۱۳۸۹ بهمن ۹, شنبه

تعلیق همه تماس‌های رسمی هلند با ایران در اعتراض به اعدام زهرا بهرامی

رادیو فردا: در پی خبر اعدام زهرا بهرامی، شهروند ایرانی-هلندی در ایران، وزارت خارجه هلند روز شنبه از به حالت تعلیق درآمدن تمامی تماس‌های رسمی هلند با ایران خبر داد و به تمامی ایرانیان شهروند هلند توصیه کرد که از سفر به ایران خودداری کنند.

به گزارش وب‌سایت وزارت خارجه هلند، اوری روزنتال، وزیر خارجه هلند روز شنبه با اعلام اینکه در حال حاضر تمامی روابط دیپلماتیک هلند با ایران قطع می‌شود، افزود که تصمیم دارد تا در این رابطه اقدامات بیشتری انجام داده و اقدام‌های دیگری را نیز در چارچوب اتحادیه اروپا مطرح کند.

جمهوری اسلامی ایران روز شنبه زهرا بهرامی، زن ۴۶ ساله ایرانی-هلندی را که به «اتهام جرایم امنیتی» و به دنبال اعتراض‌های روز عاشورای سال ۱۳۸۸ بازداشت شده بود، به اتهام «فروش و نگهداری مواد مخدر» اعدام کرد.

اوری روزنتال در واکنش به این خبر گفت: «هلند از این اعدام، از این عمل ننگین، بسیار بهت‌زده شده‌است. ما هر کاری از دستمان برمی‌آمد انجام دادیم تا جلوی این عمل وحشیانه را بگیریم.»

وزیر خارجه هلند در ادامه گفت که در این رابطه روز جمعه سفیر ایران در هلند را احضار کرده‌است و افزود: «روز گذشته از کاظم غریب‌آبادی، سفیر ایران در هلند شنیدم که روند دادرسی خانم بهرامی هنوز به پایان نرسیده و متأسفم که ایران به حرف خود عمل نکرده و هم‌اینک این خبر ناگوار نخست باید از طریق رسانه‌ها به دست ما برسد.»

وزارت خارجه هلند همواره اعلام کرده بود که از طریق دیپلماسی می‌کوشد تا از میزان شدت مجازات برای زهرا بهرامی بکاهد. اما توماس اردبرینک، خبرنگار روزنامه ان‌آرسی هلند که در تهران مستقر است اوایل ماه ژانویه خبر داد که چشم‌انداز پرونده زهرا بهرامی «تاریک به نظر می‌رسد.»

این خبرنگار در آن تاریخ نوشت: «از آن‌جا که زهرا بهرامی به فعالیت‌های ضددولتی نیز متهم شده پرونده او بسیار سنگین شده‌است و اگر برای این اتهام نیز حکم اعدام دریافت کند، وزارت خارجه هلند مشکل بتواند موجب لغو دو حکم اعدام بشود.»

ایران که تابعیت دوگانه شهروندانش را به رسمیت نمی‌شناسد، پیشتر نیز به دیپلمات‌های هلندی در تهران اجازه دسترسی کنسولی به زهرا بهرامی را نداده بود.

زهرا بهرامی سه روز پس از رویدادهای خونین عاشورای سال گذشته و در جریان بازداشت گسترده معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازداشت شده بود و در بیانیه ماه گذشته دادستانی تهران درباره اعدام وی نیز تصریح شده‌است که وی «پیشتر به اتهام ارتکاب جرایم امنیتی دستگیر شده بود».

اما بر اساس این گزارش دادگاه انقلاب تهران، زهرا بهرامی هم‌چنین به اتهام «نگهداری ۴۵۰ گرم کوکائین و مشارکت در فروش ۱۵۰ گرم کوکائین» به اعدام و مصادره اموال، و به اتهام «نگهداری ۴۲۰ گرم تریاک» به پرداخت ۱۴ میلیون ریال جزای نقدی و تحمل هفتاد ضربه شلاق محکوم شده بود.

این در حالی است که بنفشه نایب‌پور، دختر زهرا بهرامی، در اوایل بهمن‌ماه و به دنبال صدور حکم اعدام برای مادرش به رادیو فردا گفته بود که وی در جلسه رسیدگی به اتهام‌های خود به قاضی صلواتی، رئیس دادگاه، گفته‌است: «من تحت فشار بودم. در شرایط خیلی وحشتناکی قرار داشتم و ناچار شدم این اتهامات را بپذیرم، اما الان دارم به شما می‌گویم که این اتهام کلاً بی‌پایه و اساس است و آن را به طور کامل رد می‌کنم.»

Read more