۱۳۹۲ شهریور ۴, دوشنبه

ماموریت سلطان قابوس در سفر به تهران چیست ؟

سفر سلطان قابوس که در کل، سومین سفر وی به ایران، پس از دو سفر در سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۸۸ است، حاشیه‌هایی در پی داشته است.
دیروز و یک روز پیش از انجام این سفر، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا نوشت که سفر سلطان قابوس به جمهوری اسلامی ، فراتر از یک سفر دوجانبه است و وی قرار است در این سفر برنامه‌های مفصلی را پیگیری کند.

ایرنا بدون آن که به جزییات این برنامه‌ها اشاره کند، اضافه کرد که عمان در تلاش است تا در مسیری كه از چند سال گذشته به عنوان میانجی‌گر میان ایران و برخی دولت‌های غربی آغاز كرده، گام‌های بلندتر و موثرتری بردارد. اشاره ایرنا به تیرگی روابط ایران با کشورهای غربی به ویژه بریتانیا و آمریکاست.
پس ازحمله به سفارت بریتانیا در تهران و اخراج دیپلمات‌های ایران از لندن، اکنون سفارت عمان در بریتانیا مسوولیت حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران در این کشور را برعهده دارد.این در حالی است که پس از انجام مراسم تحلیف روحانی، دیوید کامرون در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار بهبود روابط دو کشور بریتانیا و ایران شد.همچنین پیشتر عمان در مورد آزادی شهروندان آمریکایی در تهران اقداماتی را انجام داده است.

با این پیشینه، بیشتر از هر کس دیگری به نظر خود مقامات جمهوری اسلامی منتظرند که عمان تلاش مؤثری برای بهبود رابطه آنان با غرب انجام دهد.اما قطعا این تلاش‌ها راهی هموار نخواهد داشت. و در این میان شاید خود مسؤولان جمهوری اسلامی اولین موانع را ایجاد کنند.
Read more