۱۳۹۲ مهر ۱۰, چهارشنبه

روحانی و رویای برقرای رابطه با آمریکا !

جمهوری اسلامی اینک بیش از پیش زیر ذره‌بین است و آمریکا به دنبال نشانه‌ای از سوی آقای روحانی  مبنی بر جدیت و داشتن قدرت کافی برای حل مشکلات ناشی از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است. پس از گفت‌وگوی تلفنی اوباما و روحانی، موجی ازخوشحالی را می توان در رسانه‌ها ی دنیا دید اما در واشنگتن، هنوز تردید و شک در مورد نیت حکومت اسلامی به این راحتی از بین نمی‌رود و از سوی جمهوری اسلامی نیز عجله‌ای برای گفتن این که روابط ممکن است به زودی از سر گرفته شود، وجود ندارد.
حتی خوشبین‌ترین افراد در کاخ سفید نیز معتقدند روحانی باید به زودی سخنان هفته پیش خود را در مورد آمادگی برای اقدام در راستای اثبات این که کشورش به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، به منصه ظهور برساند و جدیت خود را در نشست بعدی5+1 که قرار است در 15 و 16 اکتبر در ژنو برگزار شود، نشان دهد. با توجه به سخنان روحانی مبنی بر ارائه برنامه‌ای برای حل بن‌بست در این مذاکرات طی سه هفته آینده ، حال باید دید که گروه سیاست خارجی اوباما تا آن وقت به دنبال نشانه‌ای از روحانی خواهد بود که آیا وی واقعاً درگیر یک «محاسبه متفاوت» است یا خیر؟
شایان ذکر است که تحریم‌ها با خودداری جمهوری اسلامی برای متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم رابطه دارند و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که بر اساس قانون منع گسترش سلاح‌های اتمی، این حق جمهوری اسلامی است که غنی‌سازی را ادامه دهد،لذا پرکردن شکاف‌ها با غرب بسیار دشوار است.
از سوی دیگر در خوش بینانه ترین حالت در صورتی که مذاکرات جمهوری اسلامی و آمریکا منجر به برقراری روابط دوجانبه و گشایش سفارتخانه های دو کشور گردد در آن صورت  آمریکا ازجمهوری اسلامی خواهد خواست سیاست منطقه‌ای خود را تغییر دهد. آمریکا خواسته‌های مشخصی از تهران دارد؛ اول تجدیدنظر در صف‌بندی‌های منطقه‌ای و محوری که جمهوری اسلامی در رأس آن قرار دارد یعنی محور حکومت اسلامی ، سوریه، حزب‌الله و حماس. نظر آمریکا درباره این محور این است که یا مطابق با منافع آمریکا رفتار کند یا حداقل مغایر با منافع آمریکا در منطقه عمل نکند یا اینکه اساساً این محور برچیده شود و جبهه‌بندی‌های منطقه‌ای به صورتی دیگر شکل بگیرد. همچنین موضوع نقض حقوق بشر و مواردی از این دست که می تواند ذهن رهبر جمهوری اسلامی را مشغول نماید همچنین با برقراری رابطه با آمریکا شعار اساسی و ایدوئولوژیک جمهوری اسلامی (مرگ بر آمریکا ) از اعتبار خواهد افتاد و یکی از اصلی ترین ستونهای آن خواهد شکست. 
حال در چننین وضعیتی رویای روحانی و تیم ظریف به واقعیت تبدیل خواهد شد ؟
Read more