۱۳۹۰ فروردین ۲۱, یکشنبه

اخطار به همکاران وزارتخارجه، در خصوص تهاجم وزیر خارجه کودتا، برای تحویل کامل این وزارت به سپاه

Read more

اقدام متقابل ایران در اخراج سه دیپلمات کویتی از خاک خود

رادیو فرد : تلویزیون دولتی انگلیسی زبان ایران، پرس‌تی‌وی، گزارش داد که جمهوری اسلامی در واکنش به اخراج سه دیپلمات خود از کویت، سه دیپلمات کویتی را از خاک خود اخراج کرده است.

این شبکه دولتی ایران که تنها منبعی است که به انتشار خبر اخراج دیپلمات‌های کویتی پرداخته، اشاره بیشتری به جزئیات مربوط به اخراج این افراد و نیز رده شغلی آنها نکرده است.

اخراج این سه دیپلمات تازه‌ترین حلقه از افزایش تنش میان ایران و کویت پس از متهم شدن جمهوری اسلامی به جاسوسی در این کشور حاشیه خلیج فارس است.

کویت هفته گذشته سه دیپلمات ایرانی را به اتهام ارتباط با یک شبکه جاسوسی در این کشور، از خاک خود اخراج کرده بود.

این موضوع پس از آن صورت گرفت که دادگاهی در کویت نهم فروردین ماه امسال پس از چندین ماه جلسه غیرعلنی، دو شهروند ایرانی و یک تبعه کویتی را به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی به اعدام محکوم کرده بود.

هر سه محکوم به اعدام که در ارتش کویت خدمت کرده‌اند، متهم شده‌اند که از پایگاه‌های کویتی و آمریکایی در خاک کویت برای سپاه پاسداران ایران اطلاعات جمع‌آوری کرده‌اند؛ اتهامی که ایران آن را رد کرده است.

هفته گذشته در زمان اخراج سه دیپلمات ایرانی از کویت، وزیر کشور کویت از «هدف گرفتن امنیت کویت» توسط سپاه پاسداران، به رغم ابراز حسن نیت این کشور در مقابل ایران انتقاد کرده بود.

موضوع کشف شبکه جاسوسی مرتبط با ایران، نخستین بار در اردیبهشت ۸۹ توسط وزیران کشور عربستان سعودی و کویت در حاشیه نشست مقام‌های امنیتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اعلام شده بود.

پس از این موضوع در حالی که جمهوری اسلامی، قویاً جاسوسی در کویت را رد کرد، چندین نماینده مجلس کویت خواهان اخراج سفیر ایران از این کشور شدند.

اخراج متقابل دیپلمات‌های ایرانی و کویتی در حالی در دستور کار دو کشور قرار گرفته که مناسبات دیپلماتیک ایران با کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس، به دلیل، ناآرامی‌ها در بحرین دوران پرتنشی را می‌گذارند.

حکومت بحرین که اکثریت جمعیتش را شیعیان تشکیل می‌دهند، ناآرامی‌های اخیر را توطئه خارجی دانسته و از ایران به شدت انتقاد کرده است؛ در همین حال پادشاه بحرین از ارتش‌های کشورهای عربی منطقه برای کنترل اوضاع داخلی‌ این شیخ‌نشین کمک خواسته است.

در حالی که عربستان و امارات به بحرین نیروی زمینی گسیل کرده‌اند، کویت نیز شناورهای نظامی خود را به سواحل شمالی بحرین فرستاده است، تا آب‌های بحرین را کنترل کنند.

Read more