۱۳۸۹ شهریور ۳۱, چهارشنبه

دیپلمات سابق ایران در بلژیک: منافع ايران دارد به يغما می رود

رادیوفردا:

دیپلمات سابق ایران در بلژیک: منافع ايران دارد به يغما می رود

فرزاد فرهنگیان، دیپلمات مستعفی سفارت ایران در بلژیک

فرزاد فرهنگیان، دیپلمات مستعفی سفارت ایران در بلژیک

۱۳۸۹/۰۶/۳۰
فرزاد فرهنگيان، رايزن دوم سابق سفارت جمهوری اسلامی ايران در بلژيک می گويد که به باور او و در سطح کارشناسی و سياسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی باور عمومی اين است که مردم، انقلاب و منافع ايران دارد به يغما می رود.

آقای فرهنگيان که در حال حاضر و پس از استعفا از رايزنی سفارت ايران در بلژيک به نروژ پناهنده شده و در اسلو به سر می برد، در گفت وگو با فهميه خضر حيدری از راديو فردا به مسائلی که از سوی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی عليه او و ديگر ديپلمات های ايرانی مستعفی مطرح شده، پاسخ داد.

رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، گفته بود که دو ديپلمات ايرانی در کشورهای فنلاند و بلژيک ‌که به تازگی «در اعتراض به سرکوب مردم» از سمت خود کناره‌گيری کرده‌اند، به دنبال منافع شخصی بوده و انگيزه سياسی نداشته‌اند.



به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز سه‌شنبه استعفای دو ديپلمات ايرانی در فنلاند و بلژيک را کاری «زشت و تخلف اداری» دانسته و در عين حال هرگونه انگيزه سياسی برای اين اقدام را رد کرده است.

آقای فرهنگيان در پاسخ به گفته های آقای مهمانپرست گفت: «استعفای ما حتما انگيزه سياسی داشته، من خطاب به آقای مهمانپرست که مانند سعيد الصحاف صحبت می کند و با شناختی که ما از ايشون داريم، مانند سعيد الصحاف حرف می زند اما ما که ايشان را می شناسيم، می دانيم که فرقشان با سعيد الصحاف است که او به کارش اعتقاد داشت، ايشان آن اعتقاد را هم ندارد. اگر کسی انگيزه سياسی نداشته باشد نمی آيد در رسانه ها مطرح شود.ضمن اين که چه طور است که کشتن مردم و سرکوب مردم کارزشتی نيست اما استعفای ديپلمات به نشانه اعتراض را کار زشت می خوانند.»

سعيد الصحاف، آخرين وزير فرهنگ و اطلاع رسانی رژيم بعث عراق بود که بابت تکذيب اخبار و وارونه نشان دادن حقايق در زمان حمله آمريکا و نيروهای ائتلاف به عراق در سال ۲۰۰۳ به پديده ای در دنيای رسانه تبديل شده بود.

«شايد منظور پانزده ماه از کشتار مردم است»

سخنگوی وزارت خارجه همچنين با بيان اين که ماموريت ديپلمات‌های مستعفی به پايان رسيده بود، درباره انگيزه سياسی اين افراد از استعفا نيز گفته بود: ‌«انگيزه سياسی اين افراد را نه در وزارت خارجه و نه در خارج از کشور کسی باور نمی‌کند. به نظر می‌رسد اين افراد نوعی توجيه و منافع شخصی داشته‌اند.»

وی افزوده بود: «اين که ادعا می‌شود اين دو مشغول کار بودند و به دلايل خاص استعفا داده‌اند اين طور نيست، اگر کسی قصد سياسی داشته باشد بعد از گرفتن ۱۵ ماه حق ماموريت اين کار را انجام نمی‌دهد.»

فرزاد فرهنگيان در پاسخ گفت: «آقای مهمانپرست عوامفريبی می کنند. آنهايی که وزارت خارجه کار می کنند اين را می دانند که کارمندان وزارت خارجه قراردادی کار نمی کنند، تا زمانی که نيروها در ماموريت هستند، ديپلمات ايران در خارج از کشور محسوب می شوند و قراردادی در کار نيست.»

آقای فرهنگيان گفت: «ماموريت من به همراه سه تن از دوستانم که با هم آمده بوديم، سال آينده تمام می شود. شايد ايشان (رامين مهمانپرست) پانزده ماه را از از خرداد ۸۸ به بعد به نشانه شروع کشتار وسرکوب مردم گرفته باشند.»

وی افزود: «ما سی سال از زندگی خود را در يک ريتم خاصی و افکار خاصی گذرانديم و گذر از آن کار راحتی نيست. اگر من پارسال هم اين کار را می کردم، آقای مهمانپرست همين را می گفتند. من از خرداد پارسال در فکر بودم برای مردم چه بايد کرد. ما فکر می کرديم به جای دفاع از منافع مردم، داريم منافع آنها را تخريب می کنيم.»

فرزاد فرهنگيان در پاسخ به يکی از نمايندگان مجلس که گفته بود ديپلمات هايی که استعفا دادند مشکلات روحی و روانی دارند گفت: « متاسفانه يک ملتی را دچار مشکل روانی کردند و علت اين است که خود آقايانی که در راس امور هستند مشکلات روحی و روانی فراوان دارند و قطعا مردم هم گرفتار هستند. ماهم سلولی از سلول های مردم ايران هستيم. ما هم گرفتار مشکلات روحی و روانی هستيم و آن را قبول داريم اما فکر می کنم مشکلات روحی و روانی که خودشان دارند به مراتب بيشتر است.»

فرزاد فرهنگيان از سفارت ايران در بلژيک، حسين عليزاده از سفارت ايران در فنلاند و محمد رضا حيدری از سفارت ايران در نروژ، در اعتراض به وقايع پس از انتخابات، از سمت خود استعفا داده و تقاضای پناهندگی کردند.
نظرات
توسط: fridoon از: Quebec
۳۱ ۰۶ ۱۳۸۹ ۱۷:۳۸
سخنان آقای فرهنگیان صادقانه به نظر میرسد ، از طرفی باید به دیپلمات های حاضر و آینده گفت زیاد وقت خود را صرف جواب دادن منطقی و طولانی به اظهارات مقامات ایرانی نکنند ...

توسط: علی
۳۱ ۰۶ ۱۳۸۹ ۱۷:۲۸
امیدوارم در جبهه مبارزه بزرگ مردم ایران در راه نابودی استبداد باقی بمانید
موفق باشید.

توسط: Arash از: Tehran
۳۱ ۰۶ ۱۳۸۹ ۰۹:۴۲
با سلام

به نظر من این کار شجاعت می خواد حالا فرقی نداره کی .مهم این هست که این کار انجام شده و امیدوارو تداوم داشته باشه

توسط: رضا آریا(رهگذر) از: نروژ
۳۱ ۰۶ ۱۳۸۹ ۰۹:۱۳
درود به شرفشان . فعلآ که هفتاد میلیون جمعیت ایران به قید وٍثقه موقتآ آزاد هستند.

توسط: اواره از: ایرانی
۳۱ ۰۶ ۱۳۸۹ ۰۹:۰۴
جناب اقای مهمانپرست اگر وقت انرا دارید یک روز را در فرودگاهای کشور سپری کن ناظر ملتی باش که هیچگونه شغال سیاسی نداشته ولی گروه گروه از کشور خود استفا میدهند حاظر اوارگی بد بختی در کشور های دیگری را ببینن ولی حاظر به تحمل دیدن شما ها نیستند اگر انسان هستید وتحصیلاتی دارید خوب است کمی فکر کنید ایا این حکومت حکومت انسان بر انسان است خجالت بکشید نه خودتان ابرو داشتید ودارید ونه ابرو برای این ملت گذاشتید ...

توسط: محسن از: تهران
۳۱ ۰۶ ۱۳۸۹ ۰۸:۵۰
نه تنها منافع بلکه منابع ایران نیز.........نه اینکه میرود بلکه رفته است.......علاوه بر اینها (منابع ومنافع)آنچه بیش از هر چیز به یغما رفته آبروی ملت ایران است که چنان توسط حاکمان اسلامی تخریب شده که هیچ ملتی حاضر نیست در سرمایه گذاری با ایرانیان درخاک کشورمان مشارکت کند.

توسط: حسین از: وین
۳۱ ۰۶ ۱۳۸۹ ۰۴:۵۰
شخصا برای دیپلماتهای مستعفی احترام قائلم. پشت کردن به منافع شخصی و ترجیح منافع واقعی ملت ایران و نه منافع حاکمیت کار آسانی نیست. آنهم این افراد که چند سال دیگر می توانستند بازنشسته شوند. معلوم است که سخنگوی وزارت خارجه ایران دروغ می گوید. او هم مجبور است دروغ بگوید. مگر آقای میهمان پرست کیست؟ او هم گروگان این رژیم است. دیپلمات اگر بدنبال منافع شخصی خودش باشد می تواند بی سروصدا بعد از پایان ماموریتش، اقامت کشوری را بگیرد. چرا باید بیاید و خودش را سیبل کند؟ اتفاقا من می خواهم بگویم متاسفانه و با کمال شرمندگی بسیاری از مسئولان کنونی جمهوری اسلامی دچار عقده های روانی و ناکامیهای فراوان.... هستند. این را فقط کسانی می توانند تائید کنند که از نزدیک با این نمایندگان خدا بر روی زمین کار کرده باشند. خدا عاقبت ما را با جمهوری اسلامی بخیر بگرداند.

توسط: Saeed از: USA
۳۱ ۰۶ ۱۳۸۹ ۰۲:۰۰
به مبارزه برای احقاق حق مردم ایران خوش آمدید
Read more