۱۳۹۱ آبان ۱, دوشنبه

آیا توافقی پنهانی با حکوت ایران در راه است ؟



شماری از اتفاقات و اقدامات روزهاي اخير درعرصه سياست خارجي حاكي از آن است كه در اكتبرسالجاری ،  آمریکا و کشورهای اروپائی يك تقسيم كار  مهمی را عليه حکومت ايران در دستور كارخود قرارداده اند که به طور گزيده می توان اقدامات آنها را به اين شرح بیان كرد :

الف: ليبرمن وزير خارجه اسرائیل در گفت وگو با هاآرتص گفته بود که اوضاع ایران ناآرام است و  شرایط بد اقتصادی باعث اغتشاشات و حضور مردم در خیابانها خواهد شد  .

ب: اتحاديه اروپا درپانزدهم  اكتبر در نشست لوكزامبورگ تشديد تحريم هاي يكجانبه عليه ايران را تصويب كرد.
پ: رسانه هاي آمريكايي در سطحي گسترده گزارش دادند كه منصور ارباب سير اتهاماتش درباره مشاركت در طرح ترور سفير عربستان در آمريكا را پذيرفته است .
ت: وزارت خارجه آمريكا ادعايي جديد را عليه  حکومت ايران مطرح كرده و براي دستگيري  حاميان القاعده در ايران جايزه  دوازده ميليون دلاري تعيين كرد.      
ث: گزارش سوم احمد شهيد گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل مشتمل بر نقض مکرر حقوق بشر منتشر شد.
ج: شركت خدمات ماهواره اي اروپا-يوتل ست- پخش شبكه هاي ماهواره اي تلويزيوني و راديويي جمهوري اسلامي ايران را قطع كرد.
چ: عمليات  رسانه هاي غربي در خصوص اين مطلب كه ايران به دنبال مصالحه برسر برنامه هسته اي است. نيويورك تايمز، رويترز، اشپيگل از جمله رسانه هايي بودند كه تلاش کردند تا این مطلب را منتشر کنند .
ح: شيمون پرز رئيس جمهور اسرائیل در جمع خبرنگاران  بار ديگر از بروز ناآرامي در ايران حمايت كرد و مدعي شد كه تحريم ها  اثرات خود را گذاشته وآثار آن در اقتصاد ایران مشهود گردیده است .

خ: وبالاخره اقدام اخير تروريستي در چابهار كه  نشان از ناامنی در کشور می باشد .

اين اقدامات و اتفاقات در چند هفته گذشته به وضوح نشان مي دهد جبهه کشورهای غرب  درصدد هستند تا ايران را به حاشيه برده و مشغول موضوعاتي از اين دست نمايد. اما سؤالي كه به ميان مي آيد اين است كه هدف اصلي اين بازي آنها چیست و در نهايت كجا را نشانه گرفته است؟
با این همه، نباید تصور کرد که سیاست خارجی آمریکا و کشور های غربی  در جهت فروپاشی، آشوب داخلی یا تجزیه ایران قدم بر می دارد. هم اطلاعات به دست آمده و هم تحلیل های دقیق مواضع آمریکا نشان می دهد وجود ایرانی بی ثبات یا تجزیه شده، با منافع میان مدت و بلندمدت غرب در منطقه ناسازگار است. آمریکایی ها بخوبی می دانند که ایران بی ثبات، بهشت تروریست ها، آن هم در منطقه ای با یکی از حساس ترین موقعیت های ژئوپلیتیک، خواهد بود. این چیزی است که روسیه هم با توجه به پتانسیل بروز ناآرامی ها در آسیای میانه و قفقاز، سخت از آن در هراس است. بنابراین، ایران مطلوب غربی ها، ایرانی است که در عین حفظ تمامیت ارضی و آرامش نسبی آن، به قدر کافی ضعیف باشد که خطری برای منافع آنها بوجود نیاورد. روس ها و چینی ها هم در صورتی که در دو مورد به آنها تضمین داده شود، با چنین سناریویی موافق هستند: اول این که در صورت تغییر و تحول بنیادی در نظام حاکم بر ایران، نظام جایگزین «ضدروسی» و «ضدچینی» نباشد، و دوم این که در بازار اقتصادی ایران، سهمی برای آنها در نظر گرفته شده باشد. موضع گیری های موردی آنها را باید بیشتر به عنوان چانه زنی برای بالابردن قیمت در معامله تلقی کرد. هم روس ها و هم چینی ها نشان داده اند آمادگی چنین معامله ای را دارند. در مورد سوریه دیدیم که همزمان با پذیرش روسیه به سازمان تجارت جهانی، آمادگی حکومت سوریه برای کنار گذاشتن بشار اسد اعلام شد. برای چین هم، داد وستد ۱۷۰۰ میلیارد دلاری با آمریکا، در مقایسه با بازار ۷۰ میلیارد دلاری ایران، پراهمیت تر از آن است که حمایتی استراتژیک از ایران را به عنوان اصلی ثابت در سیاست خارجی خود بگنجاند. آمریکا هم اخیرا با تحرکات خود در اقیانوس آرام، جبهه جدیدی در مقابله با چین گشوده است تا چین را وارد عرصه جدی تری در بده- بستان خود با آمریکا کند؛ عرصه ای که برای چین بسیار حیاتی تر از حفظ ایران خواهد بود. شاید آنچه در روزهای اخیر در عرصه روابط ایران و غرب رخ داده، بتواند نمایی از حوادث پیش رو را آشکار سازد.
 همه شواهد گواه بر تواقق پنهانی میان غرب و ایران است: اعلام آمادگی ایران برای گفت و گو با آمریکا، اعلام آمادگی ایران برای توقف غنی سازی ۲۰ درصدی و بازگشت به غنی سازی ۵ درصدی، گزارش خانم اشتون به گروه ۱+۵ در خصوص آمادگی ایران برای مذاکره، سخنان نتانیاهو در سازمان ملل که نه خواستار توقف کامل غنی سازی بلکه عدم تجاور از حد معین شد، علامت هایی هستند دال بر این که توافقی در راه است. اگرچه رفع سایه شوم جنگ از سر ایران خبر خوبی است، اما از آنجایی که حاکمیت خودکامه ضرورتی برای پاسخگویی و شفافیت در مقابل مردم نمی بیند، بیم آن می رود که از طریق این توافق، ترکمانچای دیگری گریبانگیر ایرانیان شود و اکتبر سوپرایزی دیگر برای مردم آمریکا درانتخابات پیش رو .

Read more