۱۳۹۲ فروردین ۱, پنجشنبه

استفاده بهینه از لابی های موافق توسط وزارت خارجه جمهوری اسلامی

در طول سالیان اخیر، گروه‌های مختلف سیاسی با طرح ایده‌های ضد جنگ، بحث‌های مرتبط با برخورد سخت‌گیرانه قدرت‌های بزرگ با جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای را زیر سوال برده‌اند. این گروه‌ها که اکثرا نگاهی چپ دارند، بعضا به مخالفت با منتقدین برنامه‌های هسته‌ای و نظامی جمهوری اسلامی برخاسته و با یادآوری حمله نظامی آمریکا به عراق، بدون سندیت لازم، سعی کرده‌اند مشروعیت گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی را به حداقل برسانند.
برخی از این گروه‌ها نیز با وجود فقدان مجوز لابی‌گری، از سوی مراجع مختلف سیاسی، به عنوان لابی جمهوری اسلامی شناخته شده‌اند. مجموعه روابط سیاسی و اقتصادی برخی مرتبطین به این گروه‌ها با جمهوری اسلامی در گذشته و حال سوال‌های زیادی را بر می‌انگیزد.
استفاده از ظرفیت‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور، جهت تعدیل مواضع و رفتارهای دولت‌های کشورهای غیر هم‌سو علیه نظام اسلامی یکی از وظایف عمده و مهم وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی است. به این ترتیب، ایرانیانی که شهروندان این کشورها هم هستند ، مورد توجه ویژه سفارتخانه ها و کنسولگری های حکومت اسلامی  برای اثرگذاری روی دولت‌های مخالف جمهوری اسلامی خواهند بود.
این ایرانیان قاعدتا با فعالیت‌های رسانه‌ای و یا «لابی‌گری» می‌توانند با ارتباط گرفتن و جلب اعتماد دست‌اندرکاران اتاق‌های فکر نزدیک به دولت‌های غیر هم‌سو، تردیدهایی را در دل سیاست‌مداران ایجاد کنند.
انتقال اطلاعات متناسب با خواست نظام جمهوری اسلامی از طریق برخی افراد نزدیک به اتاق‌های فکر، انتشار کتاب و مقاله و تلاش برای کوچک جلوه دادن برنامه‌های هسته‌ای و نظامی جمهوری اسلامی می‌تواند یکی از راه‌های متناسب با برنامه وزارت خارجه، حتی از طریق دیپلمات‌ها و مذاکره کنندگان سابق نظام که اینک مقیم غرب هستند باشد.
با این همه، از میان دولت‌های غربی، دولت محافظه‌کار کانادا با اخراج دیپلمات‌های ایرانی و کسانی که در سالیان گذشته، برای استفاده از ایرانیان مقیم، تلاش برای نفوذ در ساختار این کشور را آغاز کرده بودند، نخستین دولتی است که برنامه‌ریزان وزارت خارجه جمهوری اسلامی را ناکام کرده است.
بهره‌گیری از «گروه‌های هم‌سو» در «کشورهای غیر هم‌سو» از جمله ایالات متحده، کانادا، انگلستان و فرانسه می‌تواند مورد توجه دولت‌های این کشورها نیز قرار گیرد. دولت کانادا در ماه‌های اخیر، توجه زیادی به ایرانیانی کرده که با دولت جمهوری اسلامی همراهی و همکاری کرده‌اند.
سخت‌تر شدن قوانین تحریم در آمریکا نیز چندان با مجموعه‌‌هایی که بخواهند با رژیم تهران هم‌راه و هم‌منفعت باشند، راحت نیست، نویسندگان برنامه جدید وزارت خارجه جمهوری اسلامی، استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای را نیز مدنظر قرار داده‌اند.
در این برنامه به «بهره‌گيري از امکانات و ظرفيت‌هاي ديپلماسي رسانه‌اي در تعديل مواضع و رفتارهای کشوهای غیر هم‌سو» به عنوان یکی از فعالیت‌های سال‌های آینده پرداخته شده است. انتشار یادداشت‌هایی در رسانه‌های بزرگ که به نحوی اغراق‌آمیز، تاثیر تحریم‌ها را بزرگ‌نمایی می‌کند می‌تواند بخشی از همین برنامه باشد. 
Read more