۱۳۹۳ تیر ۱۱, چهارشنبه

توهم و یا توافق ؟


عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزارت خارجه جمهوری اسلامی و از مذاکره کنندگان ارشد اتمی گفته اند که اگر جمهوری اسلامی محدودیت هایی را در جریان مذاکرات وین بپذیرد، موقت خواهد بود.
همچنین محمدجواد ظریف، پیش از ترک تهران برای شرکت در دور ششم مذاکرات جامع اتمی با گروه1+5 در یک پیام ویدئویی به زبان انگلیسی ، گفته است که طرف های مذاکره تا سه هفته آینده برای رسیدن به توافق فرصت استثنایی دارند . وی گفته وقت کشی به امید گرفتن امتیاز از جمهوری اسلامی در لحظات آخر مذاکرات نمی تواند نتیجه ای بهتر از سال 84 بدهد. او گفته که جمهوری اسلامی آماده است تا گام‌های مشخصی بردارد و نشان دهد که برنامه اتمی اش هموراه صلح آمیز باقی خواهد ماند. ما هنوز فرصت داریم به افسانه ای که می گوید ما به دنبال ساخت بمب اتم هستیم پایان دهیم. دولت من متعهد است به این بحران غیرضروری تا 29 تیر پایان دهد. امیدوارم همتایان من هم همین تعهد را داشته باشند."
ازسوی دیگرجان‌کری وزیر خارجه آمریکا دیروز ضمن یادداشتی در واشنگتن‌پست نوشت: همچنان بین آنچه جمهوری اسلامی می‌گوید ونیت اش از برنامه اتمی و آنچه در واقع محتوای برنامه اتمی‌اش را تا به امروز شامل می‌شود، اختلاف وجود دارد. اختلاف میان آنچه آنها می‌گوید و آنچه انجام داده، اهمیت این را نشان می‌دهد که چرا جامعه بین‌المللی برای اعمال تحریم‌ها علیه آنها متحد شد.
جان کری می‌افزاید: فرصت مذاکره با جمهوری اسلامی رو به پایان است. اگر آنها آماده نباشد، تحریم‌ها سخت‌تر و انزوا عمیق‌تر می‌شود. مذاکره‌کنندگان ما از هم اکنون تا 20 ژوئیه به طور مرتب در وین کار خواهند کرد. ممکن است برای اضافه کردن ساعاتی بیشتری وقت در نظر گرفته شود اما تمدید (مدت مذاکرات) ممکن نیست مگر اینکه همه طرف‌ها با آن موافقت کنند و آمریکا و دیگر شرکای ما به صرف اینکه مذاکرات ادامه یابد، به تمدید زمان آن رضایت نمی‌دهند. جمهوری اسلامی باید در فرصت باقی‌مانده نشان دهد که به طور واقعی تمایل دارد که به نگرانی‌ها پاسخ دهد.

کری در این یادداشت اذعان کرد: اکنون جمهوری اسلامی باید تصمیم‌گیری کند. در زمان مذاکرات جامع اتمی، دنیا به دنبال چیزی جز اینکه آنها حرف‌هایش را با اقدامات اساسی و قابل تصدیق و تایید ثابت کنند، نبوده است. ما طی چندین ماه گذشته یک رشته اقدامات منطقی و قابل تایید که به آسانی قابل دستیابی است را پیشنهاد کردیم که اطمینان می‌دهد جمهوری اسلامی نخواهد توانست به سلاح اتمی دست یابد و برنامه اتمی‌اش به اهداف صلح‌آمیز محدود خواهد بود. در عوض به آنها تضمین داده می‌شود که به طور مرحله‌ای از تحریم‌های مرتبط با فعالیت اتمی خلاص شوند.
وی می‌نویسد: جمهوری اسلامی چه انتخابی خواهد کرد؟ به‌رغم ماه‌ها گفت‌وگو، هنوز نمی‌دانیم. ما می‌دانیم که فاصله‌های جدی هنوز میان آنچه مذاکره‌کنندگان ایران می‌گویند حاضر هستند انجام دهند، با آنچه باید برای رسیدن به توافق جامع اتمی انجام دهند، وجود دارد. ما همچنین می‌دانیم که خوش‌بینی آنها در مورد نتیجه احتمالی این مذاکرات، تابه امروز، با مواضعی که در مذاکرات بیان کرده‌اند، همخوانی نداشته است.
شایان ذکر است در حالی که محمدجواد ظریف و تیم وی براساس توافق ژنو طیفی از تعلیق‌ها و توقف‌ها برای غنی‌سازی 20 درصد در فردو، نصب ماشین‌های سانتریفیوژ جدید، تکمیل رآکتور آب سنگین اراک و... را پذیرفته اند ،
اما هیچ کدام از این اقدامات به خودی خود اهمیت ندارد بلکه موضوع مهم اصل غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژه است. 
5+1 می‌گویند جمهوری اسلامی باید بین 300 تا 3000 سانتریفیوژ داشته باشد که به مفهوم تعطیلی غنی‌سازی صنعتی در ایران است. از سوی دیگر طرف غربی خواهان لغو تدریجی تحریم‌ها ظرف 10 تا 25 سال می‌باشد که به مفهوم عدم گشایش در وعدهای حسن روحانی برای رونق اقتصادی در کشور است . 
دور ششم مذاکرات جامع اتمی از امروز در وین آغاز خواهد شد. این گفت و گوها در18 روز پایانی مهلت شش ماهه توافق ژنو انجام می‌شود.
 
کمپین سفارت سبز
Read more