۱۳۹۳ دی ۹, سه‌شنبه

پیشنهادهای آمریکا به جمهوری اسلامی به منظور تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای

باراک اوباما رئیس جمهورآمریکا، در مصاحبه با شبکه رادیویی ان.پی.آر آمریکاگفته است : "ایران کشوری بزرگ و پیچیده است که سابقه 'تروریسم دولتی' دارد و تلاش داشته به سلاح هسته‌ای برسد یا دست‌کم به تجهیزاتی دست یابد که منجر به ساخت سلاح هسته‌ای می‌شود."
از نگاه آمریکا اولین قدم بزرگ که می‌تواند به بهبود روابط ایران و آمریکا منجر شود، حل پرونده هسته‌ای است و این‌که مقام‌های جمهوری اسلامی بتوانند جامعه جهانی را قانع کنند که به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیستند.
زمانش رسیده است که جمهوری اسلامی قدر فرصت را بداند و با توجه به توانایی و منابع فوق‌العاده‌ای که دارد به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شود که هم برای مردم این کشور، هم منطقه و هم آمریکا اتفاقی خوب است.
او رسیدن به توافق با جمهوری اسلامی را محتمل دانسته است، هر چند پیش‌تر جو بایدن، معاون او گفته بود که این احتمال بسیار ضعیف است.
رئیس‌جمهوری آمریکا تا کنون بارها اعلام کرده که شرط اول بهبود رابطه این کشور با جمهوری اسلامی حل پرونده هسته‌ای است.
مهلت رسیدن به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی دوشنبه سوم آذر به پایان رسید اما این مهلت برای هفت ماه دیگر، یعنی تا دهم تیرماه سال آینده، تمدید شد.
شایان ذکر است برخی ازمقامات جمهوری اسلامی می گویند که در پی عادی کردن روابط خود با دولت آمریکا نیستند و مذاکرات آنها تنها بر حل اختلافات بر سر پرونده اتمی متمرکز است.
اوباما در عین حال به این موضوع اشاره کرده است که بعضی در جمهوری اسلامی قدر مذاکرات را می‌دانند و به دنبال استفاده از آن هستند، اما بعضی "تندروها" در داخل آن کشور از رسیدن به راه حلی برای پرونده هسته‌ای احساس خطر می‌کنند چرا که به گفته آقای اوباما، "چنان به شدت بر ضد آمریکایی و ضدغربی بودن خود سرمایه‌گذاری سیاسی و اعتقادی کرده‌اند که از گشودن درها به روی جهان وحشت دارند.
او در پاسخ به این سوال که آیا با ایرانیان احساس همدلی کافی دارد و متوجه خواسته‌های آنان در رسیدن به توافق هسته‌ای هست یا نه، گفت: "فکر می‌کنم همدلی داریم. اگر به روند مذاکرات نگاه کنید به ایرانیان تاکید کرده‌ایم که می‌خواهیم نیازهایتان را برای توسعه یک برنامه هسته‌ای متعادل در راستای تامین انرژی به رسمیت بشناسیم؛ به شکلی که جهان اطمینان حاصل کند برنامه‌های هسته‌ای از چارچوب‌های تعیین شده فراتر نخواهد رفت."
رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید که متوجه نگرانی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ناشی از جنگ وحشتناک هشت ساله با عراق هست، جنگی که در آن صدها هزار نفر کشته شدند؛ اما باید میان این دغدغه‌های "مشروع" با حمایت جمهوری اسلامی از نهادهایی مانند حزب‌الله و حماس با موضع ضداسرائیلی این کشور تمایز قائل شد.
باراک اوباما رسیدن به این سطح از مذاکرات هسته‌ای را دستاورد دیپلماسی خود دانست و گفت زمانی که روی کار آمد، بین کشورها اختلاف بود و جمهوری اسلامی دست بالا را داشت، اما اکنون جامعه جهانی، حتی چین و روسیه همراه شده‌اند و تحریم ایران موثر افتاده است. به اعتقاد آقای اوباما این اتفاق باعث شده که جمهوری اسلامی در مقابل اتحاد جامعه جهانی منزوی شود.
او بار دیگر تاکید کرده که جمهوری اسلامی می‌تواند از این مرحله بگذرد و "با توجه به توانایی و منابع فوق‌العاده‌ای که دارد به یک قدرت منطقه‌ای موفق تبدیل شود که هم برای مردم این کشور، هم منطقه و هم آمریکا اتفاقی خوب است."
Read more