۱۳۹۲ آذر ۳, یکشنبه

توافق اولیه جمهوری اسلامی با جامعه جهانی برای پایان دادن به برنامه هسته ای مشکوک !

پس از چهازر روز مذاکره مداوم و بدنبال صحبتهای پی درپی گروه مذاکره کننده جمهوری اسلامی با بیت رهبری وهمزمان با فشار های دولت حسن روحانی به بیت آقای خامنه ای در نهایت آنها با متن تهیه شده برای توافق با کشورهای 5+1 موافقت کردند . 
شایان ذکر است برخلاف صحبتهای آقای محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی با رسانه های مطرح در ژنو در اولین مصاحبه وی ، ساخت نیروگاه آب سنگین اراک متوقف می شود و اورانیم های ٢٠ درصدی ایران هم خنثی می شوند و همچنین حرفی هم از “به رسمیت شناختن غنی سازی” در توافقنامه نیست.
در واقع فشارها و تحریم های بین المللی از یک سو و مشکلات اقتصادی و اجتماعی موجود در داخل کشور که می توانست موجودیت حکومت اسلامی را به مخاطره بیندازد از سوی دیگر، منجر به امضای این توافق گردید و فعلاً با این توافق اولیه اوضاع آشفته کشورشاید کمی آرام گیرد و از شوک این توافق بازار ایران از حالت رکود خارج گردد . 
در همین رابطه وزیر خارجه آمریکا پس از این توافق در نشست مطبوعاتی خود در ژنو که پیش از نشست ظریف برگزار شد گفت: تنها هدفی که ما را به اینجا آورد این بود که اطمینان پیدا کنیم که جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای دست پیدا نخواهد کرد و با همین هدف هم اینجا را ترک می کنیم. ما در فضایی با احترام متقابل آماده ایم که همکاری و تلاش کنیم تا این تهدید از میان برداشته شود.
این فقط گام اول است اما مهم است چون نمی گذارد فعلا برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به جلو حرکت کند تا ما در گام های بعدی به توافق اساسی بر سر برنامه هسته ای آنها برسیم. در برابر ما بخشی از تحریم‌ها را تعلیق و بخشی از اموال و پول ایران را به این کشور باز می گردانیم.
همچنین جان کری ادامه داد : ایران دیگر تاسیسات هسته ای نخواهد ساخت. سانتریفیوژ های جدید نخواهد ساخت. این توافقنامه نمی گوید که ایران حق غنی سازی دارد. در این سند فقط طرح اندازه غنی سازی جمهوری اسلامی و برنامه صلح آمیز هسته ای آنها را مورد اشاره قرار داده که باید با نظارت و بر اساس این توافق ممکن است ادامه یابد یا متوقف شود و هیچ جای آن به حق غنی سازی در پروتکل ان پی تی اشاره نشده است
وی افزود که : تحریمها به رسیدن ما به این توافق کمک کرد. اشتباه نکنید، وضع تحریم ها خودش هدف ما نبود. بلکه آنها وسیله ای بود برای اینکه به ما کمک کند تا به این مذاکرات برسیم و در نتیجه آن اقدامات امروز به این توافق رسیدیم که برای شش ماه به آن عمل خواهیم کرد.
این توافق مهمترین بخش های برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را متوقف می کند. ما به تاسیسات کلیدی ایران دسترسی خواهیم داشت. ایران توافق کرده که همه غنی سازی بالای 5 درصد را متوقف کند و ذخیره غنی شده خود را کاهش دهد. یعنی در شش ماه آینده این ذخیره به صفر خواهد رسید. 
از سوی دیگر تندروهای اصول گرا در مجلس اسلامی در اولین برخورد با این توافق بشدت اعتراض کرده اند و در نامه‌ای خواستار توضیحات حسن روحانی و محمدجواد ظریف درباره جزئیات و توافقات مذاکرات ژنو شدند.
  در این نامه نمایندگان معترض درخواست کرده‌اند که در جلسه غیرعلنی با حضور این دو نفر جزئیات مذاکرات و توافق صورت گرفته تشریح شود.
البته در چنین مواقعه ای جمهوری اسلامی بو اسطه عوامل و عناصر تبلیغاتی خود در داخل جامعه ایران ، در بوق اینکه از این میدان نیز پیروز بیرون آمده است ، خواهد دمید همانکونه که پس از هشت سال جنگ بی نتیجه با کشورعراق در نهایت با نوشیدن جام زهر توسط آقای خمینی ، عنوان کردند که پیروز شده اند !
Read more