۱۳۹۳ آبان ۱۲, دوشنبه

پشت پرده ملاقات هسته ای در مسقط

اکنون معلوم شده است که جان کری در دیدار چهارشنبه 23 مهر-15 اکتبر سالجاری با ظریف در وین،حامل نامه شخص رئیس جمهور آمریکا ،به رهبر جمهوری اسلامی بوده است.
اینک با آماده شدن پاسخ خامنه ای،طرفین در تدارک دیدار متقابل ،در 18 آبان برابر با 9 نوامبر درعمان هستند تا پاکت محتوی پاسخ خامنه ای به اوباما ،تحویل جان کری شود. علی اکبر ولایتی مشاورارشد رهبر که در اغلب جلسات فیمابین آمریکا-تهران در عمان شرکت داشته،بعد از اعلام تاریخ اجلاس عمان،گفته است : مذاکرات هسته ای باید تا سوم آذر یعنی 24 نوامبر به نتیجه برسد.ظاهراً اوباما در نامه خود پیشنهادات و استدلالاتی را داشته ،که رهبرجمهوری اسلامی ،با پذیرش مشروط آنها ، عمان را،جایی که اولین ملاقات ها و مذاکرات طرفین ،بعد از سه دهه تنش ، در آنجا رقم خورده،بعنوان محل نهایی شدن توافقات در یک کشور اسلامی،انتخاب نموده است تا بعد از توافق با آمریکا، این کشور بتواند بقیه اعضای 5 بعلاوه 1 را برای مذاکرات و توافقات نهایی مجاب نماید.
به گزارش آگاهان،اوباما از رهبرجمهوری اسلامی ، در خواست نموده همانطور که 5 بعلاوه 1 مسائل دیگری چون حقوق بشر را، شامل مذاکرات اتمی ننموده اند،تهران نیز مسائل خارج از مسئله اتمی چون سوریه ،داعش و... غیره را به توافقات اتمی ربط نداده میزان غنی سازی وتعداد سانتریفیوژ ها را، که به نظر آژانس انرژی اتمی، قادر به غنی سازی برای سلاح هسته ای نخواهد بود،برساند.
برای لغو نهایی تحریم ها ،احترام به پروتکل ها و قوانین بین المللی ،همچون لغو تدریجی تحریم ها و نیز،اجرایی کردن پروتکل الحاقی،جهت راستی آزمایی آژانس، با دسترسی به سایت های مربوطه،شرط لازم و ضروری، جهت جذب اطمینان و اعتماد جامعه بین المللی، بمنظور ورود فعال و صلح آمیز ایران ،به جامعه جهانی و برخورداری از مزایای اقتصادی این جامعه ،می باشد.
با توجه به مراتب فوق باستحضار میرساند:
الف-از دیدار وین تا مسقط ،برخی اظهارات تند فیمابین ،بخصوص حملات لفظی نزدیک به تهدید های جنگی و الفاظ غیر متعارف و غیر دیپلماتیک مقامات نزدیک به بیت رهبری در ایران ،علیه آمریکا و متقابلاً عکس العمل تند برخی مقامات آمریکایی علیه تهران،عمدتاً جنگ زرگری وبمنظورمصرف داخلی وحصول به مقاصد خاص (ایران:تهدید دشمن فرضی در خارج و سیاست ایجاد ترس و وحشت و سرکوب در داخل) و آمریکا(مجاب کردن لابی اسرائیل و رای دهندگان در آستانه انتخابات 4 نوامبر کنگره آمریکا ،مبنی بر اینکه کاخ سفید ،در مقابل تهران شل نیآمده و ضعیف بر خورد نکرده و این اصل را می داند ،که عدم توافق ،بهتر از امضای یک توافق بد است) درین خصوص عملکرد تهران ،با توجه به نیاز بیشتر به مصرف داخلی ،خشن تر از کاخ سفید بوده است.
ب-طی این مدت مقامات غرب بخصوص 5 بعلاوه 1 عمدتاً تاکید داشته اند که اکنون توپ در زمین تهران است. بنابراین اگر توافقی انجام نگیرد،تهران مسئول بوده و نتایج این شکست ،تنها متوجه تهران خواهد شد.
پ-خامنه ای پی برده ،که لغو یکجا و یکباره تحریم ها بر خلاف قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت بوده و 5 بعلاوه 1 ناچارا ً،باید بتدریج بصورت قانونی و زمانبندی شده و در مقابل راستی آزمایی ها،از سوی آژانس اتمی،تحریم ها را لغو نماید. در نتیجه محوریت پاسخ نامه اوباما ،از سوی خامنه ای در خصوص جدول زمانبندی لغو تحریم های کلیدی سرنوشت ساز می باشد که عمدتاً خارج از چهار چوب قطعنامه های شورای امنیت علیه تهران باجرا در آمده است.
در عین حال مدت زمان نظارت به برنامه هسته ای که از سوی تهران 5 سال و 5 بعلاوه 1 حداقل دو دهه پیشنهاد گردیده،از سوی خامنه ای حداکثر 8 سال در برابر کسب امتیازهای لازم است.
باین ترتیب بنظر میرسد:
یک- با کسب اطمینان خامنه ای که با توجه به حصول به تکنولوژی تمام عیار ساخت سلاح اتمی،هر موقع نظام اسلامی مصلحت بقای خود را در تولید سلاح هسته ای به بیند،این کار شدنی خواهد بود.
بعلت فشار های مالی ناشی از عدم پرداخت حقوق مزدوران تروریست رژیم در خارج و تغذیه تسلیحاتی و مالی آنان اعم از حزب الله لبنان، جناحی از داعش،حماس،جهاد اسلامی، جناحی از طالبان افغانستان و پاکستان و القاعده، و گروه های جهادی در عراق یمن لبنان آفریقا و از همه مهمتر هزینه جنگ داخلی در سوریه ،جنگ غزه ، جنوب لبنان و دخالت نظامی در یمن ، جهت حصول به عمق و اهداف استراتژیک خود در منطقه و جهان،توافقات کره شمالی با آمریکا قبل از آزمایشات اتمی این کشوررا ،الگوی توافقات اتمی جاری خود با آمریکا قرار داده است.
کاخ سفید نیز با توجه باینکه بطور معمول روسای جمهور در دوره دوم ریاست خود برخی کرسی های خود در سنا و مجلس نمایندگان را از دست میدهند در نتیجه با دور نگری ،پیروزی کاندید دموکرات ها در انتخابات آتی ریاست جمهوری را به پیروزی میان دوره ای گنگره ترجیح داده است.بخصوص اینکه توافقات هسته ای ،با تهران تنها دستآورد سیاست خارجی اوباما در مقابل لیست طولانی از ضعف های این سیاست،بشمار خواهد رفت.
دو- گرچه طرفین منافع خود را در نظر گرفته و با حذف شدن مسئله نقض فاحش حقوق بشردر ایران از سوی جمهوری اسلامی ،حذف خطر اتمی را در دورنمای اقدامات خود تصور نموده اند.آنچه که کمتر مورد توجه قرار گرفته کاهش قیمت نفت بعلت خود کفایی آمریکا از نفت خلیج فارس و ورود به جرگه کشورهای صادر کننده نفت است که همراه با افزایش تولید نفت از سوی عربستان ،موجبات کاهش 30 در صدی قیمت نفت را در جهان فراهم ساخته است.
مشاورین خامنه ای وی را متقاعد کرده اند که با حذف 30 در صدی در آمد ارزی ناشی از صادرات نفت بعلت کاهش قیمت آن تنها راه چاره جهت افزایش دو باره قیمت نفت در جهان و در نتیجه تداوم بقای نظام اسلامی،امضای توافقات اتمی جهت لغو تحریم ها و امکان صدور نفت بیشتر جهت اثر گذاری در بازار نفت و بالا بردن ارزش قیمت نفت در بازار جهانی ،این کاهش در آمد ارزی خود را ولو بتدریج جبران نماید.از سوی دیگرهمین مشاورین کاهش قیمت نفت را مهمترین عامل سقوط و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نام برده اند. وحشت خامنه ای از تکرار این حادثه در ایران اسلامی و فروپاشی رژیم اسلامی در پی شورش تهیدستان و گرسنگان ناشی از کاهش در آمد نفت می باشد.
باین ترتیب در چنین اوضاعی که هر کسی به فکر خویش و منافع خود بوده ملت ایران نیز چاره ای جز اندیشیدن به منافع ملی خود و خلاصی از این روز مرده گی تحمیل شده از سوی رژیم اسلامی را ندارد.تاریخ کشورهای منطقه و جهان از هند تا آفریقای جنوبی نشان میدهد وقتی یک ملتی با اتحاد، گام های عملی جهت مبارزه با انقیاد و دیکتاتوری بر داشته و بطور یکپارچه علیه وضع موجود قیام نموده و یک صدا بپا خاسته،شاهد مقصود یعنی آزادی را سرانجام در بر گرفته است.

کمپین سفارت سبز 
دفتر مرکزی-اسلو - نروژ
13 آبانماه 1393 برابر با 4 نوامبر 2014

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر