۱۳۹۱ مهر ۱۴, جمعه

رد پیشنهاد هسته‌ای ایران از سوی آمریکا

رادیو فردا  : نیویورک تایمز از قول یک مقام ارشد آمریکایی نوشت در حالی که ایران در آخرین اقدام برای حل بحران هسته‌ای خود، خواستار حذف تمامی تحریم‌ها شده است تا در ازای آن ایران نیز تدریجا غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، آمریکا این درخواست را «غیر قابل اجرا» خوانده و آن را رد کرده است.

به گزارش روز جمعه،‌ ۱۴ مهرماه، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، ایران طرحی «۹ مرحله‌ای» را پیشنهاد کرده است که بر اساس آن پیشنهاد شده است که غرب گام به گام از تحریم‌های خود بکاهد تا در این مدت جمهوری اسلامی نیز بخشی از غنی‌سازی «اورانیوم ۲۰ درصدی» را کنار بگذارد.

تنها در مرحله نهم این طرح و پس از لغو تمامی تحریم‌ها علیه ایران است که تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد به طور کامل، «به حال تعلیق» در می‌آید. بر اساس گزارش‌ها ایران در دو سایت نطنز و فردو به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد مشغول است.

آمریکا می‌گوید این طرح «غیر قابل اجرا» است و آن را رد کرده است. یک مقام ارشد دولت اوباما به نیویورک تایمز گفته است ساختار این طرح به گونه ای است که در نهایت سوخت هسته‌ای جمهوری اسلامی داخل ایران می‌ماند که به ایران این امکان را می‌دهد که هر زمانی که خواست، برنامه هسته‌ای خود را بدون فوت وقت از سر بگیرد.

این مقام ارشد که نامش ذکر نشده افزوده است که امکان از سرگیری برنامه هسته‌ای از سوی ایران بدون اتلاف وقت در حالی است که اگر پس از لغو تمامی تحریم‌های آمریکا بار دیگر نیاز باشد که تحریم‌ها اعمال شوند،‌ اجرایی کردن دوباره آن‌ها «سال‌ها» زمان می‌برد.

یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا نیز در این باره با اشاره به رهبر جمهوری اسلامی، که نقش اصلی را در تصمیم‌گیری‌های کلان دارد، گفته است: «او دمدمی مزاج است و پیشتر دیده‌ایم که تا مرحله نهایی حل یک مسئله پیش رفته و در نهایت کنار کشیده است.»

طرح «۹ مرحله‌ای» ایران که بر پایه طرح «گام به گامی»‌است که پیشتر به اتحادیه اروپا پیشنهاد شده بود، در حالی مطرح شده است که اقتصاد ایران در روزهای اخیر شرایط بسیار نابسامانی را سر می‌کند و بازار ارز بسیار ملتهباست، وضعیتی که با ناآرامی‌هایی نیز همراه بوده است.

به گفته نیویورک تایمز، اگرچه آمریکا به طور رسمی طرحی پیشنهاد نکرده است، به نظر می‌رسد آن‌چه مد نظر آمریکا است، کاملا برعکس طرحی باشد که ایران پیشنهاد کرده است.

این روزنامه توضیح می‌دهد که آمریکا خواستار توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم از سوی ایران، خروج تمام اورانیوم ۲۰ درصدی از ایران و بسته شدن سایت هسته‌ای فردو است. پس از این اقدامات از سوی ایران، آمریکا و همپیمانانش حاضر می‌شوند برای اجرای پروژه‌های غیرنظامی هسته‌ای با ایران مشارکت کنند.

با این‌حال آمریکا تأکید دارد که تا زمان توافق قطعی ایران و غرب بر سر مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی، تحریم‌ها علیه ایران به قوت خود باقی است.

ایالات متحده تا کنون بارها تأکید کرده است که حاضر نیست بدون مشاهده گام مشخصی از سوی ایران، از شدت تحریم‌ها بکاهد.
Read more