۱۳۸۹ مهر ۲۵, یکشنبه

در سفارت ایران در مالزی چه می‌گذرد؟

تحول سبز: در سالهای گذشته شاهد سیر تصاعدی روند مهاجرت دانشجویان و سرمایه گذاران ایرانی‌ به کشور مالزی بوده ایم. متاسفانه در این سالها سفارت ایران در مالزی نه تنها متناسب با این روند روبه رشد حرکت نکرده و تلاشی در جهت پاسخگویی به نیازهای روزافزون هموطنان انجام نداده، بلکه در اکثر مورد با سیستگزاریهای نامناسب موجبات آزار و اذیت ایرانیان مقیم این کشور را هم فراهم آورده است.


به گزارش تحول سبز، اخیرا گزارشات متعددی که از برخوردهای عجیب و بعضا غیر اخلاقی‌ متصدیان سفارت حکایت دارد باعث بروز نگرانیهای جدی در میان ایرانیان مالزی شده است.
یکی‌ از افرادی که با کارشکنی‌ها و برخوردهای خلاف عرف خود از عوامل اصلی‌ نارضایتی مراجعه کنندگان به سفارت می‌باشد، سرکنسول ایران آقای مهمانپرست برادر سخنگوی وزارت امور خارجه است که قطعاً در «دولت شایسته سالار نهم» به دلیل شایستگی‌های خود و نه روابط فامیلی به این پست رسیده است.
در این مجال تنها به بخشی از رفتار‌های غیر قانونی‌ صورت گرفته توسط ایشان اشاره می‌کنیم که تماماً مستند به اظهارات افرادی که این برخوردها با آنها صورت گرفته می‌باشد و در برخی‌ مورد اسناد مکتوب نیزکه در اختیار تحول سبز قرار گرفته موجود می‌باشد.
۱- خودداری از صدور درخواست گواهی سو پیشینه برای برخی‌ از دانشجویانی که به این مدرک برای مهاجرت و یا اخذ ویزای دانشجویی احتیاج داشته اند و اعلام این مطلب که اگر خواهان دریافت سو پیشینه هستید باید به ایران بازگردید و از آنجا اقدام کنید.
۲- چندین مورد تلاش برای دیپورت هموطنانی که به نحوی با سفارت مشکل داشته اند. در این گونه موارد شخص در هنگام بازگشت به مالزی از سنگاپور یا اندونزی جهت تمدید ویزای سه ماهه خود متوجه میشود که به درخواست سفارت، کشور مالزی حاضر به پذیرش وی نیست و پلیس اقدام به دیپورت شخص مینماید.
۳- تماس مکرر با دانشجویانی که نسبت به اخذ ویزای دانشجویی از کانادا یا آمریکا اقدام مینمایند و تلاش برای قانع کردن آنها به بازگشت به کشور. این تلاشها غالباً منجر به تهدید و فحاشی و نسبت دادن تهمتهای ناروا به شخص مورد نظر میگردد. احتمالا این گونه برخوردها در راستای سیاست جلوگیری از فرار مغزها ی دولت نهم می‌باشد!
۴- تماس مستقیم ایشان با نمایندگان اخذ پذیرش دانشگاههای مالزی و الزام آنها به مردود اعلام کردن درخواست پذیرش برخی‌ از دانشجویان.
۵- یکی‌ از عجیب‌ترین و غیر اخلاقی‌‌ترین ترفندهای سرکنسول محترم برای بد نام کردن اشخاص، ایجاد شناسه‌های مجعول در فیسبوک (غالباً با اسامی دخترانه) و طرح دوستی‌ با برخی‌ از این افراد بوده است که با پیگیریهای فنی‌ مشخص شد این شناسه‌ها متصل به ایمیل آقای کنسول میباشند!
البته دامنه فعالیتهای آقای مهمانپرست به مرزهای مالزی محدود نمی‌شود و ایشان با استفاده از روابط ویژهٔ خود و موقعیت برادرش در سمت سخنگوی وزارت خارجه، پس از مهاجرت این دسته از هموطنان به کشورهای دیگر، ضمن تماس با سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در این کشورها از آنها می‌خواهد تا به هیچ وجه به درخواستهای کنسولی این افراد نظیر تمدید گذرنامه یا حتی برابر اصل نمودن مدارکشان خودداری نمایند!
موارد و مستندات دیگری نیز از اقدامات غیر اخلاقی‌ و غیر قابل باور آقای سرکنسول در اختیار سایت تحول سبز قرار گرفته است که به دلایل اخلاقی‌ انتشار آنها مقدور نمی‌باشد و ترجیح سایت بر آن است تا با ارسال این مستندات به وزارت امور خارجه، تمهیداتی جهت جلوگیری از چنین اقدامات خلاف قانونی‌ از سوی این شخص اندیشیده شود. در غیر این صورت و با استمرار این گونه برخوردها قطعاً از روشنگری بیشتر در این خصوص دریغ نخواهیم کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر