۱۳۸۹ مرداد ۸, جمعه

آگاهی نامه (تازه ترین اخباروتحولات)

حقیقت نیوز : پنج ماه قبل ازحمله صدام به ایران


نام 3 نفر در این گزارش آمده که 2 تن فوت کرده اند . اگر شما به سید محمود دعایی دسترسی دارید از او در مورد صحت این گزارش سوال کنید
5 ماه قبل از حمله صدام به ایران (30 فروردین 1359 دراوج بحران گروگانگیری کارمندان سفارت آمریکا ) تیتربزرگ عنوان اصلی روزنامه کیهان (به مدیریت حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی و شمس الواعظین): امام ارتش عراق را به قیام دعوت کرد.
در یکی از سفر هایم به ایران حدود سال 1371 /1992، روزی در حضور مرحوم مهندس بازرگان ‏صحبت به جنگ ایران و عراق کشید واینکه ایا ممکن بود در ان شرایط از این جنگ پیش گیری کرد؟ ایشان ‏خاطره زیر را در این زمینه نقل کردند:روزی در سال 1359 از شورای انقلاب از من خواستند برای مشورت در مسئله مهمی در جلسه شورا شرکت ‏کنم . وقتی به جلسه رفتم دیدم اقای دعائی سفیر ایران در عراق نیز در جلسه حضور دارد. گفتند اقای دعایی ‏گزارشی دارند. اقای دعایی بیان کرد که در ماههای اخیر هر چند وقت یکبار و گاهی گاهی هرهفته مرا به ‏وزارت امور خارجه احضار و با ارائه مدارکی به دخالتها و کوشش ایران برای اخلال و اشفتگی در عراق ‏اعتراض مینمایند و من توضیح میدهم که این ها کار دولت ایران نیست و گروههای خود سرند که دنبال قدرت ‏نمایی هستند و نظایر این نوع استدلالها برای رفع اعتراض.
اما هفته گذشته صدام حسین مرا احضار کرد و پس از ‏بیان اعتراض شدید به دخالتها و اخلالها گفت این وضع برای من قابل تحمل نیست. شما بروید تهران و به اقای ‏خمینی بگویید من اولین دولتی بودم که جمهوری اسلامی را به رسمیت شناختم و اگر اجازه بدهند من (صدام) ‏خودم شخصا به ایران میایم تا با مذاکره اختلافاتمان را حل کنیم اگر مایل نیستند با من مذاکره کنند من یک هیئت ‏عالیرتبه به ایران میفرستم و یا دولت ایران یک هیئت عالی برای مذاکره به عراق بفرستد تا اختلافات فیمابین حل ‏شود زیرا ادامه این وضع برای من قابل تحمل نیست و من برای خاتمه دادن به این وضع به ایران حمله نظامی ‏خواهم کرد. سپس اقای دعائی تاکید کرد که این ادمی است که حمله خواهد کرد.‏
‏شورای انقلاب تصمیم میگیرد که اقای دعایی به اتفاق اقای مهندس بازرگان و اقای دکتر بهشتی برای بیان ماجرا ‏و تعین تکلیف به دیدار رهبر انقلاب بروند. در این دیدار ابتدا اقای دعایی شرح کامل ماجرا ونهایتا تهدید صدام را ‏بیان میکند رهبر انقلاب در پاسخ به او میگویند محلش نگذارید. سپس اقای مهندس بازرگان به استدلال میپردازد ‏که باید توجه کرد که امروزه موقعیت ما به علت اعمال تندی که شده ومواضع تندتری که اتخاذ گردیده است در ‏بین ملل جهان چندان مطلوب نیست و اگر گرفتار جنگ شویم کسی از ما حمایت نخواهد کرد بلکه از طرف مقابل ‏ما حمایت خواهند کرد.
ازاین گذشته وضعیت ارتش به علت اعدام بسیاری از فرماندهان عالی و درجات پائین تر و ‏اهانت های بسیاری که به ارتش و ارتشیان از افراد وگروههای مختلف شده ومیشود وضع بسیار نامناسبی دارد ‏وبکلی فاقد روحیه لازم است. از این گذشته تسلیحات نظامی ما عمدتا امریکایی است و با مشکلات میان دو کشور ‏دیگر دسترسی به لوازم یدکی مشکل و شاید غیر ممکن باشد. براینها باید اضافه کرد که جهان غرب و حتی کشور ‏های عربی محال است بگذارند ما پیروز شویم. بنا بر این باید از وقوع جنگ جلو گیری کنیم. رهبر انقلاب در ‏پاسخ میگویند گفتم محلش نگذارید. مجددا اقای دکتر بهشتی شروع به استدلال میکند اما ایت الله خمینی تا سخن او ‏پایان گیرد تحمل نمیکنند واز جایشان برمیخیزند و برای بار سوم تکرار میکنند که گفتم محلش نگذارید و بطرف ‏در اندرونی حرکت میکنند . اقای دعایی که بسیار ناراحت شده بود میگوید اقا من به بغداد نخواهم رفت.
اقای ‏خمینی که نزدیک در اندرونی رسیده بودند پس از تامل کوتا هی رویشان را بطرف دعایی برگردانده ومیگویند ‏وظیفه شرعی ات می باشد که بروی وبدون اینکه منتظر پاسخ شوند به قسمت اندرونی وارد میشوند. به شورای ‏انقلاب برمیگردند و اقای دعایی بسیار ناراحت بوده در حالیکه گریه میکرده است میگوید به خدا قسم او (صدام) ‏حمله خواهد کرد. هیچ کس کاری نمیتواند بکند و مدتی بعد عراق به ایران غافلگیرانه حمله میکند.‏
عکس / شهروندان و کودکان کار









گزارشی از زندان رجائی شهر به هر آنکس که گوش شنوایی دارد(زندانی سیاسی سعید ماسوری)
اگر چه ممکن است در خارج از زندان زندگی‌ به ظاهر در جریان باشد ولی‌ قطعاً در همین کرج کسی‌ نمی‌تواند باور کند که چند متر آنطرفتر یعنی‌ پشت دیوار زندانی که از کنار آن عبور می‌کند چه جهنّم و فاجعه انسانی‌ در حال وقوع است،همانطور که خیلی‌ها در اطراف اردوگاههای داخو و آشویتس هم در حال زندگی‌ بودند و شاید به درستی‌ نمی‌‌دانستند درداخل آن چه می‌گذرد.
میخواهم تنها در یک پلانشمایی از زندان رجائی شهر که نزد اهالی کرج بسیار بزرگ مینماید ولی‌ در واقع به دلیل ازدحام جمعیت بسیار کوچک است را به تصویر بکشم . اینجا گویی که دنیایی دیگر است ،چیزی شبیه جهنّم در فیلمهای تخیلی‌،آکنده ازآتش و دود و چهرههای سیاه سوخته و ژولیده ، بدنهأی لختو عرق کرده و سراسر قرمز و آبله ای‌ بر اثر زخم نیش شپش ، شلوار هایی با لنگ پاره شده آن که به عنوان کمربند استفاده شده ، پاهای برهنه و کثیف لباسهای پشت و رو پوشیده شده به خاطر شپش،دمپایی هایپاره و لنگه به لنگه، هوای کثیفو آلوده، بوی زباله‌های متعفن شده، گنداب توالت هایسر ریز شده، استفراغ‌های خشک ناشی‌ از مسمومیت‌ها ،خلتهای سینه عفونی‌ شده که همهٔ محوطه را فراگرفته،بوی عرق بدن هایی که در این فضای بستهو گرم و آلوده به ندرت امکانحمام کردن می‌‌یابند...همه و همه با بوی زخم ادرار افرادی که نمیتوانند خود را کنترل کنند به اوج می‌‌رسد و این همه با فریاد و همهمهٔ سرسام آور زندانیانی که با بطری‌های پلاستیکی سیاه شده به عنوان لیوان چای در صفهای انبوه،دوصف ایستاده و یا پشت سر هم درصفهای چند ردیفه و فشرده در نوبت توالت و حمام و غیره صف کشیده‌اند ، رخ میدهد .

چهره‌های تکیده شده ناشی‌ از سو تغذیه ولی‌ پنهان در پشت انبوه ریش و موهای ژولیده ، سرفه‌های دلخراش ناشی‌ از مشکلات ریوی به خاطر فضای بسته آلوده، بدنهای غیر متعارف که کودکان قحطی زده آفریقا را تداعی می‌‌کند ، انبوه زندانیان ولو شده در وسط راهروها که یا به خوابی‌ مرگ مانند فرو رفته اند و یا به شکل گرما زده شده وارفته و با چشمانی بی‌ روح به نقطه ایی از دیوار و سقف خیره مانده و یا چمباتمه به دیوار تکیه داده، لخت شده، شپشها را در درز لباس‌هایشان می‌‌جویند که در حین عبور انبوه نفرات به آنها میخورند ، تقریبا عادت کرده اند.

انبوهی دیگر که تنها به خاطر اینکه امکان قدم زدن در این ازدحام را نمی‌‌یابند تنها و یا دو نفره ایستاده دیگران را تماشا میکنند و یا با بخیه‌های رویمچ و یا گردنشان که ناشی‌ از خود زنی‌ است بازی میکنند و عموما هم تکه پارچه یا حوله ای‌در دست دارند که هم برای خشک کردنعرق سرو صورت هر چند دقیقهبه سرو صورت می‌‌کشند و هم به عنوان ماسکی جلوی دماغ و دهنشان می‌‌گیرند تا بوی گند و آلودگی هوا را به میزانی‌کنترل و تحمل کنند و باهمه اینها در هیاهویکرکننده بلندگو و یا فریادها یی‌با فحش‌های رکیک دیگران را به سکوت و رعایت نوبت توالت و حمام و غیره دعوت می‌کند همراه است واین همه را وقتی‌ میتوانیم بفهمیم که بدانیم در جائی‌ که حد اکثر ۹۰ نفر گنجایش استاندارد آن است ، ۱۱۰۰ نفر محبوس است، برای هر ۲۵۰ نفر ۱ حمام ، هر ۵۰۰ نفر یک شیر صابون یا مایع دستشویی هر ۱۷۰ نفر یک توالت ( آن هم اغلب پر و سر ریز کرده است) هر ۵ نفر یک متر مربع جا(به همین خاطر از فضای راهرو و راه پله‌ها هم استفاده میشود) و هر ۵ یا ۶ نفر روی ۱ پتو می‌خوابند و مجبورند از ۷ صبح تا ۷ شب هم بیرون از سلولها و در محوطه هواخوری و جلوی آفتاب باشند چون در سلولها و زیر سقف مطلقاً جا نمی‌‌شوند، حتی در محوطه هواخوری هم به ندرت جائی‌ برای ایستادن گیر می‌‌آید و وقتی‌ غذا برای خیلی‌ها تنها روی تکه ایی روزنامه ریخته میشود به جز داخل هواخوری جائی‌ برای نشستن و خوردن آن نمی‌‌یابند و این اوضاع حتی زندانبانان را هم به سطوح آورده چون حتی امکان شمارش و آمارگیری را هم در این ازدحام جمعیت نمی‌‌یابند و خود نیز درمعرض انواع بیماریهایند...

و عجب اینکه تلویزیون از بوقسگ‌ تا پاسی از شب از کرامت انسانی‌، جایگاه انسان و حتی مدیریت جهانی‌ صحبت می‌کند ولی‌ از این اوضاع سخنی به میان نمی اید چرا که صحبت از بهداشت و حمام و توالت با امنیت ملی‌ گره خورده و طرح آن جرمی‌ در ردیف اقدام علیه امنیت و نشر اکاذیب است و اگر کسی‌ هم مثل رضا جوشن جوان ۲۲ ساله ایی که در وقایع انتخابات دستگیر شد به این وضع اعتراض و آنرا بیان کند بلافاصله به سلول انفرادی منتقل می‌‌شود، البته من هم انتظاری غیر از این ندارم ولی‌ اوضاع رجائی شهر ( و البته بقیه زندانها) بسیار اسفناکتر از آن است که سلول انفرادی راه حل آن باشد و بیخود نیست که برای زندانیان در ایران گوانتانامو و ابوغریب رویایی است دست نیافتنی و امیداعدام شدن راه خلاصی سهل الوصول ترو بسیار متداول تر است و دست یافتنی تر ....
سعید ماسوری
زندان رجائی شهر
مرداد 1389
گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
انتشار:فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
عدم تمدید قرارداد فعالین فرهنگی شهرداری تهران به دلیل سابقه بازداشت
خبرگزاری هرانا – مسئولین شهرداری تهران در پی اعمال فشار دولت بر این نهاد از تمدید قرارداد با فعالین فرهنگی در شهرداری که سابقه بازداشت در وقایع اخیر داشته اند سر باز میزند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، میلاد فدایی اصل فعال دانشجویی دانشگاه تهران جنوب و فعال حقوق بشر که در وقایع اخیر بازداشت و به یکسال زندان محکوم شده است پس از آزادی جهت تمدید قرار داد با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مراجعه نموده بود که به دلیل وجود سابقه بازداشت در وقایع اخیر از ادامه فعالیت در این سازمان منع شد.
مسئولین شهرداری هم چنین از تمدید قرارداد با سایر فعالین به دلیل وجود سابقه بازداشت در پرونده خودداری نموده است، آنها در توجیح اقدام خود اعلام کردند که دولت با اعمال فشار بر شهرداری از تمدید قرارداد با فعالین فرهنگی ممانعت به عمل آورده است.
لازم به ذکر است میلاد فدایی اصل پیش از این 3 سال سابقه فعالیت فرهنگی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران داشته است.
بهمن احمدی امویی از سه روز پیش در اعتصاب غذا به سر می برد
کلمه :بهمن احمدی امویی ،روزنامه نگار از سه روز پیش در اعتصاب غذا به سر می برد و شرایط جسمانی وی نامناسب گزارش شده است.
به گزارش خبرنگار کلمه به نقل از خانواده بهمن احمدی امویی ،وی ظهردوشنبه گذشته در پی اعتراض به برخورد نامناسب ماموران و مسوولان بند۳۵۰ و همچنین لغو ملاقاتش با همسرش به سلول انفرادی بند ۲۴۰منتقل شد.در همان روز کیوان صمیمی ،روزنامه نگار نیز به سلول انفرادی بند ۲۴۰ اوین منتقل شده است.
با ادامه اعتراض زندانیان بند ۳۵۰ بیش از پانزده نفر از زندانیان این بند به سلول های انفرادی ۲۴۰ منتقل شده اند که به جز کیوان صمیمی ،عبدالله مومنی و بهمن احمدی امویی از اسامی سایر افراد اطلاعی دردست نیست .
براساس گزارش های رسیده ،در پی اعتصاب غذای بهمن احمدی امویی ،شش نفر از زندانیانی که به سلول انفرادی منتقل شده اند ، از جمله عبدالله مومنی از دیروز دست به اعتصاب غذا زده اند.
پانزده زندانی سیاسی منتقل شده به انفرادی های ۲۴۰اعلام کرده اند در صورتی که به خواسته هایشان رسیدگی نشود و همگی به بندعمومی بازگردانده نشوند ،همگی دست به اعتصاب غذا خواهند زد.
تمامی تلفن های بند ۳۵۰ زندان اوین از یک روز قبل از میلاد حضرت مهدی قطع شده است .
عفو بین الملل: فرشته و فرهاد حلیمی برای وارد آوردن فشار به محمد مصطفایی بازداشت شده اند
به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای که به تاریخ دوشنبه چهارم مرداد ماه منتشر گردید، گفت که «همسر و برادر شوهر محمد مصطفایی، وکیل حقوق بشر، ظاهرا برای فشار به محمد مصطفایی بازداشت شده اند تا وی خود را تحویل دهد.»
سازمان عفو بین الملل نگران است که «ایشان زندانیان عقیدتی باشند، زیرا که آنها در ارتباط با محمد مصطفایی، وکیل برجسته حقوق بشر می باشند که از سکینه محمدی آشتیانی، محکوم به سنگسار و همچنین تعدای از نوجوانان مجرم دفاع کرده.»
در سی ام تیر ماه محمد مصطفایی به شعبه دوم بازپرسی دادسرای شهید مقدس واقع در زندان اوین احضار شد. وی دردوم مردادماه به آنجا رفت و حدود یک ساعت مورد پرسش قرار گرفت و سپس آزاد شد. بعد از آن اما مجددا بصورت تلفنی احضار شد. همان شب، همسر و برادر همسر وی دستگیر شدند. «بنابر اطلاعات تائید نشده در چهارم مردادماه، آنها ممکن است به اتهام اختفای متهم تحت تعقیب توسط مسئولین بازداشت شده باشند.»
محبوبه عباسقلی‌زاده، فعال حقوق بشر که از چگونگی این پیشامد مطلع است نیز در مصاحبه ای در روز دوشنبه با دویچه وله در این باره چنین گفت: «دیروز آنها با خانواده تماس می‌گیرند و می‌گویند اتهامی که به ما تفهیم شده، معاضدت برای اخفای متهم یا کمک به فراردادن و مخفی کردن متهم بوده و اگر متهم خودش را به زندان معرفی نکند، این‌ها را آزاد نمی‌کنند.»
در حال حاضر مشخص نیست که محمد مصطفایی کجاست. شب دوم مردادماه وی در صفحه فیس بوک خود نوشت که " امروز پس از بازجویی از شعبه دوم بازپرسی باز هم تماس گرفته شد و برای بار دوم و اینبار به صورت تلفنی احضار شدم. نمی دانم این دفعه چه مشکلی پیش آمده، به هر حال فردا باز باید بروم دادسرای اوین و شاید هم امروز جلبم کردند"
به گفته عفو بین الملل، محمد مصطفایی و فرشته حلیمی دختری حدودا هفت ساله دارند که که در حال حاضر توسط مادر فرشته حلیمی نگهداری می شود.
دیده بان حقوق بشر : فعال حقوق بشر محبوس را آزاد کنید و به او اجازه دسترسی به خدمات پزشکی بدهید
محمد صدیق کبودوند احتمالا دچار سکته مغزی شده است؛ خانواده او می گوید ایشان از دسترسی به معالجات مناسب محروم می باشد
(نیویورک 28 ژوئیه 2010) – دیده بان حقوق بشر امروز خواستار معالجات پزشکی فوری محمد صدیق کبودوند و آزادی وی طی بازداشت نا عادلانه خود شد. کبودوند در ارتباط با ایفای نقش رهبری به عنوان مدافع حقوق کردهای ساکن ایران در حال حاضر حکم حبس یازده ساله خود را بنا بر اتهامات سیاسی علیه او سپری می کند. به نظر می رسد که کبودوند در تاریخ 15 ژوئیه در زندان دچار سکته مغزی شده و بنا به اظهارات خانواده وی تا کنون از دسترسی به معالجات پزشکی مورد نیاز محروم مانده است.
در تاریخ 20 ژوئیه کبودوند در نامه سر گشاده ای که برای دادستان عمومی انقلاب تهران ارسال نمود اعلام داشت که وی دچار «ناراحتی، احتمالا بیماری مغزی و عصبی شده ... بطوری که در بعدازظهر روز چهارشنبه 24/4/89 بیهوش گردیده». مقامات زندان سپس او را به درمانگاه زندان اوین منتقل کردند، اما با وجود تشخیص بالا بودن شدید فشار خون درمان مناسبی صورت نگرفت. آقای کبودوند در نامه خود افزود که پس از بیهوشی وی دچار «سرگیجه های شدید و درگیری بخشی از مغز و اعصاب و اختلالات حسی، حرکتی و بینایی» شده است. وکیل کبودوند، خانم نسرین ستوده، در مصاحبه ای با دیده بان حقوق بشر اظهار داشت که در تاریخ 15 ژوئیه به مقامات قوه قضائیه شکایت نموده و درخواست دسترسی هر چه سریع تر آقای کبودوند به معالجات ضروری پزشکی را مطرح کرد، اما تقاضای وی از سوی مقامات بدون پاسخ مانده است.
آقای جو استورک معاون بخش خاورمیانه در دیده بان حقوق بشر نیز اذعان داشت: «آقای کبودوند نیاز به تشخیص پزشکی فوری و کامل جهت معالجه وضعیت وخیم خود را دارد. محروم کردن یک زندانی از معالجه ضروری مغایر با قانون و نیز ظالمانه می باشد». وی افزود: «مقامات ایران پاسخگوی سلامت وی بوده و موظف هستند که امکانات معالجات پزشکی مورد نیاز را برای او فراهم آورند».
از زمان دستگیری و بازداشت خود در ماه ژوئیه 2007، آقای کبودوند در دو مورد دچار سکته قلبی شده است. اطلاعات مربوط به وضعیت آقای کبودوند طی صدور بیانیه هایی توسط سازمان های کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران و عفو بین الملل که نشان می دهد مقامات زندان در ایران به گونه ای نظام یافته از ارائه خدمات پزشکی به زندانیان سیاسی خودداری می کنند بدست آورده شد.
این در حالی است که بنا بر قوانین بین الملل و نیز ایران مقامات زندان می بایست خدمات مورد نیاز درمانی را در اختیار زندانیان قرار دهند. همچنین مقررات مربوط به سازمان زندان های کشور مقامات زندان ها را موظف می دارد که در موارد ضروری محكوم بيمار را به بيمارستانی خارج از زندان انتقال دهندشود. مقررات سازمان ملل متحد در ارتباط با تثببت استاندارد های حداقلی پیرامون رفتار با زندانیان نیز بر مسئولیت مقامات زندان ها در انتقال زندانیان محتاج معالجه به بیمارستان های شهری و سایر موسسات درمانی ویژه صحه می گذارد.
درتاریخ 23 ژوئیه خواهر آقای کبودوند طی مصاحبه ای با دیده بان حقوق بشر اظهار داشت که در ساعات اولیه همان روز مقامات زندان سرانجام اجازه دادند که یک پزشک متخصص اعصاب برادر وی را در زندان تحت معالجه قرار دهد. اما وی افزود که پزشک مزبور بدون معاینات و آزمایش های کامل اقدام به تجویز یک سری قرص نموده و بدون ارائه هیچ گونه توضیحی در مورد اثر بخشی این داروها از آقای کبودوند خواست که داروهای مورد نظر را به صورت روزانه مصرف نماید. خواهر آقای کبودوند همچنین افزود که کبودوند در حال حاضر از حق داشتن ملاقات محروم شده است و مقامات صرفا به وی اجازه تماس تلفنی حداکثر دو دقیقه ای در روز را داده اند.
آقای کبودوند روزنامه نگار، مدافع حقوق بشر و بنیان گذار برجسته سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در سال 2005 می باشد. سازمان مذکور در روند گسترش خود در مناطق کرد نشین ایران غریب 200 نفر از گزارشگران محلی را به همکاری گرفت. این گروه گزارشات مستدل و لحظه به لحظه خود را در روزنامه اکنون توقیف شده «پیام مردم» منتشر می کردند. آقای کبودوند مدیر مسئول و سردبیر این روزنامه بود.
نیروهای امنیتی ایران آقای کبودوند را در تاریخ 1 ژوئیه 2007 دستگیر و به بند 209 زندان اوین انتقال دادند. این بند در اختیار وزارت اطلاعات است و زندانیان سیاسی در آن نگهداری می شوند. کبودوند بدون آگاهی از اتهامات وارده به مدت شش ماه در سلول انفرادی بسر برد. در ماه مه سال 2008 شعبه 15 دادگاه انقلاب وی را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق تاسیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به 10 سال زندان به اضافه یک سال دیگر به اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق اشاعه اخبار، مخالفت با قوانین جزایی اسلام از طریق علنی کردن احکامی همچون سنگسار و اعدام و نیز حمایت از زندانیان سیاسی» محکوم کرد. این حکم در ماه اکتبر سال 2008 توسط شعبه 54 دادگاه تجدید نظر تهران تائید گردید.
آقای کبودوند در ردیف تعدادی دیگر از دگر اندیشان کرد قرار دارد که توسط مقامات دولت ایران بازداشت شده اند. تعدادی از این دگراندیشان اکنون در معرض خطر اعدام قرار دارند. مقامات ایرانی دائما دگر اندیشان کرد و حتی فعالان حقوق مدنی کرد را متهم به ارتباط با گروه های جدائی طلب مسلح می نمایند. دادگاه های انقلاب ایران تاکنون بسیاری از این دگر اندیشان کرد را به جرایمی نظیر محاربه، یا «جنگ با خدا»، محکوم کرده اند. بر اساس مواد 186، 190 و 191 قانون مجازات اسلامی، فرد یا افراد متهم به دست گرفتن سلاح علیه حکومت و یا عضویت در سازمان های مسلح که علیه دولت فعالیت می کنند می توانند به جرم محاربه گناهکار شناخته شده و به اعدام محکوم شوند. در ماه های اخیر مقامات دولتی فرزاد کمانگر و سه دگراندیش کرد دیگر را بنا بر اتهامات مزبور اعدام کردند.
در حال حاضر شانزده دگر اندیش کرد در انتظار اعدام هستند: زینب جلالیان، رستم ارکیا، حسین خضری، انور رستمی، محمد امین عبداللهی، قادر محمد زاده، حبیب الله لطیفی، شیرکو معارفی، مصطفی سلیمی، حسن طلعی، ایرج محمدی، رشید اخکندی، محمد امین اگوشی، احمد پولاد خانی، سید سمی حسینی و سید جمال محمدی.
25 درصد جوانان کشور بیکارند
به گزارش پول‌نیوز، براساس گزارش نتايج طرح آمارگيري نيروي کار سال 88 که از سوي مرکز آمار ايران انتشار يافته است، نرخ بيکاري استانهاي چهارمحال و بختياري، فارس، کهگيلويه و بويراحمد، لرستان و همدان بيش از 14 درصد است..
نتايج اين طرح نشان مي دهد نرخ بيکاري در سال يادشده برابر با 11.9 درصد بود و اين در حالي است که 13 استان کشور داراي نرخ بيکاري بيش از ميانگين نرخ بيکاري در کل کشور هستند.
رشد نرخ بيکاري در سال 88 بعلت بالا بودن اين نرخ در فصل زمستان است بطوري که در فصول بهار، تابستان و پاييز نرخ بيکاري در کشور بترتيب 11.1، 11.3 و 11.3 بوده است اما اين نرخ در زمستان سال 88 به 14.1 درصد افزايش يافت.
براساس برنامه چهارم توسعه قرار بود نرخ بيکاري در کشور به 8.4 درصد برسد اما نه تنها اين مهم تحقق نيافت بلکه نرخ بيکاري همچنان دو رقمي باقي ماند.
بالا بودن نرخ بيکاري در کشور به گونه اي است که هم اکنون اين نرخ براي جوانان 15 تا 24 ساله 24.7 درصد گزارش شده است. اين نرخ به تفکيک جنسيت نشان مي دهد نرخ بيکاري زنان با 32.4 درصد بيش از مردان با نرخ بيکاري 22.7 درصد است.

دولت ژاپن بررسی تحریم ایران را آغاز کرد
پارس و ما: تلویزیون سراسری ژاپن روز پنج‌شنبه گزارش داد که دولت ژاپن که تاکنون در برابر تحریم های تازه ایران دوراندیشی می کرد، کار بررسی تحریم های ویژه خود در برابر تهران را آغاز کرده است .
شبکه (آن اچ کی) گفت که ایران با زیرپا گذاشتن مصوبه های شورای امنیت سازمان ملل متحد به فعالیت‌های هسته یی خود ادامه می‌دهد .
به گزارش این شبکه، پارلمان های آمریکا و اتحادیه اروپا به تازه گی تحریم های نفتی و گازی تازه یی را در برابر ایران را بتصویب رسانده و آن را بکار گرفته‌اند .
این شبکه افزود که دولت ژاپن تاکنون به سبب واردات نفتی و روابطش با ایران در برابر تحریم تازه تهران دوراندیشی می‌کرده است، ولی پس از تازه ترین قطعنامه تازه شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیرومندتر شدن تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا در برابر تهران، به این نیاز رسیده که باید خود را با آمریکا و اروپا هماهنگ کرده و فشار بر ایران را بیشتر کند .
شبکه سراسری ژاپن گفت که از این رو در راستای تحریم ویژه ایران، نهادهای دولتی ژاپن همچون وزارت خارجه و وزارت اقتصاد، صنعت و بازرگانی ژاپن دست به کار برای آراستن تحریم ها شده‌اند .
به گزارش این شبکه ژاپنی، کنترل بیشتر داد و ستدهای بانکی، گسترش توقیف داراییهای شرکت های ایرانی از نمونه برنامه‌های تحریمی دولت ژاپن است که در دست بررسی می‌باشد .
دولت ژاپن برنامه‌ریزی کرده که در جریان ماه آینده میلادی آگوست، پیش نویس تحریم های ویژه در برابر ایران را آماده کند .

توقیف‌اموال دو شرکت کشتیرانی ايران توسط انگلیس
رحانيوز (بسیار نزديک به دولت ) : یک روز پس از صدور قطعنامه ضد ایرانی تحریمی 27 کشور عضو اتحادیه اروپایی، دولت گستاخ انگلیس که‌متأسفانه چندی پیش، بر اثر بی‌تدبیری برخی از مدیران و مسئولان بانک‌های ایرانی اموال سه بانک ایرانی ملی و ملت و پرشین را انگلستان توقیف و بالغ بر 2.5 میلیار دلار از این اموال را در حساب‌های وزارت خزانه‌داری خود بلوکه کرده بود، به‌طوری که سود این چند میلیارد دلار به حساب وزارات خزانه داری انگلستان روزانه واریز می‌شود، این بار اموال دو شرکت کشتیرانی را توقیف کرد.
به گزارش رجانیوز، عدم شناخت دقیق حقوقی و بی‌اطلاعی از حقوق قانونی بانک‌های ایرانی که در انگلستان شعبات آنها به ثبت رسیده و تحت قوانین تجاری و مالی کشور انگلستان فعالیت می کنند، موجب شده نه تنها اموال ملت در توقیف بمانند بلکه عدم آگاهی و دفاع مناسب از حقوق ایران، باعث گستاخی روزافزون دولت انگلستان نیز شده است.
با توجه به روند بررسی پرونده ها در سیستم قضایی انگلستان و دادگاه عالی این کشور و دادگاه‌های اول و دوم اتحادیه اروپایی، تاکنون دفاع دقیق و اصولی در این پرونده ها از سوی وکلای بانک ملی و ملت انجام انجام نشده است.
بر اثر این روال، دولت انگلستان میدان را برای تاخت و تاز و به یغما بردن سرمایه شرکت‌های ایرانی مناسب یافته و در جدیدترین اقدامات از این دست، یک روز پس از تصویب قعطنامه ضد ایرانی در اتحادیه اروپایی، در زمینه توقیف اموال و دارایی‌های دو کمپانی انگلیسی از لیست 24 کمپانی ذکر شده در ضمیمه قطعنامه اتحادیه اروپایی در ارتباط با کمپانی‌هایی که با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند، اقدام کرد.
این دو کمپانی کشتیرانی که تحت قوانین کشور انگلستان فعالیت می کنند و به ثبت رسیده اند، هیچ‌گونه تخطی از قوانین کشور انگلستان و یا اتحادیه اروپایی نداشته اند و صرفاً براساس قوانین و مقررات رایج کشور انگلستان فعالیت می کردند.
قطعا این اقدامات خللی برای عملیات دریایی ایران ایجاد نمی‌کند زیرا اگر بنادر 27 کشور اروپایی میزبانی کشتی‌های ایرانی را نپذیرند، بنادر 160 کشور جهان پذیرای کشتی‌های ایرانی خواهد بود و علاوه براین، کشتی‌های ایرانی که گاهی با پرچم ثبت شده کشورهای دیگر حرکت می‌کنند، به‌راحتی می توانند به بنادر کشورهای اروپایی دسترسی داشته باشند.
اما نکته حائز اهمیت‌تر اینکه مسئولین ایرانی باید با آگاهی از حقوق بین المللی و قانونی و انتخاب افراد زبده و کارآمد در مقابل این اتفاقات غیرقانونی که از سوی برخی از کشورها در حال انجام است، جلوی توقیف اموال عمومی و ضرر رسیدن به منافع ملی کشور را بگیرند و در هر محکمه ای با قدرت اموال را از توقیف خارج کرده و از منافع کشور به‌نحو شایسته‌ای دفاع کنند.
ایران سی و دومین کشور ورشکسته جهان
سایت سیاست خارجی و بنیاد صلح در ششمین همکاری سالانه خویش، شاخص آسیب‌پذیرترین کشورها و یا به عبارتی، اسامی دولت‌های ورشکسته را منتشر کرده‌اند.
به گزارش آفتاب به نقل از سایت «سیاست خارجی»(فارین پالیسی )، در فهرست کشورهای ورشکسته، کشور سومالی در رتبه نخست است و کشورهای سودان، چاد و زیمبابوه در رتبه دوم تا چهارم قرار دارند.
علاوه‌بر این، کنگو، افغانستان، عراق و جمهوری آفریقای مرکزی در رده پنجم تا هشتم قرار گرفته‌اند و گینه و پاکستان هم در رده نهم و دهم هستند.
بنا بر این گزارش، این طبقه‌بندی بر پایه ۱۲ شاخص صورت گرفته است که از میان این شاخص‌ها، می‌توان به نقض حقوق بشر، نرخ پناهندگی، تنزل وضعیت اقتصادی، خدمات عمومی، دخالت خارجی و وضعیت امنیتی اشاره کرد.
در شاخص جمعیت، کنگو بدترین نمره را دارد، به گونه‌ای که ۵۰ درصد جمعیت این کشور زیر ۱۴ سال هستند.
در شاخص آوارگی، سومالی رتبه نخست را دارا است، چرا که حدود یک‌چهارم مردم این کشور در جنگ های داخلی آواره و نابود شده‌اند.در شاخص وجود حکومت‌های غیر قانونی افغانستان و سومالی در عنوان بدترین با هم شریک هستند.
در شاخص فرار مغزها، زیمبابوه با فرار یک پنجم از نخبگانش، بدترین رتبه را دارد. در خدمات‌رسانی عمومی، نیجر بدترین نمره و در نابرابری سومالی و کنگو، رکورد‌دار بدترین‌ها هستند.
در حقوق بشر، سومالی و سودان و در تنزل شرایط اقتصادی کره شمالی، سومالی و زیمبابوه بدترین هستند.
در شاخص دخالت خارجی نیز طبیعتا افغانستان، بدترین شرایط را داراست.
در این رتبه‌بندی، ایران سی و دومین کشور ورشکسته دنیاست ، یعنی سی‌و دومین کشور دنیا از لحاظ آسیب‌پذیری در بین ۱۷۷ کشور .
ورشکستگی کشاورزان بدلیل واردات / فرار سرمایه از بخش کشاورزی
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از واردات بی‌رویه محصولات دامی و کشاورزی گفت: در حال حاضر به واسطه واردات بی رویه، کشاورزان ورشکسته شده اند و با فرار سرمایه از بخش کشاورزی روبرو هستیم.
علی عزتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر در ایلام اظهار داشت: ناهماهنگی بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بازرگانی باعث واردات بی‌رویه شده است که بیشتر این مسائل به وزارت بازرگانی بازمی ‌گردد.
این نماینده ضمن اشاره به این مطلب که اعضای کمیسیون کشاورزی مشکلی با واردات ندارند، گفت: مخالف واردات نیستیم بلکه معتقدیم بر اساس نیاز کشور باید واردات صورت گیرد و برای این واردات ابتدا باید میزان مصرف سرانه مردم کشور را استخراج کنیم و اگر نیازی احساس شد کالای دامی و کشاورزی وارد کنیم نه اینکه بدون حساب و کتاب مجوز واردات بدهیم و تولید داخلی را از بین ببریم.
نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر گفت: چه معنایی دارد که وقتی یک سال وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در مورد تولید یک میوه یا یک قلم کالای کشاورزی سرمایه گذاری می کند همان سال وزارت بازرگانی دست به واردات همان میوه یا کالای کشاورزی بزند و اقتصاد کشاورزان را با مشکل مواجه کند.
وی افزود: البته وزارت بازرگانی باید در مورد واردات بی رویه و زیانهایی که از این بابت متوجه بخش کشاورزی و تولیدات داخلی شده است، پاسخگو باشد.

اعلام قيمت سوخت؛ 24 ساعت قبل از اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها
به گزارش ايلنا، احمد عجم، استاندار قزوين، در جلسه ستاد هدفمند كردن يارانه‌ها در قزوين افزود: در خصوص طرح هدفمند كردن يارانه‌ها اطلاع‌رساني انجام شده، ناكافي است و لازم است هر چه زودتر در اين زمينه اطلاع‌رساني شود تا مردم با آگاهي هر چه بيشتر بتوانند نسبت به اجراي طرح اطلاعات داشته باشند.
وي ادامه داد: در خصوص بسته‌هاي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها بايد گفت كه اين بسته‌ها به طور كلي مشخص است، ولي مسائل ريز از جمله قيمت‌ها و قيمت سوخت مشخص نيست و تنها 24 ساعت قبل از آغاز طرح به صورت رسمي توسط دولت اعلام مي‌شوند، در نتيجه هرگونه اظهار نظري فاقد رسميت قانوني است.
استاندار قزوين اضافه كرد: درخصوص كاهش مصرف انرژي لازم است مديريت مصرف انرژي را در دستور كار خود داشته باشيم و حتي الگوهاي موفق مديريت را معرفي كنيم و از طرفي تجهيزات لازم را براي كاهش مصرف انرژي در مراكز مختلف به كار گيريم.
استاندار قزوين اضافه كرد: براساس آمار بيش از 60 درصد مردم از اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها رضايت دارند (هنوز اجرا نشده!) . قطع يقيين اطلاع‌رساني مناسبي كه بايسته اين طرح باشد انجام نشده چرا كه اگر اطلاع‌رساني بيشتري انجام شود مردم نسبت به اين طرح آگاهي بيشتري مي‌يابند و ابعاد اجراي اين طرح براي مردم به خوبي روشن مي‌شود.
حکم اعدام جعفرکاظمی، یکی از متهمان پس از انتخابات تایید شد
نسیم غنوی به کمپین بین المللی حقوق بشر درایران گفت که حکم اعدام موکلش جعفرکاظمی در دادگاه تجدیدنظر تایید شده و درخواست اعاده دارسی وی نیز توسط شعبه ۳۱ دیوان عالی رد شده است. این حکم توسط دادگاه تجدید نظر شعبه ۳۶ استان تهران به ریاست حجت الاسلام زرگر تایید شده است.
خانم غنوی گفت که موکلش مدتها درزندان انفرادی بوده ولی از اینکه انواع دیگری فشار بر وی یا خانواده اش آمده باشد مطلع نیست.جعفر کاظمی، ۴۶ ساله، لیتوگراف کتب درسی و جزوات دانشگاه امیر کبیر، روز ۲۷ شهریور در میدان هفت تیر دستگیر و به سلول انفرادی بند ۲۰۹ منتقل و پس از ۷۴ روز به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد. جعفر کاظمی پیش از این نیز از سال ۱۳۶۰ تا اواخر سال ۱۳۶۹ زندانی بوده است. رودابه اکبری،همسر جعفر کاظمی، طی نامه‌ای از دبیر کل سازمان ملل برای متوقف کردن حکم اعدام همسرش کمک خواسته است. وی ابتدا در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محاکمه شده بود.
خانم غنوی پیرامون اتهام موکل اش گفت: «جعفر کاظمی، متهم به محاربه از طریق هواداری گروه مجاهدین است اگرچه هیچ یک از بازجویی ها اتهامات وارده را نپذیرفته است.»
وی افزود: « اتهام محاربه از جمله جرائمی است که قانونگذار باید شرایط فقهی را به سبب این که ریشه فقهی دارد لحاظ کند؛ از جمله این که اقدام مسلحانه هست که اکثر علمای شیعه معتقدند محارب به کسی می گویند که دست به سلاح ببرد. در مورد موکل من این طور نبوده، ایشان صرفا در اجتماعات بعد از انتخابات حضور داشته است و احتمال دارد شعارهایی داده باشد اما به عنوان وکیل معتقد هستم بحث محاربه در مورد ایشان اصلا مصداق پیدا نمی کند.»
نسیم غنوی در خصوص دفاعیات مطرح شده در دادگاه گفت: «متأسفانه نه دادگاه بدوی به دفاعیات ما توجه کرد نه تجدید نظر و دیوان هم همین طور و بحث محاربه را در مورد ایشان صادق دانستند.» به گفته وکیل این پرونده، حکم جعفر کاظمی در اجرای احکام است و از نظر قانونی هیچ اقدامی برای نجات جان جعفر کاظمی در حال حاضر، میسری نیست.»
استرالیا تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال می کند
وزیر خارجۀ استرالیا روز پنجشنبه اعلام کرد این کشور تحریم های جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع می کند که برای نخستین بار شامل معاملات نفت و گاز با این کشور خواهد بود.
به گزارش راديو فردا تحریم هایی که استرالیا قصد دارد علیه ایران وضع کند در پی تحریم هایی ا ست که پیش از این توسط اتحادیۀ اروپا و کانادا در ارتباط با جمهوری اسلامی اعلام شده بود.
وزیر خارجۀ استرالیا ،استفن اسمیت در بیانیه ای گفت:«استرالیا با اتخاذ این تصمیم در صف اول جامعۀ جهانی می ایستد تا ایران را وادار به انجام تعهداتش در ارتباط با فعالیت های هسته ای اش کند که یکی از مهمترین مسائل امنیتی جهان به شمار می رود.»
تحریم هایی که قرار است توسط استرالیا انجام شود فراتر از تحریم هایی است که آخرین قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران وضع کرده است.
انتشار گزارش ۱۴۵ صفحه اى قاضی رابرتسون در باره كشتارهاى سال ۶۷

راديو فردا، شهران طبری : بنياد عبدالرحمان برومند همراه با انتشار گزارش حقوقى قاضى جفرى رابرتسون، خبرنامه اى در سه صفحه نيز منتشر كرده و در آن مى نويسد: وظيفه اصلى اين بنياد حفظ خاطره قربانيان سياسى، اعاده حيثيت از آنها و دفاع از حقوق بازماندگانشان است و مى افزايد بدين منظور از قاضى رابرتسون كيوسى، مولف كتاب «جنايت عليه بشريت» و كتب ديگر كه تا حال دست كم ۲۰۰ پژوهش براى دادگاه هاى حقوق بشر، مجلس لردها، دادگاه عالى كيفرى و دادگاه هاى ديگر تهيه كرده خواسته است تا با مراجعه به اسناد اين بنياد و اسناد موجود ديگر تحقيقى درباره كشتارهاى سياسى سال ۱۳۶۷ در ايران انجام دهد.
قاضى رابرتسون در اين پژوهش حقوقى ۱۴۵ صفحه اى كه روز چهارشنبه، ششم مردادماه، منتشر شد با ذكر نام و با سند و مدرك، مسئولان وقت جمهوری اسلامی ایران را به جنايت عليه بشريت و نسل كشى متهم كرده و سازمان ملل را به پيگيرى قضايى این افراد دعوت کرده است.
اين پژوهش را بنياد عبدالرحمان برومند در سالروز اعتراض به انتخابات سال ۱۳۸۸ ايران به صورت الكترونيكى منتشر كرده و در پى واكنش هايى كه به آن شد پاسخى نيز در خبرنامه ضميمه آن به چاپ رسانده است.
نکات مهم پژوهش
يكى از نكات مهم اين پژوهش حق و حقوق خانواده هاى قربانيان سال ۱۳۶۷ و دينى است كه از نظر دادگاه بين المللى حقوق بشر، حكومت ايران نسبت به اين خانواده ها دارد.
دكتر لادن برومند، مدير مطالعاتى بنياد، در اين رابطه به راديو فردا مى گويد: «از نظر حقوق بين الملل وقتى جنايتى عليه بشريت اتفاق مى افتد و يا دولتى از قدرت خود سوء استفاده مى كند، اين حكومت موظف است به قربانيان غرامت بپردازد. طبيعتاً بازماندگان قربانيان افراد محقى در اين رابطه هستند. جفرى رابرتسون به نكته اى اشاره كرده كه كمتر به آن اشاره مى شود، اين كه در كشتارهايى مانند كشتار زندان ها در سال ۶۷ مسئله فقط كسانى كه كشته مى شوند نيست، بلكه مسئله خانواده هايى مطرح است كه تحت شكنجه دولتى قرار مى گيرند و اطلاعات لازم به آنها داده نمى شود. آنها درباره چگونگى اعدام و محاكمه عزيزانشان هيچ خبرى ندارند، در مورد تاريخ كشته شدن و محل دفن آنها نيز چيزى نمى دانند و تمام اينها از منظر حقوق بين الملل شكنجه بازماندگان و خانواده ها شناخته شده است. آنها نه فقط به اين دليل كه بازمانده قربانى هستند حق درخواست غرامت دارند و دولت بايد از آنها معذرت بخواهد، بلكه خودشان هم به خاطر صدمات روحى كه ديده اند اين حق را دارند.»
يكى ديگر از نكات مهمى كه در اين گزارش به آن پرداخته شده، آن است كه جنايت عليه بشريت هرگز شامل مرور زمان نمى شود و حتى اگر سال ها از وقوع آن بگذرد مجرمين در هر كجا باشند تحت تعقيب قرار خواهند گرفت.
دكتر لادن برمند همين موضوع را دليل انتشار الكترونيكى اين گزارش در سالگرد اعتراض به انتخابات سال ۸۸ مى خواند و مى گويد: «بعضى ها فكر مى كردند ما به چه دليلى اين تحقيق كه در مورد كشتار سال ۶۷ است را در سالگرد انتخابات سال ۸۸ به زبان انگليسى منتشر مى كنيم. در واقع به اين دليل آن را منتشر كرديم تا هشدارى باشد به كسانى كه امروز در حكومت جمهورى اسلامى تصميم گيرنده هستند به خصوص دستگاه قضايى و انتظامى. آنها بايد بدانند جناياتى كه در سال ۱۳۶۷ رخ داده هنوز موضوع پيگيرى قضايى است و شامل مرور زمان نشده است و موقعى كه دستور سركوب، كشتار، اعدام يا تيراندازى به مردم را مى دهند بايد آگاه باشند كه اين عمل امروزشان فردا مورد پيگيرد قضايى در سطح بين الملل خواهد بود. اين مسئله مهم است كه تعريف اين جنايات به عنوان جنايت عليه بشريت، مسئولان جمهورى اسلامى را نه فقط در برابر ملت خودشان پاسخگو مى كند بلكه در مقابل جامعه بين الملل نيز مسئول خواهند بود و جامعه بين المللى موظف است اين موارد را مورد پيگرد قضايى قرار دهد. به همين دليل جفرى رابرتسون نه تنها از سازمان ملل بلكه از كشورهايى كه قوانين شان اجازه مى دهد عليه مجرمين جنايت عليه بشريت شكايت كنند، خواستار واكنش شديد در مورد كشتار سال ۶۷ شده است.»
انتشار نسخه الكترونيكى قاضى رابرتسون به مناسبت سالگرد اعتراض نسبت به انتخابات رياست جمهورى سال گذشته بحث قابل توجهى را شايد براى اولين بار در عرصه سياسى جامعه ايران و بين هواداران دموكراسى مطرح كرد؛ بحث «انتخاب بين حقيقت و مصلحت».
دكتر لادن برومند در توضيح اين بحث مى گويد: «با انتشار اين گزارش به زبان انگليسى بحثى ميان ايرانيان و طرفداران جنبش سبز ايجاد شد كه آيا صلاح بود در اين شرايط شما به دورانى اشاره كنيد كه آقاى موسوى مسئوليت سياسى مهمى داشته است و ايشان را كه اكنون رهبرى جنبش سبز را به عهده دارد از طرف ديگر مورد فشار و اتهام قرار دهيم. اين بحث مهمى بود و ميان كسانى كه آن را دنبال مى كردند بعضى ها مى گفتند حقيقت بايد در هر صورت مطرح شود و بعضى ها مى گفتند اكنون صلاح نيست و بايد تمركز نيروها روى نجات دادن افرادى باشد كه هم اكنون در زندان ها تحت شكنجه هستند نه كسانى كه ۲۰ سال پيش كشته شدند.»
وى مى افزايد: «به نظر من اين بحث كاذب است زيرا همان طور كه ما در خبرنامه گفتيم هر گاه شما اصل ارجحيت مصلحت را بر حقيقت تقويت كنيد، اين اصل جاى ديگر و در شرايط و مقطع تاريخى و سياسى ديگر گريبانگير شما خواهد شد. كما اين كه اگر در آن دوره كسانى كه در درون نظام مخالف اين كشتار بودند، همان طور كه آقاى منتظرى اين كار را انجام داد، افكار عمومى را شاهد مى گرفتند و با اين امر مخالفت و مبارزه مى كردند اولاً هزاران جوان بى گناه و سرمايه مملكت از بين نمى رفتند و دوماً امروز مسئله جنايت عليه بشريت مطرح نمى شد، همان طور كه امروز آقايان موسوى و كروبى در مظان اتهام قرار دارند كه مصلحت نظام را فداى بيان حقيقت در مورد كهريزك و شكنجه ها و كشتار مردم بعد از انتخابات كردند كه به نظر من كار بسيار درستى كردند.»
خانم برومند می گوید: «اين كه در شرايط فعلى اين كار، رهبرى نهضت سبز را تضعيف مى كند من اين گونه فكر نمى كنم، كما اين كه آقاى منتظرى زمانى كه به عنوان جانشين ولى فقيه و يكى از نظريه پردازان ولايت فقيه و قدرت هاى مهم در جمهورى اسلامى بود از موقعيت و مقام خود گذشت به خاطر آن چه فكر مى كرد حقيقت است. درست است كه آن زمان بهاى زيادى پرداخت اما اگر امروز آقاى منتظرى زنده بود و سران جمهورى اسلامى به پاسخگويى و محاكمه فراخوانده مى شدند مطمئناً بسيارى از زندانيان به نفع او شهادت مى دادند و به دليل خدمتى كه به حقيقت كرد از بوته امتحان سربلند بيرون مى آمد و تاريخ هميشه در اين رابطه از او قدردانى خواهد كرد. در مورد آقاى موسوى هم همين گونه است. يكى از كمبودهايى كه آقاى رابرتسون در تحقيقات خود با آن مواجه شد اين بود كه از طرف افرادى كه در رژيم مسئوليتى داشتند البته به غير از آقاى منتظرى، اطلاعات زيادى در دست نيست و سايرين همه سكوت كرده اند.»
اسامی شانزده زندانی سیاسی اوین که در اعتصاب غذا بسر ميبرند
کلمه :اسامی شانزده زندانی سیاسی که سه روز پیش و هم زمان با سالروز میلاد امام زمان (عج ) از بندعمومی ۳۵۰ به سلول های انفرادی بند ۲۴۰ منتقل شده بودند ، مشخص شد.همه این زندانی ها در اعتراض به انتقال شان به سلول انفرادی اعتصاب غذای خود را آغاز کردند.
بهمن احمدی امویی و کیوان صمیمی نخستین زندانی هایی بودند که ظهر دوشنبه به سلول انفرادی منتقل شدند .بقیه زندانی های ساعت سه بامداد روز سه شنبه از سلول های خود در بند ۳۵۰ به سلول های انفرادی در بند ۲۴۰ منتقل شدند.
براساس گزارش های رسیده به کلمه ،اسامی این زندانی ها که به خاطر اعتراض یه رفتار نامناسب ماموران و مسوولان زندان و همچنین شرایط نامناسب بند ۳۵۰ از جمله مانع تراشی در ملاقات زندانیان ، از سه روز پیش به سلول انفرادی منتقل شده اند ،عبارت است از:علی ملیحی فعال دانشجویی و عضو ادوار تحکیم وحدت ، بهمن احمدی امویی روزنامه نگار ،حسین نورانی نژاد روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت , عبدالله مومنی فعال دانشجویی و سخنگوی ادوار تجکیم ،علی پرویز فعال دانشجویی ،حمیدرضا محمدی فعال سیاسی ،جعفراقدامی فعال مدنی ،بابک بردبار عکاس خبری ،ضیا نبوی دانشجوی محروم از تحصیل ،ابراهیم(نادر)بابایی فعال مدنی و از جانبازان جنگ ایران و عراق ،کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر و وب نگار ،مجید دری فعال دانشجویی ، مجید توکلی فعال دانشجویی ، کیوان صمیمی روزنامه نگار ،غلامحسین عرشی ،پیمان کریمی آزاد از بازداشت شدگان حوادث عاشورا از میان این زندانیان بهمن احمدی امویی از سه روز پیش اعتصاب غذای خود را آغاز کرده است و روز بعد از آن پنج نفر دیگر از جمله مجید توکلی ، عبدالله مومنی و کوهیار گودرزی به این اعتصاب غذا پیوستند . سایر این زندانی ها در حمایت از اعتصاب غذای یاران خود ،از امروز( پنج شنبه) اعتصاب غذا کرده و گفته اند که تا تحقق خواسته هایشان دست از اعتصاب بر نمی دارند.درخواست زندانیان پوزش ماموران و مسوولان زندان از زندانیان به خاطر رفتار نامناسب و همچنین بازگرداندن تمامی این شانزده زندانی به بند عمومی است.

افزایش فشار با ممنوعیت غیرقانونی تماس برای ابوالفضل عابدینی
خبرگزاری هرانا – ابوالفضل عابدینی نصر خبرنگار و فعال حقوق بشر روز گذشته در اقدامی غیر قانونی و در تداوم اعمال فشار بر این زندانی از حق تماس تلفنی منع شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این اقدام در حالی صورت می گیرد که این خبرنگار از سه هفته پیش تا کنون ممنوع الملاقات شده بود.عابدینی به شدت از ناراحتی قلبی رنج میبرد و چند روز پیش برای مداوای بیماری انفولانزا به بهداری زندان کارون اهواز منتقل شد اما با بی توجهی به سابقه بیماری قلبی وی فقط با مقادیری دارو وی را راهی بند خود کردند .
عابدینی تا کنون چندین بار برای مرخصی تقاضای کتبی ارائه نموده است، اما دادستان اهواز هر بار با این درخواست ها مخالفت کرده بود .
گفتگوی العربیه با احمد قابل

لیست دستگیری ها را شخص خامنه ای امضاء می کند
حجت الاسلام احمدقابل، از شاگردان سرشناس آیت الله منتظری که دادگاه ویژه روحانیت او را خلع لباس کرده، بدنبال انتشار شرح بازجوئی هایش در دوران بازداشت و دادگاه، روز گذشته با تلویزیوه العربیه مصاحبه کرده و نکات مهمی را مطرح کرد. او گفت:
یکی از مراجع تقلید قم در مدتی که من در زندان بودم، با آیت الله خامنه ای دیداری داشت. بعد من رفتم ملاقات آقایان که برای من تعریف کردند. از جمله مسائلی که در این دیدار درباره آن صحبت می شود، مسائل بعد از انتخابات است. این مرجع تقلید با زبان انتقاد به آیت الله خامنه ای می گوید که "شرایط بعد از انتخابات و سیاستی که اتخاذ کردید، چه سودی برای شما داشته؟ شما این همه آدم را دستگیر کردید، محاکمات عجیب و غریبی که راه انداختید، این ها که به نفع شما نشده است. اینها را آزاد کنید، این بساط را خاتمه دهید و شیوه دیگری را در پیش بگیرید." آقای خامنه ای در جواب این مرجع تقلید می گوید: "تازه یک لیست پنجاه نفره آورده بودند من آن را امضا کنم تا دستگیرشان کنند که من امضا نکردم." بعد این مرجع تقلید برای دوستان ما نقل می کند که این نشان می دهد لیست تمام کسانی که دستگیر شده اند آیت الله خامنه ای امضا کرده است. ایشان تا این حد دخالت می کند و بر رفتارهایی که انجام می گیرد نظارت دارد. خبرهای موثقی داریم گاهی جایی می خواهند استاندار انتخاب کنند، ایشان دخالت می کند یا وقتی که مجلس می خواهد وزیری را استیضاح کند، توصیه می کند که به او رای بدهند یا ندهند. وقتی ما این دخالت ها را می بینیم، عملا نتیجه ای که می گیریم این است که رهبری در تمام مسائل دخالت می کند، همه چیر را زیر نفوذ خود گرفته است، همه اموری که در کشور رخ می دهد، زیر نظر رهبری است و بنابراین کسی که تا این حد دخالت می کند، هر اتفاقی که بیفتد ولو این که او راضی نباشد، او مسئول است.
راه حل اینست که معتمدان مردم را دعوت کنند و با آن ها وارد مذاکره شوند و راهکاری برای برون رفت از این وضعیت تدوین کنند. البته خبر دارم گروهی در درون حاکمیت با بعضی از دوستان ما در باره این که چه کار باید کرد، در حال مذاکره هستند. منتهی عزمی در رأس حاکمیت برای جواب دادن به این تلاش ها وجود ندارد .30 سال فرصت طولانی بوده که مردم به حاکمیت دادند. ولی نمی دانم حاکمیت از کجا خود را این همه از مردم طلبکار می داند و از کجا این حق را برای خود قائل است؟ الا این که با همان اندیشه عجیب و غریب "ولایت فقیه منصوب از جانب خدا" بشود آن را توجیه کرد که اینها خیال کنند خداوند واقعا به آن ها برای سرکوب مردم و عمل بر خلاف میل مردم، حق ویژه داده است.

بازداشت یک فعال فرهنگی و روزنامه نگار در سنندج

انتقال یک زندانی کرد به زندان سنندج و بازداشت یک فعال فرهنگی
خبرگزاری هرانا – نعمت اسدی، معلم اخراجی و فعال مدنی بازداشتی روز دوشنبه نهم تیرماه به زندان مرکزی سنندج منتقل شد، از سوی دیگر یک فعال فرهنگی به نام یحیی صمدی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، نعمت اسدی پس از گذشت 35 روز بی خبری مطلق از محل بازداشت و نگهداریش روز دوشنبه نهم تیر ماه به زندان مرکزی سنندج منتقل شد با این وجود خانواده وی تاکنون موفق به ملاقات با وی نشده اند.
شایان ذکر است نعمت اسدی، دبیر اخراجی آموزش و پرورش، فعال مدنی و همکار نشریه "ژیوار" که همزمان مسئولیت روابط عمومی آن نشریه را نیز دارست.
هم چنین در ادامه بازداشت فعالین کرد، روز دوشنبه یحیی صمدی، فعال فرهنگی و روزنامه نگار کرد مقیم سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
كمتر از ۱۰ درصد پيشرفت در آزادراه در هجدهمين سال

ایسنا: آزادراه تهران ـ شمال در حالي وارد هجدهمين سال آغاز ساخت خود مي‌شود كه كمتر از 10 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.پروژه 18 ساله آزادراه تهران - شمال كه كارگروه ويژه در دولت براي تسريع در ساخت آن تشكيل شد و طبق وعده مسوولان راه و ترابري تا پايان دولت دهم بايد به بهره‌برداري برسد، هر روز با مشكل جديدي مواجه مي‌شود كه عمليات كند ساخت و ساز آن را متوقف مي‌كند. البته مسوولان امر هميشه تاكيد دارند اين پروژه متوقف نشده و در حال اجراست، ولي واقعيت اين است كه پيشرفت آن همچنان در حد هفت تا هشت درصد مانده است.
اين آزادراه چهار قطعه‌اي كه براي قطعات دو و سه آن هنوز هيچ مطالعه و اقدامي نشده و قطعه چهار آن نيز( از مرزن‌آباد تا چالوس) توسط بنياد مستضعفان به طول 26 كيلومتر در حال انجام است، طبق وعده بهبهاني تا پايان امسال بايد به اتمام برسد؛ اما همه داستان‌ها برسر قطعه 32 كيلومتري شماره يك اين آزادراه است كه قرار است تهران را به شهرستانك متصل كند.
مطالعات ساخت اين آزادراه براي نخستين بار با وعده پنج ساله براي ساخت در سال 1356 به تصويب رسيد و هزينه آن طبق نظر فرانسوي‌هايي كه داوطلب اجراي آن بودند تا پايان زمان 10 ساله پس از بهره‌برداري حدود 750 ميليارد ريال برآورد شده بود، اما در نهايت كلنگ آن در سال 1375 به زمين خورد و قرارداد مشاركت با بنياد مستضعفان با برآورد دو هزار و 500 ميليارد ريال و سهم‌الشراكه وزارت راه به مبلغ 150 ميليارد ريال به صورت مقطوع جهت تملك اراضي به وسيله دولت و بقيه تعهدات و هزينه‌هاي تكميل و بهره‌برداري توسط بنياد منعقد شد.
اما گره‌ها و مشكلات متعدد همچنان ساخت و عمليات اين پروژه را متوقف كرد و به سال 1382 كشاند؛ به‌طوريكه در آن سال قرارداد ساخت منطقه يك اين آزادراه با يك شركت چيني به مبلغ 245 ميليون دلار امضا شد، اما به دليل بروز مشكل در باز كردن اعتبار اسنادي (LC) توسط ايران، نارضايتي از مديريت شركت چيني، تملك اراضي، موافقت بيمه چين و بسياري از عوامل ديگر به تعويق افتاد و عملا اعتبار اسنادي آن تا اواخر سال 1385 باز نشده بود كه به دليل گذشت مدت زمان طولاني و مقطوع بودن قرارداد، پيمانكاران چيني خواستار تغيير و افزايش قيمت تا 790 ميليون دلار شدند كه سال گذشته با 400 ميليون دلار دوباره با شركت جديد چيني قرارداد امضا و مقرر شد به مدت سه سال منطقه يك اين آزادراه به طول 32 كيلومتر (كن تا دوآب شهرستانك) تحويل داده شود.
اما درصورتيكه قرار بود 50 درصد سرمايه‌گذاري ساخت اين قطعه از سوي فرانسوي‌ها و 50 درصد از سوي چيني‌ها تامين ‌شود، سال گذشته وزير راه از كنار گذاشته شدن فرانسوي‌ها از مشاركت در ساخت آزادراه تهران ـ شمال خبر داد.
نهايتا قرار شد شركت سرمايه‌گذار چيني جايگزين فرانسوي‌ها شود كه اين امر پس از طي پروسه‌هاي گوناگون و زمان‌بر انجام و مقرر شد كه قطعه‌ يك اين آزادراه كاملا توسط چيني‌ها ساخته ‌شود؛ اين در حالي است كه پس از تعيين سرمايه‌گذار، اين پروژه با مشكل تامين اعتبار مواجه شد و تا تزريق بودجه، پروژه با اعتبار موجودي خود در حال انجام بود تا اين‌كه علي‌اکبر اوليا - عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي - اعلام کرد هم اکنون آزادراه تهران- شمال با مشکل تامين فاينانس مواجه شده و پيش‌بيني مي‌شود اين آزاد راه در موعد مقرر به بهره‌برداري نرسد.
در اين زمينه پيگيري خبرنگار ايسنا از مسعود رهنما - مجري ساخت و توسعه آزادراه‌هاي كشور - به جايي نرسيد.
همچنين رييس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: برآورد اوليه پروژه 121 كيلومتري آزادراه تهران - شمال حدود 17 سال پيش با فرض به پايان رسيدن عمليات اجرايي پروژه طي چهار سال 250 ميليارد تومان تخمين زده شده بود، اما اكنون پس از گذشت چندين سال اين پروژه تنها هفت تا هشت درصد پيشرفت كرده است و براي تكميل شدن به حدود هزار و 200 ميليارد تومان ديگر اعتبار نياز دارد.
از سوي ديگر سال گذشته بهبهاني از آغاز مراحل مناقصه ساخت قطعه سه آزاد راه تهران ـ شمال و قرارداد سرمايه‌گذاري در قطعه دوم آزادراه تهران - شمال در آينده‌اي نزديك خبر داده و گفته بود كه اين پروژه داراي تونل‌ها و پل‌هاي زيادي است كه قرارداد اوليه آن دو سال قبل با چيني‌ها بسته شده و هم‌اكنون در حال مذاكره هستيم كه اگر با قيمت دو سال قبل توافق شود كار آغاز خواهد شد و در غير اين صورت دوباره بايد مناقصه برگزار و سرمايه‌گذار جديد انتخاب شود.
حال به‌نظر مي‌رسد بايد دست‌كم چند ماه و چند سال ديگر منتظر ماند و ديد كه آيا اين روياي 35 ساله نهايتا در دولت دهم محقق مي‌شود؟

واترپلوی امام زمانی؛ 52 گل خورده و 2 گل زده در 2 بازی

تیم ملی ایران که در روز نخست رقابت‌های جام جهانی واترپلو با حساب 26 بر یک مقابل رومانی شکست خورده بود، شب گذشته دومین شکست خود در این دوره از رقابت‌ها را این بار مقابل اسپانیا متحمل شد.
به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی واترپلوی ایران چهارشنبه شب در گروه A چهاردهمین دوره رقابت‌های جام جهانی واترپلو که در "اورادا" رومانی در حال برگزاری است، با نتیجه 26 بریک مقابل اسپانیا شکست خورد تا عملا بختی برای صعود به مرحله دوم این رقابت‌ها نداشته باشد.
در سایر دیدارهای روز گذشته نتایج زیر حاصل شد:
* کرواسی 14 - چین 4
* استرالیا 9 - رومانی 11
* آمریکا 9 - صربستان 17

ملی پوشان واترپلو ایران امشب در سومین و آخرین دیدار خود از مرحله گروهی رقابت‌ها به مصاف تیم استرالیا می روند. تیم ملی واترپلو ایران در مسابقات لیگ جهانی این رشته ورزشی در منطقه آسیا - اقیانوسیه که در شهرهای تیانجین چین و اوزاکا ژاپن برگزار شد به ترتیب با نتایج (23 بر3) و (23 بریک) مقابل استرالیا تن به شکست داده بود.
در گروه B چهاردهمین دوره رقابت‌های جام جهانی واترپلو تیم‌های آمریکا، چین، صربستان و کرواسی حضور دارند.
تیم ملی واترپلو کشورمان که تاکنون 52 گل در مسابقات جام جهانی رومانی دریافت کرده است، خود را برای حضور در بازی‌های آسیایی گوانگژو آماده می کند. این رقابت‌ها آبانماه سالجاری برگزار می شود.
چهاردهمین دوره مسابقات واترپلو جام جهانی تا 9 مردادماه در شهر "اورادا" رومانی پیگیری خواهد شد.


60 نفر قربانی شنا در سدهای طالقان و کرج
بي توجهي به هشدارها و شنا در سد کرج و طالقان 60 نفر را به کام مرگ کشيده است.
تابستان که مي‌آيد اولين تفريح خوشايند به آب زدن است اما بسياري از ما نمي‌دانيم به چه قيمتي تن خود را به آب مي‌زنيم.بارها اخبار غرق شدن افراد مختلف در دريا و سدهاي مختلف کشورمان را شنيده ايم و با گفتن جمله “ دريا به هيچکس رحم نمي‌کند “ ابراز تاسف کرديم.سد طالقان هر سال قرباني مي‌گيرد
اين سد بر روي رودخانه طالقان در منطقه دره طالقان در 120 کيلومتري شمال غربي تهران واقع شده است. تاريخ شروع ساختمان آن در سال 1380 و تاريخ خاتمه سال 1385 است. سد طالقان، سدي است با هزار و 789 متر ارتفاع از سطح دريا و 103 متر از بستر رودخانه که در 120 کيلومتري شمال غربي تهران و در جنوب رشته کوههاي البرز در دره طالقان واقع شده است. اين سد در فصل تابستان اولين گزينه تفريح و گردش براي دوستداران شنا در استان تهران است.
اما از آنجايي که بسياري از دوستداران شنا قاعده و روش درستي از شنا را آموزش نديده اند و تنها با تکيه بر اعتماد به نفس کاذب، خود را به عمق اين سد مي‌سپارند، متاسفانه در اکثر مواقع با غرق شدن در اين سد، عنوان خبري رسانه‌هاي مختلف مي‌شوند.
گذشته از اين، پيش آمدن اين حوادث تاثيرات روحي، رواني بسيار شديدي را براي خانواده فرد غرق شده رقم مي‌زند که با هيچ چيز قابل جبران نيست.
مسئول حوادث فرمانداري ساوجبلاغ در گفتگو با مهر با بيان اينکه از زمان بهره برداري سد طالقان تاکنون 21 نفر قرباني اين سد شدند، گفت: «ين اتفاقات تنها از بي احتياطي افراد حادث مي‌شود.»يدالله بام نشين افزود: «بسيار پيش آمده افرادي که خود شاهد غرق فردي در سد بوده اند، بي توجه به اين امر، به شنا کردن در اين سد اصرار مي‌ورزند و حتي در صورت ممانعت با مسئولان ذيربط برخورد مي‌کنند.»وي مسدود کردن راه‌هاي ورود به سد طالقان و استقرار اکيپ غواصي در اين سد را از جمله اقدامات انجام شده فرمانداري ساوجبلاغ به منظور پيشگيري از حوادث ناشي از شنا ذکر کرد.
اين مسئول با گلايه از بي توجهي شهروندان نسبت به علائم هشدار دهنده، اظهار داشت: «جلوگيري از اين اتفاقات مستلزم همکاري متقابل شهروندان با مسئولان است که متاسفانه اين امر کمتر صورت مي‌گيرد.»
عدم آگاهي از کمکهاي اوليه مرگهاي ناشي از غرق شدگي را رقم مي‌زند
به گفته يک مسئول هلال احمر، عدم آگاهي از کمکهاي اوليه و امدادرساني از جمله دلائلي است که باعث جان دادن غرق شدگان پس از نجاتشان از آب مي‌شود.احمد پاداش افزود: «فردي که از آب بيرون آورده شده به علت ورود حجم زياد آب دچار شک تنفسي است که با خروج سريع و به موقع آب به روشهاي مخصوص امداد رساني مي‌توان فرد را از خطر مرگ نجات داد اما متاسفانه به علت عدم آگاهي افراد ناجي از اين روشها فرد جان مي‌دهد.»
وي بر يادگيري کمکهاي اوليه توسط افراد مختلف تاکيد کرد و اين آموزشها را براي جلوگيري از بروز حوادث خطرناک ضروري دانست.سد کرج از سال 85 تاکنون 43 قرباني گرفته است
بر اساس گزارشات منابع مطلع در آسارا از سال 1385 تاکنون 43 نفر در سد کرج جان باختند.ارائه اين آمارها در حالي است که مسئولان ذيربط نهايت تلاش خود را براي حفاظت از حريم سد کرده اند اما بي توجهي شهروندان طي اين سالها نسبت به خطرات ناشي از شنا در محدوده ممنوعه باعث مرگ بسياري از جوانان شده است.
شايد اکنون قصد سفر داري، شايد مي‌خواهي تعطيلات را کنار خانواده و در کنار ساحل زيباي شمال کشور سر کني و شايد هم مي‌خواهي خستگيهايت را به دريا بسپاري و شايد.....
چشمهايت را لحظه‌اي ببند، تصور کن چه حال بدي است اگر خانواده ات که به شوق تفريح و ساختن خاطره‌اي خوش به سفر آمده اند بي تو با جسم بي جانت به خانه برگردند.
هنوز دو ماه از فصل تابستان باقيست و عطش زدن به آب و دريا و درياچه ادامه دارد اما نگاهي مختصر به آمار قربانيان سالهاي اخير که به رغم تمامي هشدارها و وجود تابلوهاي راهنما در اثر بي توجهي خاطره گردش يک روز در طبيعت را به کار خود و خانواده شان تلخ کردند بايد براي همگان زنگ خطري باشد تا با توجه به هشدارها از شنا کردن در مناطق ممنوعه که خطر غرق شدگي را به همراه دارد پيشگيري کنند.
لزوم فرهنگ سازي،‌ ارائه شفاف آمار و تلفات ناشي از مسئله فوق از سوي مسئولان موضوعي است که بيش از گذشته بايد به آن پرداخته شود.
دریاچه ارومیه؛ گوهر با نمک ايران در حال خشكيدن

درياچه اروميه، را دريابيد؛
گوهر با نمك ايران در حال خشكيدن
روزنامه ابتکار: گوهر بي‌بديل و با نمك ايران و بزرگترين پهنه آبي داخلي ايران، دومين درياچه شور جهان با خيلي از اوصاف جهاني ديگرش همچنان در انتظار تپش زندگي در شريان‌هاي آبريزش و از شماره نيافتادن نفس‌هايش چشم‌هاي گريان ولي خشكش را به انتظار تفكرات و كردارهاي ما انسان‌ها دوخته است تا شايد شوري دل شوره‌اش براي خوابي ابدي و خزنده به كابوسي خيالي تبديل شود.به ان بهانه كارگاه و جلساتي كه با حضور نمايندگان سازمان يونسكو در استان آذربايجان‌غربي براي احياء و بررسي وضعيت درياچه اروميه برپا شد با بيان نظر مسئولان و كارشناسان به بررسي ابعاد ديگر اين موضوع پرداخته است.
دکتر احساني، رئيس پژوهشکده آرتميا و جانوران آبزي دانشگاه اروميه معتقد است: برگزاري چنين جلسات و همايش‌هايي براي مديريت وضعيت درياچه اروميه از واجبات است، چرا که باعث تمرکز متخصصان و نگرش تخصصي و جامع و همه جانبه به موضوع خواهد بود ولي بايد خروجي آن مشخص و معين و راهکارهاي کاربردي کردن آن نيز در آن پيش‌بيني شود، وگرنه تبديل به مجلسي صرفا جهت گرامي‌داشت و ترحم به درياچه اروميه خواهد بود.عضو هيات علمي دانشگاه اروميه عنوان كرد: با نگرش به وجوه مختلف موضوع، خروجي‌هايي کارساز و مفيد براي درياچه اروميه حاصل خواهد شد.
بودجه‌هاي ويژه‌اي از سوي مجامع علمي بين المللي براي حفاظت از محيط زيست وجود دارد که بايد سازمان محيط زيست در بعد اجرايي کار، پي گير اين موضوع باشد. همچنين با استفاده از حمايت‌ها فکري و علمي مراکز دانشگاهي و آکادميک کشور و ايده‌هاي کاربردي و تخصصي و مطالعاتي که از آنها مي‌گيرد به مديريت و پياده كردن آنها بپردازد.
رئيس پژوهشکده آرتميا و جانوران آبزي دانشگاه اروميه اظهار داشت: اقدامات صورت گرفته کافي نبوده و نياز به کارهاي اجرايي زيادي وجود دارد. اين مشکل مختص استان نبوده و بايد تمامي متوليان امر از همه دستگاه‌هاي مرتبط به صورت منسجم و نظام‌مند از استان‌هاي همجوار اين دغدغه را داشته باشند، چرا که اثرات منفي آتي آن گريبانگير همه خواهد بود.
احساني، ميزان غلظت نمک درياچه اروميه را بيش از حد، ذکر و خاطرنشان كرد: ميزان نمک آب درياچه اروميه حالت فوق اشباع دارد و 340 گرم نمک در ليتر است.اين ميزان تنها جاندار درياچه اروميه را با مشکلات زيادي مواجه کرده است، ولي بارور کردن ابرها و انتقال آب به درياچه اروميه در حد يک ايده است؛ نياز به يک مجموعه قوي و مديريتي است تا در سطح عالي اين مسايل را هماهنگ، مديريت و اجرا كنيم.
عضو هيات علمي دانشگاه اروميه با اشاره به اين‌که اقدامات صورت گرفته راضي کننده نبوده و کار ملموس علمي و عملي را که اطلاع‌رساني شود نديده‌ايم، خاطرنشان كرد: مهم‌ترين کار، مشخص کردن يک مجموعه قوي و تخصصي علمي، اجرايي و مديريتي و برگزاري جلساتي به صورت دائمي و مستمر است، تا در کنار هم و به صورت منسجم و نظام‌مند با يک مديريت واحد به صورت جهادي و علمي اين نگين جهاني را شفاف‌تر و درخشان‌تر و پر رمق‌تر از هميشه سازند.
جباري، مدير شوراي پژوهش اداره‌كل محيط زيست استان آذربايجان‌غربي نيز با بيان اين‌كه معضل درياچه اروميه در كوتاه مدت جبران پذير نيست، گفت: درياچه‌ اروميه با اين روند به‌طور مطلق خشك نخواهد شد، بلكه تبديل به سه درياچه كوچك خواهد شد.
وي با اشاره به كاهش سطح آب درياچه‌ اروميه به عنوان بحران ملي و بين‌المللي در منطقه، عنوان كرد: تغييرات اقليمي بالاخص بارش كم و خشكسالي، افزايش جمعيت كه منجر به تبديل اراضي آبي به ديمي شده، احداث سد و صنعت آب شرب از جمله عوامل خشكي اين پارك ملي است.
مدير شوراي پژوهش اداره‌ كل محيط زيست استان آذربايجان‌غربي، بروز خشكسالي طي دوره‌اي در كشور را از جمله مهم‌ترين عوامل تاثير گذار در كاهش سطح آب درياچه‌ اروميه عنوان كرد و افزود: در زمان گذشته آب ورودي به درياچه‌ اروميه با ميزان تبخير آن يكسان بوده و اين مهم تاثيري بر خشكي درياچه اروميه نداشته است. امروز ميزان آب ورودي به درياچه با ميزان آب تبخيري يكسان نبوده و اين امر منجر به كاهش آب اين درياچه‌ شده‌است.سطح آب درياچه اروميه در مقايسه با 14 سال گذشته 6.5 متر کاهش يافته است.
وي، ميزان آب موجود در درياچه اروميه را در حدود 10 ميليارد متر مكعب عنوان كرد و افزود: اين اندازه‌گيري با استفاده از عكس‌هاي ماهواره‌اي و بررسي‌هاي ميداني صورت گرفته است.با کاهش آب درياچه اروميه در حال حاضر 200 تا 250 هزار هکتار از زمين‌هاي اطراف درياچه اروميه به شوره‌زار تبديل شده است.جباري در خصوص راهكارهاي مقابله با بحران آب درياچه اروميه، گفت: بارور كردن ابرها، بهبود الگوي کشت و مديريت يكپارچه در مباحث كشاورزي ميان استان‌هاي كردستان، آذربايجان‌غربي و شرقي، اجراي طرح ملي حفاظت از تالاب‌هاي ايران كه سند آن به امضاء رسيده است و انتقال آب از حوزه‌هاي اطراف از جمله راهكارهاي مقابله با اين تهديد است.
دكتر ناصرآق، عضو هيات علمي دانشگاه اروميه و استاد گروه بيولوژي و تکثير و پرورش پژوهشكده آرتيميا، با بيان اين‌كه ارتفاع آب درياچه اروميه در سال گذشته به اندازه 1271.6 متر از سطح دريا بوده است، گفت: ارتفاع آب درياچه اروميه به ميزان مشابه سال گذشته 20 سانتي‌متر كاهش يافته است.اين کارشناس متخصص زيست محيطي، اظهار كرد: وجود كريستال‌هاي نمك روي سطح آب بيانگر رسوب نمك هستند. افزايش غلظت نمك آب درياچه اروميه در نهايت منتج به كاهش سطح ارتفاع آب درياچه خواهد شد.
عضو هيات علمي دانشگاه اروميه در ادامه بيان كرد: با كاهش آب درياچه اروميه با اين روند، بيش از سه سال طول نخواهد كشيد كه درياچه‌اي با اين نام از بين خواهد رفت و اين درحالي است كه قبلا گفته مي‌شد درياچه اروميه 6 تا 7 سال طول مي‌كشد تا خشكيده شود.بهبود راندمان آبياري كشاورزي در گام اول به دليل صرف بيش ‌از حد آب در مصارف آبياري زمين‌هاي كشاورزي و جلوگيري از ورود آب رودخانه‌ها به درياچه اروميه و جمع‌آوري نمك‌هاي اطراف آب درياچه اروميه كه مي‌تواند بزرگترين كاركرد را در زمينه احياء درياچه داشته باشد، از جمله مهم‌ترين راه حل‌ها است.
مطلبي فر، مديركل هواشناسي استان آذربايجان‌غربي نيز در اين‌خصوص گفت: نقش اقليم‌هاي خاص هوايي در بحث توريسم انكارناپذير است.
کتب مقاطع تحصيلی تغيير می ‌كند
جام جم آنلاين: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از تغيير محتواي کتابهاي درسي همه‌ي مقاطع تحصيلي در قالب سند ملي آموزش و پرورش خبر داد.
ابراهيم سحرخيز در حاشيه نشست با مديران و روساي آموزش و پرورش استان لرستان در گفتگو با مهر در سخناني با اشاره به برنامه هاي اين وزارتخانه، اظهار داشت: ما منتظريم که شوراي عالي انقلاب فرهنگي و يا مجلس پس از تصويب سند ملي آموزش و پرورش و سند درس برنامه ملي اين سندها را براي اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کند.
وي تصريح کرد: در صورت ابلاغ هر چه زودتر اين سندها از سال تحصيلي 91-90 به تدريج سالي دو پايه تحصيلي تغيير خواهد کرد. تغيير محتواي کتب درسي همه مقاطع تحصيلي در شش سال
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در اولين سال اجراي اين سند کتابهاي کلاس اول ابتدايي با رويکرد تحولي تغيير خواهد کرد.
سحرخيز همچنين از ايجاد پايه ششم ابتدايي در سال اول اجراي سند ملي آموزش و پرورش خبر داد و يادآور شد: به تدريج در مدت زمان شش سال مقطع پيش دانشگاهي نيز از نظام آموزشي برداشته مي شود.
وي با تاکيد بر اينکه در مدت زمان ياد شده کتابهاي درسي 12 مقطع تحصيلي تغيير خواهد کرد، بيان داشت: در مجموع شش سال طول مي کشد تا کليه کتابهاي درسي مقاطع مختلف تحصيلي تغيير يابد چرا که در هر سال دو پايه دستخوش تغيير مي شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: شروع تغيير کتب و محتواي آموزشي از کلاس اول و ششم خواهد بود.
برخي سئوالات امتحانات نهايي نسبت به سال قبل متفاوت بود
سحرخيز در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد سطح امتحانات نهايي در سالجاري و گلايه هاي دانش آموزان، عنوان کرد: ارزيابي ها و بررسي هايي که انجام داده ايم خيلي اين موضوع را نشان نمي دهد.
وي با بيان اينکه نگاه در مورد امتحانات نهايي در استانهاي مختلف متفاوت است، يادآور شد: دانش آموزان بايد بدانند کتابهاي درسي محور طرح سوالات نهايي است و هر مطلبي در داخل کتاب مي تواند مبناي طرح سوال قرار گيرد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکيد بر اينکه معلمان مي توانند سوالاتشان را فراتر از سطح دانش ببرند، ادامه داد: نبايد همه درس خواندن دانش آموزان محدود به حفظ کردن شود و بايد مقداري نيز استنباطي و بخشي نيز تجزيه و ترکيب باشد.
سحرخيز تصريح کرد: از طرف ديگر نفي نمي کنيم که برخي از سئوالات امتحانات نهايي امسال کمي نسبت به سال گذشته متفاوت بود ولي يقين مي دهم که هيچ سئوالي خارج از کتاب نبوده است.
وي ادامه داد: نتايج بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد که مشکل در زمينه امتحانات نهايي به آن معنا که برخي مي گويند نبوده است.
ارتقا سطح دانش معلمان در دانشگاه پيامبر اعظم(ص) و مراکز تربيت معلم
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنين در مورد ارتقا دانش معلمان نيز به خبرنگار مهر گفت: براي ارتقا دانش معلمان دو کار در حال انجام است.
سحرخيز افزود: برگزاري دوره هاي ضمن خدمت کوتاه مدت يکي از روش هايي است که دارد هر ساله برگزار مي شود.
وي همچنين از آموزش هاي دراز مدت براي معلمان خبر داد و بيان داشت: در دراز مدت براي اعطا ليسانس به معلمان در دانشگاه پيامبر اعظم (ص) و مراکز تربيت معلم برنامه ريزي شده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنين با اشاره به تربيت دبير فني در مقطع ليسانس در آموزشکده ها، خاطر نشان کرد: تلاش مي شود تا معلمان تا سطح ليسانس بتوانند در مراکز تربيت معلم تحصيل کنند.

در بسیاری از زمینه های جانورشناسی متخصص نداریم
خبرگزاری مهر: رئیس انجمن کنه شناسی کشور گفت: تعداد متخصصان جانورشناسی کشور جوابگوی نیست و لازم است زمینه های لازم برای حل این مشکل فراهم شود.
علیرضا صبوری در گفتگو با خبرنگار مهر در کرج افزود: در حال حاضر در بسیاری از زمینه های جانورشناسی متخصص نداریم یا به تعداد کافی در اختیار نداریم که این امر بر مشکلات موجود افزوده و انتظار داریم برای رفع این مشکل تمهیدات اساسی اندیشیده شود.
وی ادامه داد: در برخی از زمینه های جانورشناسی، تعداد متخصصانی که پرورش داده شده اند، کم است ضمن اینکه بسیاری از متخصصان بازنشسته شده و یا فوت کرده اند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: تخصصهای جانورشناسی بسیار زیاد است و باید تلاش شود تا در همه آنها متخصص به تعداد کافی داشته باشیم تا بتوانیم برای رشد این علم در کشور از تجربیات و تلاشهای آنها بهره مند شویم.
مراکز برای پرورش جانورشناسان وارد عمل شوند
وی عنوان کرد: از مراکز ذیربط انتظار داریم تا برای پرورش جانورشناسان در زمینه های مختلف جانورشناسی در قالب متخصص وارد عمل شوند و این امر مورد غفلت قرار نگیرد زیرا غفلت از این امر در آینده مشکلاتی به همراه دارد که از هم اکنون برای جلوگیری از به وجود آمدن آنها باید وارد عمل شویم.
این مسئول در خصوص علم کنه شناسی نیز گفت: این علم، علم جدیدی در دنیا است و در ایران هم به تازگی باب شده ضمن اینکه جایگاه ایران در زمینه این دانش نسبتا مطلوب است و بیاد تلاش شود تا بقیه تخصصهای جانورشناسی نیز به این وضعیت برسند.
صرف نظر از کنه شناسی، در سیستماتیک جانورشناسی پیشرفت کندی داشته ایم
صبوری بیان کرد: سیستماتیک جانورشناسی در کشور ما صرف نظر از کنه شناسی پیشرفت کندی داشته ضمن اینکه متاسفانه در برخی از موارد بیشتر دنبال کارهای کابردی هستیم و از کارهای بنیادی تا حدی فاصله گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: این روند نیازمند اصلاح و تغییر است زیرا تداوم آن در آینده مشکلاتی به همراه دارد و اجازه نمی دهد از مشکلات کنونی کاسته شود.
کارها و اقدامات بلندمدت مورد غفلت واقع شده است
صبوری یادآور شد: همچنین در این خصوص متاسفانه در برخی از موارد بیشتر دنبال انجام کارهای کوتاه مدت بوده ایم و از کارها و اقدامات بلندمدت غافل شده ایم که این امر نیازمند تغییر است.
وی اضافه کرد: در این زمینه اگر کارهای بنیادی به درستی انجام گیرد و اصلاح شود، کارهای کاربردی نیاز تا حد زیادی اصلاح می شود که این امر، ضرورت توجه بیش از پیش به پرداختن به امور بنیادی در زمینه دانش جانورشناسی را بیش از پیش آشکار می کند.
۷۰شبكه ماهواره‌ای فارسی عليه نظام تبليغ می‌كنند
سایت جرس: رئيس سازمان بسيج مستضعفين با این ادعا که "هم‌اكنون 70 شبكه ماهواره‌اي به زبان فارسي عليه نظام اسلامي تبليغ مي‌كنند"، گفت: علاوه بر اين شبكه‌هاي ديگري هم به زبان قوميت‌هاي مختلف عليه كشور تبليغ مي‌كنند.
به گزارش فارس، سردار محمد‌رضا نقدي چهارشنبه شب در ديدار با فعالان فرهنگي و تبليغي زنجان اظهار داشت: هوشياري و آگاهي از اركان اصلي مقابله با جنگ نرم دشمن است، براي مقابله با تهديدات و توطئه‌هاي دشمنان بايد بيش از گذشته هوشيار باشيم.وي افزود: استفاده از فرصت‌ها و ظرفيت‌ها مي‌تواند در نوع مقابله با تهديدات دشمنان تاثير‌گذار باشد.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين با بیان اينكه "كارهاي فرهنگي بايد بيش از گذشته مورد توجه مسئولان قرار گيرد"، اظهار عقیده کرد: برنامه‌ريزي دقيق و حساب شده مي‌تواند نتايج مثبتي در مقابله با هجمه‌هاي دشمنان داشته باشد.
وي افزود: غفلت، دو دستگي و اختلافات، تسلط هر‌چه بيشتر دشمنان در ارائه بهتر برنامه‌ها در كشور را به همراه دارد و در اين ارتباط نبايد كوچك‌ترين غفلتي داشته باشيم.
سردار نقدي با این مدعا که "دشمنان نظام به شيوه‌هاي متعدد درصدد نابودي انقلاب اسلامي هستند"، گفت: در اين ارتباط دشمنان جنگ نرم را با تمام قوا عليه نظام اسلامي آغاز كرده‌اند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين که ورود مواد مخدر به مرزهای کشور را هم از اقدامات "دشمنان" می شمرد، ادامه داد: از اهداف اصلي دشمنان توزيع و گسترش انواع مواد مخدر در بين جوانان و فروش آن با قيمت بسيار ارزان است.
وي با بيان اينكه "انقلاب اسلامي يك انقلاب فرهنگي است"، گفت: انقلاب اسلامي ايران به رهبري بنيانگذار كبير انقلاب، الگويي براي ساير ملل شده است.
رئيس سازمان بسيج مستعضعفين كشور با ادعای اينكه "دشمنان نظام اسلامي از گسترش تعاليم اسلامي در دنيا هراس دارند"، گفت: دشمنان با به كارگيري جنگ رواني در‌صدد تضعيف ارزش‌هاي نظام و ملت ايران هستند.

دستگيری دستکم 22 نفر در جریان مسابقه فوتبال
خبرگزاری شهر: فرمانده انتظامي تهران بزرگ از دستگيري 22 نفر در حاشيه بازي فوتبال دو تيم پيروزي و تراكتورسازي خبر داد.
سردار حسين ساجدي‌نيا در گفت‌وگو با خبرنگار "شهر" گفت: در حاشيه اولين بازي ليگ فوتبال كشور متاسفانه افرادي اقدام به برهم زدن نظم ورزشگاه و تشويق تماشاچيان بر تخريب اموال استاديوم كردند كه پليس اين افراد را شناسايي و دستگير كرد.
وي ادامه داد: تعداد اين افراد 22 نفر بود كه اقدامات اين افراد باعث ايجاد حواشي بين تماشاچيان شد و پليس پس از دستگيري و تكميل پرونده اين افراد را تحويل مقامات قضايي داد.
روز سه‌شنبه در اولين بازي ليگ فوتبال كشور بين تيمهاي پيروزي و تراكتورسازي متاسفانه تعدادي از تماشاچيان اقدام به برهم زدن نظم ورزشگاه زدند كه خوشبختانه با حضور خوب پليس بالافاصله اين افراد دستگير شدند.
همچنين استاندار تهران در اين باره عنوان كرده بود: با وجودي که همه مسوولان انتظامي توان خود را مصروف برگزاري سالم و بي‌حادثه اين بازي کردند، اما عده‌اي به عمد و برخي از روي ناآگاهي در آغاز بازي‌هاي ليگ برتر فوتبال،سنگ بناي زشتي را بنا نهادند که نمي‌توانيم در قبال آن بي‌تفاوت باشيم.
وي گفت: از معاونت سياسي امنيتي استانداري خواسته شده تا با دعوت از مسوولان حراست تربيت بدني، مديرکل تربيت بدني استان تهران، مسوولان وزرشگاه آزادي و ساير دست اندرکاران کميته ورزش شوراي تامين استان در جلسه اي فوق‌العاده به اين موضوع رسيدگي و در خصوص آن تصميم‌گيري شود.
استاندار تهران افزود: شايسته نيست در حين و پس از پايان هر بازي شهروندان تهراني دچار دلهره و اضطراب شده و عده‌اي سودجو و آشوب طلب مخل آسايش مردم شوند.
انتشار نامهٔ محرمانهٔ استعفای موسوی از نخست وزیری
توضیح دلایل اصلی استعفای در دستخط نامه خیلی محرمانه موسوی در سال ۶۷ به خامنه ای
نشریه انقلاب اسلامی در هجرت (متعلق به بنی صدر): نامه آقای موسوی به آقای خامنه ای در مهر ماه سال ۱۳۶۷ در نشریه انقلاب اسلامی چاپ شده است. از آنجا که اخیرا آقای موسوی تهدید کرده است که علل استعفای خود را افشا خواهد کرد از آنجا نشریه انقلاب اسلامی در هجرت همان زمان این نامه را انتشار داده است، جهت اطلاع نسل حاضر دوباره آنرا منتشر میکنیم. یادآور میشود در آنزمان آقای هاشمی رفسنجانی ریاست مجلس را بعهده داشت.
بسمه تعالی
مقام محترم ریاست جمهوری
برای آنکه دشمنان اسلام و کشور نتوانند سوء استفاده نمایند، اینجانب در استعفانامه خود که برای رسانه ها نیز ارسال گردیده است، دلایل را ذکر نکردم. با این نیت که ذکر آنها انشالله در آینده برای کشورمان و دولتهای بعدی مفید باشد، بصورت خیلی خلاصه به بیان آنها می پردازم:
۱ ـ مسلوب الختیار شدن دولت در سیاست خارجی. امروز امور افغانستان و عراق و لبنان در دست جنابعالی است. نامه هائی به عنوان کشورهای مختلف نوشته میشود بی آنکه دولت از آنها خبری داشته باشد. (اینجانب به عنوان نخست وزیر از این نامه ها جز در موارد استثنائی و آنهم بطور اتفاقی بیخبرم).
نخست وزیر ژاپن برای ریاست محترم مجلس و ریاست محترم مجلس برای نخست وزیر ژاپن نامه مینویسد و اینجانب در یک مراسم عمومی و مردمی از این ماجرا و متن نامه با خبر میشود.
آقای لاریجانی در جایی میگیود از پنج کانال با آمریکا تماس گرفته میشود و بنده بعنوان رئیس هیئت وزیران از این کانالها اطلاعی ندارم.
همه جا صحبت از سیاستهای خارجی دولت جمهوری اسلامی است. بدون آنکه دولت از این سیاستها که در همه جای کشور و جهان بیان میشود، خبر داشته باشد.
۲ ـ عملیات برون مرزی که بدون اطلاع و دستور دولت صورت میگیرد. شما بهتر میدانید که تاکنون فاجعه آفرینی و اثر نامطلوب آنها برای کشور چقدر بوده است. بعد از آنکه هواپیمایی ربوده میشود، از آن باخبر میشویم. وقتی مسلسلی در یکی از خیابانهای لبنان گشوده میشود و صدای آن در همه جا میپیچد، متوجه قضیه میشویم. پس از کشف مواد منفجره از حجاج ما در جده، اینجانب از این امر آگاه میشوم. متاسفانه و علیرغم همه ضرر و زیانی که این حرکت متوجه کشور کرده است، هنوز نظیر این عملیات میتواند هر لحظه و هر ساعت بنام دولت صورت گیرد.
۳ ـ تجزیه سازمان برنامه و بودجه از نخست وزیری که به دلایل سیاسی صورت گرفت، از همان اول ضایعه آفرین بوده و ادامه آن در شرایط نوسازی کشور فاجعه بار خواهد بود. متاسفانه این مشکل و مشکل وزرای مشاور، علیرغم طرح در شورای تشخیص مصلحت، به تاخیر افکنده شده و حل نگردیده است هر چند که بهرحال حق شورای تشخیص مصلحت است و اینجانب انتظاری در این خصوص ندارم.
۴ ـ تجزیه اقتدار مشروع و قانونی دولت و مسئولیت دولت و وزرا توسط شوراهای گوناگون.
۵ ـ عدم قدرت اینجانب به پاسخگویی در مقابل اعضا هیات دولت و نمایندگان محترم مجلس در مورد کارهائی که بدون اطلاع دولت، ولی بنام دولت، صورت میگیرد.
۶ ـ در خاتمه لازم میدانم بار دیگر یادآور شوم که این استعفا، العیاذ بالله، بمعنای قهر اینجانب از نظام و دولت جمهوری اسلامی و مسئولین انقلابی آن نیست که اگر هم بود، با توجه به عظمت انقلاب و ناچیزی اینجانب، یقینا نمیتوانست هیچ تاثیری در روند رشد و توسعه انقلاب اسلامی داشته باشد. این استعفا دلیل ناتوانی اینجانب برای کار بدلیل همین ناتوانی است و درست بدلیل همین ناتوانی است که اینجانب مسئولیت را از خود ساقط می بینم.
میرحسین موسوی
۱۴ شهریور ۱۳۶۷
فوران دوباره فاضلاب در جویهای کرمان

خبرگزاری مهر: عدم رعایت نکات استاندارد شهری بار دیگر موجب جاری شدن فاضلاب در جویهای آب کرمان و نارضایتی مردم شده است و در این میان شهروندان کرمانی خواهان بررسی مراکز بهداشتی این استان در خصوص میزان آلودگی احتمالی این آبها هستند.
بحث بالا آمدن آبهای زیرسطحی هر روز برای مردم کرمان ابعاد تازه ای پیدا می کند و با توجه به بالا آمدن بیشتر سطح این آبها در کرمان، سکوت سنگین مسئولان وزارتخانه نیرو که باید هزینه طرح فاضلاب کرمان را تامین کند، ادامه دارد.
آبهای زیرزمینی کرمان وارد فاز جدیدی شده اند و زندگی مردم را تهدید می کند بطوریکه حتی در بسیاری از زیرزمینهای مناطق بافت قدیم شهر وضعیت بجایی رسیده است که آب در این مکانها جمع می شود و هر روز نیز سطح این آبها بالاتر می آید و خطوط انتقال آب شهر نزدیکتر می شود و این درحالیست که طرح فاضلاب کرمان به دلیل تزریق قطره چکانی اعتبار به کندی پیش می رود.
این روزها بحث جاری شدن این آبها که در واقع همان فاضلاب شهری کرمان است در جویهای آب و آبیاری درختان و فضای سبز با استفاده از این آب، بدون انجام مراحل تصفیه نیز به نگرانیهای مردم افزوده است.
خنده تلخ ساکنان خیابان جهاد
چندی پیش خبرگزاری مهر گزارشی در خصوص جاری شدن این آبها در جویهای آب خیابان جهاد منتشر کرد و اینکه مردم از این مسئله ناراضی هستند و خواستار اصلاح وضعیت موجود هستند که با انعکاس این خبر واکنشهای متفاوتی را در سطح شهر شاهد بودیم و اینکه برخی از مسئولان شهرداری در برخی رسانه ها گفتند استفاده از این آبها در آبیاری فضای سبز هیچ مشکلی برای سلامت مردم ایجاد نمی کند از سویی نیز اقداماتی نیز برای جلوگیری از نفوذ آب به جویهای آب خیابان جهاد از سیستمهای انتقال آب ایجاد شد که بیشتر این اقدامات آنقدر پیش پا افتاده بود که منجر به خنده تلخ ساکنان این خیابان شده است.
اما با کمال تاسف به دلیل تعلل دوباره پیمانکار فاضلاب در این قسمت از شهر پس از گذشت نزدیک یک ماه از جاری شدن آب در این منطقه مردم خیابان جهاد شاهد جاری شدن چند باره آب در جوبها و حتی در برخی مواقع خیابان هستند.
پیمانکار انتقال آب از ابتدای سه راه بیست متری در خیابان جهاد به شبکه فاضلاب شهری کرمان در راستای پمپاژ آب و در نهایت کاهش سطح آب در این قسمت از شهر تصمیم جدی برای ترمیم این شبکه انتقال ندارد و هر روز مردم این منطقه شاهد جاری شدن مجدد آب به جوبهای آب هستند.
بطوریکه در مواردی اقدام به سیمان کردن محل نشست فاضلاب یا حتی بستن لوله قطور انتقال آب با لاستیک می کند.
حتی با ایجاد دیواره های سیمانی در برخی قسمتها سعی کرده اند آب جاری شده را در یک قسمت خاص نگه دارند که در سایر قسمتهای جوی جاری نشود که همین مسئله بارها موجب شده است که فاضلاب وارد خیابان شود و پس از گذشت چند روز این دیواره را تخریب کردند.
با تمام این اقدامات پیش پا افتاده و در بسیاری جهات غیر کارشناسی به نظر می رسد تنها راه حل این مشکل تعویض کامل لوله های تعبیه شده است و یا اینکه مسئولان آب و فاضلاب نسبت به تغییر پیمانکار اقدام کنند و نظارت بیشتری در خصوص طرحهای این چنینی داشته باشند.
مشکل نشت آبهای زیر زمینی بزودی رفع می شود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان در این خصوص گفت: در خیابان جهاد یکی از لوله های اصلی فاضلاب رد می شود اما متاسفانه حجم زیاد آبهای بالا آمده در این منطقه آنقدر زیاد است که مجبور هستیم قبل از اجرای طرح آبها را تخلیه کنیم.
محمد تربتی با قول مساعد در خصوص رفع کامل مشکل به وجود آمده افزود: در واقع طرح فاضلاب باید 3.5 متر پایین تر از سطح آب اجرا شود و به همین خاطر تنها راه ما انتقال آب به وسیله پمپاژ به شبکه فاضلاب در انتهی خیابان است.
وی در خصوص کندی اجرای این طرح نیز گفت: کمبود اعتبار مهمترین مشکل شبکه فاضلاب کرمان است.
مسئولان بدنبال حل مشکل مردم باشند
یکی از ساکنان خیابان جهاد کرمان در گفتگو با مهر اظهار داشت: متاسفانه طی ماه اخیر بارها آبهای فاضلاب شهری کرمان بارها در جوی آب حد فاصل خیابان بیست متری تا انتهی خیابان جهاد سرریز می شود و مسئولان برای رفع این مشکل راه چاره ای جز خاک ریختن و یا سیمان کردن محلهای نشت آب انجام نمی دهند که در فاصله اندک مجددا موجب بروز مشکل می شود.
این شهروند کرمانی افزود: چگونه ممکن است که آبی که ناشی از فاضلاب شهر و خیابان جهاد است هیچگونه مشکل بهداشتی نداشته باشد توجیه این مسئله بیشتر نوعی فرافکنی است و از مسئولان بهداشتی کرمان می خواهیم در این خصوص نظر قطعی خود را بدهند که اگر جاری شدن این آبها مشکل بهداشتی ایجاد می کند از این کار جلوگیری شود.
جویها آب به محل پرورش پشه تبدیل شده اند
وی افزود: به فرض محال فاضلاب شهر آلودگی نداشته باشد که بسیار بعید است اما باقیمانده آب به مدت بیش از یک ماه در جویهای آب جلوی منازلمان موجب لجن زدگی جوبهای آب و افزایش قابل توجه حشرات موزی به خصوص پشه شده است.
یکی دیگر از ساکنان خیابان جهاد افزود: دیگر از بروز این وضعیت خسته شده ایم و با وجود تمام اعتراضها نسبت به ادامه این وضعیت به نظر می رسد اعتراض ما برای کسی مهم نیست، پیمانکار این طرح تنها چیزی که برایش مهم نیست وضعیت زندگی مردم و مسائل بهداشتی است و فقط به این فکر است با هزینه کم و سرهم بندی با کمترین هزینه فاضلاب را به شبکه فاضلاب انتهی خیابات منتقل کند.
نمی گذاریم کودکانمان از خانه خارج شوند
این فرد افزود: یک سئوال از مسئولان دارم واقعا اگر چنین شرایطی در محیط زندگی خودشان بود می گذاشتند این مدت ادامه یابد.
وی خواستار برخورد با مقصران جاری شدن فاضلاب در جویهای آب و خیابان شد و گفت: دیگر حتی جرات نداریم از ترس مسائل بهداشتی به کودکان خود اجازه دهیم از خانه خارج شوند، هرچند که به دلیل راکد شدن آب در برخی قسمتهای خیابان، شاهد افزایش پشه در خانه هایمان هستیم و همین مسئله موجب شده است هر روز جای نیش پشه ها را روی بدن کودکانمان با الکل استریل کنیم.
وی ادامه داد: چرا کسی روی کار این افراد نظارت نمی کند، وقتی نمی توانند یک لوله انتقال آب را برای انتقال فاضلاب طراحی کنند چگونه لوله کشی فاضلاب به آنها داده شده است.
این شهروند کرمانی افزود: اینکه برخی مسئولان در کمال تعجب می گویند این آبها مشکل بهداشتی ندارند جای سئوال دارد مگر می شود فاضلاب آلودگی نداشته باشد.
مسئولان بهداشتی میزان آلودگی آب را اعلام کنند
چندی پیش شهردار کرمان پس از گزارش خبرگزاری مهر در خصوص نگرانیهایی در زمینه آلودگی فاضلاب شهری کرمان در گفتگویی وجود هر گونه آلودگی را در این آبها تکذیب کرده بود اما در این میان خبرگزاری مهر خواهان اظهار نظر مسئولان بهداشتی کرمان در خصوص آلودگی آبهای زیر سطحی کرمان است.
و اینکه مشخص شود که آیا اصولا بالا آمدن سطح این آبها که بخش عمده آنها فاضلابهای آلوده کننده برای سلامت شهروندان تهدید محسوب می شود برای مردم ضرر دارد یا خیر؟
اما مردم کرمان نیز از دانشگاه علوم پزشکی کرمان می خواهد به صورت کارشناسی و تخصصی نظر خود را در خصوص میزان آلایندگی این آبها اعلام کند و مسئولان بهداشتی کرمان صراحتا اعلام کنند آبهای زیر سطحی کرمان که در واقع فاضلاب های خانگی هستند، سلامت مردم را تهدید می کند یا در واقع طبق گفته برخی مسئولان این آبها بدون تصفیه و تنها پس از پمپاژ قابل استفاده در فضاهای سبز مورد استفاده مردم و همچنین قابل استفاده در مراکز رفاهی و آب نماها هستند یا موجب به خطر افتادن سلامت جامعه می شوند.
زندانی سیاسی ارژنگ داودی در شانزدهمین روز اعتصاب غذا
زندانی سیاسی ارژنگ داودی در شانزدهمین روز اعتصاب غذا ممنوع الملاقات شد
بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" زندانی سیاسی ارژنگ داودی در شانزدهمین روز اعتصاب غذای خود و در آخرین لحظات ملاقات با خانواده اش ممنوع الملاقات شد.
روز پنجشنبه 7 مرداد ماه خانواده آقای داودی با وعده و تاکید قبلی مسئولین زندان مبنی بر ملاقات با عزیزاشان به زندان گوهردشت کرج مراجعه و آنها را به سالن ملاقات هدایت کردند.همچنین زندانی سیاسی ارژنگ داودی به محل ملاقات آورده شد ولی در آخرین لحظات بدون هیچ دلیلی برای وارد کردن فشار روحی علیه او و خانواده اش اعلام کردند که ممنوع الملاقات می باشد و حق ملاقات را از آنها سلب کردند.
آقای داودی در شرایط بسیار بد جسمی بسر می برد و از عوارضی مانند، افت فشار خون،ضعف شدید ،سر درد،سرگیجه،کم شدن قدرت بینایی و سایر عوارض رنج می برد و تا به حال چندین بار به بهداری زندان منتقل شده است.
از طرفی دیگر در ادامه سلسله فشارها و اذیت و آزارها روز گذشته افسر پاسدار پیرایش نزد او آمد و با لحن تهدید آمیزی خواستار پایان دادن به اعتصاب غذای وی شد. اما آقای داودی پایان اعتصاب غذا را منوط به رعایت حقوق اولیه و خواستهایش نموده است.
زندانی سیاسی ارژنگ داودی 23 تیرماه در اعتراض به شرایط قرون وسطائی و محدودیتهای غیر انسانی وادار به اعتصاب غذا شد و در شانزدهمین روز اعتصاب غذا بسر می برد. او خواستار احقاق حقوق اولیه خود که از جمله آنها؛ پایان دادن به محدودیتها مانند محرومیت از تماس با خانواده اش،پایان دادن به تصرف منزل شخصی و آوارگی این خانواده و رسیدگی پزشکی به بیماریهایش می باشد.
رفتارپاسداربندها با خانواده های زندانیان سیاسی که برای ملاقات با عزیزانشان به زندان گوهردشت مراجعه کرده بودند غیر انسانی بود.پاسداربندها در یک اقدامی غیر قابل تصور در حدود 15 دقیقه به آقای محمودیان اجازه ملاقات با فرزند 7 ساله اش را نمی دادند. دختربچه 7 ساله او در حالی که بغض گلویش را فرا گرفته بود و اشک در چشمانش جاری بود . به نظر می آید که مامورین ولی فقیه از داشتن ذره ای انسانیت تهی شده اند که از اذیت و آزار خانواده های زندانیان سیاسی و بخصوص فرزندانشان لذت می برند. خانواده ها و زندانیان سیاسی نسبت به این برخورد غیر انسانی اعتراض کردند که نهایتا آقای محمودی توانست با فرزندش ملاقات کند.پاسداربندها همچنین بر خلاف روال همیشگی خانواده ها را مدتها پشت درب ورودی به سالن ملاقات نگه داشته بودند و اجازه ورود به آنها داده نمی شد.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،نسبت به خطری که جان زندانی سیاسی ارژنگ داودی را تهدید می کند هشدار میدهد و از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای نجات جان این زندانی سیاسی است.
07 مرداد 1389 برابر با 29 ژولای 2010
گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
رنجنامه زنان بهایی روستای اویل مازندران
خبرگزاری هرانا؛ رنجنامه زنان بهایی روستای اویل مازندران
برخی زنان بهایی روستای ایول مازندران که در اوایل تیرماه سالجاری خانه هاشان توسط عوامل خودسر در این منطقه تخریب شد با نگارش رنجنامه ای از مسئولین مربوطه دادخواهی کردند.
متن این رنجنامه که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به قرار زیر است:
به نام فریاد رس توانا رنج نامۀ زنانِ ایوِل
(ای مالک) با ارباب رجوع آنچنان مدارا و ملاطفت کن، که هر چه دانند بازگویند و هر چه توانند تظلم کنند و مطمئن باش که خداوند دادگران را پاداشِ گران خواهد داد. "حضرت علی (ع) "
ما زنان روستای ایول - که از دهات مازندران در هشتاد کیلومتری ساری و دوازده کیلومتری شهرستان کیاسر می باشد - می خواهیم حکایتی از ظلم و ستمی که برما و پدران و مادران ما وارد شده را برایتان بنگاریم.
پدران و مادران ما حدود صدو پنجاه سالِ پیش این روستا را بنا نهادند و به مرور زمان این دهکده شکل گرفت ، که دارای چشمه های آب خنک و گوارا و هوای ییلاقی می باشد. در زمان های دور دارای زمستان هایی سرد و سخت بود که زندگی را برای اهالی آن زمان بسیار دشوار می نمود، چه که نه وسایل گرمایی امروزی در اختیار بود و نه برق و راه ارتباطی. کشاورزی در آن دوران حتی تا سی سال پیش کاری بس دشوار و طاقت فرسا بود، چه که پدران سخت کوش و زحمت کش ما باید با گاوآهن و به سختی دل زمین را می شکافتند، بذر می پاشیدند و اگر بلاهای طبیعی مانع نمی شد، آب و هوا همراهی می کرد در فصل دِرو مادرانِ رنج کشیدۀ ما با دستان ضعیف و نحیفشان کاشته ها را درو می کردند، چون در آن دوران نه تراکتوری بود که زمین را شخم بزند و نه کمباینی تا محصولات را درو کند.
خانه ها را به سختی می ساختند. مادران ما با آب و گل خشت ها را قالب زده و بعد از اینکه خشک می شد، با دستان ظریفشان بالای سر می بردند و با چه مشقتی راه می پیمودند تا خشت ها را به محل احداث خانه بیاورند. سنگ ها را از مسافت های دور با دست یا با سر و کول حمل می کردندتا خانه شان زودتر ساخته شود. از آن طرف پدران زحمت کش ما چوب ها را از راه های دور با اسب و یا گاهی با دست به پای خانه می آورند تا سرپناهی بسازند که زن و فرزندشان از گرمای تابستان و سرمای شدید زمستان حفظ شوند.
حدود هشتاد سال پیش نیمی از اهالی این روستا به آیین بهایی ایمان آوردند با اینکه نیمی از مردم روستا بهایی و باقی مسلمان بودند، اما در کنار هم به خوبی زندگی می کردند. در غم و شادی ، در سختی و راحتی برادروار به داد هم می رسیدند. نمی دانیم تخم عداوت و دشمنی را چه کسی در بین این برادران پاشید که اینگونه بنای بی مهری نهادند و بر بهاییان برچسب " کافر " زدند و ایشان را نجس خواندند و نبود از آزاری که بر بهاییان وارد نشد و نماند از ستمی که بر ایشان روا نگشت.
خدماتی که بهاییان این محل برای عمران و آبادی این روستا انجام دادند بر کسی پوشیده نیست. زمینی که در آن اولین مدرسه ساخته شد، زمین مربوط به خانه بهداشت روستا ،شالیکوبی و حتی مکانی که در آن تکیه ساخته شد تا مسلمانان در آن عزاداری کنند را بهاییان اهدا نمودند. خلاصه هر جا که صحبت از آبادانی روستا بود بهاییان پیش قدم بودند.
بعد از انقلاب اسلامی مسلمانان روستا ، بنای ناسازگاری گذاشته و اذیت و آزار شروع شد. باری که به شالیکوبی می رفت ، عودت داده می شد. راننده مینی بوسی که وظیفه اش حمل مسافر از روستا به شهر و بلعکس بود، به تحریک همین افراد از سوار کردن بهاییان امتناع می کرد، حتی به کودکانی که به دبستان می رفتند ، هم رحم نمی کردند و مورد آزار قرار می دادند.
این مسائل و مشکلات ادامه داشت تا در تاریخ 7/4/62 اهالی مسلمان ایول با کمک روستاییان دیگر نواحی به خانه های بهاییان هجوم آوردند و وقایعی پیش آمد که حتی دل سنگ هم به حالِ آن می گرید. کودک و بزرگ ، زن و مرد، پیر و جوان را از خانه هایشان راندند. هر چه فریاد کردند که ما هم مثل شما انسانیم، از اقوام هم هستیم، برادریم ، هموطن هستیم، موثر واقع نشد. پیرمردها و پیر زنانی که قادر به راه رفتن نبودند را با فحاشی و به زور از خانه هایشان بیرون کردند. بسیاری را شدیدا در حضور اعضای خانواده و در جلوی چشم کودکانشان کتک زدند، حتی حیوانات زبان بسته را در آخور حبس می کردند. آن ها با این گونه رفتار می خواستند مردم را به دیانت اسلام دعوت کنند!
بهاییان را پای برهنه تا مسافتی رانده سوار مینی بوس کردند و چون این آوارگان به ساری رسیدند با شکایت بهاییان به نیروی انتظامی دوباره به ایول بازگشتند، اما اهالی مسلمان از ورود این ستمدیدگان به منزلشان جلوگیری کرده، آنها را در تکیه محل به مدت هفت روز زندانی نمودند . از ورود آب و نان بر ایشان مضایقه می کردند تا جایی که مجبور می شدند شبانه و به دور از چشم اهالی مختصر غذایی از بیرون برای خود تهییه کنند. آنقدر مشکلات زیاد بود که یکی از این زنان دربند چون طفلی در آغوش داشت و به او شیر می داد، از سینه این مادر به جای شیر خون جاری می شد و طفل خون می مکید. در ماه مبارک رمضان در فصل تابستان آب و نان به روی عده ای می بستند و اینگونه آنان را به دیانت اسلام دعوت می نمودند. کجاست که عقیده ای با عقیده ی دیگر اینچنین کند و اینگونه مردم را به کیش خود دعوت نماید.
بعد از آن تاریخ شکایت ها و دادخواهی های زیادی انجام شد که اگر این پرونده ها را جمع کنیم شاید طوماری شود. اما چه فایده که این شکایت ها راه به جایی نبرد و دادرسی به دادمان نرسید. بعد از آن مسلمانان ایول که ابتدا به نام اسلام ما را از آنجا راندند شروع به تاراج زندگی ما نمودند. زمین های پرمحصول که معروف به "مَرگو" است، را به بهانه اینکه وقف امام حسین است تصاحب نمودند و به اسناد این زمین ها کوچکترین توجهی نکردند. از آن تاریخ تا به امروز بعد از آنهمه اذیت و آزار و ظلم و ستمی که بر ما گذشت کوچکترین مقابله به مثلی با آنها نکردیم ، نه سیلی به آنها زدیم و نه دهانمان را به فحش و ناسزا آلودیم. به خدای بزرگ پناه بردیم و از طریق قانون دادخواهی کردیم و طی این 27 سال با تمام مشقات، صبوری پیشه کردیم و گفتیم هستند کسانی که عدل و داد را از همه عزیزانشان ، عزیزتر دانند و هرگاه اندک یأسی در دلمان پدید آمد، این جمله زیبای حضرت علی (ع) را به خود یادآور شدیم که : " در دولت ما هیچ عزیزی از عدل و داد عزیزتر نیست!"
اکنون بعد از بیست و هفت سال دوباره شعله جهل زبانه کشید و آتش به خانه های ما زد. پنجاه خانه مسکونی دراین روستا را با خاک یکسان کردند و هیچ اثری از این خانه ها باقی نگذاشتند و یادگار سال ها تلاش و زحمت پدران و مادرانمان را به آنی ویران کردند.
ما زنان و همسرانمان قبل از تخریب خانه ها نیت این افراد را به بخشداری، دادگاه کیاسر ، پاسگاه تلمادره، استانداری، فرمانداری خبردادیم، اما آنان اعتنایی نکردند. حتی در حین تخریب هم به همه این مراکز تظلم کردیم. اما هیچ اقدامی از طرف این مقامات صورت نگرفت. دیگر بعد از خدای مهربان فریاد رسی نداریم. اکنون از چه کسی بخواهیم به دادمان برسد؟ آیا غیر از قانون که بیست و هفت سال به آن پناه بردیم ملجاء و پناه دیگری در این دنیای خاکی موجود هست؟ کاش دادخواهی باشد که به دادمان برسد.
ما زنان این روستا که با همسرانمان در درد این واقعه شریکیم از شما مسئولین محترم می پرسیم که آیا این کار از نظر شرع و قانون درست بود یا خیر؟ این عمل به چه مجوزی انجام شد؟ آیا می توان پنجاه خانه را خراب کرد و هیچ مرجع و ارگانی جوابگوی ما نباشد؟ اگر این عمل از نظر قانون جرم است چه کسی باید با این افراد و ظلمی که وارد شده مقابله نماید؟ ما که در این سال ها همواره ثابت کردیم که قانون مداریم و درسایه قانون حرکت می کنیم. حال آیا همین قانون به دادمان می رسد؟ ما اهالی این روستا با این که دارای سند هستیم و پدران و مادرانمان در این روستا دفن هستند حتی برای زیارت قبور هم اجازه ورود به روستای خود را نداریم. آیا قانون و شرع این اجازه را به آنها می دهد؟ از شما مسئولین تقاضا داریم که به داد شهروندان بهایی خود برسید.
مطالبات تحقق نیافته زنان ایران در انقلاب 57
بیانیه پیشنهادی جمعی از زنان فعال ارائه شده در بیست و یکمین سمینارسالانه بنیاد پژوهش های زنان ایرانی, ٦ امرداد ١٣٨٩
"متن بیانیه ملهم و ناشی از مطالبات تحقق نایافته انقلاب 1357 با یک وقفه 31 ساله است. بی تردید شعار "آزادی زن معیار آزادی در جامعه است" که بر زبان هزاران هزار زن ایرانی در روز جهانی زن در سال 1357 جاری بود و در زمان حال حقانیتی بیش از پیش یافته است."
شهرزاد نیوز: در جریان بیست و یکمین سمینار سالیانه بنیاد پژوهش های زنان ایرانی، جمعی از فعالین زن پیش نویس بیانیه ای را با عنوان "بیانیه حقوق انسانی زنان ایران" پیشنهادکردند که متن آن در زیر درج می گردد. هایده درآگاهی که یکی از سخنرانان این
سمینار بود، در هنگام ارائه بحث خود، به ضرورت بحث و تبادل نظر در مورد خواست ها و مطالبات زنان اشاره کرد و گفت این پیش نویس که به همت خود وی، شهین نوائی و مینو جلالیان تدوین شده است، شروعی برای اغاز این مباحث خواهد بود. در این متن از علاقمندان دعوت شده است که نظرات و پیشنهادات خود را به ای میلی که در پایان بیانیه آمده است، ارسال کنند.
بیانیه حقوق انسانی زنان ایران
این متن کوتاه و ضمیمه ای که به دنبال خواهد آمد به مثابه گامی در راستای ایجاد پیش شرط های برابری جنسیتی به جنبش زنان و کلیه نیروهای اجتماعی که خواهاان استقرار یک جامعه انسانی برویرانه های جمهوری اسلامی پیشنهاد می شوند.
این متن در بستر مطالبات وسیع و گوناگون جنبش مردمی اخیر هستی یافته و ودر مقطع زمانی حاضر به شرط تداوم این جنبش قابل تحقق و پیگیری است. از سوی دیگر می توان متن حاضر را ملهم و ناشی از مطالبات تحقق نایافته انقلاب 1357 با یک وقفه 31 ساله دانست. بی تردید شعار "آزادی زن معیار آزادی در جامعه است" که بر زبان هزاران هزار زن ایرانی در روز جهانی زن در سال 1357 جاری بود و در زمان حال حقانیتی بیش از پیش یافته است.
زنان بزرگترین گروه اجتماعی اند که در تحقق آزادی بی قید و شرط بیان سیاسی و هنری، آزادی عقیده و وجدان، ازادی تشکل، تجمع و اعتصاب، و به تبع آن حذف مقوله زندانی سیاسی و عقیدتی ذینفعند و از لغو مجازات اعدام اشکال مذهبی آن ، قصاص و سنگسار، بهره می برند. رفع تبعیات جنسیتی پاسخگوی محرومیته های اقتصادی نیست، اما قطعا به امحاء بی عدالتی اقتصادی کمک می کند. همانطور که رفع تبعیضات طبقاتی و بهبود شرایط زیست و کار خانواده کارگری زمینه ساز رفع تبعیضات جنسیتی نیز هست. به همین دلیل، با دورنمای زندگی در جامعه ای سربلند، آزاد، و برابر، ما از خواستهای دمکراتیک کرگران و کارمندان، دانشجویان، معلمان، ملیت ها و پیروان مذاهب مختلف ایران و دیگر اقشار اجتماعی که به نحو مستقیم به حقوق زنان گره نخورده است، با تمام وجود دفاع می کنیم و هر بخش از این گروه های اجتماعی را که با روح این پیشنهاد توافق دارند فرا می خوانیم که این خواست ها را از لحظه حاضر در مجموع مطالبات ازادیخواهانه خود ملحوظ کنند و برای تکمیل این خواست ها یا ما و با یکدیگر وارد بحث و مشورت شوند.
این متن سه محور اصلی را مد نظر داشته است:
1) تثبیت برابری زن و مرد: لازمه این امر لغو کلیه قوانین و مقررات زن ستیزانه ای است که طی سی و یک سال حکومت اسلامی ( و نیز پیش از آن) بر زندگی زن ایراین حاکم بوده است.
2) جدایی کامل دین از دولت: دولت ن تنها می بایست به اصل برابری متعهد باشد بلکه موظف است که به طور مداوم در برقراری و حفظ این اصل با ایجاد برنامه های بازسازنده به منظور جبران ضایعات زن ستیزانه تاریخی و موجود گام بردارد. دولت مفهومی فراگیرتر از حکومت است و دربرگیرنده تمامی نهادها و ارگان هایی است که بر تارک جامعه مدنی جای گرفته و بر آن اعمال قدرت می کنند. دولت موظف به پاسداری از آزادی عقیده و وجدان است و باید تضمین کند که اعتقاد یا عدم اعتقاد به مذهب امری خصوصی است.
3) لازمه تحقق این تغییرات ایجاد مجلس موسسان است/ از جمله اجزاء اصلی این مجلس فراکسیون منتخبی از فعالین حقوق زنان طی سه دهه گذشته است که مسئولیت بررسی و ندوین موازین اصل برابری در قانون اساسی جدید را به عهده خواهد داشت./(1)
در متن ضمیمه اقداماتی را که به زعم ما می تواند به استقرار برابر ی در مرحله کنونی یاری رساند بر می شمریم. آنچه اینجا قید شده است نه بی نقص است و نه جامع، بلکه دست مایه ای است برای مشارکت در برخورد عقاید جهت تدیون برنامه ای برای رسیدن به آرمان ازادی و برابری.
1- استقلال آموزش و پرورش از مذهب: جایگزینی آموزش دینی با آموزش تاریخ مذاهب در مدارس لغو کامل جداسازی جنسیتی از مهد کودک به بالا- یکسان سازی متون درسی برای کودکان و نوجوانان دختر و پسر برابری جنسیتی در انتخاب رشته های تخصصی و دانشگاهی تشویق دانش آموزان دختر به شرکت در برنامه های هنی، ورزشی، علمی و فنی و آموزش خانه داری و بچه داری به دانش آموزان پسر گنجاندن ماده درسی برابری جنسیتی در برنامه آموزش دبیرستان ها.
2- پذیرش اصل ازادی پوشش و به تبع آن لغو حجاب اجباری اجرا و پیگیری برنامه های فرهنگی به منظور بحث حول مفهوم حجاب لغو جداسازی جنسیتی در مراکز کاری و فضاهای عمومی.
3- طرح وپیگیری بنامه های ویژه برای ارتقای موقعیت زنان در بین ملیت ها و پیروان ادیان و مذاهب مختلف- جنایی شمردن مثله جنسی دختران حتی به شکل خفیف و رو به زوال آن همگام با مبارزه فرهنگی و بسط آگاهی درباره مفهوم و آسیب های جسمی و روحی ناشی از آن در مناطقی که این سنت هنوز اجرا می شود- به رسمیت شناخن زبان ، هنر، و فرهنگ ملیت ها و آموزش این زبان ها در مدار مناطقی که زبانی جز فارسی دارند گنجاندن برنامه های ویژه رادیو یی و تویزیونی به زبان های محلی به خصوص برای بهره گیری شهروندانی که به دلیل محرومیت از آموزش عمومی به ربان فارسی از شرکت در حیات سیاسی و اجتماعی سراسری کشور بازداشته شده اند.
4- آزادی ها و حقوق کودکان: به رسمیت شناختن حقوق کودک براساس معاهدات بین المللی در خانواده و ادغام این تعهدات از قبیل استفاده جنسی از کودکان و تنبیه بدنی آنان در قوانین جزایی و مدنی کشور تاسیس نهاد ویژه و مستقل از دولت برای مدون کردن و دفاع از حقوق و آزادی هیا کودکان و تضمین اجرای آن، مثلا در زمینه ممنوعیت کار کودکان اقدامات بلادرنگ برای حفظ سلامت و تغییر شرایط زیست کودکان خیابانی.
5- آزادی کامل و بی قید و شرط زنان و مردان در انتخاب زوج حمایت مالی و واجتماعی از مادران تنها و فرزندان آنان- حق مطلق و دوجانبه طلاق و تعیین حق حضانت بر مبنای منافع کودک در دادگاه های خانواده آزادی سقط جنین تحت پوشش بیمه های درمانی همگانی ایجاد خانه های مناسب و امن برای کودکان و زنان مرخصی یک ساله مراقبت از نوزاد برای پدر یا مادر با حفط حقوق و شغل.
6- فحشا اهانت به شان انسانی زن و مرد است: غیرقانونی بودن خرید سکس به هر شکل اعم از شرعی و غیرشرعی و مجازات خریداران سکس و واسطه هایی که از فحشا سود می برند- ایجاد و پی گیری برنامه های کارآموزی و بازسازی روانی برای آن بخش از شهروندان کشور که ناچار به تن فروشی شده اند اشاعه و پیگیری برنامه های فرهنگی در جهت مبارزه با کالایی ساختن جسم انسان ها به ویژه زنان در درون یا بیرون از ازدواج.
7- لغو نابرابری های موجود در قوانین مدنی و جزایی و لغو هر نوع تبعیض جنسیتی، ملیتی، و مذهبی در استخدام، دستمزد، و شرایط کار بخورداری از حق بیمه همکانی بیکاری، بیماری و سالخوردگی برای آحاد جامعه منجمله زنان خانه دار- ملحوظ داشتن تاثیرات و پی آمدهای قوانین و برنامه های اقتصادی جدید بر زندگی زنان تاسیس مهدکودکک در شهر و رستا- ایجاد مراجع قانونی برای رسیدگی به شکایات مبتنی بر تبعیض جنسیتی در امور استخدام و اشتغال اتخاذ تدابیر مثبت در جهت احراز برابری جنسیتی در تمام سطوح جامعه و نهادهای مدنی.
8- به رسمیت شناختن کلیه حقوق شهروندی برای زنان و مردان همجنس گرا و اشاعه برنامه های آموزشی و فرهنگی به منظور شکستن تابوی هم جنس گرایی.
9- به رسمیت شناختن روز جهانی زن نیمه روز بودن کار در این روز و تخصیص نیمه دیگر روز به جشن و اجرای برنامه های هنری و آگاه گرانه در مراکز کاری و آموزشی.
10- به رسمیت شناختن حق پناهندگی برای زنانی که به خاطر خشونت ، تهدید، و فشارهای ناموسی از طرف خانواده ، جامعه، یا دولت مجبور به فرار از کشورشان می شوند قرار گرفتن آنها زیر چتر بیمه های همگانی برابر با کلیه شهروندان بومی کشور- همکاری و ارتباط تنگاتنگ با سازمان ها و فعالین مترقی جنبش زنان در سطح جهانی.
(1) توضیح: در بند 3 مربوط به ایجاد مجلس موسسان بخشی که بین دو خط کج /..../ در مورد تشکیل فراکسیون زنان در مجلس موسسان است احتیاج به بحث و تبادل نظر جدی دارد
Read more