۱۳۹۲ مهر ۲۵, پنجشنبه

اتلاف وقت یا مذاکرات سازنده ؟

برطبق اعلام برخی منایع دیپلماتیک ، جمهوری اسلامی یک طرح دو مرحله ای را به گروه 5+1 ارائه کرده است که در مرحله اول این طرح که بین سه تا 6 ماه طول خواهد کشید غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم را انجام نخواهد داد؛ به علاوه، تهران در این مرحله ضمن دادن اطمینان خاطر درباره فعالیت‌هایش در رآکتور اراک، اطلاعات بیشتری درباره این رآکتور ارائه خواهد داد و اجازه دسترسی‌های بیشتر به آن را فراهم خواهد نمود.
این منبع نزدیک به مذاکرات ژنو همچنین ادعا کرده ضرب‌الاجل نهایی برای اینکه جمهوری اسلامی تمامی مناقشات مربوط به برنامه هسته‌ای خود را حل کند نیز یک سال در نظر گرفته شده است. قرار شده قبل از اینکه هر دو طرف به نقطه‌ای برسند که بتوانند اعلام کنند تمام موارد محرمانه باقی بماند.
موضوعات دیگری که در این طرح منظور شده به احتمال محدود کردن غنی‌سازی جمهوری اسلامی و کاهش تعداد سانتریفیوژهای انجام‌دهنده غنی‌سازی است.
همچنین عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده ی هسته ای جمهوری اسلامی ، در مصاحبه با خبرگزاری «آی‌پی‌اس» گفته است که جمهوری اسلامی برای اجرای پروتکل الحاقی در پایان توافق هسته‌ای دوجانبه آمادگی دارد.
وی در مصاحبه با این خبرگزاری گفت: «پروتکل الحاقی بخشی از آخرین گام است. این گزینه روی میز است، اما نه در حال حاضر؛ بخشی از مرحله پایانی است.»
البته در صورت پذیرش این پروتکل، امکان بازرسی‌های جامع تری از تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراهم خواهد شد.
این اظهارات وی بلافاصله با واکنش تند برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شده است ، بگونه ای که ببعضی از نمایندگان علیرغم مثبت ارزیابی کردن مذاکرات ژنو، پذیرش پروتکل را از اختیارات مجلس دانسته و گفته اند: «این موضوع به مصوبه مجلس نیاز دارد که در همین زمینه در جلسه یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره این موضوع بحث خواهیم کرد.»
حال باید منتظر ماند و دید که، طی 6 ماه یا نهایتا 12 ماه آینده اتفاق خاصی در روند پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایجاد خواهد شد یا خیر؟ آیا جمهوری اسلامی پروتکل الحاقی را خواهد پذیرفت؟ آیا میزان غنی سازی اورانیوم در ایران بار دیگر نسبت به گذشته محدود خواهد شد؟ آیا بارزسان سازمان انرژی اتمی می توانند از مراکز حساس جمهوری اسلامی سرزده بازدید کنند ؟و....

Read more