۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۹, پنجشنبه

باراک اوباما راهبردهای آمریکا در خاورمیانه را تشریح کرد

رادیو فردا:باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه راهبردهای جدید ایالات متحده در خاورمیانه را با توجه به خیزشهای مردمی در کشورهای منطقه، تشریح کرد. وی در اين سخنرانی به تحريم های آمريکا عليه حکومت بشار اسد به دليل سرکوب معترضان در سوريه و کمک های اقتصادی به کشورهايی چون مصر و تونس اشاره کرد.

پش از سخنرانی باراک اوباما، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا صحبت کرد و بر نقش مهم دستگاه دیپلماسی ایالات متحده در جریان خیزش های منطقه خاورمیانه و شمال افریقا تاکید کرد.

باراک اوباما در سخنرانی خود به آغاز خیزش مردمی در تونس در شش ماه پیش پرداخت و گفت هم اینک «نسل تازه ای» در این منطقه نضج گرفته است.

باراک اوباما در بخشی از سخنرانی خود به سرکوب اعتراضات در سوريه پرداخت و گفت: «مردم سوريه شجاعت خودشان را برای مطالبه گذار به دمکراسی نشان داده اند. بشار اسد هم اکنون با يک گزينه مواجه است: او می تواند هدايت گذار را برعهده بگيرد، يا از مقابل اين راه کنار برود.»

رييس جمهوری آمريکا اضافه کرد:«حکومت سوريه می بايست شليک به تظاهر کنندگان را متوقف کند و اجازه برگزاری تظاهرات مسالمت آميز را بدهد، زندانيان سياسی را آزاد کند و به بازداشت های ناعادلانه پايان دهد، اجازه دهد کمک های انساندوستانه به مناطق چون درعا برسد، و گفت وگوی جدی برای پيشبرد گذار دمکراتيک را آغاز کند.در غير اين صورت بشار اسد و حکومت او همچنان با چالش هايی از داخل مواجه خواهد بود و در عرصه بين المللی نیز منزوی خواهد شد. »

باراک اوباما در ادامه گفت:«تاکنون، حکومت سوريه دنباله رو اقدامات متحد خود، ايران، بوده است و در صدد است تا تاکتيک های سرکوب را از تهران کمک بگيرد. اين صحبت از دو رويی حکومت ايران است؛ آنها از حقوق تظاهر کنندگان درديگر کشورها دفاع می کنند ولی مردم خود را سرکوب می کنند. بگذار بياد داشته باشيم که نخستين تظاهرات مسالمت آميز در خيابان های تهران بود، جايی که حکومت وحشيانه زنان و مردان را مورد تعرض قرار داد و مردم بی گناه را به زندان انداخت. ما هنوز پژواک شعارهای مردم بر روی پشت بام های تهران را می شنويم. تصوير جان دادن زنی جوان درخيابان همچنان در حافظه ماست.»

اشاره باراک اوباما به صحنه کشته شدن ندا آقا سلطان در جریان تظاهرات اعتراضی در خیابان های تهران است. به گفته مخالفان در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات در ایران در سال ۱۳۸۸ دهها نفر کشته شدند. مقامات انتظامی ایران نیز گفتند در جریان این اعتراضات بیش از چهار هزار نفر را بازداشت کردند.

رییس جمهوری آمریکا در ادامه تصریح کرد:«ما همچنان بر مستحق بودن مردم ايران برای دستيابی به حقوق جهانشمول تاکيد خواهيم کرد و حکومت نمی تواند آرمان های آنها را بين ببرد.»

اوباما: فصل جدیدی در دیپلماسی آمریکا آغاز شده است

بی بی سی:باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، پس از ماه‌ها ناآرامی در کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا، در جریان یک سخنرانی مهم سیاست‌های آمریکا را درباره خاورمیانه و جهان عرب اعلام کرد.

آقای اوباما در ابتدای سخنانش گفت آمریکا شاهد بازگشایی فصلی تازه در عرصه دیپلماتیک و در دورانی است که تغییرات چشمگیری در جهان عرب و خاورمیانه در حال شکل‌گیری است.

آقای اوباما با اشاره به کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده گفت بن لادن قاتلی بزرگ بود، نه شهید و حتی قبل از آن هم که کشته شود، مردم عقایدش را نمی پذیرفتند.

باراک اوباما گفت قبل از مرگ بن لادن هم مردم خاورمیانه و شرق و شمال آفریقا آینده خود را در دست‌های خود گرفته بودند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت اعتراضات در تونس و جاهای دیگر نباید باعث تعجب شود، زیرا استراتژی اعمال زور بیش از این کارایی ندارد.

آقای اوباما در ادامه سخنانش گفت سوال این جاست که آمریکا چه نقشی می تواند در رویدادهای جاری در خاورمیانه و شمال آفریقا داشته باشد.

او گفت آمریکا به ثبات و اراده ملت ها احترام می گذارد.

آقای اوباما همچنین گفت که آمریکا همواره از اصلاحات سیاسی و اقتصادی در منطقه حمایت کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا درباره وضعیت لیبی گفت که اگر آمریکا و متحدانش وارد عمل نشده بودند، هزاران نفر از مردم این کشور کشته می‌شدند.

آقای اوباما اضافه کرد سرهنگ قذافی دیگر فرصتی ندارد.

آقای اوباما با دفاع ازتحریم‌های اعمال شده جدید علیه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه گفت بشار اسد یا باید در فکر تغییرات سیاسی در کشور باشد یا از قدرت کناره بگیرد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت نیروهای امنیتی سوریه باید تیراندازی به معترضان را متوقف کنند.

او همچنین سیاست های سرکوبگرانه دولت سوریه را علیه معترضان ضد دولتی با آن چه که در ایران می گذرد، مشابه دانست.

آقای اوباما با اشاره به روند صلح اسرائیل و فلسطینیان گفت صلح نیازمند مشارکت دو طرف است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت هیچ صلحی را نمی توان به آنها تحمیل کرد، ضمن آن که تاخیر در این مسئله به معنای پایان یافتن این معضل نیست.

آقای اوباما همچنین گفت مرزهای اسرائیل و فلسطین باید به قبل از سال ۱۹۶۷ برگردد.

Read more