۱۳۹۲ اردیبهشت ۵, پنجشنبه

سقوط اقتصاد جمهوری اسلامی


محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران گفته که تحریم های نفتی و بانکی اثرات تعیین کننده و مخربی را برای کشور به دنبال داشته و تورم سرسام آور و گرانی به خاطر تحریم بوجود آمده است،

 هم اکنون ميليون‌ها بشکه نفت بی‌مشتری جمهوری اسلامی در نفتکش‌های شناور در خليج فارس انبار شده است. يک منبع صنعت کشتيرانی اروپايی به خبرگزاری رويترز گفته است که افت صادرات نفت جمهوری اسلامی تحت تاثير تحريم‌های نفتی غرب باعث شده است که حجم عظيمی از نفت توليدی جمهوری اسلامی در نفتکش‌های لنگر انداخته در خليج فارس انبار شود و انتظار می‌رود که اين حجم افزايش يابد.

 این خبرگزاری در گزارش روز چهارشنبه، چهارم ارديبهشت ماه، خود با استناد به گزارش «اچ آی اس» نوشته است که تخمين زده می‌شود هم اکنون ۱۰ ابرتانکر جمهوری اسلامی هر کدام با ظرفيت حمل دو ميليون بشکه نفت همراه با يک تانکر نفتی کوچکتر با ظرفيت حمل يک ميليون بشکه نفت در آب‌های خليج فارس لنگر انداخته و به عنوان انبار ذخيره نفت بی‌مشتری جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اين گزارش می‌افزايد آمارها نشان می‌دهد که احتمالا دو ابر تانکر ديگر نيز که قبلا به خليج فارس اعزام شده‌اند، به عنوان انبار نفت شناور در آب به خدمت گرفته شده‌اند، چرا که اين دو نفتکش مدت زيادی است که بدون هيچ حرکتی در ساحل خليج فارس لنگر انداخته‌اند. بر اساس اين گزارش، با احتساب نفتکش‌های بی‌حرکت، حجم نفت انبار شده بی‌مشتری جمهوری اسلامی  احتمالا به ۲۵ ميليون بشکه می‌رسد. اين تانکرها که متعلق به شرکت ملی نفتکش ايران هستند در نزديکی بندر نفتی عسلويه، خارک و بهرگان لنگر انداخته‌اند.


هرچند دولت آمریکا و مقامات سیاست خارجی اروپا به نوعی سیاست نرمش روی آورده اند تا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری معلوم شود، اما عامل اصلی فشار در این زمینه کنگره آمریکاست که هر تصمیمی بگیرد، آمریکا آن را به اجرا خواهد گذاشت.در صورت تداوم تحریم ها، توانایی جمهوری اسلامی برای صادرات کاهش خواهد یافت و حتی اگر این تحریم ها کاهش یابد، سال ها طول خواهد کشید تا جمهوری اسلامی جایگاه سابق خود را در بازارهای بین المللی بدست بیاورد.


Read more