۱۳۸۹ مرداد ۹, شنبه

آگاهی نامه (تازه ترین اخباروتحولات)

آیت الله دستغیب: مانند زمان شاه، نیاز به تعریف و تمجید دیده می شود

آیت الله علی محمد دستغیب

آیت الله دستغیب در ماه های اخیر بارها از نحوه مواجهه با معترضان انتخاباتی و اوضاع سیاسی ایران انتقاد کرده است

آیت الله علی محمد دستغیب، از اعضای مجلس خبرگان ایران می‌گوید: "عده ای به خاطر کارهای نکرده خود از مردم انتظار تعریف و تمجید دارند."

آقای دستغیب که از مراجع تقلید شیعه و ساکن شهر شیراز ایران است، در جلسه تفسیر قرآن خود با مقایسه نیاز آخرین شاه ایران به تعریف و تمجید با اوضاع فعلی جامعه ایران گفت: "یک عده ای در زمان رژیم سابق اطراف شاه را می گرفتند و از او تعریف و تمجید می کردند تا به حدی که او را ظل السطان یعنی سایه خداوند قلمداد می کردند، الان هم وضع به همین منوال است."

او همچنین گفته است که علت عدم تعریف و تمجید مردم در اوضاع کنونی جامعه ایران این است که مسئولان "واقعیات را آن طور که هست به مردم نشان نمی دهند".

این عضو مجلس خبرگان (که وظیفه آن انتخاب رهبر و نظارت بر عملکرد اوست) در بخشی دیگر از سخنان انتقادی خود گفته است: "اکثریت مردم وقتی به درون خود مراجعه می کنند متوجه می شوند که فلان شخص چطور است؛ آیا حق است یا باطل؟ آن وقت یک چنین افرادی که در پی کتمان حق و واقعیات هستند از مردم انتظار تعریف و تمجید دارند."

به تکلیف خود عمل می کنم؛ حال می‌خواهد کسی از سخنان من خوشحال شود یا ناراحت. شهادت در راه خدای تعالی که چیز بدی نیست. هر وقت خواستید بیایید و من را هم شهید کنید

آیت الله دستغیب

آیت الله دستغیب پیش از این و در ماه های پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 88 نیز به انتقاد از نحوه برخورد با معترضان انتخاباتی پرداخته بود که این موضوع سبب شد عده ای از نیروهای موسوم به لباس شخصی به مسجد قبا در شیراز که محل سخنرانی و برگزاری اغلب برنامه های آیت الله دستغیب است، حمله کردند و خسارت هایی به آن زدند.

او در فروردین ماه گذشته با انتقاد از نحوه مواجهه با اعتراضات گفته بود: "نباید بر سر مردم زد و فضا به گونه‌ای باشد که مردم جرأت نداشته باشند در خانه خود درد دل کنند. آیا واقعاً باید این گونه باشد؟ یک دفعه بریزند در خانه مردم؟ از طرفی نماز نشان می‌دهند، اذان نشان می‌دهند،‌ می‌آیند و اخلاق را تفسیر می‌کنند؛ اما از طرف دیگر، اتهام و تهمت می‌زنند و بازداشت می‌کنند، در صورتی که بازداشت بدون حکم جایز و شرعی نیست."

آقای دستغیب در پایان سخنان تازه خود، با تاکید بر اینکه مراجع مذهبی نباید در بیان احکام به دنبال مصلحت اندیشی باشند، گفت: "به تکلیف خود عمل می کنم؛ حال می خواهد کسی از سخنان من خوشحال شود یا ناراحت. شهادت در راه خدای تعالی که چیز بدی نیست. هر وقت خواستید بیایید و من را هم شهید کنید."

آیت الله دستغیب که به اصلاح طلبان نزدیک است و در انتخابات ریاست جمهوری اخیر از نامزدی میرحسین موسوی حمایت کرده بود، پیش تر نیز در سخنانی انتقادی گفته بود که "نمی شود که فقط یک شخص عهده دار مملکت گردد. قانون باید باشد که ولی فقیه هم در این قانون اساسی گنجانده شده است. البته کسی نباید منکر ولی فقیه شود و هیچ مسلمانی نباید انکار کند. بالاخره یک مجتهد و فقیه عادلی باید میدان دار باشد ولی این طور نیست که قانون به کنار گذاشته شود، قانون باید باشد، والا یک نفر که نمی تواند هفتاد میلیون را اداره کند."

عکس / روستای محروم ماخونیک ؛ سرزمین کوتوله‌ها که در جمهوری اسلامی هيچوفت قد نخواهند کشيد

بیرجند - خبرگزاری مهر: روستای ماخونیک از توابع شهرستان بیرجند در استان خراسان جنوبی است که به دلیل شکلهای غیر هندسی خانه ها و ساکنین کوتاه و متوسط قامت آن به سرزمین کوتوله ها مشهور است و ساکنان آن متاسفانه بدون برخورداری از کمترین امکانات روزگار را سپری می کنند.























به مناسبت بیست و دوّمین سالگرد صدور فتوای کشتار زندانیان سیاسی در ایران
بیست و دو سال پیش، در ششم مرداد ماه ١٣٦٧ ، آیت الله روح الله خمینی فتوای قتل هزاران زندانی سیاسی را صادر کرد : "كسانی كه در زندان‌های سراسر كشور بر سرموضع نفاق خود پافشاری كرده و می ‎كنند محارب و محكوم به اعدام می ‎باشند." این حکم به بهانۀ حملۀ "ارتش آزادی بخش ایران" وابسته به سازمان مجاهدین خلق که از خاک عراق به ایران وارد شده بود (دوم مرداد ماه ١٣٦٧) صادر شد. در پی صدور این فتوا ناگهان ارتباط زندان هایی که از مخالفان دولت لبریز شده بودند با دنیای خارج بریده شد. حق ورود به این زندان ها در انحصار یک هیئت بازپرسی قرار گرفت، یک قاضی شرع، دادستان انقلاب و یک افسر عالیرتبۀ اطلاعاتی اعضای این هیئت بودند.
هیئت بازجویان تنها یک پرسش از زنان و مردان جوانی داشت - که بیشترشان در اوایل دهۀ١٣٦٠، فقط به اتهام شرکت در تظاهرات خیابانی یا اجتماعات سیاسی، و یا داشتن نوشته‌های "سیاسی" بازداشت و به زندان محکوم شده بودند. زندانیان نمی‌دانستند که مرگ یا زندگی‌شان بسته به پاسخی است که به پرسش بازجویان می‌دهند. چشم زندانیانی را که بر عقاید سیاسی و مذهبی خود پافشاری می کردند می بستند و گروه گروه به سمت چوبه های دار می فرستادند و سپس پنهانی اجساد آنان را در گورهای جمعی دفن می کردند.
رهبران جمهوری اسلامی، امّا، به کشتار اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق اکتفا نکردند. این کشتارها، پس از وقفۀ کوتاهی، در ایام عزاداری ماه محرم، از سر گرفته شد. این بار هیئت مرگ (نامی که زندانیان به هیئت بازجویان داده بودند) به احضار اعضای سایر سازمان های چپگرا پرداخت که از نظر این هیئت، عقاید و آرایشان با ایده‌ئولوژی نظام اسلامی سازگاری نداشت. بسیاری از زندانیان چپ گرا نیز تنها به جرم باورهای مذهبی شان، یا به گفتۀ دیگر، عدم اعتقاد به دین، اعدام شدند.
از پاییز سال ٦٧، مدت‌ها پس از این کشتار، مقامات امنیتی به خانواده‌های زندانیان که تشنۀ شنیدن خبری از عزیزان خود بودند، همراه با خبر اعدام کیسه ای از وسایل متعلق به عزیزانشان را تحویل می دادند. ولّی هیچ اطلاعی از محل خاکسپاری آنان داده نمی شد. آنان حتی از حق برگزاری مراسم سوگواری نیز محروم شدند.
این کشتار هولناک مخفیانه انجام شد و مقامات جمهوری اسلامی هرگز رسماً مسئولیت آن را به عهده نگرفتند.
بیست سال پس از کشتار زندانیان، دولت جمهوری اسلامی برای حذف کامل آثار جرم اقدام به انهدام گورهای جمعی نمود و در ٢٠ و ٢٧ دیماه ١٣٨٧ بولدوزرهای دولتی در گورستان خاوران به تخریب قبرهایی پرداختند که خانواده های قربانیان بر اساس حدس و گمان برای عزیزان خود ساخته بودند. تخریب گورهای جمعی اگر چناچه ادامه پیدا کند، از سویی بازماندگان قربانیان را برای همیشه از بازشناسی اجساد عزیزانشان و تدفین آنها، که حق مسلم خانواده است، محروم خواهد کرد، و از سوی دیگر، جامعه را از کشف حقیقت و شناخت ابعاد این جنایت دولتی باز خواهد داشت.
بنیاد عبدالرحمن برومند، که هدف و وظیفۀ اصلی اش حفظ خاطرۀ قربانیان، اعادۀ حیثیت از آن ها و دفاع از حقوق بازماندگانشان است، البته از بدو تشکیل و تا آنجا که میسر بوده، سرگذشت قربانیان کشتار ٦٧ را در امید، یادبودی در دفاع از حقوق بشر، مستند نموده و این کار را پیوسته ادامه داده است. امّا با تخریب گورستان ها این کوشش دیگر به تنهایی بسنده نبود و لازم بود که حرکتی در مقابل سیاست سرپوش گذاشتن بر این کشتار و به فراموشی سپردن آن که توسط رژیم جمهوری اسلامی به جامعه تحمیل می شود انجام گیرد.
با آگاهی از اینکه به مرور زمان، نسلی که شاهد و قربانی این کشتار بوده دیگر نخواهد بود که گواهی دهد، بنیاد برآن شد که از قاضی جفری رابرتسون، یکی از حقوقدانان برجسته و کارشناس عالیرتبه جنایت علیه بشریت بخواهد تا از منظر حقوق بین الملل این جنایت فجیع را تعریف کرده و راه های موجود برای دادخواهی را پیش پای قربانیان و خانواده‌های آنان بگذارد. برای تسریع کار تحقیق، همۀ نیروی تحقیقی و آرشیوهای بنیاد در اختیار آقای رابرتسون قرار گرفت، و اسناد و مدارک مورد نیاز وی به دو زبان انگلیسی و فارسی آماده و در دسترس وی قرار گرفت. بنیاد همچنین تماس گواهان را با قاضی رابرتسون تسهیل نمود. پس از تکمیل تحقیقات و شنود اظهارات گواهان، قاضی رابرتسون نظر خود را در یک گزارش ١٤٥ صفحه ای ارائه داد و مسئولان وقت را متهم به ارتکاب جنایت علیه بشریت و نسل کشی نمود و سازمان ملل را دعوت به پیگرد قضایی مسئولان این جنایت کرد.
تدوین این گزارش را مدیون شجاعت و پیگیری خستگی ناپذیر زندانیان سیاسی هستیم که، چون منیره برادران، ایرج مصداقی و دیگر گواهان این فاجعه، با بزرگمنشی و از خود گذشتگی، رنج بازگشت به خاطره ها را در راه عدالت و به یاد یاران از دست رفته به جان خریدند. گزارش قاضی رابرتسون در دست ترجمه است و همراه با مجموعۀ اظهارت گواهان و مقامات مسئول در دو جلد به دو زبان انگلیسی و فارسی در چند ماه آینده منتشر و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
نسخۀ الکترونیکی و انگلیسی این گزارش، به مناسبت سالروز سرکوب تظاهرات مردمی علیه نتایج انتخابات، منتشر شد. انتخاب این تاریخ به مثابه هشداری بود به مسئولان رژیم اسلامی که از سرکوب تظاهرات و اعمال خشونت خودداری کنند و به یاد داشته باشند که جنایت علیه بشریت شامل مرور زمان نمی‌شود و پیامدهای اعمال امروز، فردا گریبانگیرشان خواهد شد. امّا از آنجا که تنی چند از شخصیت های اصلاح طلب امروز، چون آقای موسوی، در زمان کشتار ٦٧ صاحب منصب بوده و طبعاً باید در مورد کشتار ٦٧ توضیح بدهند، انتشار این گزارش بحث مهم "انتخاب بین مصلحت و حقیقت" را درحوزۀ عمومی دامن زد. و بعضی در مورد تاریخ انتشار این گزارش به بنیاد خرده گرفتند و حتی بنیاد را متهم به غرض ورزی سیاسی کردند.
اینکه انتشار این گزارش فارغ از موضوع اصلی آن، یعنی جنایت یک دولت علیه بشریت، بحث مهم "انتخاب بین مصلحت و حقیقت" را در میان هواداران دموکراسی در ایران دامن زده، خود نتیجۀ مثبتی است. مسئولان بنیاد به دقّت این بحث را دنبال کرده و متوجه شدند که اکثریت کسانی که در این باره نظر داده اند، از محتوای گزارش اطلاعی ندارند و آن را نخوانده اند. برای روشن کردن اذهان و به امید تشویق عموم به ادامۀ این بحث، بنیاد برومند سالگرد صدور فتوای کشتار ٦٧ را وقت مناسبی برای انتشار ترجمۀ فارسی فشردۀ گزارش قاضی رابرتسون دانسته و به این مناسبت، با ادای احترام به یاد قربانیان این جنایت فجیع، متن مذکور را، در ضمیمۀ این خبرنامه، در اختیار عموم قرار می دهد.
بنیاد عبدالرحمن برومند در پیروی از این اصل تشکیل شده است که حقیقت بزرگترین مصلحت در سیاست است و تفکیک حقیقت از مصلحت در مقاطع مهم تاریخ سیاسی جهان و تاریخ سیاسی ایران حاصلی جز پیروزی شرّ بر حق نداشته است. و همین امروز که دوستانی برای دفاع از حقوق قربانیان کشتار ٦٧ به بنیاد خرده می گیرند، افراد دیگری آقایان موسوی و کروبی را آماج حمله های خود قرار می دهند که چرا با زیر پا گذاشتن مصلحت، حقایق را در بارۀ کشتار و شکنجه در بازداشتگاه کهریزک بر ملا کرده اند. و همین امروز به نام مصلحت است که دادگاه های فرمایشی برای قربانیان کهریزک، مسئولیت آمران این جنایات را لوث کرده و تنها چند مأمور دون پایه را پشت درهای بسته و در خفا به پاسخگویی می خوانند.
باشد که گشایش این بحث، زمینه ساز پیروزی اصل حقیقت بر مصلحت در فرهنگ اخلاقی و سیاسی کشورمان گردد.
بنیاد عبدالرحمن برومند
واشنگتن
ششم مرداد ماه ١٣٨٩

جزئیات تحریم های اتحادیه اروپا منتشر شد
یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا به بی بی سی فارسی گفت که این تحریم ها اقدامی از سر ناچاری بوده است
جزئیات تحریم های تازه اتحادیه اروپا که ده ها شرکت و شخصیت حقیقی ایران را در بر می گیرد در نشریه رسمی اتحادیه اروپا منتشر شد.
این فهرست روز سه شنبه ۲۷ ژوئیه (۵ مرداد) ، یک روز پس از تصویب تحریم های جدید علیه ایران در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شهر بروکسل، منتشر شد.
مهدی پرپنچی، خبرنگار اعزامی بی بی سی فارسی به بروکسل می گوید که نام شصت و شش شرکت و شخص حقیقی که گفته می شود به نحوی با برنامه های هسته ای یا موشکی ایران ارتباط دارند در این فهرست دیده می شود.
علی دیواندری، مدیر عامل بانک ملت و محمد رضا موثق نیا، مدیر گروه صنایع ثامن الائمه (وابسته به سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع ایران) از جمله شخصیت هایی حقیقی هستند که نام آنها در این فهرست آمده است.
بانک ملی ایران و کلیه شعب و موسسات وابسته به آن از جمله بانک آریان، شرکت آسا، بانک کارگشایی، شرکت سرمایه گذاری بانک ملی ایران، چاپخانه بانک ملی، شرکت توسعه سرمایه گذاری سیمان، شرکت سیمان شمال، شرکت سیمان مازندران و نساجی مازندران از جمله موسساتی هستند که مشمول تحریم های تازه اتحادیه اروپا قرار گرفته اند.
بانک "فیوچر" که در بحرین مستقر است و دو سوم آن به ایران تعلق دارد نیز مشمول این تحریم ها شده است.
گفته می شود این تحریم ها، که بخش عمده آن یک روز پس از تصویب به اجرا گذاشته شده است شدید ترین تحریم هایی است که اتحادیه اروپا تا کنون علیه یک کشور خارجی اعمال کرده است.
فقط بخشی از تحریم ها که به قانون گذاری احتیاج داشته است، از ماه سپتامبر اجرا خواهد شد.
جزییات تحریم های جدید اتحادیه اروپا
* فهرست افراد، شرکت‌ها و نهادهای ایرانی مشمول تحریم اتحادیه اروپا
در فهرست منتشر شده همچنین نام شرکت صنایع هوایی ایران، شرکت فناوری سانتریفیوژ ایران، شرکت بیمه ایران، ماشین سازی اراک و شرکت پرتو صنعت دیده می شود.
همچنین اسامی شش شخص و پنج شرکت مربوط به سپاه پاسداران ایران در این فهرست منتشر شده است.
نام بیست و چهار شرکت فعال در زمینه کشتی رانی ایران نیز در این فهرست دیده می شود که اکثر آنها در ایران مستقر هستند، اما بعضی از آنها در کشورهایی نظیر چین، مالت، سنگاپور، بریتانیا، امارات متحده عربی و آلمان نیز فعالیت می کنند.
این تحریم ها، شدید تر از تحریم هایی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد اواخر اردیبهشت ماه علیه ایران تصویب کرده بود.
تشدید تحریم ها؛ اقدامی از سر ناچاری
رابرت کوپر، از دیپلمات های ارشد اتحادیه اروپا به بی بی سی فارسی گفت که هدف اتحادیه اروپا از وضع این تحریم ها پیدا کردن یک راه حل صلح آمیز و دیپلماتیک برای برنامه های هسته ای ایران و مذاکره با این کشور است.
او با اشاره به اینکه دولت کنونی ایالات متحده آمریکا نگاه مثبتی در قبال ایران دارد گفت: "فرصتی واقعی برای تغییر به وجود آمده است."
او از اینکه کشورهای غربی نتوانسته اند درباره مساله هسته ای ایران که مساله ای نگران کننده بوده است با ایران مذاکره کنند ابراز تاسف کرد.
آقای کوپر تاکید کرد که تحریم های تازه اقدامی از سر ناچاری بوده است و افزود: "ما دوسال بود که در پی تشدید تحریم ها نرفته بودیم اما مذاکرات متوقف شد و ما باید کاری می کردیم. بنابراین ما به دنبال راهی رفتیم که از نظر ما مسالمت آمیز ترین راه بود. ما دوست داریم با ایران درباره مساله ای که به همه خاورمیانه مربوط می شود وارد مذاکره جدی شویم."
او همچنین گفت که همه شرکت ها و افرادی که نامشان در فهرست آمده است به نحوی با پرونده هسته ای ایران ارتباط دارند.
آقای کوپر گفت: "ما نقش هر شرکت را به دقت بررسی کرده ایم تا بعدا در هر محکمه ای بتوانیم از این تحریم ها دفاع کنیم."
او با اشاره به اینکه تحقیق درباره شرکت ها و اسامی که نامشان در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا آمده است به وسیله ۲۷ کشور انجام شده است، گفت: "کار آسانی نبوده که مقامات بیست و هفت کشور را برای انجام کاری به اجماع برسانیم. مطمئن باشید که شواهد ما قوی بوده است."
مقامات روسیه، کشوری که پیشتر به تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران رای مثبت داده بود، از تحریم های تازه اتحادیه اروپا انتقاد کرد و آن را غیرقابل قبول دانست.
چند ساعت پس از تصویب این تحریم ها در روز دوشنبه رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این اقدام اتحادیه اروپا را بی اثر خواند و تاکید کرد که این مساله فقط به پیچیده تر شدن شرایط کمک خواهد کرد.
از سوی دیگر ایران در نامه ای به مدیر آژانس بین المللی انرژی هسته ای آمادگی اش را برای مذاکره درباره تبادل سوخت اعلام کرد.
اما محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران بار دیگر برای مذاکره بر سر تبادل سوخت هسته ای شرط هایی را اعلام کرد.
او گفت که ایران به مذاکرات خود با گروه ۱+۵ در حالی ادامه خواهد داد که کشورهای جدیدی نیز به گروه مذاکره کننده، اضافه شود و کشورهای غربی حسن نیت خود را نشان داده و دیدگاه خود را درباره برنامه های هسته ای اسرائیل اعلام کنند.
دولت کانادا نیز به طور جداگانه تحریم های تازه ای را علیه ایران تصویب کرد که بیشتر به صنعت نفت ایران و پالایش نفت خام و گاز طبیعی مایع مربوط می شود

انتقال عبدالله مومنی وتعدادی از زندانیان بند 350 به سلول انفرادی
میزان:عبدالله مومنی و جمعی از زندانیان سیاسی بند 350 اوین به انفرادی منتقل شدند.

به گزارش «میزان خبر» جمعی از زندانیان سیاسی بند 350 اوین از جمله عبدالله مومنی در پی اعتراض به قطع تلفن ها در روز تولد امام دوازدهم شیعیان به سلولهای انفرادی منتقل شدند.
بنا به گزارشهای رسیده از زندان اوین روز گذشته در پی برخوردهای بد زندانبانان در ملاقاتهای اخیر و قطع تلفن زندانیان در کابین های ملاقات به شعار دادن پرداختند.
سایت کلمه در گزارشی در اینباره نوشت:"به گفته تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ ، مسوولان این بند در واکنش به اعتراض زندانیان به رفتارهای نامناسب زندانبانان ،تمامی تماس های تلفنی زندانیان را ،هم زمان با میلاد حضرت مهدی (عج ) قطع کرده اند .زندانیانی که حالا فقط از طریق تلفن می توانند با کودکان خردسال شان صحبت کنند."
این در حالی است که در اواخر سال گذشته نیز زندانیان این به بند، دست به سلسله اعتراضاتی از جمله اعتصاب غذا و انتشار نامه های سر گشاده زدند.
بند 350 اوین محل نگهداری شماری زیادی از زندانیان بازداشت شده پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال 88 است.

اعتراض نود روزنامه‌نگار نسبت به هتک حرمت به عبدالرضا تاجیک
بیش از نود روزنامه‌نگار طی نامه‌ای خطاب به دادستان تهران نسبت به وضعیت عبدالرضا تاجیک ، روزنامه‌نگار دربند؛ اظهار نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری او شدند.
به گزارش کلمه،این روزنامه‌نگاران با اشاره به اخباری مبنی بر «هتک حرمت»همکار زندانی‌شان تاکید کردند که « تردیدی نداریم که این عبدالرضا تاجیک نیست که «هتک حرمت» شد، بلکه عدالت، قانون و حق انسان است که «هتک‌حرمت»می‌شود و ساختار سیاسی و حقوقی ما است که بی‌حرمت می‌گردد.»
متن کامل این نامه به شرح زیر است:
به نام خدا
جناب آقای عباس جعفری دولت‌آبادی‎ْ
دادستان محترم تهران
چنانچه مستحضرید اکنون نزدیک به پنجاه روز است که از بازداشت دوست وهمکار ما عبدالرضا تاجیک می‌گذرد. او پیش از این نیز دوبار بدون ارائه‌ هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای و بدون مشخص بودن اتهاماتش بازداشت شده بود.
این بار نیز بدون طی مراحل قانونی و بدون احضاریه کتبی دستگیر شده و بر خلاف قانون،‏ خانواده‌‌اش هفته‌ها از وی بی‌خبر بودند ودر همه این مراحل،وکیل ایشان آقای دکتر محمد شریف موفق به ملاقات با موکلش نشد.
سرانجام پس از گذشت یک‌ماه از بازداشت او، خانواده موفق به ملاقات شدند،اما در آن دیدار اخبار باورنکردنی و نگران‌کننده‌ای شنیدند که گزارش آن چند روز پیش در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه‌ی قضائیه آمده است. بر اساس نامه‌ای که خانواده‌ی ایشان منتشر کرده‌اند‏ و مطابق گفته عبدالرضاتاجیک، او در یکی از مراحل بازجویی و در حضور معاون جنابعالی و بازپرس ویژه‌ی پرونده مورد «هتک حرمت» قرار گرفته است.
جناب آقای دادستان
باور نمی‌کردیم که روزی برای اعتراض به «هتک حرمت» به دوستان روزنامه‌نگارمان در زندان‌ها به مقامات مسئول نامه بنویسیم. با این‌همه تردیدی نداریم که این عبدالرضا تاجیک نیست که «هتک حرمت» شد، بلکه عدالت،قانون و حق انسان است که هتک‌حرمت می‌شود و ساختار سیاسی و حقوقی ما است که بی‌حرمت می‌گردد. چه شده است که امروز امکان عبور از شرافت و آدمیت چنین آسان شده است؟ و آیا نباید سوگوار فاجعه‌ای باشیم که در زندان‌هاتوسط برخی از ماموران اتفاق می‌افتد؟
جناب آقای جعفری دولت‌آبادی
ما نگران وضعیت عبدالرضا تاجیک در زندان هستیم بدیهی‌ترین حق او در چنین شرایطی آزادی است و ما درخواست آزادی بی‌قید و شرط همکارمان را وفق مقررات قانونی داریم، همچنین از شما می‌خواهیم که شجاعانه و بدون توجه به ملاحظات و فشارهای احتمالی چرایی و چگونگی این حادثه را پیگیری کرده ومتخلفان را محاکمه کنید.

وزیز نفت از تبدیل مجتمع‌های پتروشیمی به مجتمع‌های تولید بنزین خبر داد
ايلنا: وزیر نفت از آماده باش مجتمع‌های پتروشیمی برای تولید آزمایشی روزانه بیش از 15 میلیون لیتر بنزین خبر داد.
به گزارش ايلنا، سیدمسعود میرکاظمی در مراسم بهره‌برداری از دو طرح پتروشیمی در منطقه عسلویه، گفت: طرح توليد بنزين در پتروشيمي‌ها که سال گذشته به مدت یک هفته در مجتمع‌های پتروشیمی انجام شد، نشان از توان تولید این مجتمع‌ها و تامین بنزین مورد نیاز کشور دارد و البته بخش قابل توجهی از این بنزین تولیدی در منطقه عسلویه مورد استفاده قرار گرفت، بنابراین می‌توانیم بگوییم که مجتمع‌ها آمادگی تولید بنزین در شرایط خاص و اضطراری را دارد.
وی با بیان اینکه طرح‌های پالایشی زیادی در کشور در حال ساخت است که تا پایان امسال بخشی از آنها به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: تا پایان سال 92 امکان تولید روزانه 170 میلیون لیتر بنزین دست خواهیم یافت که در آن سال نیاز کشور بیش از 66 میلیون لیتر در روز نیست، بنابراین می‌توانیم بگوییم تا سال 92 صادرکننده بنزین خواهیم بود.
میرکاظمی تاکید کرد: امروز می‌توانیم ادعا کنیم با خودکفایی در تولید بنزین و سایر فرآورده‌های مورد نیاز کشور ابزار فشار از دست خارجی‌ها گرفته شده است و نه تنها در تامین سوخت‌های مورد نیاز مشکلی نداریم بلکه در توسعه مجتمع‌های پتروشیمی و ساخت پالایشگاه‌های نفت و گاز و توسعه میدان‌ها نیز توانایی قابل توجهی داریم.
وزیر نفت با اشاره به بهره‌برداری از فاز 2 پتروشیمی پردیس خاطرنشان کرد: هم اکنون ایران مقام دوم جهان و رتبه نخست خاورمیانه در تولید کود اوره را دارد.
همسرهدی صابر: همسرم ازسوی مقامات امنیتی تحت فشاربود، ناپدیدشدنش بی دلیل نمی تواند باشد
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران : در پی ناپدیدشدن فعال سیاسی هدی صابر از روز شنبه گذشته فهیمه جمشیدی همسر وی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت از آنجا که همسرش شخصیتی سیاسی است و طی چند وقت اخیر از سوی مقامات امنیتی تحت فشار بوده، ناپدید شدن او نمی تواند بی دلیل باشد. خصوصا که او و فرزندانش بیمارستانها و مراکز عمومی دیگر را جستجوکرده‌اند و نتیجه ای نیافته اند.
خانواده هدی صابر با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت وی همچنین از مقامات مرتبط خواستار مشخص شدن محل نگهداری وی شدند. کمپین روز شنبه ۲ مرداد ماه مطلع شد که هدی صابر از فعالین ملی- مذهبی ناپدید و به گفته وکیلش ربوده شده است اما نهادهای امنیتی و قضایی با گذشت بیش از ۴۸ ساعت از این اتفاق نه بازداشت او را تایید کرده اند نه به نگرانی های خانواده در خصوص مفقود شدن وی پاسخی داده اند.
فهمیه جمشیدی همسر آقای صابر به کمپین گفت شب شنبه با هم صحبت کرده و قرار می شود که آقای صابر به دنبال همسرش برود اما دیگر از او خبری نمی شود. جستجوهای خانواده صابر برای یافتن سرنخی از وی به نتیجه ای نرسیده است و آنها خواهان روشن شدن وضعیت او هستند. این در حالی است که بنا به گزارش ها محمد شریف، وکیل هدی صابرگفته که موکلش مدت دو هفته بوده که موکلش تحت تعقیب قرار داشته است.
هدی صابر در سال ۱۳۷۹ به همراه چند تن دیگر از فعالین سیاسی موسوم به ملی-مذهبی بازداشت شد. دادگاه بدوی وی را به ده سال زندان و ده سال محرومیت از فعالیتهای اجتماعی محکوم کرد اما این حکم در دادگاه تجدید نظر به پنج سال و نیم زندان تقلیل یافت و در همین مرحله دادگاه تجدید نظر متوقف ماند.
به گفته محمد شریف، هدی صابر طی چند ماهه اخیر تماسهای تلفنی مبنی بر سپری کردن دوران زندانش دریافت کرده بودکه در جملگی تماسها خواستار مدارک رسمی قوه قضاییه شده است.


حد تاثیر تحریم‌ها علیه ایران بر معاملات شرکت‌های اتریشی
دويچه وله : اروپا تحریم‌های شدیدی را علیه ایران مقرر کرده است. صدها شرکت اتریشی با ایران معامله دارند. اما این شرکت‌ها به طور مستقیم متاثر از این تحریم‌ها نخواهند بود، چون کالاهای آنها را نمی‌توان برای مقاصد نظامی استفاده کرد.
حدود چهار سال است که تحریم اقتصادی علیه ایران اعمال می‌شود. شرکت‌های آمریکایی اجازه معامله با ایران را ندارند. شرکت‌های اتریشی‌ای چون کنسرن نفت و گاز OMV در معامله با ایران عقب نشینی کرده‌اند. در سال ۲۰۰۶ OMV درباره انجام معاملات گازی با ایران مذاکره کرده بود که در این میان این قرار را به هم زده است.
اما به گفته میشاییل فریدل، نماینده تجاری اتریش در تهران، هنوز به قدر کافی شرکت‌های اتریشی‌ای هستند که با ایران داد و ستد کنند. وی در مصاحبه با رادیوی دولتی اتریش گفت، بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ شرکت اتریشی به طور مرتب با ایران در معامله هستند.
صدور کالاهای مصرفی آزاد است
در مجموع حجم معاملات با ایران در سال ۲۰۰۹ بالغ بر ۴۰۰ میلیون یورو بوده که حدود ۳۳۰ میلیون یوروی آن را صادرات تشکیل می‌داده است. میشاییل فریدل در این باره گفت: «بیشترین بخش صادرات اتریش به ایران تا کنون آسیبی از تحریم‌های علیه ایران ندیده است، چون بیشتر کالاهای صادراتی به ایران مصرفی هستند، برای مثال کالاهای خوراکی و بسته‌بندی.»
در حال حاضر کالایی نیست که از اتریش به ایران صادر شود و در فهرست تحریم‌ها باشد. برای همین، نماینده تجاری اتریش در تهران فکر نمی‌کند که شرکت‌های اتریشی خسارت زیادی را به‌خاطر تحریم‌های جدید علیه ایران متحمل شوند.
اما به هر حال بر مخارج این شرکت‌ها به طور غیرمستقیم افزوده خواهد شد، چون اتحادیه اروپا روابط خود با ۸ بانک ایرانی را قطع خواهد کرد و در نتیجه پرداخت پول دشوار خواهد شد. همچنین هزینه بیمه و حمل و نقل افزایش خواهد یافت، زیرا پس از تشدید تحریم‌ها ایران به عنوان کشوری دسته‌بندی خواهد شد که سفر به آن پرخطرتر از سابق شده است.
قطع ناگهانی ارتباط زندانیان سیاسی بخصوص محکومین به اعدام باعث نگرانی شدید خانواده ها شده است
بنابه گزارش رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" ابراز نگرانی شدید خانواده های زندانیان سیاسی محکوم به اعدام و سایر خانواده ها نسبت به قطع ناگهانی و غیر معمول تماسهای زندانیان سیاسی بند 350 زندان اوین هستند.
به دستور بازجویان وزارت اطلاعات تماسهای زندانیان سیاسی با خانواده های آنها بطور ناگهانی و غیر معمول قطع گردید.این مسئله باعث نگرانی شدید خانواده ها زندانیان سیاسی و بخصوص خانواده های که عزیزان آنها محکوم به اعدام هستند ایجاد کرده است. از آنجایی که در آستانه قتل عام زندانیان سیاسی سال 67 قرار داریم و آن زمان قتل عام با قطع تماسهای زندانیان سیاسی آغاز و به قتل عام گسترده و بی سابقه تاریخ ایران تبدیل گردید که توسط سازمانهای حقوق بشری بین المللی جنایت علیه بشریت نامیده شد. در حال حاضر تعدادی از زندانیان سیاسی محکوم به اعدام در بند 350 زندان اوین زندانی هستند که اسامی تعدادی از آنها به قرار زیر می باشد ؛ جعفر کاظمی ،محمد علی حاج آقایی،محسن دانشپور مقدم ،احمد دانشپور مقدم و ... می باشند.
روز دوشنبه 4 مردادماه پس از برخوردهای وحشیانه با بعضی از خانواده های زندانیان سیاسی و حتی ضرب وشتم یکی از خانواده ها که از شهرستان برای ملاقات با عزیزانشان به بند 350 زندان اوین مراجعه کرده بود. همچنین رفتارهای غیر انسانی و توهین آمیز با زندانیان سیاسی در سالن ملاقات بند 350 توسط پاسداربندهای ولی فقیه علی خامنه ای منجر به اعتراضات گسترده زندانیان سیاسی و سر دادن شعارهای گردید که باعث وحشت پاسداربندها و بخصوص بزرگ نیا شکنجه گر ورئیس بند 350 گردید.
اعتراضات گسترده زندانیان سیاسی که خواستار رعایت حقوق اولیه خود بودند بازهم با سرکوب جنایتکار علیه بشریت مصطفی بزرگ نیا رئیس بند 350 مواجه گردید و تعدادی از زندانیان سیاسی به سلولهای انفرادی منتقل شدند.
مدیر مسئول روزنامه «صدای عدالت» به حبس محکوم شد
آفتاب: شعبه 76 دادگاه كیفری استان تهران نشریه «صدای عدالت» را به حبس تعزیری محكوم كرد.
جلسه رسیدگی به پرونده روزنامه «صدای عدالت»، 16 اسفندماه سال گذشته در شعبه 76 دادگاه كیفری استان تهران و با حضور هیأت منصفه مطبوعات برگزار شد.
پس از اتمام جلسه رسیدگی و اعلام نظر هیأت منصفه مطبوعات، شعبه 76 دادگاه كیفری استان تهران، روزنامه مذكور را به اتهام تبلیغ علیه نظام به 5 ماه حبس تعزیری و در مورد اتهام تحریص و تشویق افراد و گروه‌ها به ارتكاب اعمالی علیه امنیت و حیثیت جمهوری اسلامی ایران و افتراء به نظام جمهوری اسلامی ایران به 6 ماه حبس تعزیری محكوم كرد.
همچنین در خصوص اتهام توهین به خمینی قرار عدم صلاحیت به محاكم انقلاب صادر كرد و در مورد اتهام افتراء نسبت به شهرداری تبریز رای برائت برای مدیر مسئول صدای عدالت صادر شد.
بر اساس این گزارش، رای صادره غیابی صادر شده و قابل واخواهی است.

اخراج یک رئیس دانشگاه با دستور احمدی نژاد
جهان نيوز (اصولگرا) : "ص.ن" يكي از روساي دانشگاه‌‌هاي علوم پزشكي به زودي عزل مي‌شود.

به گزارش خبرنگارسياسي جهان،‌ به تازگي اطلاعاتي مستند مبني بر همكاري ويژه وي با جريان فتنه و همچنين حضور عناصر افراطي مشاركتي‌ به عنوان معاون در كنار وي در اختيار مقام مسئول مربوطه قرار گرفته است.
"ص.ن" هم‌اكنون 2 سال است كه سرپرستي دانشگاه علوم پزشكي یکی از شهرهای غربی کشور را بر عهده دارد و در طول اين 2 سال نيز مدام در حال رفت و آمد بين تهران و شهرستان بوده است چون خانواده وي در تهران است.
يك منبع آگاه در اين باره گفت : در جلسه‌اي رئيس‌جمهور دستور لازم را به وزير بهداشت داد تا به اين موضوع رسيدگي كند و وزير بهداشت نيز قول داد كه به زودي اين فرد را از سمت خود عزل مي‌كند.
دستگیری شاعر جوان سقزی و چهار جوان دیگر
گزارش دریافتی: 12 روز پیش شاعر جوان سقزی آقای قادر شیری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است . این شاعر که از اعضای فعال انجمن ادبی مولوی کرد شهر سقز است در مورخه 24 تیر ماه به همراه یکی از همکاران خود به نام امیر امانی به اتهام همکاری با یکی از احزاب کرد اپوزیسیون دستگیر شدند .خانواده نامبرده طی این مدت چند بار به اداره اطلاعات مراجعه کرده اما هنوز موفق به ملاقات با وی نشده اند . لازم به ذکر است که در همین مدت 4 جوان دیگر توسط نیروهای امنینی بازداشت شده و تا لحظه مخابره خبر از آنان اطلاعی در دست نیست .

نگرانى از وضعيت بهنام ابراهیم زاده وبلاگ نویس دربند
كميته مبارزه براى آزادى زندانيان سياسى
نگرانى از وضعيت بهنام ابراهیم زاده وبلاگ نویس وفعال حقوق کودک وجمعیت دفاع ازحقوق کار
بنابر گزارش رسيده از وضعيت بهنام ابراهیم زاده وبلاگ نویس وفعال حقوق کودک و جمعيت دفاع ازحقوق کار خبرى در دست نيست۔ در تاريخ ١ مرداد خانواده بهنام به زندان اوين مراجعه كردند اما مزوران رژيم از دادن اطلاعات به آنها در مورد محل نگهدارى بهنام خوددارى كرده اند۔
بهنام ابراهيم زاده در تاريخ ٢٢ خرداد دستگیرشده و بشدت مورد ضرب وشتم قرار گرفت. در اثر اين ضرب و شتم وى از ناحيه پا و قفسه سينه دچار شكستگى استخوان شد. در ابتدا به خانواده بهنام گفته بودند كه وى دربند هفت زندان اوین بسر ميبرد اما به خانواده اش اجازه ملاقات داده نشده بود. بهنام در تماس كوتاه تلفنى كه با خانواده اش در ابتداى دستگيريش داشت از درد قفسه سينه و وضعيت نامناسب جسمى اش گفته است. بهنام از زمان دستگيريش تا حال در بلاتكليفى و در وضعيت نامعلومى بسر ميبرد.
كمپين مبارزه براى آزادى زندانيان سياسى ضمن ابراز نگرانى از وضعيت بهنام ابراهيم زاده ,از تمامی سازمانها و افراد بشردوست خواسته است كه با نامه هاى اعتراضى خود رژيم اسلامى را تحت فشار قرار بدهند كه بهنام ابراهيم زاده را سريعا از زندان آزاد كنند.
5 مرداد ۱۳۸۹ - 27 جولاى ۲۰۱۰

سطح کشت پنبه امسال به پايين ترين حد خود رسيده است
روزنامه مردمسالاری: برخي از کشاورزان پنبه کار شرق استان گلستان، افزايش قيمت تضميني خريد پنبه از سوي دولت را در احياي کشت اين محصول استراتژيک مهم دانستند.
به گزارش ايسنا، در حاشيه کارگاه آموزشي روز مزرعه در شهرستان گنبد کاووس، عده اي از پنبه کاران پايين بودن قيمت خريد تضميني پنبه در کنار هزينه هاي بالاي توليد اين محصول را از علل عدم صرفه اقتصادي کشت اين محصول استراتژيک عنوان کردند. يکي از کشاورزان پنبه کار که در سال هاي رونق کشت پنبه حدود 400 هکتار از اين محصول را کشت مي کرد، گفت: براي عمليات کاشت و داشت و برداشت پنبه حدود 9 ماه کار و تلاش نسبتا سخت نياز است، در حالي که ساير محصولات حداقل 4 تا6 ماه زمان و کار به نسبت آسانتري نياز دارند. اين کشاورز معتقد است: افزايش قيمت خريد تضميني پنبه سبب احيا و رونق مجدد کشت اين محصول در استان گلستان که زماني به سرزمين «طلاي سفيد» مشهور بود ، خواهد شد. وحيد ثنايي، کارشناس ارشد مديريت هماهنگي سازمان جهاد کشاورزي استان گلستان نيز با تاييد پايين بودن قيمت خريد تضميني پنبه مي گويد:امسال قيمت خريد تضميني پنبه 7 هزار و500 ريال براي هر کيلوگرم پيش بيني شده است. وي مي افزايد: اين در حالي است که هزينه توليد هر کيلوگرم « وش» پنبه که در اين استان بيشتر به صورت سنتي کشت مي شود، بين 6 هزار تا 6 هزار و 500 ريال بوده که براي کشاورزان مقرون به صرفه نيست. وي ادامه مي دهد: تغيير کشت سنتي به مکانيزه و توليد ارقام پر محصول مي تواند در افزايش سطح زيرکشت محصول استراتژيک پنبه در استان گلستان موثر باشد.
به گزارش خبرنگار ايسنا، رحمت اله غيادي، کارشناس پنبه و دانه هاي روغني مديريت جهاد کشاورزي شهرستان گنبد کاووس نيز در اين خصوص مي گويد: مهمترين مشکل و دليل کاهش کشت پنبه در اين منطقه و استان گلستان پايين بودن قيمت خريد اين محصول است. غيادي مي افزايد: امسال سطح زيرکشت پنبه (سطح سبز) در منطقه گنبد کاووس به يکهزار و 409 هکتار کاهش يافته است. وي ادامه مي دهد: اين رقم نشان دهنده پايين ترين سطح زير کشت اين محصول در طول تاريخ کشت آن در اين منطقه است. گفتني است زماني استان گلستان به ويژه شرق آن از مناطق مهم کشت محصول پنبه در کشور به حساب مي آمد و به منطقه طلاي سفيد مشهور بود.

گرد و خاک در راه 12 استان کشور، ماسک بزنید

همشهری آنلاین: با توجه به گزارش سازمان هواشناسی مبنی بر پیش‌بینی بروز گرد و خاک در 12 استان کشور استفاده از ماسک توصیه می‌شود.
به گزارش اخبار چند رسانه ای واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وب‌دا) مدیرکل دفتر سلامت محیط و کار با اشاره به اینکه ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌توانند جلوی ورود ذرات ریز گرد و غبار به سیستم تنفسی را بگیرند افزود: ما به شهروندان توصیه می‌کنیم از ماسک‌های ویژه‌ای که برای این شرایط مناسب هستند استفاده کنند.
دکتر ندافی گفت: ذرات گرد و غبار از نظر اندازه کاملاً متفاوت هستند و از ذرات درشت (غیرقابل تنفس) تا ریز (قابل تنفس) طبقه‌بندی می‌شوند، که ذرات درشت گرد و غبار حداکثر می‌توانند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا کنند. اما ذرات ریز می‌توانند به اعماق بیشتر و نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه نفوذ کنند.
وی خاطرنشان کرد: ذرات ریزتر دارای اثرات نسبتاً مهمی بر سلامت انسان هستند. بیشتر ذراتی که در پدیده گرد و غبار حضور دارند از نوع ذرات درشت یا غیرقابل تنفس هستند و تهدیدی جدی برای سلامت مردم ایجاد نمی‌کند. ولی ممکن است در افرادی که سابقه بیماری‌های تنفسی دارند مانند مبتلایان به آسم و آمفیزم مشکلاتی ایجاد کند.
مدیرکل دفتر سلامت محیط و کار تصریح کرد: لازم است هموطنان برای جلوگیری از آلودگی ذرات گرد و غبار حتماً از پوشش مناسب برای مواد غذایی استفاده کرده و این مواد را در یخچال نگه دارند.
شایان ذکر است استان‌هایی که احتمالاً با پدیده گرد و غبار مواجه هستند. شامل استان‌های ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خوستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، یزد، مرکزی و همدان هستند.

تهران مشکلات زیست ‌محیطی گسترده ‌ای دارد

خبرگزاری مهر: استاندار تهران با اشاره به برنامه دولت برای کاهش جمعیت تهران گفت: تهران با مشکلات محیط زیستی فراوانی روبروست بنابراین با جدیت تمام طرح خروج سازمانها و شرکتها و افراد را برای کم کردن بار جمعیتی تهران پیگیری می کنیم.
مرتضی تمدن عصر سه شنبه در مراسم اختتامیه دهمین نمایشگاه محیط زیست با تاکید بر وجود آلاینده های مضر در فضای شهر تهران افزود: در تهران مشکلات محیط زیستی زیاد است و ما در شرایط و فضایی که تمام آلاینده های مضر برای سلامتی وجود دارد زندگی می کنیم.
وی اضافه کرد: دولت باید در حوزه محیط زیست و حوزه های مرتبط با آن توجه ویژه ای به استان و شهر تهران کند چرا که مشکلات جدی در این زمینه وجود دارد و ما برای سبک سازی جمعیت شهر تهران تمام طرحهای دولت را اجرایی می کنیم.
استاندار تهران محیط زیست را مقوله ای فرابخشی دانست و افزود: حفظ محیط زیست جز با همراهی تمامی بخشها امکان پذیر نیست و با توجه به آهنگ رو به رشد توسعه کشور باید سخت گیریها در حوزه محیط زیست به عنوان یک وظیفه عمومی تلقی شود نه امیال و و خواسته های یک سازمان.
تمدن گفت: برای توسعه همه جانبه باید پهنه وسیع کشور را در نظر گرفت و تمام مشکلات محیط زیست را لحاظ کرد تا بتوان به وضعیتی مطلوب دست یافت.



Read more