۱۳۹۳ آبان ۷, چهارشنبه

وضعیت حقوق بشردرایران وخیم تر شده است.

سازمان ملل متحد شمار اعدام در ایران در پانزده ماه گذشته را ٨۵٢ مورد ذکر کرده و گفته است این رقم بزرگترین رقم اعدام ها به تناسب جمعیت یک کشور در جهان را نشان میدهد.
احمد شهید گزارشگر سازمان ملل درامور حقوق بشر در ایران، از افزایش اعدام ها اظهار نگرانی کرده است و روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که این افزایش نشان میدهد از زمان به قدرت رسیدن حسن روحانی، وضعیت حقوق بشردرایران وخیم تر شده است. 
به گزارش خبرگزاری فرانسه ،گزارشگر سازمان ملل در امور حقوق بشردرایران با تأکید بر اینکه در ایران موارد جنایی که حکم اعدام در مورد آنها صادر شده شوک آور است گفت : در یکی از این موارد فردی که به یک نهاد خارجی کمک کرده بود اعدام شده است. منظور از” فردي كه به يك نهاد خارجي كمك كرده”، غلامرضا خسروي سوادجاني از هواداران سازمان مجاهدين خلق است كه به جرم كمك مالي به برنامه همياري سيماي آزادي دستگير، زنداني و شكنجه و اعدام گرديد.
احمد شهيد كه سه شنبه گزارش تازه خود در مورد وضعیت حقوق بشردر ایران را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرده گفته است که از اعدام روز شنبه گذشته ریحانه جباری، بجرم قتل فردی که اورا مورد خشونت جنسی قرار داده بود شوکه شده است.
گزارشگر سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران حسن روحانی، را به ناتوانی در انجام تعهدات خود نسبت به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران متهم کرد. وي روز دوشنبه در مصاحبه با صدای آمریکا نیزگفت: که محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی، "عاشق ایجاد ممنوعیت" برای اوست اما حملات وی به خود را در کارش بی‌تاثیر دانست. 
اوهمچنین افزود از ژوئن ٢٠١١ که به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ایران تعیین شده، تاکنون هر سال از ورود به ایران منع شده است. 
شایان ذکر است که محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی، كه به تئوريسين شكنجه معروف است، در ماه‌های اخیر حملات متعددی را به احمد شهید داشته است. لاریجانی، آخرین بار، یکشنبه شب گذشته‌ در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو تلویزیون جمهوری اسلامی گفت: که آقای احمد شهید به شدت طرفدار تروریسم است در صورتی که باید با حقوق بشر همراه باشد و با تروریسم مخالفت کند. 
همچنین باید تاکید کرد که آقای احمد شهید  برای تهیه گزارش خود با بیش از ٤٠٠ ایرانی و شماری از زندانیان در ایران گفتگوهای تلفنی انجام داده است.
او در بخشی از گزارش خود می گوید که آزادی بیان و عقیده نیز در ایران همچنان با تهدید روبرو است، بگونه‌ای که هم اکنون ٣۵ روزنامه نگار و نزدیک به ٣٠٠ تن دیگر بدلیل انتشار مقالات ویا بدلیل عقاید مذهبی خود زندانی هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر