۱۳۹۲ فروردین ۱۹, دوشنبه

بازنده اصلی این مذاکرات درنهایت فقط ملت ایران خواهد بود


چنانچه سخنان مقامات ارشد مذاکره کننده با جمهوری اسلامی را دنبال کنیم با کمی دقت متوجه خواهیم شدکه بازنده اصلی این مذاکرات درنهایت فقط ملت ایران خواهد بود زیرا جمهوری اسلامی ازاین مذاکرات فقط بدنبال گرفتن تضمین های امنیتی لازم برای بقای خود می باشد و گروه مذاکره کننده (۱+۵) نیز در پی منافع  ملی خود می باشند  .
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در یک نشست خبری در ترکیه، با اشاره به این‌که روند مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ "یک روند بی‌پایان نیست"، گفت که "نمی‌شود فقط به خاطر این‌که گفت‌وگویی انجام شده‌باشد گفت‌وگو کرد". وزیر امورخارجه آمریکا اما اضافه کرده: "قصد ما رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک است اما این گزینه در دست ایرانیان است... دیپلماسی وظیفه‌ای پردردسر است و صبر و حوصله زیادی می‌طلبد".
 باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، نیز گفته بود راهکار مذاکرات با ایران در اولویت است اما اگر نتیجه‌بخش نباشد، "از نظر آمریکا نیز همه گزینه‌ها روی میز قرار دارد. مهار ایران اتمی کافی نیست زیرا یک ایران هسته‌ای، خطری مهارنشدنی است".
 ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، در بیانیه‌ای که بعد از دور دوم مذاکرات هسته‌ای در آلماتی منتشر کرده، گفته است: بریتانیا در حالی به قزاقستان رفت که آماده بود همراه با شرکای سیاسی‌اش با خوش‌ظنی با ایران مذاکره کند. مذاکراتی طولانی درباره برخی مسائل صورت گرفت ولی هنوز شکاف بزرگی بین طرفین مذاکرات وجود دارد. موضع فعلی ایران خیلی از آن‌چه برای دست‌یابی به یک راه‌حل دیپلماتیک است، فاصله دارد. ما ایران را زیرنظر داریم تا با دقت ببینیم که آیا می‌خواهد به جهتگیری فعلی‌اش ادامه داد و با فشار فزاینده و انزوا از جامعه بین‌المللی روبه‌رو شود، یا به مذاکرات واقعی رو بیاورد".
 سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، گفته است که هرچند این مذاکرات نتیجه روشنی در بر نداشته است، اما قطعا یک گام به پیش بوده است: 
رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت اموخارجه جمهوری اسلامی در مورد مذاكرات آلماتي 2 نيز گفت: طرف مقابل اعلام كرد كه به وقت نياز دارد تا اين پيشنهادات را در پايتخت هاي كشورهاي خود مطرح كنند و پس از تماس خانم اشتون با وزراي خارجه كشورهاي 1+5 نتيجه رايزني ها را تلفني به آقاي جليلي اطلاع دهند. بنابراين نظراتي كه راجع به فضاي مذاكرات مطرح مي شود تحليل هايي است كه افراد و يا رسانه هاي مختلف دارند.
وي مذاكرات را به صورت مشخص، شفاف، جدي و صريح خواند و افزود: منتظر اقدامات كشورهاي 1+5 هستيم آنها بايد اراده و صداقت خود را در اعتمادسازي به ملت ما نشان دهند.سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي درخصوص دور بعدي مذاكرات گفت: منتظر پاسخ خانم اشتون و رايزني هاي وي با 1+5 هستيم. در شرايط فعلي نوبت 1+5 است كه نشان دهد چه ميزان با اراده و با صداقت براي ادامه مذاكرات آمادگي دارد و براي اعتمادسازي در مقابل ملت ما گام هاي لازم را برمي دارد.
 
همچنین یک دیپلمات غربی به خبرگزاری رویترز گفته است: دلیل کافی برای ادامه این مذاکرات وجود دارد. فکر نمی‌کنم روند مذاکرات قطع شود. هنوز دلیل کافی برای مذاکره  و زمان دادن به دیپلماسی وجود دارد.


Read more