۱۳۹۱ اسفند ۱۱, جمعه

تحریم ‌بخش مالی و نفت ایران برداشته نمی‌شود

 در حالی‌که علی باقری مدعی شد گروه ۱+۵ "منطق ایران" را پذیرفته است، ‌یک دیپلمات اروپایی گفت که محدودیت فعالیت ‌مرکز اتمی فردو و بازرسی کامل آن از جمله شروط برای جلوگیری از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران است.

در پی اظهارات یک مقام آمریکایی درباره جزییات مذاکره اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ یک دیپلمات اروپایی نیز برخی از موارد این گفت‌وگوها را فاش ساخت.
این دیپلمات ارشد اروپایی در روز پنج‌شنبه (۱۰ اسفند/۲۸ فوریه) در وین گفت که پنج کشور دارای حق وتو و آلمان در مذاکرات اتمیاز ایران نخواسته‌اند که مرکز غنی‌سازی فردو را تعطیل کند و سخنی نیز درباره لغو تحریم‌ها گفته نشده است.

وی تاکید کرد که به ایران تفهیم شده که "قابلیت‌های" مرکز اتمی فردو باید "محدود" شود. این دیپلمات ارشد اروپایی که نخواست نامش فاش شود تصریح کرد که از این فرمول‌بندی "ناروشن" آگاهانه استفاده شده تا ادامه مذاکرات اتمی به خطر نیافتد.
این دیپلمات اروپایی گفت که شش قدرت بزرگ جهانی در آلماتی از ایران خواسته‌اند که امکان ورود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات اتمی زیرزمینی فردو را فراهم کند.
 دولت ایران باید متعهد شود که نمایندگان آژانس اجازه بازرسی‌های پایه‌ای در فردو را دارند. به گفته این دیپلمات، گروه ۱+۵ به ایران پیشنهاد داده ‌است که از اورانیوم ۲۰ درصدی خود برای استفاده در راکتور تحقیاتی تهران  بهره جوید. پیش از این گروه ۱+۵ از ایران خواسته بود که اورانیوم با غلظت بالا را در خارج از ایران انبار کند. زیرا بر اساس ارزیابی کشورهای غربی این خطر وجود دارد که ایران با افزایش حجم اورانیوم ۲۰ درصدی، در مدت کوتاه‌تری به ساخت بمب اتمی دست ‌یابد.

این دیپلمات اروپایی تایید کرد که گروه ۱+۵ تنها به ایران گفته است که در صورت تحقق موارد فوق جامعه بین‌المللی از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران خودداری خواهد کرد و امکان تعدیل برخی از مجازات‌ها علیه جمهوری اسلامی نیز وجود دارد. وی افزود، محدودیت برای معاملات نفت و گاز ایران و همچنین تحریم بخش مالی این کشور همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.
همچنین"فرانسوا اولاند" رییس جمهور فرانسه معتقد است مذاکرات با ایران در مورد برنامه هسته ای این کشور هیچ نتیجه ای ببارنیاورده است. وی در جریان نشست خبری در مسکو پس از مذاکرات با "ولادیمیر پوتین" رییس جمهور روسیه چنین عقیده ای را ابراز کرد.رییس جمهور فرانسه گفت: "ما دارای بررسی مشترک و ارزیابی مشترک در مورد ایران هستیم. باید تمام کارها راانجام داد تا ایران از برنامه هسته ای خود صرفنظر کرده و این کار را بدون طرح هیچگونه شرایطی انجام دهد". وی تاکید کرد مذاکرات یگانه روش حل مساله برنامه هسته ای ایران است. اولاند گفت: "متاسفان ما باید متذکر شویم که با وجود تحریم ها روند مذاکرات هیچ نتیجه مشخصی ببار نیاورده است".






هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر