۱۳۹۲ دی ۹, دوشنبه

مبارزه با القاعده پروژه مشترک آمریکا و جمهوری اسلامی ؟

پس از توافق اخیر ژنو بین جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ ، اخیراً عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای، تصريح کرده است که جمهوری اسلامی و آمريکا درباره پرونده هسته‌ای «در حال مذاکره مستقيم» بوده و هستند.
همچنین علی‌اکبر ولايتی، مشاور بين‌الملل رهبر جمهوری اسلامی و ریيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، هفته پيش در تلويزيون ايران، با اشاره به گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی با ۱+۵ گفت: «ما بايد با کشورهای مختلف به صورت جداگانه صحبت کنيم زيرا هر کدام از اين کشورها خصوصيت و منافع خاص خودشان را دارند.»
به گفته آقای ولايتی که در دولت‌های ميرحسين موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی، ۱۶ سال وزير امور خارجه جمهوری اسلامی بود، جمهوری اسلامی «اگر با تک تک اين شش کشور به اقتضاء تعامل» و «مذاکره دو به دو» نداشته باشد، از «روش درستی» استفاده نکرده است.
شایان ذکر است که گفتگوهای محرمانه ای میان جمهوری اسلامی و آمریکا با واسطه گری کشور عمان از چندی پیش آغاز گردیده که البته بخشی از محورهای این مذاکرات علی رغم تاکید مقامات ایرانی متاسفانه فاش گردیده و مربوط به موضوع همکاری دو کشور برای مبارزه با القاعده در عراق ، سوریه و افغانستان می باشد که این مطلب منجر به ایجاد چالش جدی برای گروه های سلفی تندرو و القاعده دراین کشورها شده واز سوی دیگرنیزباعث نگرانی وعصبانیت دولت عربستان سعودی از مقامات آمریکائی گردیده است . 
جنگ با القاعده پروژه ای مشترک و محرمانه بین جمهوری اسلامی ، دولت عراق و نیز آمریکا است که هم اکنون نیروهای آنها در استان الانبار در مرز سوریه و عراق متمرکز شده اند . هدف این عملیات جلوگیری از شکل گیری نخستین دولت القاعده در خاورمیانه در مرزهای عراق با سوریه و اردن است و همچنین تاثیر این عملیات بر تضعیف گروه " جبهه النصره" از گروه های ستیزه جوی و تندرو وابسته به القاعده در سوریه و نیز تثبیت موقعیت نیروهای دولت سوریه در برابر شبه نظامیان القاعده تعیین کننده خواهد بود.
آمریکا در چارچوب همین استراتژی برای مبارزه موثر با القاعده به دولت عراق سلاح هایی جدید از جمله برخی موشک ها و نیز هواپیماهای بدون سرنشین داده است.
پس از توافق آمریکا و روسیه بر امحای سلاح های شیمیایی سوریه در سپتامبر سال جاری میلادی ، دولت ایالات متحده و روسیه سیاست شان در قبال سوریه بسیار نزدیک تر شده و آمریکا دیگر اصرار جدی به سقوط حکومت بشار اسد در سوریه ندارد. برهمین اساس هم ولادیمیرپوتین رئیس جمهور روسیه نیز از طرح مبارزه با القاعده در عراق و سوریه حمایت می کند چرا که نگران امنیت بازی های المپیک زمستانی در شهر سوچی روسیه است که کمتر از شش هفته دیگر برگزار خواهد شد. 
البته برخی اسناد و شواهد حاکی ازآن است که هدف مهم دیگر دولت اوباما از همکاری با جمهوری اسلامی استفاده از پتانسیل و نفوذ آنها به منظورکمک وتسهیل حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان نیزمی باشد. 




Read more