۱۳۹۲ آبان ۱۹, یکشنبه

آیا منافع جمهوری اسلامی در شکاف میان متفقین تامین می گردد ؟

مذاکرات دیروز در ژنو میان جمهوری اسلامی و گروه 1+5 اگرچه بدون توافق به پایان رسید اما باعث دلگرمی مقامات جمهوری اسلامی گردید زیرا منجر به آشکار شدن شکاف و تفاوت نگاه آمریکا و متحدان اروپائی آن برای حل موضوع هسته ای و نحوه برخورد با جمهوری اسلامی گردید .
البته قبل از شروع مذاکرات نیز این تفاوت نگاه وجود داشت اما بطور جدی آشکار نشده بود برای نمونه می توان به مواضع سیاسی و رسانه‌ای انگلیس در خصوص مذاكرات ژنو اشاره کرد.
 سه روز پیش از آغاز این دور از مذاکرات، جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس و عضو ارشد مجلس عوام در مصاحبه با تلویزیون بی‌بی‌سی، مواضع غرب در ارتباط با برنامه هسته‌ اى جمهورى اسلامى را نادرست دانست وهمزمان با سخنان استراو اظهارات مشابهی هم از سوى وزیر خارجه انگلیس بیان شده که ظاهراً با مواضع آمریکایی‌ها ناهمخوان است.
ويليام هیگ در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت باید رابطه‌ای میان همراهی جمهورى اسلامى و لغو تحریم‌ها وجود داشته باشد وگرنه مذاکرات با بن‌بست مواجه می‌گردد. اظهارات استراو و هیگ این تلقی را پیش می‌آورد که در گروه شش یک شکاف عمده به ضرر آمریکا به وجود آمده است . 
با توجه به آنچه طی چند ماه اخیر در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای روی داده است می‌توان نتیجه گرفت که آمریکایی‌ها به نسبت گذشته بیشتر احساس ضعف می‌نمایند.
 شکست تلاش‌های سه ماه پیش اوباما برای همراه کردن اروپا در حمله به سوریه و تلاش منفردانه آمریکا برای بقاء بخشی از نیروهای نظامی ایساف در افغانستان پس از اجرای توافق 2010 لیسبون و احضار پی‌درپی سفرای آمریکا در کشورهای اروپایی که تاکنون سابقه نداشته است، تلاش کشورهای اروپایی برای وارد کردن شورای امنیت به صدور یک قطعنامه علیه شنود مکالمات مقامات ارشد اروپا توسط آمریکا به خوبی نشان می‌دهند که آمریکا تا حد زیادی احساس تنهایی می‌نماید.
 
آمریکا وقتی نتواند یک اتفاق جهانی را علیه سوریه شکل بدهد به طریق اولی قادر به شکل دادن به یک ائتلاف و اتفاق ضد جمهورى اسلامى نخواهد بود . لذا مقامات اروپائی این نکته را درک کرده اند که آمریکا دیگر قادر به هدایت پرونده‌های حساس بین المللی نیست و چنین اتفاقی به معنای پایان توانایی آمریکا در اجماع و اقناع‌سازی جهانی است. 
این همان چیزی است که اوباما و دولت آمریکا از آن وحشت داشتند و رقیب جمهوری خواه اوباما درمناظرات انتخاباتی بارها به آن اشاره کرده بود که : سیاست خارجی غلط شما باعث کاهش اقتدار آمریکا در سطح بین المللی خواهد شد  و حال مذاکرات ژنو به میدانی ديگر برای سنجش میزان قدرت آمریکا تبدیل گردید . 
اينك با توجه به مخالف فرانسه با پيش نويس موافقتنامه هسته اى با جمهورى اسلامى، موقعيت آمريكا بيشتراز گذشته در سطح بین المللی درخطر قرارگرفته است و فاصله نقطه نظرات مقامات اروپائی و آمریکا درحل مسائل بین المللی روبه افزایش گذاشته است و در واقع اروپای ها می خواهند که ازاین فرصت حداکثر استفاده را کرده و خودرا از زیر سایه آمریکا خارج نمایند البته این موضوع برای جمهوری اسلامی نیزحائز اهمیت است که بتواند از این فرصت برای پیشبرد برنامه های خود حداکثر استفاده را ببرد زیرا آنها سابقه همکاری با اروپا را در دهه های قبل داشته اند .
Read more