۱۳۹۰ خرداد ۹, دوشنبه

وضعیت آشفته در سیاست خارجی ایران

دویچه وله : "جریان انحرافی" را این بار در حوزه سیاست خارجی مطرح کرده‌اند. علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، که قصد داشت به عربستان سعودی سفر کند، با مخالفت‌های شدید نمایندگان مجلس روبرو شد و فعلا از این سفر منصرف شده است.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اما گویا تنها به انصراف از این سفر قانع نشده است. خبرگزاری فارس گزارش داده که روز سه‌شنبه (۱۰ خرداد/۳۱ مه) اعضای این کمیسیون جلسه مشترکی با وزیر امور خارجه خواهند داشت و از وی درباره دلایل تصمیم به چنین سفری توضیح خواهند خواست.

البته برخی از چهره‌های شناخته‌شده‌ی اصولگرا دست به پیش‌بینی‌هایی زده و دلایل تصمیم به سفر به عربستان سعودی از سوی دولت را باز هم به "جریان انحرافی" نسبت داده‌اند.

‌روزنامه "کیهان" در شماره امروز دوشنبه نهم خرداد خود درباره این خبر نوشته است: «تحرک جریان مسئله‌دار برای اعزام وزیر امور خارجه به عربستان سعودی با شگفتی و انتقاد صاحب نظران مسائل منطقه روبرو شده است.

بنابر برخی گزارش‌های موثق، جریان مذکور پس از ناکامی چند هفته پیش در اعزام دکتر صالحی به ریاض، مجدداً تحرکاتی را آغاز کرده تا به توجیه لزوم انجام این سفر و جلب نظر مساعد رئیس جمهور بپردازد.»

نویسنده این مقاله سپس به سفر اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر، و حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس‌جمهور محمود احمدی‌نژاد، در آذرماه سال گذشته به اردن اشاره کرده و برکناری منوچهر متکی را نیز در همین راستا ارزیابی می‌کند: «این جریان در زمینه فشار به منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه به بن بست خورده بود و بنابراین زمینه بی‌اعتمادی رئیس جمهور نسبت به وی و عزل او را فراهم کرد.»

«عدم کفایت در سیاست خارجی»

احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و چهره سرشناس منتقد دولت، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس ضمن انتقاد از تصمیم سفر به عربستان می‌گوید: «سفر وزير خارجه به عربستان نشان دهنده سياست خارجی ضعيف كشورمان در قبال تحولات منطقه است و بنده ضعف سياست خارجی را متوجه رئيس‌جمهور می‌‌دانم چرا كه موضع‌گيری غيرشفاف رئيس‌جمهور باعث‌شده كه وزارت خارجه در قبال تحولات منطقه دچار سردرگمی شود».

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز در گفت و گو با خبرگزاری فارس، سفر وزیر امور خارجه به عربستان را در شرایط کنونی "یک اقدام انتحاری" دانسته و اظهار داشته است: «اين كار يك اقدام انتحاری است و امروز كه در خليج فارس بسياری از كشورهای دنيا برای ناامنی در آن طرح می‌‌ريزند، دخالت برخی بازيگران منطقه‌ای مثل عربستان در ناامن سازی منطقه اصلاً جای توجيه ندارد و لذا من معتقدم هنوز سؤالاتی در جامعه وجود دارد مبنی بر عدم كفايت لازم در سياست خارجی ايران در قبال بحرين كه اين نبايد با سفر احتمالی آقای صالحی به عربستان تكميل شود.»

در جلسه‌‌ی فردا سه‌شنبه (۱۰ خرداد/۳۱ مه) کمیسیون امنیت ملی مجلس با وزیر امور خارجه قرار است علاوه بر طرح پرسش درباره سفر احتمالی وزیر به عربستان سعودی، در مورد سفرهای قبلی مقامات دولتی به کشورهای منطقه از جمله اردن نیز توضیح خواسته شود.

Read more