نرخ بیکاری کشور در بهار 89 به 14.6 درصد و تعداد بیکاران نیز به بیش از 3.5 میلیون نفر رسیده که از وضعیت اشتغالزایی بنگاههای زودبازده به عنوان بزرگترین طرح اشتغالی و ابتکار سالهای گذشته دولت نیز آمار درستی در دست نیست.

طرحی پرحاشیه

بر اساس این گزارش، همانگونه که در زمینه انحراف زودبازده ها آمار مختلفی از 4 تا 40 درصد توسط دستگاههای مختلف ارائه شده؛ در مورد وضعیت اشتغالزایی این طرحها نیز حرف و حدیثهای فراوانی به وجود آمده است.

خود مسئولان ارشد وزارت کار از دوره جهرمی (وزیر سابق) تاکنون بر این موضوع اصرار دارند که زودبازده ها فقط 8 درصد از کل تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده اند که از این طریق نیز بیش از 900 هزار شغل نیز ایجاد کرده اند، ضمن اینکه انحراف آنها به 4 درصد نیز نمی رسد.

واقعیت این است، حال که زودبازده ها دوران اوج تسهیلات گیری خود از بانکها را سپری کرده اند هنوز به نقطه روشنی از نظر میزان دقیق اشتغالزایی، تاثیر در کاهش نرخ بیکاری و همچنین میزان انحراف واقعی نرسیده است، هرچند که نباید تلاش زودبازده ها در اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری نادیده گرفت و باید به این موضوع اذعان داشت که در هر حال در گوشه و کنار کشور، طرحهای زودبازده توانسته اند به اشتغالزایی نیز برسند.

جهرمی که در دوران ریاست خود در وزارت کار، بزرگترین مدافع گسترش زودبازده ها بوده است هنوز هم که دیگر در این وزارتخانه حضور ندارد اصرار به ادامه زودبازده ها به عنوان تنها راهکار کاهش معضل بیکاری دارد و بارها بر این موضوع پافشاری کرد که اگر زودبازده ها اجرا نمی شد نرخ بیکاری به مراتب از وضعیت حال فراتر نیز می رفت.

مردم چه می خواهند؟

از دیدگاه مردم و کارجویان نیز نه تنها موضوع مربوط به بالا رفتن نرخ بیکاری به میزان بیشترین درصد چند سال گذشته در تمام فصول سال (14.6 درصد)، خوشایند نیست بلکه آنها همواره به دنبال راهی برای پذیرش در بازار کار هستند و به دلیل کم بودن فرصتهای شغلی و بالا بودن تعداد متقاضیان، برای آنها فرقی هم ندارد که آیا به کار پیشنهاد شده علاقمند هستند و توان انجام آن را دارند یا خیر؟

در عین حال، شیخ الاسلامی وزیر کار نیز اخیرا در مورد نرخ بیکاری بهار 89 با تردید نسبت به محاسبه آن، گفته است: نمی توان افزایش یک میلیون نفری بیکاران در بهار سالجاری را نسبت به مدت مشابه سال قبل پذیرفت، چون اگر اینگونه بود حتما آمار بیمه بیکاری بالا می رفت.

در واقع استدلال آقای وزیر در مورد افرادی می تواند درست باشد که مشغول کار بوده اند و در بهار سالجاری به هر دلیلی از کار خود دست کشیده اند که می تواند به معنی اخراج و یا دلایل دیگر باشد؛ ولی نکته مهم این است که درصد بالایی از نرخ بیکاری فصول مختلف سال به افرادی برمی گردد که تاکنون فرصت حضور در بازار کار را پیدا نکرده اند و به اصطلاح بیکار هستند.

اینکه بخواهیم به دلیل بالا نرفتن مقرری بگیران بیمه بیکاری افزایش یک میلیون نفری تعداد بیکاران را نپذیریم، استدلال درستی نیست، چون بخش اعظمی از نرخ بیکاری را کارجویانی تشکیل می دهند که به دنبال یک فرصت شغلی هستند، ضمن اینکه هنوز در قانون برای این افراد امکان دریافت مقرری بیمه بیکاری فرهم نشده است تا بتوان آنها را در آمار وارد کرد.

اخراج از کار 2 برابر شد

علی دهقان کیا عضو کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران در گفتگو با مهر در خصوص نرخ بیکاری 14.6 درصدی بهار سالجاری، گفت: علاوه بر اینکه تعداد بیکارانی که هنوز وارد بازار کار نشده اند نسبت به سال گذشته بیشتر شده است؛ بلکه آمارها نشان می دهد که تعداد اخراجی ها از کار نیز در 4 ماهه سالجاری در مقایسه با سال گذشته 2 برابر شده است.

وی با تاکید بر اینکه رشد بیمه بیکاری نیز در حال حاضر وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه مرکز آمار ایران رسما تعداد بیکاران را بیش از 3.5 میلیون نفر اعلام کرده است ولی باید گفت این تعداد تا 5 میلیون نفر نیز می رسد.

دهقان کیا ضمن اشاره به افزایش آمارها نسبت به گذشته، ادامه داد: اینکه در گوشه و کنار مسئولان و فعالان بازار کار و اشتغال افزایش نرخ بیکاری را بپذیرند یا نه، تاثیری در کاهش تعداد بیکاران نخواهد داشت.

وی گران شدن مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات و اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها را از نگرانی های بنگاهها دانست و بیان داشت: هرگونه تغییر در وضعیت تولید کارخانجات می تواند به نیروی انسانی شاغل در آن لطمه وارد کند. این مقوله نیاز به توجه ویژه دولت دارد چون باید بتواند از کاهش فرصتهای شغلی جلوگیری کند.



ویرانی 4 روستای دامغان بدنبال زلزله

در تازه ترین اخبار خسارات ناشی از زلزله سمنان و تهران 4 روستا ویران شده و 3 نفر مجروح شده اند.

به گفته رییس ستاد حوادث غیر مترقبه 4 روستای حومه دامغان بر اثر زلزله تخریب شدند. به گفته باقری یک نفر از اهالی یکی از این روستاها در حین فرار از منزل بشدت آسیب دیده و به بیمارستان منتقل شد.

گفتنی است دشت کویر سمنان و عمق 10 کیلومتری زمین مرکز زلزله 5.9 ریشتری بوده که در ساعت 23:53 دقیقه جمعه یعنی لحظاتی مانده به بامداد شنبه بوقوع پیوسته و بدلیل عمق زیاد زلزله ساکنین شرق و جنوب تهران بیشتر از سایرین انرا احساس کرده اند.

باقری تاکید کرد که تهرانی ها نباید ترسی بدل راه دهند اما بدلیل خوب بودن هوا می توانند در پارکها و خیابان به استراحت بپردازند.

گفته می شود ساکنین تهران بدلیل هراس از پس لرزه های احتمالی تا لحظه انتشار این خبر در خیابانها و پارکها بسر می برند.



سقف مهريه تعيين شد

روزنامه ابتکار:

پس ازصحبت‌ها و مخالفت‌هاي زيادي که در مود لايحه حمايت از خانواده در اين دو هفته اخير صورت گرفته، سقف مهريه بر اساس اين لايحه تعيين شد.

عضو کميسيون اجتماعي مجلس با بيان اينکه ماده 24 لايحه حمايت از خانواده به بحث مهريه متعارف و غير متعارف مي‌پردازد، گفت: بر اساس اين لايحه مهريه متعارف تا سقف 10 ميليون تومان تعيين شده است. داريوش قنبري با اشاره به ماده 22 لايحه حمايت از خانواده و مطرح کردن ازدواج موقت اظهار داشت:‌ اگر چه ازدواج موقت يک حق شرعي است ولي نمي‌تواند منجر به تشکيل خانواده و استحکام بنيان آن شود.

وي در ادامه افزود: ازدواج موقت مشکل جوانان در آستانه ازدواج را حل نمي‌کند و بايد تلاش کنيم تا شرايط دشواري براي ازدواج موقت تعيين شود تا تمايل به آن در جامعه کم شود.اين نماينده مجلس با اشاره به مطرح شدن بحث تعدد زوجات در ماده 23 لايحه حمايت از خانواده عنوان کرد: ازدواج مجدد در شرع به رسميت شناخته شده است ولي شرايطي مانند توانايي برقراري عدالت براي آن تعيين شده است که به منظور محدود کردن حق مرد براي ازدواج مجدد است.عضو کميسيون اجتماعي مجلس ادامه داد: قانونگذار بايد حق ازدواج مجدد را به شکل محدود و در شرايط خاص در نظر بگيرد تا هر مردي به ازدواج مجدد فکر نکند.
با تصويب ماده 25 مهريه‌هاي پنهان جايگزين مهريه‌هاي سنگين مي‌شود
دبير كل جمعيت زنان مسلمان نوانديش در ادامه، با بيان اينكه مهريه و مواردي مانند آن، در شمار حيطه‌هاي خصوصي و قراردادهاي شخصي افراد است كه ورود و دخالت دولت به آن جايز نيست، يادآور شد: در صورت تصويب اين ماده از لايحه، مردم راه فرار از قانون را نيز پيدا مي‌كنند و از اين پس با مهريه‌هاي اعلام نشده و اعمال شده مواجه خواهيم بود كه چندان تغييري در وضعيت فعلي حاصل نخواهد شد به عبارت ديگر با تصويب ماده 25 مهريه‌هاي پنهان جايگزين مهريه‌هاي سنگين مي‌شود.

وي تاكيد كرد: همان‌گونه كه لايحه تنظيمي از سوي قوه قضائيه پيش از اعمال تغييرات از سوي دولت، متعرض موضوع مهريه نشده و آن را به مقررات موجود در قانون مدني و روابط و مناسبات و توافقات اشخاص احاله داده است، حذف اين ماده نيز، ضروري به نظر مي‌رسد.

ماده 23 با تجويز چندهمسري موجب ازدواج‌گريزي دختران مي‌شود
دبير كل جمعيت زنان مسلمان نوانديش با اشاره به اينكه الزام ثبت ازدواج موقت، زمينه رواج آن را در جامعه فراهم مي‌كند، ضمن تاكيد بر ضرورت حذف ماده 22 لايحه، خاطرنشان كرد: اين ماده سبب از بين رفتن قبح اجتماعي ازدواج موقت در جامعه و سست شدن بنيان خانواده مي‌شود.فاطمه راكعي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه ازدواج موقت امروز هم به صورت نه چندان علني و در بسياري از موارد به صورت پنهاني صورت مي‌گيرد، تاكيد كرد: با تصويب اين ماده شرايط براي رواج و ترويج آن مهيا مي‌شود و اين وضعيت، راه را براي سوء استفاده‌هاي فراوان باز مي‌كند.

راكعي در ادامه، با تاكيد بر ضرورت حذف ماده 23 لايحه كه ناظر بر ازدواج مجدد است، گفت: در صورتي كه به هر دليل امكان حذف اين ماده نباشد، دست كم بايد بندهاي 2، 3 و 7 لايحه حذف شود و نيز، عبارت مبني بر لزوم رضايت همسر اول، در هر شرايط ديگري، در اين ماده قيد شود.وي ادامه داد: اين سه بند ناظر به سه شرط از شروط 10 گانه ازدواج مجدد است كه به هيچ وجه قابل احصاء نيست و تنها امكان سوء استفاده براي مردان را فراهم مي‌كند.

اين نماينده سابق مجلس با اشاره به اينكه اين سه شرط شامل عدم قدرت همسر اول به ايفاي وظايف زناشويي، عدم تمكين زن و نيز سوء رفتار و يا سوء معاشرت همسر اول است، افزود: اين موارد كاملا نسبي است و اثبات آن غيرممكن است.

وي افزود: ماده 23 فعلي بازگشتي ناقص، نصفه نيمه و ناشيانه از ماده 16 قانون حمايت خانواده مصوب 1353 است و با توجه به اقتضائات و واقعيات موجود جامعه و نيز تحولات عصر حاضر، نمي‌تواند قانون جامعي باشد.راكعي همچنين اقدام كميسيون قضايي مبني بر همتراز دانستن اجازه همسر اول با 9 شرط ديگر را نادرست دانست و تصريح كرد: در صورت حذف نشدن اين ماده و يا اصلاح آن به شكل يادشده، در نهايت آنچه به تصويب مي‌رسد، تجويز چند همسري به صورت مطلق و بدون هيچ قيد و شرط خواهد بود كه اين مساله به ازدواج گريزي دختران جوان و معضلات بيشتر اجتماعي و فرهنگي دامن خواهد زد.



حدیثی جالب از بحارالانوار

نورافکن:
به قول میرزا آقا خان کرمانی

اگر یک جلد کتاب از 24 جلد کتاب بحار الانوار علامه مجلسی را در هر کشوری انتشار بدهند ، دیگر امید نجات برای آن ملت کم است . حالا تصور کن که هرگاه 24 جلد از این کتاب در میان ملتی منتشر شود !

محض ازدیاد بصیرت, یکی از حدیث های مهم این بحارالانوار را نقل می کنم که مُشت نمونه خروار باشد .

علی علیه السلام در غزوه صفین ، قصد عبور از نهر فرات را داشت ولی معبرش معلوم نبود . به نصیر بن هلال فرمود برود کنار فرات ، واز طرف من ماهیی به نام کرکره را صدا کن ، و از او محل عبور را بپرس . نصیر اطاعت نمود و بر کنار فرات آمد و فریاد برآورد که یا کرکره ، بالفورهفتاد هزار ماهی سر از آب بیرون آوردند ، لبیک لبیک ، چه می گویی ؟

نصیر جواب داد ، مولایم معبر فرات را می خواهد ، هفتاد هزار ماهی آواز برآوردند که ما همه کرکره نام داریم ، بگو این شرف در حق کدامیک مرحمت شده است تا اطاعت کنیم . نصیر برگشت و ماجرا را به عرض مولایش علی رسانید .

فرمود ، برو کرکرة بن صرصره را بخوان . برگشت و ندا داد . این بار شصت هزار ماهی سر برآوردند که ما کرکرة بن صرصره هستیم ، این عنایت در حق کدام شده است ؟

نصیر برگشت و پرسید . فرمودند ، برو کرکرة بن صرصرة بن غرغره را بخوان . نصیر بازگشت و چنین کرد . این بار پنجاه هزار ماهی و ماجرای پیشین تکرار شد .
برگشت و مولا گفت : برو کرکرة بن صرصرة بن غرغرة بن دردرة را بخوان . تا اینکه در دفعه هشتم که فریاد برآورد ، ای کرکرة بن صرصرة بن غرغرة بن دردرة بن جرجرة بن عرعرة بن مرمرة بن فرفرة !

آن وقت ماهی بسیار بزرگی سر از آب برآورد و قاه قاه خندید که ای نصیر ، به درستی که علی ابن ابیطالب با تو مزاح فرموده است ، زیرا او خودش همه راه های دریا و معبر ها و دجله ها را از ماهیان بهتر میداند ، ولی اینک به او بگو که معبر فرات آنجا است .

نصیر برگشت و صورت حال را عرض کرد .

حضرت فرمودند ، آری من به همه راه های آسمانها و زمین آگاهم . پس نصیر صیحه زده غش کرد . و چون به هوش آمد فریاد برآورد ، شهادت میدهم که تو همان خدای واحد قهاری . و آنگاه حضرت فرمود . چون نصیر کافر به خدا شده ، قتلش واجب است . آنگاه شمشیر از غلاف کشید و گردنش را بزد .

( حدیثی در بحارالانوار علامه مجلسی معتبرترین و بزرگترین منبع مذهبی شیعیان )
خردمند کاین داستان بشنود
به دانش گراید ز دین بگسلد




لوس آنجلس تایمز از عروسی‌های پرهزینه ایرانیان در آمریکا می‌نویسد

مردمک:

آقای بابائیان به‌تازگی برای یک عروسی ایرانی در لس آنجلس کار کرده است که 750 مهمان داشته و تنها هزینه گل‌‌آرایی آن 300 هزار دلار بوده است که باید به این رقم هزینه غذا، نوشیدنی، خواننده‌ها و اجاره سالن را هم اضافه کرد

روزنامه لس آنجلس تایمز گزارشی از مراسم عروسی ایرانیان مقیم شهر لس آنجلس در ایالت کالیفرنیا منتشر کرده است.

هزینه کردن صدها هزار دلار در مراسم عروسی جامعه ثروتمند ایرانیان مقیم لس آنجلس امر نامتعارفی نیست، اما برخی از همین افراد گله‌مند هستند که با رکود اقتصادی جامعه آمریکا چنین خرج‌های گزافی اثرات نامطلوبی بر زندگی آنها به‌جا گذاشته است.

در کنار این عروسی‌ها مسئله فرهنگ موضوعی است که در میان ایرانیان خارج از ایران به‌ویژه ساکن لس آنجلس بیشتر به چشم می‌آید.

در سال‌های دهه 80 میلادی که نخستین سال‌های مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور بود، بسیاری از این افراد مطمئن نبودند که لس آنجلس اقامتگاه دائم آنها خواهد بود، اما پس از گذشت سال‌ها، بسیاری از این مهاجران در این شهر مستقر شدند و زندگی خود را رونق دادند.

شهبال شب‌پره که همراه گروه موسیقی ایرانی خود با نام بلک کتز در عروسی‌های ایرانیان لس‌آنجلس برنامه اجرا کرده‌اند، می‌گوید: روزگاری تنها یک فیلمبردار در عروسی‌های ایرانیان این شهر حضور داشت، اما در عروسی‌های این دوره چهار تا پنج فیلمبردار از این مراسم فیلمبرداری می‌کنند.

در این عروسی‌ها اعضای خانواده و فامیل از ایالات شرق آمریکا به عروسی می‌پیوندند و یک بار برای سرو مشروبات الکلی به مهانان تدارک دیده شده است و مهمانی تا ساعاتی از نیمه شب گذشته با فنجان‌های چای و شیرینی ایرانی ادامه دارد.

اما رقابت و چشم هم‌چشمی در میان ایرانیان ساکن لس‌‌آنجلس با توجه به اقتصاد نابسامان آمریکا، خانمان‌برانداز است.

تجربه‌های ایرانیان

ربی زوی درشویتز از یهودیان ساکن لس‌آنجلس است که از دیدن عروسی‌های ایرانی شوکه شده است؛ او به‌تازگی به یک عروسی ایرانی در لاس و گاس رفته که 900 مهمان داشته است؛ در یک مورد دیگر در یک بالگرد بر فراز این شهر عروس و داماد ایرانی عقد ازدواج میان یکدیگر بسته‌اند.

آقای زوی از سنگینی بدهی که این عروسی‌های پرهزینه بر دوش خانواده‌های ایرانی لس آنجلس به‌جا می‌گذارد، نگران است و می‌گوید که بسیاری از ایرانیان ساکن منطقه یهودی نشین سینای تمپل را می‌شناسد که توان برگزاری عروسی‌های پرخرج را نداشتند اما به هرحال عروسی‌های تجملی برگزار کردند.

به گمان او فشار زیادی از طرف جامعه بر این افراد وجود دارد؛ اگر عروسی‌های تجملی برگزار نکنند، مردم درمورد آنها چه فکر خواهند کرد؟ دلارها پایگاه اجتماعی یک خانواده ایرانی را در این جامعه نشان می‌دهد؛ وقتی 300 تا 400 نفر را به یک مهمانی دعوت می‌کنید منظورتان خودنمایی است.

شیلا خرازی ساکن بورلی هیلز می‌گوید: در عروسی‌های ایرانی عروس و داماد همیشه انتخاب خود را ندارند؛ عروسی شما درواقع عروسی پدر و مادرتان است و مادرتان به شما می‌گوید که عروسی فرزندان شما در آینده عروسی خودتان است.

خانم خرازی هزینه عروسی خود را فاش نکرد اما با حضور مارتیک، خواننده پاپ، شاخه‌های انبوه گل ارکیده در تمام سالن و اجاره سالن رقص، این مراسم هم با هزینه بالایی برگزار شده است.

عروسی سپهر جورابچی ساکن لس آنجلس هم دست کمی از دیگر عروسی‌های پرخرج ایرانی نداشته است؛ در سالن عروسی سپهر قبل از شام یک میز سوشی چیده بودند و سالن عروسی و میز شام با ارکیده‌های سفید و شمع‌های آویزان از این گل‌ها تزئین شده بود.

سپهر برخلاف بسیار از ایرانیان که از هزینه‌های سرسام‌آور عروسی نالیده‌اند، گفت که او و همسرش تحت فشار نبودند و قصد خودنمایی هم نداشتند و خوشحال بودند که تمام فامیل با شرکت در این عروسی درواقع حامی او بوده‌اند.

کار گلٰفروش‌ها و رستوران‌دارها کساد شده است

این در شرایطی است که شرایط اقتصادی نابسامان آمریکا فرهنگ تجملی جامعه ایرانیان لس آنجلس را به چالش کشیده است و بر کار گل‌فروش‌ها، رستوران‌دارها، صاحبان سالن‌های عروسی و گروه‌های موسیقی مانند بلک کتز اثر گذاشته است.

جوزف اخترزاد، مدیر یکی از سالن‌های عروسی در لس‌آنجلس، می‌گوید که در نتیجه اقتصاد بد جامعه، تعداد مهامانان هر عروسی 20 تا 30 درصد کم شده و این امر درآمد او را پایین آورده است. آقای اخترزاد بابت هر مهمان تا 200 دلار از میزبان عروسی دریافت می‌کرده است.

وی می‌گوید یک پنجم از مشتریانش قرض می‌گیرند تا بتوانند هزینه یک عروسی را بپردازند.
سعید بابائیان، صاحب یک گل‌فروشی، هم تصدیق می‌کند که شرایط بد اقتصادی موجب شده هزینه‌های عروسی‌ها پایین بیاید اما بازهم عروسی‌های پرهزینه در جامعه ایرانیان لس‌آنجلسی برگزار می‌شود.

آقای بابائیان به‌تازگی برای یک عروسی کار کرده است که 750 مهمان داشته و تنها هزینه گل‌‌آرایی آن 300 هزار دلار بوده است که باید به این رقم باید هزینه غذا، نوشیدنی، خواننده‌ها و اجاره سالن را هم اضافه کرد.

شهبال شب‌پره هم از چشم و هم‌چشمی و رقابت ایرانیان لس آنجلس می‌گوید که می‌خواهند عروسی و مراسم‌شان بهتر از دیگر اعضای فامیل باشد.

دارا عبایی، مدیر شبکه اتحاد یهودیان لس آنجلس، که یک سازمان غیرانتفاعی است، پیشنهادی را برای کم کردن هزینه‌ جشن‌های ایرانیان این جامعه مطرح کرده است.

پیشنهاد آقای عبایی این است که چند نفر از اعضای سرشناس فامیل دور هم جمع شوند و راه حلی را برای پایین آوردن هزینه عروسی‌ها ارائه دهند که در نتیجه فشار بر خانواده‌هایی که پولدار نیستند، کم شود.




جایزه آزادی مطبوعات،‌ به وبلاگ‌‌نویس زندانی کوهیار گودرزی اعطا شد

راديو فردا:
کوهیار گودرزی
باشگاه ملی مطبوعات که مقر آن در واشینگتن است، جایزه سالیانه آزادی مطبوعات خود را به کوهیار گودرزی، وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر اعطا کرد.

کوهیار گودرزی، وبلاگ‌نویس و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر ایران است که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد؛ وی یکی از ۱۷ زندانی سیاسی است که به تازگی در اعتراض به شرایط زندان دست به اعتصاب غذا زده بود.

جایزه آزادی مطبوعات جان اوبوچون هر ساله به یک آمریکایی و یک غیر آمریکایی تعلق می‌گیرد

در اطلاعیه باشگاه ملی مطبوعات آمده است هیات مدیره این سازمان امسال کوهیار گودرزی، وبلاگ‌نویس ایرانی و چارلز دیویس استادیار مدرسه روزنامه‌گاری میسوری، را شایسته دریافت جایزه آزادی مطبوعات جان اوبوچون می‌داند.

بنا بر اطلاعیه باشگاه ملی مطبوعات چارلز دیویس به خاطر تلاشش برای روشنگری در حوزه رسانه‌های ایالات متحده و اینکه چطور سیاستمداران خواهان پنهان ماندن از چشم رسانه‌ها هستند، موفق به دریافت این جایزه شده است.

باشگاه ملی مطبوعات در بیانیه خود اعلام کرده است که برای این سازمان مایه افتخار است که به سهم الهام‌بخش این دو در روزنامه‌نگاری اذعان کند.

آلن بیرگا، رئیس باشگاه ملی مطبوعات در این بیانیه تصریح کرده است: در زمانه‌ای که شفافیت در دولت در ایالات متحده مورد تهدید است و حقوق گزارشگران خارجی پایمال می‌شود، دیویس و گودرزی اهمیت تلاش برای یک رسانه آزاد در ایالات متحده و خارج را برای ما یادآور می‌شوند.

باشگاه ملی مطبوعات تاکید کرده است که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹، ایران، کشور چین را در داشتن روزنامه‌نگاران زندانی پشت سر گذاشته است.

کمیته گزارشگران حقوق بشر در اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد، کوهیار گودرزی به محاربه، تبليغ عليه نظام و حضور در تجمع های غيرقانونی متهم شده است.

اتهام محاربه در جمهوری اسلامی، مجازات مرگ را به همراه دارد؛ کوهیار گودرزی هیچگاه این اتهام را نپذیرفته است.

کوهیار گودرزی، روز ۲۹ آذر سال ۱۳۸۸ هنگامی که عازم قم برای شرکت در مراسم بزرگداشت آیت‌الله منتظری بود، به همراه شیوا نظر آهاری، عضو دیگر کمیته گزارشگران حقوق بشر، بازداشت شد.

اکبر گنجی، روزنامه‌نگار ایرانی ، نیز جایزه آزادی مطبوعات باشگاه ملی مطبوعات را در سال ۲۰۰۶ دریافت کرده بود.





Read more