۱۳۹۲ اسفند ۲۷, سه‌شنبه

رتبه نود وچهار برای گذرنامه جمهوری اسلامی !

موسسه بین المللی "هنلی و شرکاء"با قدمت 40 ساله، یکی از معتبرترین موسسات تحقیقاتی پیرامون حقوق شهروندی ملل جهان است.
این موسسه هرساله اعتبار گذرنامه های ملی کشورهای جهان را از نقطه نظر اعتبار مورد بررسی قرار می دهد و سپس بصورت فهرستی موسوم به "شاخص محدودیت های روادیدی هنلی" منتشر می کند. این فهرست به عنوان نمادی از میزان اعتبار بین المللی اتباع کشورهای مختلف جهان مورد توجه قرار می گیرد.
شاخص های محدودیت های روادیدی موسسه هنلی برای سال 2013
دارندگان گدرنامه سوئدی با توجه به جایگاه اول گذرنامه این کشور در لیست مذکور می توانند به تابعیت خود افتخار کنند. چون این گدرنامه بیشترین آزادی را جهت سفر به نقاط مختلف جهان داراست.
بر اساس این شاخص گذرنامه سوئد در کنار گذرنامه های فنلاند و بریتانیا با سفر بدون ویزا به 173 کشور جهان در راس فهرست معتبرترین گذرنامه های دنیا قرار دارند و شهروندان آنها بیشترین آزادی تردد به نقاط مختلف کره زمین را دارا هستند.
در ردیف دوم این لیست گذرنامه های کشورهای ، دانمارک، آلمان، لوکزامبورگ و آمریکا قرار دارند که برای سفر به 172 کشور جهان نیاز به ویزا ندارند و در ردیف سوم لیست گذرنامه های بلژیک، ایتالیا و هلند با عدم نیاز به ویزای ورود به 171 کشور به عنوان معتبرترین گذرنامه ها قرار دارند.
خاورمیانه و کشورهای اسلامی
از میان کشورهای خاورمیانه، گذرنامه اسرائیل با عدم نیاز ویزا برای ورود به 144 کشور رتبه اول را به عنوان معتبرترین گذرنامه به خود اختصاص داده است. گذرنامه اسرائیلی در سطح جهان رتبه بیستم را به عنوان یکی از معتبرترین گذرنامه ها به خود اختصاص داده است.
تنها کشور اسلامی جهان که گذرنامه آن با عدم نیاز به ویزا برای 163 کشور، رتبه افتخار آمیز نهم را در سطح جهانی به دست آورده، گذرنامه کشور مالزی است.
جمهوری اسلامی با رتبه نود وچهارم در انتهای فهرست
در این شاخص جمهوری اسلامی در رتبه 94 جدول قرار دارد. گذرنامه کشورهایی مانند اتیوپی، جیبوتی، آنگولا، کامرون، بنگلادش و حتی کره شمالی نیز دارای اعتبار بیشتری از گذرنامه ایرانی هستند و امکان مسافرت بدون ویزا به تعداد بیشتری از کشورهای جهان را برای شهروندان خود به فراهم می کنند.
شایان ذکر است که قبل از انقلاب اسلامی سال 1979 ایرانیان قادر بودند با گذرنامه " دولت شاهنشاهی ایران" بدون نیاز به ویزا تقریبا به همه کشورهای جهان سفر کنند.
کشوری که دارای بی اعتبارترین گذرنامه جهان و در همسایگی ایران قرار دارد، افغانستان است. گذرنامه افغانی در قعر جدول مذکور قرار گرفته است.

Read more