۱۳۸۹ اسفند ۵, پنجشنبه

دویچه وله : دپیلمات ارشد ایران در ایتالیا به صف مخالفان پیوست

دپیلمات ارشد ایران در ایتالیا به صف مخالفان پیوست

احمد ملکی، دیپلمات ارشد و با سابقه کنسولگری ایران در شهر میلان در ایتالیا روز یکشنبه ( ۱ اسفند /۲۰ فوریه) خبر استعفای خود را منتشر کرد. دلیل این کناره‌گیری حمایت از جنبش سبز و اعتراض به سرکوب مردم در ایران اعلام شده است.

در اعتراض به کشتار و سرکوب جنبش اعتراضی مردم در ۲۵ بهمن، احمد ملکی چهارمین دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور از سمت خود استعفا داد. خبر این استعفا از سوی "کمپین سفارت سبز" منتشر شده است.

محمد رضا حیدری، سرکنسول پیشین ایران در نروژ و سخنگوی "کمپین سفارت سبز" در مورد دلایل کناره‌گیری این دیپلمات ارشد ایران به دویچه وله اظهار داشت: «دلایل استعفا‌‌، نحوه‏ی برخورد حاکمیت با مردم و حمایت ایشان از جنبش سبز مردم ایران بوده که دوباره نیاز داشت به این‏که همکاران ما نشان بدهند در کنار مردم هستند. ایشان این مسئولیت را پذیرفت و شغل و موقعیتی را که موقعیت ممتازی هم بوده رها کرده و در آستانه‏ی روز اول اسفند که به مناسبت یادمان دو عزیزی که در روز ۲۵ بهمن شهید شده بودند، حرکت سبز مردم دوباره شروع شده است، به این جنبش پیوست. ایشان در واقع می‏خواست به مردم روحیه بدهد و "کمپین سفارت سبز" هم از او حمایت کرد که به مردم ملحق شود.»

احمد ملکی ۲۵ سال سابقه کار در وزارت خارجه جمهوری اسلامی را داشته و یک سال و نیم از مأموریتش باقی مانده بود.

حمایت از جنبش اعتراضی مردم

سخنگوی "کمپین سفارت سبز" ضمن اشاره به اقدام داوطلبانه همکارانش بر حمایت وسیع از مردم و جنبش سبز در ایران گفت: «تا کنون ما نشان داده‌ایم که هر زمانی که مردم ایران نیاز داشتند که ما به صورت علنی حمایتی از آن‌ها داشته باشیم، همکاران ما دواطلبانه خارج شدند و آن کاری را که باید بکنند، که حمایت از مردم و جنبش‌شان بوده، انجام داده‌اند.»

محمد رضا حیدری حرکت دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی را موجی می‌بیند که می تواند همکاران سفارت‌خانه‌های ایران در دیگر کشورها را نیز در برگیرد. وی در گفت‌وگو با دویچه‌وله گفت: « ما الان با تعداد زیادی از همکاران‏مان که در داخل سفارت‏خانه‏ها و در وزارت خارجه کار می‏کنند، تماس داریم. آن‏ها در زمان مقتضی که لازم باشد، از شغل‏شان استعفا می‏دهند و خارج می‏شوند. الان هم که با هم همکاری داریم، مبادله‏ی اطلاعات می‏کنیم و کارهای‏مان را در حمایت از حرکت مردم ایران جلو می‏بریم.»

"کمپین سفارت سبز" متشکل از تعدادی از دیپلمات‌های ایرانی است که پس از این حرکت اعتراضی مردم نسبت به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در ایران با خروج محمد رضا حیدری، سرکنسول پیشین ایران در اسلو تشکیل شد. در فواصل گوناگون چند دیپلمات دیگر نیز به این کمپین پیوسته‌اند.

Read more