۱۳۹۳ تیر ۳, سه‌شنبه

ساز ناهمگون بیت رهبری جمهوری اسلامی در مناقشه عراق

سفير سابق آمريکا در عراق موضوع جالبی در خصوص بحران عراق مطرح کرده و گفته است منافع رهبران جمهوری اسلامی در عراق کنار زدن اقلیت سنی، نگه داشتن کردها (در قالب کشور عراق) و خارج کردن آمريکايي ها بوده است و در حال حاضر هیات حاکمه فعلی عراق نيز همه اين کارها را انجام مي دهد. پس ما باید حضوري محکم درعراق داشته باشيم تا نفوذ لازم را به دست آوريم .
ما مي توانيم در عراق نفوذ داشته باشيم ولي مساله اساسي در اين ميان، مساله سياسي است. آمريکا بايد در ميانه اوضاع باشد و در کنار نيروهاي نظامي، مي توانيم کاری انجام دهيم که نفوذ سياسي ما در عراق، خواه در دولت اين کشور و خواه در ميان عشاير سني اين کشور بيشتر شود. با اين حال باور ندارم که حضور نظامي گسترده غير متعارف ما در عراق بتواند به حفظ منافع ما يا هر يک از گروه هاي درگير کمک کند. با اين حال همانطور که کارشناسان نيز گفته اند، ضعف ارتش عراق، ضعفي تاکتيکي است و آنان از ضعف عمده اي در رهبري تاکتيکي رنج مي برند. به نظر من حفظ يک گردان در اين کشور به باور من مي تواند کافي باشد.
از سوی دیگر جايگزين کردن نوري المالکي در اين ميان بسيار اهميت دارد. به نظر من خيلي مهم است که آمريکايي ها با ايرانيان نيز به صراحت صحبت کنند.
این اظهارات درباره ضرورت تغییر در هیات حاکمه عراق و روی کارآمدن دولت همسو با ایالات متحده در حالی عنوان شده است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برای رایزنی درباره تحولات عراق و همراه کردن متحدانش برای سناریوهای احتمالی کشور متبوع خود به منطقه سفر کرده و عصر دوشنبه وارد بغداد شده است .
دولت آمریکا کمک به دولت عراق برای سرکوب عناصر مسلح داعش را مشروط به ترک قدرت از سوی نوری المالکی نخست وزیر این کشور کرده است .
شبکه تلویزیونی "سی ان ان" به نقل از برخی مسؤولان کاخ سفید اعلام کرده است که دولت آمریکا تا زمانی که نوری مالکی دولت را ترک نکند، به ارتش عراق کمک نظامی نخواهد کرد.
البته نخست وزیر عراق دخالت های آمریکا در امور سیاسی این کشور را رد و تاکید کرد که عراقی ها هرگز بنده آمریکا نخواهند بود.
شایان ذکر است آقای خامنه ای نیزروز یکشنبه با اشاره به تحولات اخیر عراق گفته است در قضیه عراق قدرت‌های سلطه‌گر غربی و بطور مشخص ایالات متحده آمریکا، درصدد سوء استفاده از جهالت ها و تعصب های تعدادی عوامل بی‌اختیار هستند. هدف اصلی از قضایای اخیر در عراق، محروم کردن مردم این کشور از دستاوردهایی است که علیرغم حضور و دخالت آمریکا بدست آورده اند، که مهمترین آن، حاکمیت نظام مردم‌سالاری است.
خامنه ای تأکید کرده است که آمریکا از روال کنونی در عراق راضی نیست زیرا آمریکا به دنبال آن است که عراق تحت سلطه قرار گیرد و افراد گوش به فرمان آمریکا، حاکم باشند.
از آنجائی که در بحران سوریه مقامات آمریکائی مکرراً از مقامات عراقی در خواست کنترل ارسال سلاح از ایران به دمشق را داشتند و خواهان نقش فعال دولت مالکی برای حمایت از سیاستهای آمریکا را خواستار بودند اما این موضوع از سوی نخست وزیر عراق هرگز جدی گرفته نشده ، شاید زمان آن رسیده است تا شاهد تغییرات اساسی در منطقه در جهت حل بحران سوریه و عراق تواماً با هم باشیم . شایان ذکر است که بیت رهبری جمهوری اسلامی با این سناریوی جدید غرب ساز نا همگونی می زند که می تواند عواقب آن دامن گیر کشور ما ایران هم بشود.
Read more