۱۳۸۹ آذر ۲۸, یکشنبه

كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در جلسه بعدازظهر امروز قطع كامل روابط ديپلماتيك با دولت انگلستان را تصويب كرد.

محمد كرمي‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: طرح كاهش روابط جمهوري اسلامي ايران با دولت انگلستان با حضور مسئولان وزارتخانه‌هاي امور خارجه و وزارت اطلاعات و ساير دستگاه‌ها بررسي و مباحث مهمي طي سه ساعت و نيم مطرح شد.

وي افزود: در جلسه امروز پيشنيه و سوابق خصومت‌آميز و دخالت‌هاي مستمر دولت انگلستان در امور داخلي ايران مطرح و مورد بررسي قرار گرفت و هر يك از دستگاه‌ها نظرات كارشناسي خود را مطرح كردند. اعضاي كميسيون امنيت نيز با بيان مطالبات برحق ملت ايران، كه مبتني بر منافع ملي، مصلحت و حكمت است، و با توجه به اظهارت سخيف سفير انگليس، قطع رابطه با دولت انگليس را به صورت قاطع مطرح كردند.

نماينده مردم كرمانشاه تصريح كرد: اعضاي كميسيون امنيت ملي پس از اظهارات نمايندگان مجلس و دولت، طبق آئين نامه داخلي مجلس راي‌گيري كرده و اكثريت آرا قطع رابطه‌ي كامل با دولت انگليس را خواستار شدند.

وي گفت: با نهايي شدن نظر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، طرح به زودي تقديم هيات رييسه مجلس خواهد شد تا نحوه برخورد مجلس شوراي اسلامي به راي نمايندگان گذاشته شود.

كرمي‌راد تصريح كرد: تصميم امروز كميسيون امنيت ملي پاسخي است به اظهارات مداخله جويانه دولت انگلستان در امور داخلي جمهوري اسلامي ايران.

وي با كليدي و مهم دانستن مسائل مطرح شده در جلسه امروز كميسيون، گفت: همچنين در اين جلسه « سابقه خصومت‌ها و دخالت‌هاي دولت انگليس از ديرباز تاكنون»،« دخالت سفارت انگلستان در مسائل مربوط به فتنه»،« فعاليت‌هاي دولت انگلستان در راستاي صدور قطعنامه عليه دولت جمهوري اسلامي ايران در شوراي امنيت سازمان ملل»،« اثبات دخالت دولت انگليس در به شهادت رساندن اساتيد و نخبگان ايراني» ،« اظهارات مسئول سازمان امنيت انگلستان (MI6)» ، « نحوه تعامل دبير شوراي عالي امنيت ملي در مذاكرات هسته‌اي و مذاكرات آتي ، كه قرار است در استانبول برگزار شود» در جلسه‌ي امروز مطرح و مورد بررسي قرار گرفت.

عضو هيات رييسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، قطع يا حداكثر كاهش روابط ديپلماتيك و سياسي جمهوري اسلامي ايران با دولت انگلستان را مورد تاكيد اجماع كميسيون دانست و خاطرنشان كرد: اين موضوع به تفصيل در جلسه امروز مطرح و از ابعاد مختلف بررسي شد.

كرمي‌راد تصميم‌گيري در خصوص ايرانيان ساكن در انگلستان در صورت قطع روابط ديپلماتيك ايران با دولت اين كشور را وظيفه وزارت امور خارجه دانست و اظهار كرد: كميسيون امنيت ملي به صورت كلان به موضوع پرداخت و تصميم‌گيري درباره مسائل اجرايي از سوي مسئولان وزارت امور خارجه انجام مي‌شود.


Read more

سنگال به خاطر عزل متكی قطع رابطه میکند

تابنک : در حالی كه مشاجرات در مورد شیوه بركناری متكی در محافل خبری و حتی در میان مردم هنوز ادامه دارد و افكار عمومی به نحوه بركناری و خارج از عرف منوچهر متكی واكنش نشان می دهند و آن را نوعی خلع سلاح كردن مامور اعزامی كشور و بی اعتبار كردن فرستاده رسمی جمهوری اسلامی در مقابل طرف خارجی قلمداد می كنند، اخبار رسیده حاكی از آن است كه مقامات سنگال نیز به این اقدام رئیس جمهور ایران واكنش نشان داده و خواهان عذرخواهی رسمی ایران از این كشور شده اند.

به گزارش «تابناك»، ظاهرا سفارت سنگال در تهران پیغام تهدید آمیزی به وزارت خارجه ارسال كرده و در آن خواهان عذرخواهی رسمی مقامات ایران از این حادثه شده اند.

بنابر این گزارش مقامات سنگال همچنین به این خواسته بسنده نكرده و تهدید كرده اند كه اگر به صورت رسمی از این كشور عذرخواهی نشود، سفارت خود را در تهران تعطیل خواهند كرد.

این در حالی است كه در چند روز گذشته برخی از سایت های خبری نیز گزارش هایی را منتشر كرده بودند؛ مبنی بر اینكه حدود 20 كشور آفریقایی در واكنش به عدم تحقق وعده های احمدی نژاد كه در سفر به این كشورها قول انجام آنها را داده بود، تهدید كرده اند كه سفارتخانه های خود را در تهران تعطیل خواهند كرد.

Read more