۱۳۸۹ مرداد ۶, چهارشنبه

آگاهی نامه (تازه ترین اخباروتحولات)

انتشار گزارش کامل از فعالیت های فاجعه بار اتمی رژیم در آذربایجان

امین موحدی

سازمان انرژی های نوین ایران موسوم به‌ سانا که‌ از طرف وزارت خزانه داري آمریکا، یکی از شرکتهای وابسته‌ به‌ سازمان انرژی اتمی ایران معرفی شده‌ و تحت تحریم قرار گرفته‌، همچنان در کوه سبلان واقع در آذربایجان ،با حفاریهای خود ،به‌ ظاهر تحت پوشش استفاده‌ از گرمای اعماق زمین ،امادر واقع جهت دستیابی به‌ اورانیوم همچنان فاجعه‌ می آفریند.
مطابق گزارش بهداشت جهانی ،سرطان دستگاه گوارش و خون در اردبیل و مشگین شهر رتبه‌ اول را در خاورمیانه‌ دارد و هزاران نفر از مردم اطراف کوه سبلان مبتلأ شده‌ یا در حال ابتلأ هستند این بیماران در مراکز درمانی بیمارستان قاضی تبریز و امام تهران مورد شیمی درمانی و پرتو درمانی قرار گرفته‌اند،
لازم به‌ توضیح است که‌ با وجود آتشفشانی بودن کوه سبلان ، تکنسین ها و مهندسین روسی و چینی در حال استخراج اورانیوم از اعماق 3000 متری زمین میباشند که‌ در آن عمق و با حرارت بسیار بالای آن قسمت از زمین اورانیوم بصورت رادیو ایزوتوپ اورانیوم در مییاید که‌ بلافاصله‌ پس از رسیدن به‌ سطح زمین تشعشعات رادیو اکتیو از خود بروز می دهد در واقع اعماق 3000 متری کوه سبلان به‌ صورت یک راکتور هسته‌ای طبیعی عمل مینماید و این حفاریها کاملأ غیر منطقی و غیر اصولی بوده‌ و اثرات سوء زیست محیطی در پی داشته‌ و دارد.
قبلا درروز یکشنبه دهم اردبیهشت ماه ۱۳۸۵ علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت ، جمهوری اسلامی ایران در آن سال، در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه تهران رسماً خبر از کشف و استخراج ده ها هزار تن اورانیوم را در استان اردبیل داده بود.
همچنین غلامرضا آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی وقت جمهوری اسلامی ایران در آن سال ،روز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت اعلام داشته بود که جمهوری اسلامی ایران طرح سرمایه گذاری وسیعی برای اکتشاف و استخراج بیشتر اورانیوم از مناطق مختلف کشور از جمله در آذربایجان را دارد. این در حالی است که تا آنزمان هیچگونه خبری در خصوص اکتشاف و استخراج اورانیوم داده نمی شد.
اين در حالي است که اينجانب بعنوان اولين کسي که موضوع را در
رسانه هاي خارجيو برخی از نشریات محلی استان اردبیل از جمله «خیاو»، «آراز»، «آوای اردبیل»، «وراوی»ازسال 83 به اينطرف افشا نمودم که منجر به دستگيري و ممنوع القلم شدن من گرديد.يعني 2 سال قبل از اعتراف رسمي رژيم به استخراج اورانيوم از سبلان.
براثر فعاليت«انرژی نوین «سانا»»(وابسته به سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران که هرگونه معامله شرکت های خارجی با آن از سوی آمریکا منع شده است) در استان اردبیل، میزان مواد رادیوآکتیو در آب آشامیدنی منطقه که از کوه پایه های ساوالان سرچشمه می گیرند، بین چهار تا هفت برابر افزایش یافته است. همچنین برخی خبرگزاری های رسمی جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام داشته اند که میزان سرطان دستگاه گوارشی در استان اردبیل تقریباً دو و نیم برابر سطح جهانی است.
در حاليکه انتشار خبر تاییداستخراج ده ها هزار تن اورانیوم در استان اردبیل از سوی مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران،همچنين تاييد فاجعه زيست محيطي در منطقه ونيز قرار گرفتن شرکت سانا در ليست سازمانهاي وابسته به سازمان انرژي اتمي ايران وتحريم معامله باآن در سال 1385از سوي وزارت خزانه داري آمريکا،وتحريم بين المللي معامله باآن ،متعاقب افشاگري در نشريات داخلي ورسانه هاي خارجي، صحت اخبار و گزارشات اينجانب در ارتباط باآلودگی آبهای منطقه به مواد رادیوآکتیو و افزایش هشدار دهنده میزان سرطان دستگاه گوارش و خون در میان مردم منطقه را تاییدکرده است ،مردم آذربايجان ،اين قربانيان خاموش بلند پروازيهاي هسته اي رژيم اسلامي نيازمند کمکهاي رسانه اي براي افشاي هرچه بيشتراين جنايت ضد بشري ، در جهت استمداد از سازمانهاي بين المللي هستند ، ودست استمدادبراي دادخواهي وياري بسوي همه وجدانهاي بيدار دراز کرده اند.
لازم به توضيح است، انتشار هرگونه خبر مربوط به آلودگی آبهای منطقه به مواد رادیوآکتیو و افزایش میزان مبتلایان به سرطان در میان مردم منطقه شدیداً از سوی نهادهای انتظامی- امنیتی در داخل کشور،کنترل و سانسور شده و می شود

مادر شیوا نظرآهاری : تکلیف شیوا را روشن کنید


کلمه : بلاتکلیفی و عدم برگزاری دادگاه شیوا نظر آهاری ،روزنامه نگار و فعال حقوق بشر پس از نزدیک به یک سال حبس خانوداه اش را به شدت نگران کرده است . این در حالی است که قاضی پرونده وی پیر عباسی در دادگاهی که خرداد ماه قرار بود برای وی برگزار شود اما به دلایلی به تعویق افتاد به شیوا و خانواده اش قول داد که پس از تجمیع پرونده های وی هر چه زودتر دادگاه اش را برگزار کند. شیوا نظرآهاری روزنامه نگار و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، که در دوران حبسش بیش از ۱۰۰ روز را در سلول‌های انفرادی گذرانده است هم اکنون در بند نسوان زندان اوین به سر می برد .

وی در سال ۸۸ و درست یک روز بعد از انتخابات پرمناقشه دهم دستگیر و روانه زندان اوین شد .اما پس از سه ماه با قرار وثیقه دویست میلیون تومانی آزاد شد .اما طولی نکشید که بار دیگر در ۲۹ آذرماه وقتی برای شرکت در مراسم تشییع جنازه آیت الله منتظری عازم قم بود دستگیر و زندانی شد . بازداشتی که تاکنون نیز بدون برگزاری هیچ دادگاهی همچنان ادامه دارد و این فعال حقوق بشر همچنان در وضعیت بلاتکلیف زندانی است .

خبرنگار کلمه درباره آخرین وضعیت شیوا نظر آهاری با مادرش ،شهرزاد کریمان به گفت و گو نشسته است :

خانم نظر آهاری از آخرین وضعیت پرونده شیوا چه اطلاعی دارید ؟ آیا بالاخره دادگاه دخترتان برگزار شد ؟

الان هفت ماه است که از بازداشت دوم دخترم می گذرد اما او کاملا بلاتکلیف در زندان به سر می برد .از این هفت ماه شیوا در مجموع شش ماه را در بند ۲۰۹ و یک ماه را دربند عمومی گذرانده است .بارها به دادگاه انقلاب مراجعه کرده ام تا پی گیر این بلاتکلیفی دخترم باشم اما رفتارها در آنجا بسیار توهین آمیز است .

چرا ؟ مگر شما چه تقاضایی از قاضی پرونده دارید که شاهد رفتارهای توهین آمیز هستید ؟

من و پدر شیوا فقط یک سوال داریم که چرا با وجود وعده ای که قاضی پرونده آقای پیر عباسی حدود یک ماه و نیم قبل به ما داد که با تجمیع دو پرونده دخترم دادگاهش به زودی بر گزار می شود او همچنان بلاتکلیف به سر در زندان است . من یک بار فقط برای پرسیدن این موضوع به دادگاه مراجعه کردم اما رییس دفتر آقای پیر عباسی برخورد بسیار توهین آمیزی با من داشت تا جایی که پس از آن دو روز بیمار شدم . یک بار دیگر هم که پدرش برای پی گیری وضعیت ایشان به دادگاه رفت بازهم ایشان یعنی آقای ستاری ، رییس دفتر قاضی پیر عباسی همان برخورد زننده را تکرار کرد .هرچند که اخیرا برخوردشان تا حدی بهتر شده است.

پدر شیوا هم برای پی گیری برگزار نشدن دادگاه به دفتر قاضی مراجعه کرده بود ؟

بله فقط یک سوال کوتاه در همین باره داشت .یعنی ما به عنوان پدر و مادر دخترمان که نزدیک به یک سال از حبسش می گذرد ولی هنوز بلاتکلیف است این حق را هم نداریم ؟ اما مسوول دفتر آقای پیرعباس همین برخورد را با پدر شیوا هم کرد . حتی همسرم را تهدید کرد که اگر ظرف سه دقیقه دادگاه را ترک نکند بازداشت می شود . به این خاطر پدر شیوا که سعی می کرد زود دادگاه را ترک کند تا مبادا بازداشت شود از پله ها سر خورد و اکنون نیز پایش در گچ است .اخر این چه برخوردی است که دادگاه انقلاب با یک پدر و مادر دارد ؟

آیا هرگز گلایه تان را از این برخوردها به دادستان تهران گفته اید ؟

اکنون مدتهاست که تقاضای ملاقات با دادستان را داده ام اما جوابی نگرفته ام البته این موضوع فقط مختص به دیدار با دادستان نیست تا کنون سه بار تقاضای ملاقات حضوری با دخترم را داده ام که آن هم به جایی نرسیده است .اکنون فقط هفته ای یک بار از پشت کابین او را ملاقات می کنم .از آخرین ملاقات حضوری با دخترم مدتها می گذرد نمی دانم چرا دادستان اجازه نمی دهد ما عزیزانمان را ماهی یک بار از نزدیک ببینیم .

اکنون وضعیت دخترتان در بند نسوان زندان اوین چگونه است ؟ آیا این بند از نظر شرایط بهداشتی و رفاهی وضعیت مناسبی دارد ؟

شیوا هیچ وقت از شرایط گلایه ای ندارد چه آن وقت که در بند ۲۰۹ بود چه اکنون که در بند عمومی است . او اکنون در اتاقی به همراه ۲۶ زن دیگر به سر می برد . این اتاق ۲۱ تخت دارد بنابراین پنج -شش نفری کف خوابند که شیوا هم یکی از آنهاست و بر زمین می خوابد .قطعی آب هم همیشه در این بند وجود دارد وروزی دو سه ساعت آب دارند . از نظر بهداشتی هم شرایط مناسبی بر این بند حاکم نیست تا جایی که می گویند شپش در این بند شیوع پیدا کرده است .از نظر تغذیه هم که غذاهای این بند اصلا خوب نیست . میوه یا مواد مغذی هم در فروشگاه زندان به فروش نمی رسد مثلا شیوا تعریف می کرد که یک خربزه را ۲۶ نفر با یکدیگر قسمت کرده اند . فروشگاه زندان هم که جز کنسرو چیزی ندارد کنسرو هم که همه می دانند اصلا برای بدن مفید نیست .به همین دلیل نگران سلامت دخترم هستم هر چند او از همه چیز ابراز رضایت می کند .

پس وضعیت روحی دخترتان مساعد است ؟

بله شیوا دختر مقاومی است و هیچ وقت از چیزی گلایه نمی کند اما این بلاتکلیفی او همه ما را نگران و آشفته کرده است .

چه تقاضایی از مسولان پرونده شیوا دارید ؟

از همه مسولان قضایی به ویژه کارشناس پرونده او تقاضا دارم که پی گیر پرونده شیوا باشند تا او از این بلاتکلیفی در آید . شیوا به خاطر پرونده اولش ۲۰۰ میلیون وثیقه دارد که ما تاکنون به آن دست نزده ایم .امیدوارم با برگزاری دادگاه و با استناد به این وثیقه او هم مثل خیلی های دیگر که بلافاصله بعد از برگزاری دادگاه آزاد شده اند، آزاد شود یا به مرخصی بیاید .



در پی مفقود شدن هدی صابر
محمد شریف: «نهادهای قضائی می‌گویند بی‌خبریم»

کمیته گزارشگران حقوق بشر - پس از شدت گرفتن احتمال بازداشت هدی صابر، فعال ملی مذهبی، محمد شریف امروز اعلام کرد «هیچ نهادی، مسئولیت بازداشت این فعال سیاسی را برعهده نمی‌گیرد و همه می‌گویند بی‌خبریم.»

پس از انتشار اخباری مبنی بر ربوده‌شدن هدی صابر، امروز محمد شریف، وکیل این فعال سیاسی با مراجعه به دادگاه انقلاب و شعبه اجرای احکام خواستار پیگیری وضعیت وی شد اما تمامی نهادهای قضائی از وضعیت وی اظهار بی‌اطلاعی کردند.

شریف، در این رابطه به کمیته گزارشگران حقوق بشر گفت: «این وضعیت، بدترین حالتی است که ممکن است اتفاق بیفتد و در حال حاضر نمی‌دانیم هرلحظه باید منتظر چه خبری باشیم.»

به گفته شریف، «اجرای احکام باید روند قانونی را برای ابلاغ حکم حبس و زندان رفتن صابر طی می‌کرد.»

از بعد از ظهر روز گذشته، از وضعیت هدی صابر هیچ اطلاعی در دست نیست و با توجه به تهدید و احضار تلفنی این فعال سیاسی در مدت اخیر، به نظر می‌رسد او «ربوده شده باشد.»

پیش از این و در جریان پرونده فعالان ملی - مذهبی، ۱۵ تن از آنان در سال ۷۹ بازداشت شده و با احکام سنگین حبس روبرو شده بودند. هدی صابر نیز در میان بازداشت‌‌شدگان بود و به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود.



انتقال زندانی سیاسی رضا جوشن در حالت کما به بهداری زندان

بنابه گارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" زندانی سیاسی رضا جوشن در ششمین روز اعتصاب غذای خود به کما فرو رفت و با برانکارد به بهداری زندان گوهردشت کرج منتقل گردید.
روز دوشنبه 4 مرداد ماه حوالی ساعت 10:45 زندانی سیاسی رضا جوشن در حالی که در اغما فرو رفته بود با برانکارد به بهداری زندان منتقل شد.هنگام انتقال به بهداری به زندانیان اجازه نزدیگ شدن به او را نمی دادند و بنابه گفته شاهدان عینی وضعیت جسمی او بسیار وخیم است.جان این زندانی در معرض خطر جدی قرار دارد.رضا جوشن وارد ششمین روز اعتصاب غذای خود شده است. علت فرو رفتن به کما مبهم می باشد
رضا جوشن 30 تیر ماه در اعتراض به شرایط طاقت فرسا و محدودیتهای غیر انسانی اقدام به اعتصاب غذا نمود. او در بیانیه ای که به مدیر داخلی زندان فردی بنام گرامی و به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ارسال نموده است دلایل وادار شدن به اعتصاب غذا خود را به قرار زیر اعلام کرده است.
1- مشخص نشدن وضعیت آینده که به بند عمومی منتقل نشدم
2- نداشتن حق تماس و ملاقات با مادرم خانم زهرا اسدپور گرجی فرزند حبیب الله که در حال حاضر در بند نسوان تحمل حبس می نماید.
3- عدم امکان ملاقات و تماس تلفنی با خانواده ام که در خارج از زندان زندگی می کنند.



وضعيت بسيار دردناک يک زندانی سياسی

حزب مرزپرگهر : طبق اطلاعات رسیده به حزب مرزپرگهر شاخه استان بوشهر وحید اصغری متولد سال ۱۳۶۵ که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۷ توسط سپاه پاسداران دستگیر و از ان تاریخ تا کنون تحت شدیدترین شکنجه های جسمی و روحی قرار دارد به طوری که بر اثر ضربات مشت و لگد و باتون برقی و شلاق و شلنگ تمام استخوانهای بدن او از جمله استخوان بینی .سر .دنده ها و…. او خرد شده و در اثر شکنجه های روانی از جمله تهدیدهای مختلف قرار دادن در قفس جانوران موزی .انداختن کیسه های اکسیزن خفه کن بر سر .ساعتها اویزان کردن از پا و هزاران شکنجه دیگر که او طی نامه شکایت به دادگاه انتظامی مقداری از انها را شرح داده و با چنین فجایعی گرفتن اقرارو اعتراف تلویزیونی . پخش ان در شرایطی که سپاه نیاز به تبلیغات انتخاباتی داشت با طعمه قراردادن و قربانی کردن ایشان و تعدادی جوان از همه جا بی خبر و چسباندن دهها جرم عجیب و باور نکردنی به آنها انان را قربانی سیاستهای خود کرده اند .وحید موقع بازداشت ۲۲ سال داشت و مدت ۴ سال دور از ایران در کشور هند مشغول تحصیل بود ه و به منظور تامین مخارج تحصیل خود هاست و دامین به متقاضیان ارایه میداد و هیچگونه کار دیگری که جرم شناخته شود مرتکب نشده .لذا از کلیه مراجع حقوق بشری تقاضای رسیدگی و کمک داریم . می بایست اضافه نماییم که نامه شکایت وحید نیز جهت ارائه به مراجعه حقوق بشری در دسترس می باشد.همچنین نمونه ای از اتهاماتی واهی که توسط سپاه بر وی وارد آمده و توسط سایتهای رژیم پخش گردیده است را در زیر برایتان نگاشته ایم :

وحید الف با نام مستعار آریا دانشکار - سایت ها یی با محتوای ضد دینی و ضد انقلابی دارد.
نامبرده از سال ۸۲ با راه‌اندازی سایت و گروه …. در اینترنت آغاز به کار نموده است و با دریافت خدمات فنی از شرکت آمریکایی …. به قیمت بسیار ناچیز اقدام به طراحی و اجرای یک حرکت سازمان‌یافته برای شناسایی فعالان و تولیدکنندگان محتوای ضددینی، ضداخلاقی و ضدامنیتی در اینترنت، انسجام و پشتیبانی فنی آنها به طور رایگان نموده است.
ثبت دومین، اختصاص هاستینگ، طراحی و نصب نرم‌افزارهای مربوط به وب ‌سایت‌ها و… پشتیبانی فنی و مالی سایت‌هایی همچون نوشته‌های یک مرد آزاد (ضددینی) شازده (ضداخلاقی و ضددینی)، احمد باطبی (ضدامنیتی)، سفیدبرفی (ضداخلاقی)، aylar4u.com (ضداخلاقی) و اعلام آمادگی به جهت پشتیبانی فنی و راه‌اندازی سایت برای یک مجله الکترونیکی مستهجن ایرانی و تأمین دومین های خاص برای سایت‌های مستهجن ایرانی، نقش بسزایی در ترویج بی‌بندوباریهای مجازی به زبان فارسی و تمسخر و هتاکی نسبت به اصول اعتقادات اسلامی و انقلاب اسلامی ایران و فعالیت دشمنان انقلاب اسلامی داشته است.
آریا دانشکار علاوه بر ارائه خدمات و پشتیبانی رایگان به سایت‌های مذکور آن هم به دلیل آنچه که آن را «حمایت از جریان آزاد اطلاعات و دسترسی آزاد مردم ایران به مسائل آموزشی سکسی به زبان فارسی و در دسترس قرار دادن آن مطالب برای علاقه‌مندان به زبان فارسی و حق آزادی بیان حتی در مسائل سیاسی و سکسی» می‌نامد، نقش مهمی درجذب و اختفاء هویت و اطلاعات مدیران سایت‌های ضددینی، ضداخلاقی و ضدامنیتی داشته و سلامت امنیتی آنان را تضمین نموده است به صورتی که برای افراد فعال در زمینه‌های ضددینی، ضدامنیتی و ضداخلاقی می‌نویسد«ما برای کارتان ارزش قائل هستیم و دلیل اصلی ساپورت ما همین است. مطمئن باشید که از سایت شما هیچ کجا به دلیل مسائل امنیتی نام برده نخواهد شد.»
موارد ذکر شده خود گواه اجرای یک سناریوی از پیش طراحی شده و سازمان یافته از سوی نامبرده با حمایت و پشتیبانی فنی شرکت دریم‌هاست آمریکا و پشتیبانی مالی شرکت گوگل و شرکت‌های تبلیغات اینترنتی می‌باشد.



آخرین آمار از جمعیت استان تهران

بدون احتساب مهاجرت 13 میلیون و 769 هزار و 341 نفر

به گزارش شبکه ایران، محمد ناظمی اردکانی رئیس ثبت احوال کشور در جلسه شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان تهران که با حضور استاندار تهران، رئیس ثبت احوال کشور و نمایندگان سازمان‌های زیرمجموعه این شورا در محل سازمان ثبت احوال کشور برگزار شد با اعلام اینکه طرح آزمایشی صدور کارت هوشمند ملی هم اکنون در قم در دست اجراست، افزود: این کارت به عنوان یک کارت شناسایی هوشمند تلقی می‌شود که با استفاده از آن 90 درصد از دیگر امورات از جمله کارت گواهینامه، کارت گذرنامه، کارت خرید، بلیت اتوبوس و مترو و شرکت در انتخابات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر کل ثبت احوال استان تهران در ادامه این نشست با اعلام اینکه نرخ رشد جمعیت استان تهران 1.7 صدم درصد در سال 88 بود گفت: جمعیت استان تهران تا پایان سال 88 بدون احتساب مهاجرت 13 میلیون و 769 هزار و 341 نفر بود که 242 هزار نفر در این سال متولد و 57 هزار و 582 نفر فوت شده اند.

سید احمد قشمی با اعلام اینکه از ابتدا تا پایان سال 88 ، 700 هزار نفر افزایش مهاجرت به تهران داشتند که با احتساب این رقم جمعیت استان تهران به 14 میلیون و 392 هزار و 35 نفر رسید.

وی با اعلام اینکه در سال 88 ثبت تولد در مهلت قانونی 15 روزه به 92 درصد افزایش رسید، تاکید کرد: استان تهران، ساوجبلاغ، تهران و نظرآباد بیشترین آمار را در این زمینه به خود اختصاص داده‌اند.



کروبی: کشور به طور انحصاری در اختیار سپاه و بسیج است

بی بی سی : مهدی کروبی از رهبران معترضان انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه ای مکتوب با سایت خبری بی بی سی انگلیسی، به پرسش هایی در مورد فعالیت های سپاه پاسداران و تأثیر تحریم های بین المللی بر بخش خصوصی و بر زندگی مردم پاسخ داده است.


آقای کروبی در این گفتگو از افزایش و گسترش فعالیت های سپاه پاسداران انتقاد کرده و ورود آنها به عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را مغایر قانون اساسی دانسته است. متن گفتگو را می خوانید.

آیا فعالیت های اقتصادی فزاینده سپاه پاسداران بر اقتصاد و به طور کلی بر جامعه ایران می گذارد؟
سپاه پاسداران بعد از جنگ تحمیلی دارای امکانات وسیع در بخش مهندسی رزمی و نیز نیروی توانمند انسانی بود که مشارکت این نیرو در قسمت های مختلف می توانست نقش موثری در توسعه و آبادانی کشور ایفا کند. بطور مثال راه سازی و یا مشارکت در پروژه های عمرانی دیگر. سپاه با این منظور وارد کارهای عمرانی در زمان بازسازی کشور در کنار بخش خصوصی گردید.

اگر ورود سپاه در فعالیت های اقتصادی با رعایت قوانین و مقررات و شفافیت و بدون استفاده از اهرم زور و قدرت باشد این مشارکت نه تنها بد نیست بلکه می تواند به شکوفایی و رقابت در جهت توسعه و پیشرفت کشور منتهی گردد. اما آنچه طی ۵ سال اخیر اتفاق افتاده و موجب نگرانی شده است خروج اجباری بخش خصوصی و انحصاری کردن اقتصاد دردست سپاه است.

در سند چشم انداز کشور در افق ۱۴۰۴ بر توانمند سازی بخش خصوصی و تعاونی تاکید جدی شده و اصولا محرک اصلی رشد اقتصاد مشارکت بخش خصوصی دانسته شده است. در دولت فعلی به طور عجیبی به اسم خصوصی سازی، روند اختصاصی سازی اقتصاد در دست نطامیان و افراد معدودی را شاهد هستیم که این اتفاق مغایر قانون اساسی است.

اصل چهل و سوم قانون اساسی تمرکز ثروت در دست افراد و یا گروه های خاص را نفی می کند و حتی نمی پذیرد که دولت به صورت یک کارفرمای بزرگ و مطلق درآید. قطعا آثار این انحصار غیر قانونی در اقتصاد کشور موجب افزایش ضریب فساد، افزایش نرخ بیکاری و نیز تضعیف جایگاه واقعی سپاه در کشور خواهد شد.

ورود سپاه در صنایع گوناگون مشخصا چه تأثیری بر بخش خصوصی به جا می گذارد؟
واگذاری پروژه ها عمرانی بدون برگزاری مناقصه به سپاه، فروش سهام برخی از شرکت های دولتی مانند مخابرات و فروش اموال بدون مزایده و رعایت تشریفات قانونی علاوه بر فراهم کردن بستر فساد، موجب خروج و تضعیف بخش خصوصی و به تبع آن خروج سرمایه های بخش خصوصی از کشور شده است.

در ساختار اقتصاد کشور سخن از تحقق رقابت پذیری در اقتصاد در سطح بازار های داخلی و بین المللی است اما روند انحصاری ساختن آن طی یکسال گذشته موجب ورشکستگی بسیاری از شرکت های بزرگ بخش خصوصی شده است. بسیاری از پروژه ها به دلیل عدم توانایی این نیرو در انجام کار بدون نظارت معطل مانده و تعداد بسیار زیادی از افراد کار خود را از دست دادند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل ۴۴، نظام اقتصادی کشور را بر پایه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی دانسته است. شکوفایی و توسعه سیاسی و اقتصادی کشور منوط به رعایت و احترام به قانون اساسی و سایر قوانین کشور است. نظامی کردن سیاست، دستگاه قضایی، اقتصاد و فرهنگ کشور به معنای نادیده گرفتن حقوق مردم در تمامی ابعاد است که نتیجه ان را در حال حاضر شاهد هستیم.

نظر شما در مورد ورود سپاه به ساخت و ساز و صنایع نفت و گاز مثل امضای قرار داد توسعه میدان گازی پارس جنوبی چیست؟ آیا این روند را مثبت می دانید یا منفی و چرا؟
این موضوع را از چند جنبه می توان مورد توجه قرار داد که من تنها به دو مورد آن می پردازم . اول آنکه تجربه نشان داده است که بخش های نظامی اموری را بر عهده می گیرند که در عمل توان انجام آن را ندارند و پروژه ها را نیمه کاره و با صرف چند برابر هزینه پیش بینی شده اولیه رها می کنند و یا با گرفتن حق دلالی به دیگران واگذار می کنند.

به نظر می رسد انجام پروژه های بزرگ نفت و گاز پارس جنوبی که اهمیت بسیاری در آینده اقتصادی کشور دارد در توان سپاه نیست. در دوران اصلاحات با همت مجلس و دولت پارس جنوبی با مشارکت شرکت های بزرگ داخلی و بین المللی پیشرفت قابل قبولی پیدا کرده بود که با اتخاذ روش های غلط و ایجاد تنش در روابط بین المللی هم اکنون وضعیت بسیار نگران کننده ای دارد.

دوم آنکه شرکت های سپاه در لیست تحریم های سازمان ملل متحد قرار گرفته اند و واگذاری آن به سپاه در این شرائط به معنای نادیده گرفتن آن سرمایه عظیم کشور و در عمل به معنای انجام ندادن کار و عدم استفاده از ظرفیت موجود در توسعه پارس جنوبی است. از اینرو من همواره با تحریم ها که مستقیما آسیب به مردم کشور وارد می شود مخالفم.

به نظر می رسد که دولت ایران به طور روزافزونی به سمت سپردن قراردادهای بزرگ به شرکت های وابسته به سپاه پاسداران حرکت می کند، فکر می کنید چرا چنین می کند؟
در این ارتباط لازم می دانم کمی به عقب برگردم و ریشه این بحران و انحراف را یاد آور شوم. بعد از حضور غیر طبیعی نهادهای نظامی و امنیتی در حوزه اقتصاد، سیاست و فرهنگ من اولین فردی بودم که نسبت به مخاطرات آن هشدار دادم و مخالفت خود را اعلام کردم. متاسفانه در دولت اصلاحات دوستان ما این امر را جدی نگرفتند و در قبال حضور و دخالت آنان برخود لازم را نکردند.

بعد از انتخابات مرحله اول دوره نهم ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ که سپاه و بسیج در انتخابات به نفع آقای احمدی نژاد دخالت و تقلب آشکار کردند، هشدار دادم. ورود نظامیان به این عرصه را مغایر قانون اساسی، اهداف انقلاب و وصیت نامه امام مبنی بر عدم مداخله نظامیان در سیاست دانستم و به تبعات منفی آن دخالت توجه داشتم. عدم توجه دوستان و مسائلی که حال مجال پرداختن به آن نیست موجب بوجود آمدن بستر مناسب برای آنان شد. اگر هشدار ها من در آن روز جدی گرفته می شد امروز شاهد این حضور انحصاری و کم نظیر نبودیم.



نتیجه انتخابات اخیر را سپاه و بسیج در کنار افرادی دیگر مهندسی و اجرا کردند و لذا تملک و انحصاری کردن همه امور کشور از جمله سیاست، اقتصاد، فرهنگ ، ورزش، هنر و ... را غنیمت و دستآورد انتخابات دهم ریاست جمهوری می دانند. دولت آقای احمدی نژاد مرهون دخالت و تقلب آشکار نظامیان در هر دو دوره است و طبیعی است دولت برآمده از کودتای انتخاباتی در راستای اهداف آنان قدم بردارد.

روندی که سازمان ها و شرکت های وابسته به سپاه پیشنهادهای خود را برای در اختیار گرفتن قراردادهای بزرگ دولتی ارائه می دهند تا چه اندازه شفاف است؟
در حال حاضر قانونی در این زمینه رعایت نمی گردد که شفافیت در عمل را شاهد باشیم. من معتقد به گردش آزاد اطلاعات هستم و معتقدم دانستن در همه امور به استثنای موارد خاص که قانونگذار بواسطه امنیت ملی ویا حفظ حریم خصوصی افراد محرمانگی را لازم میداند، حق مردم است. در این حالت می توان از شفافیت سخن گفت و زمینه فساد و انحصاری بودن را مرتفع کرد.

برای حل ریشه ای موضوع در مجلس ششم با هماهنگی با دوستان در دولت مقرر شد لایحه قانون آزاد سازی اطلاعات تقدیم مجلس شود که متاسفانه آن لایحه به موقع به مجلس اصلاحات نرسید و سال ها در دولت بعدی متوقف گردید. در حال حاضر قرار دادهای بزرگ اعم از داخلی و بین المللی پشت درهای بسته منعقد و محرمانه تلقی می گردد و امکان اطلاع نسبت به مفاد و شرائط آن نیست. اموری که سپاه و بسیج بر عهده می گیرند اصلا شفاف نیست و حتی تشریفات مربوطه رعایت نمی گردد.

مطبوعات منتقد و مستقل توقیف و یا لغو امتیاز شده اند تا صدای نقد و تجزیه و تحلیل نباشد. ایران کشوری باستانی و دارای فرهنگ غنی و سرمایه های عظیم طبیعی و نیروی توانمند انسانی است که می تواند حتی با بکارگیری بخش از آن جایگاهی در شان ایران و ایرانی داشته باشد. همواره گفته ام که توسعه اقتصادی و سیاسی باید همزمان و در پرتو کرامت انسانی تحقق یابد . متاسفانه این روزها بر خلاف دستور صریح اسلام کمترین توجه به کرامت و شان انسانی می شود.

نظر عمومی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به گرایش سپاه به گسترش نفوذ خود در اقتصاد چیست؟
انتخابات مجلس هشتم در شرائط خاصی برگزار شد بطوریکه حق انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان بطور اساسی نادیده گرفته شد. در مرحله اول تعداد بسیاری از داوطلبان که در میان آنان نمایندگان چند دوره مجلس از جمله مجلس هفتم حضور داشتند رد صلاحیت شدند و در مرحله بعدی در شمارش آرا بطور عجیبی دخل و تصرف صورت گرفت تا تعداد قابل توجهی از نمایندگان مورد نظر جریان حاکم بطور دوپینگی وارد مجلس شوند. این افراد وظائف دیکته شده را دنبال می کنند نه وظائف نمایندگی شان و نظر مردم را. البته تعدادی از نمایندگان واقعی مردم در مجلس از هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب حضور دارند که از این قبیل کارها ناراضی هستند و مکررا نسبت به آن اعتراض کردند اما صدای شان به جایی نمی رسد.

آیا ایرانیان می توانند بدون ترس با فعالیت های سپاه مخالفت کنند؟
اگرچه صحبت و نقد در این ارتباط مورد رضایت برخی نیست اما در این باب سخن بسیار است و افراد از گرایش های خاص به آن پرداخته اند و البته هستند کسانی که نسبت به پرداخت هزینه های احتمالی اظهار نظر در این باب نگرانند و پیشاپیش خود سانسوری کرده و می کنند.

تازه ترین تحریم های سازمان ملل علیه ایران که اوایل ماه ژوئن تصویب شد، سپاه پاسداران را هدف قرار داده است. این تحریم ها چه تأثیری خواهد داشت؟
انحصاری شدن بخش مهمی از اقتصاد و صنعت کشور و نیز احاطه بر بخش قابل توجهی از تجارت توسط سپاه و بسیج امری غیر قانونی، غلط و مغایر شان و وظائف کاری آن ها است. تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد بویژه قطعنامه ۱۹۲۹ که مطابق فصل هفتم منشور تدوین شده است و لیست جامعی از شرکت ها و سازمان های مربوط به سپاه را ضمیمه کرده، موجب اخلال در انجام کارهای اساسی و قرارداد های منعقده است.البته برای دورزدن تحریم ها نقش دلالان با قیمت های چند برابر پررنگ تر شده و زیان اصلی مجددا بر مردم بار می گردد.

انحصاری کردن این بخش از کارها علاوه بر فساد بسیار آن و تضعیف و یا نابود کردن بخش خصوصی، مغایر منافع ملی است و هرگونه تلاش در جهت ادامه آن را غلط و موجب ورود آسیب های بسیار به اقتصاد و امنیت کشور میدانم. همچنین تاکید می کنم که با تحریم های شورای امنیت و یا تحریم های یکجانبه از سوی دولت های مختلف که پرداخت هزینه اصلی آن بر مردم بار می گردد مخالفم زیرا در کشوری که غالب امور به طور انحصاری در اختیار سپاه و بسیج است پرواضح است تحریم ها ضربه اساسی به اقتصاد آن بطور عام و مردم به طور خاص وارد می کند.



تشدید تحریم‌های ایران از طرف اتحادیه‌ی اروپا و نامه‌نگاری تهران

دويجه وله : اتحادیه‌ی اروپا مجموعه‌ی بزرگی از اقدامات تحریمی علیه ایران تدارک دیده است. هدف اصلی زیر فشار گذاشتن بخش انرژی در کشور است. دولت ایران خواهان مذاکره‌ی فوری با "گروه وین" برای تبادل سوخت شده است.


در دستور کار اجلاس وزیران اتحادیه‌ی اروپا در بروکسل در روز دوشنبه (۲۶ ژوئیه، ۴ مرداد) تشدید اقدامات تحریمی علیه ایران قرار دارد. طرح که به تصویب رسد، از فردا لازم‌الاجرا می‌گردد.

تشدید اقدام‌های تحریمی علیه ایران، به خاطر سرپیچی حکومت اسلامی از قطعنامه‌های سازمان ملل صورت می‌گیرد. این قطعنامه‌ها دولت ایران را موظف کرده‌اند که از غنی‌سازی اورانیوم دست بردارد و فعالیت‌های اتمی خود را شفاف کند.

ایالات متحده‌ی آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا از آن چه در قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد فشار بر ایران پیش‌بینی شده، فراتر می‌روند. دولت آمریکا در آغاز ماه ژوئیه‌ی امسال مجموعه‌ای از اقدام‌های تحریمی تازه را آغاز کرد. اکنون اروپا این سیاست را پیش می‌گیرد. رهبران اتحادیه‌ی اروپا بارها لزوم تشدید تحریم‌ها علیه ایران را تأیید کرده و همانند آمریکا از روسیه و چین نیز انتظار همراهی در پیشبرد این سیاست را دارند.

اقدامات پیش‌بینی‌شده

طبق طرح اتحادیه‌ی اروپا از این پس در مورد صدور کالا به ایران سخت‌گیری بیشتری خواهد شد. حساسیت اصلی متوجه کالاهای دارای مصرف دوگانه است، کالاهایی که هم استفاده‌ی عادی صلح‌آمیز دارند، هم می‌توان از آنها استفاده‌ی نظامی کرد. از این جمله‌اند مواد رادیواکتیو، مواد شیمیایی، میکرو ارگانیسم‌ها و برخی تکنولوژی‌های مخابراتی و داده‌پردازی. علاوه بر این، دیگر هواپیماهای باری ایران اجازه‌ی پرواز به اروپا نخواهند داشت.

فشار عمده‌ متوجه بخش انرژی در اقتصاد ایران است. اروپا از سرمایه‌گذاری جدید در صنایع نفت و گاز ایران خودداری خواهد کرد. دولت ایران دیگر مجاز نیست برای فعالیت‌های اقتصادی خود از خدمات بیمه‌ای کشورهای اروپا استفاده برد. تضمین وام‌هایی که مدت آنها بیش از دو سال باشد نیز، مجاز نخواهد بود. همچنین از این پس حواله‌ی ارز به میزانی بیشتر از ۱۰ هزار یورو به ایران از اروپا باید به ثبت برسد و اگر میزان حواله بیش از ۴۰ هزار یورو باشد، باید برای آن اجازه‌ی مخصوص گرفت.

در اروپا فهرستی از برخی مقامات حکومت ایران، بویژه از میان پاسداران وجود دارد که مشمول قاعده‌ی ممانعت از ورود به اروپا می‌شوند. فعالیت مالی آنان در کشورهای اروپایی متوقف شده و دارایی‌هایشان زیر کنترل قرار می‌گیرد. قرار است بر طول این فهرست افزوده شود.

تلاش حکومت ایران

حکومت ایران به مانوور نامه‌نگاری و اعلام آمادگی برای مذاکره رو آورده تا به گفته‌ی کارشناسان بر تصمیم اتحادیه‌ی اروپا تأثیر بگذارد. دیروز (یکشنبه، ۳ مرداد، ۲۵ ژوئیه)، منوچهر متکی وزیر امور خارجه‌ی ایران اعلام کرد که دولت ایران آماده است فورا با قدرت‌های غربی در مورد تبادل سوخت به گفت‌وگو پردازد.

به گزارش خبرگزاری "ایسنا" منوچهر متکی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در استانبول به خبرنگاران گفت «تمایل ایران برای گفت‌وگوها در نامه‌ای مطرح خواهد شد که روز دوشنبه در پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی گروه وین – آمریکا، روسیه و فرانسه – در خصوص توافق تبادل سوخت به آژانس تحویل داده می‌شود.» او افزود، پس از تحویل نامه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «ما می‌توانیم مذاکرات را درباره‌ی جزییات تبادل سوخت فورا آغاز کنیم. تمامی جزییات مربوط به اینکه این تبادل چگونه باید انجام گیرد، از طریق مذاکرات و گفت‌وگوها در وین مشخص خواهد شد.»

متکی که پس از گفت‌وگو با احمد داوود اوغلو و سلسو آموریم همتایان ترک و برزیلی‌اش با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، اعلام کرد که دولت ایران تمایل دارد ترکیه و برزیل در این گفت‌وگوها مشارکت داشته باشند، اما تاکید کرد که «این به عنوان یک شرط نیست».

حد تأثیرگذاری

سیاست اعلام شده‌ی اتحادیه‌ی اروپا، استقبال از مذاکره با ایران است. کاترین اشتون در ماه گذشته در دیدار با سعید جلیلی، سرپرست مذاکرات اتمی از طرف تهران، از دولت ایران خواست به پشت میز مذاکره برگردد. اتحادیه‌ی اروپا در عین حال معتقد به تشدید فشار بر ایران است تا حکومت اسلامی از تعلل و وقت‌کشی دست بردارد.

در مورد این که تشدید تحریم‌ها رفتار حکومت ایران را تعدیل می‌کند، در اروپا نیز تردیدهایی وجود دارد. خبرگزاری آلمان در آستانه‌ی اجلاس بروکسل از قول مارکوس کوپریانو، وزیر خارجه‌ی قبرس نوشته است که از آن جایی که همه‌ی کشورها در برابر حکومت ایران یکدست عمل نمی‌کنند، ممکن است نتیجه‌ی تحریم‌ها این شود که کشورهای آسیای جنوب شرقی در اقتصاد ایران جای اروپا را بگیرند.

کارل بیلت، وزیر خارجه‌ی سوئد هم گفته است که باید مواظب بود قاچاقچیانی که به رژیم ایران نزدیک‌اند، از تحریم‌ها سود نبرند و آنها را دور نزنند. او بر مذاکرات تأکید کرده و در مورد تحریم‌ها این نکته را نیز افزوده که نمی‌توان با قطعیت گفت که در کاربست این روش دارد افراط یا تفریط صورت می‌گیرد.



اروپا شدیدترین تحریم های خود علیه ایران را تصویب کرد

راديو فرانسه، ویدا سامعی : بر اساس توافق امروزکشورهای عضو اتحادیۀ اروپا، بسیاری از بخش های اقتصادی- سیاسی بخصوص صنعت نفت و گاز و حمل و نقل ایران شامل این تحریم ها می شود. فعالیت برخی از بانکهای ایرانی دراروپا از این پس ممنوع خواهد بود و فروش کالا به ایران نیز با سختگیری های بیشتری نسبت به قبل صورت می گیرد. این تحریم ها ازروزسه شنبه قابل اجرا است.
وزرای امور خارجۀ کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا روز دوشنبه بیست و ششم ژوییه، در بروکسل گردهم آمدند و تحریم های جدیدی را علیه ایران تصویبکردند. اتحادیۀ اروپا هفتۀ گذشته اعلام کرده بود قصد دارد تحریم هایی شدیدی علیه ایران برای مجبور کردن این کشور به ادامۀ مذاکرات صادر کند.

بر اساس توافق امروز کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا، بسیاری از بخش های اقتصادی- سیاسی بخصوص صنعت نفت و گاز وحمل ونقل ایران شامل این تحریم ها می شود. فعالیت برخی از بانکهای ایرانی در اروپا از این پس ممنوع خواهد بود و فروش کالا به ایران نیز با سختگیری های بیشتری نسبت به قبل صورت می گیرد. این تحریم ها از روز سه شنبه قابل اجرا است.

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی و امنیت اتحادیۀ اروپا هفتۀ گذشته و بهنگام اعلام خبر تصمیم اتحادیۀ اروپا از یک بستۀ کامل تحریمی علیه ایران سخن گفته بود. وی همچنین از اتفاق نظر تمامی بیست و هفت کشور اتحادیۀ اروپا بر سر این تحریم ها خبر داده بود. به گفتۀ دیپلمات های اروپایی، این تحریم ها شدیدترین نوع آن علیه یک کشور است.
خبرگزاری فرانسه می نویسد بموجب این تحریم ها، هرگونه سرمایه گذاری، فروش تجهیزات و انتقال تکنولوژی در زمینۀ نفت و گاز به ایران ممنوع خواهد شد و تمامی کشتی های حامل کالا به این کشور از سوی کشورهای دیگر مورد بازرسی قرار می گیرند.

ایران چهارمین تولید کنندۀ نفت خام در جهان است اما برای تامین بنزین مورد نیاز در کشور، چهل درصد از بنزین مصرفی در کشور را وارد می کند.

مبادلات بازرگانی با برخی ازموسسات و شرکت های ایرانی در خارج از کشور نیزمشمول این تحریم ها قرار می گیرد. بیشتر این موسسات متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند. با این ترحیم ها صدور ویزا برای برخی از شخصیت های سیاسی و حکومتی بخصوص اعضای سپاه پاسداران ممنوع است.

در پی اعلام این خبر، روز گذشته، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران اعلام کرد کشورش به دقت رفتار اتحادیۀ اروپا را زیر نظر دارد و به شدت با این اقدام اتحادیۀ اروپا مقابله بمثل خواهد کرد. وی اروپا را متهم کرد در کنار آمریکا در پی راه اندازی یک جنگ روانی علیه ایران است.

از سوی دیگر، منوچهر متکی، وزیر امور خارجۀ ایران که در حال حاضر در ترکیه بسر می برد اعلام کرد کشورش حاضر به مذاکرۀ فوری با کشورهای غربی بر سر مبادلۀ سوخت اتمی در قالب توافقنامه ای است که در ماه می با ترکیه و برزیل امضا کرد.
شورای امنیت سازمان ملل با ناکافی خواندن توافقنامۀ سه جانبۀ ایران، ترکیه و برزیل بر سر ادامۀ غنی سازی در خارج از کشور، چهارمین قطعنامۀ تحریم ها علیه ایران را صادر کرد.

اهمیت تحریم های اتحادیۀ اروپا و همچنین دامنۀ دربرگیری این تحریم ها علیه ایران سوالی است که با مهدی مظفری، تحلیلگر سیاسی مقیم اروپا در میان گذاشته ایم. به گفتۀ این تحلیلگر، این تحریم ها از آنجا که از سوی اروپا صورت می گیرد با توجه به اینکه به طور یکجا بیست و هفت کشور اجرا کنندۀ آن هستند، اهمیت فراوانی پیدا می کند. مهدی مظفری بر این باور است که این تحریم ها تاکیدی است بر تحریم های شورای امنیت و آمریکا و از آنجاییکه با روی کار آمدن کاترین اشتون، مسئوول جدید سیاست خارجی اروپا که بسیار قاطع است بخصوص درپروندۀ ایران قطعاً به طور کامل پیگیری خواهد شد و تاثیر گذاری را که این اتحادیه به دنبال آن است را خواهد داشت.



کانادا تحریم های یک جانبه جدیدی را علیه ایران اعمال کرد

صدای آمريکا : کانادا، همگام با متحدان غربی خود و به منظور اعمال فشار بر تهران با هدف توقف برنامه هسته ای ایران، تحریم های یک جانبه جدیدی علیه ایران اعمال کرد.

تحریم های یک جانبه کانادا علیه ایران که از روز دوشنبه به مرحله اجرا گذاشته می شوند، تبادلات بازرگانی و تجاری در زمینه هسته ای، شیمیایی، بیولوژیکی، موشک ها و سلاح های کشتار جمعی با ایران را منع کرده است.

براساس مفاد این اقدامات تحریمی، افتتاح شعب بانک های ایران در کانادا ممنوع خواهد بود و بانک های کانادا نیز اجازه فعالیت در ایران نخواهند داشت.

صادرات کالاهای حساس به ایران، که ممکن است در تولید سلاح های کشتار جمعی مورد استفاده قرار گیرند و همچنین ارسال موادی که در صنعت پالایش نفت و گاز این کشور مورد بهره برداری قرار می گیرند نیز بخشی از تحریم های جدید اتاوا علیه تهران خواهند بود.

لارنس کانن، وزیر امور خارجه دولت فدرال کانادا روز دوشنبه، ٢٦ ژوییه اعلام کرد اقدامات تحریمی جدید از تحریم های بین المللی سازمان ملل فراتر خواهد رفت و شامل ممنوعیت صادرات کالاهایی خواهد شد که احتمال استفاده آن ها در برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

صادرات مواد غیر اتمی که ممکن است در تحقیقات و توسعه اتمی مورد استفاده قرار گیرد نیز در فهرست تحریم های جدید کانادا علیه ایران قرار دارد.

آقای کانن در کنفرانس خبری که به طور زنده از رسانه های کانادا پخش شد، گفت: «تحریم های کانادا علیه جمهوری اسلامی به منظور کاهش سرعت توسعه برنامه هسته ای ایران که به سرعت به سمت تولید سلاح های اتمی پیش می رود، اعمال خواهند شد و این اقدامات به هدف مجازات مردم ایران اتخاذ نشده اند بلکه دولت غیرمسئول، سلطه جو و متخاصم این کشور را هدف قرار داده اند».

وزیر امور خارجه کانادا تاکید کرد اقدامات ایران و اظهارات خصمانه مقامات تهران مقابله آشکار دولتمردان این کشور با کانادا و کشورهای هم فکری است که خواهان برقراری صلح و امنیت جهانی هستند.

وی افزود تحریم های جدید کانادا با هماهنگی کشور های دیگر اعمال خواهند شد تا «پیام محکم تعهد و همبستگی جامعه بین الملل در این مورد را به ایران ارسال کند».

لارنس کانن در بخشی از کنفرانس خبری خود گفت: « ایران کماکان به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی بی توجهی می کند و از گردن نهادن به تعهدات بین المللی اتمی خود و توقف فعالیت های غنی سازی اورانیوم سرباز می زند.»

وزیر امور خارجه کانادا خاطرنشان کرد هرگونه سرمایه گذاری جدید شرکت های کانادایی در بخش نفت، گاز و انرژی ایران و نیز فن آوری های مربوط به این صنایع ممنوع خواهند بود.

کانادا ماه گذشته اعلام کرد همه مفاد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که تحریم های بیشتری علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می کند را به طور کامل اجرا خواهد کرد.

گرچه حجم تبادلات بازرگانی ایران و کانادا در سطح گسترده ای نیست که تحریم های اتاوا برای تهران فلج کننده باشند اما صاحبنظران سیاسی بر این باورند اقدام کانادا برای اعمال تحریم های یک جانبه علیه جمهوری اسلامی، اقدام نمادینی برای اعمال فشار بر مقامات این کشور است.

اتاوا تهران را به عدم همکاری با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی و بی توجهی به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل برای توقف مراحل غنی سازی اورانیوم متهم می کند.



جمعی از مسیحیان در مشهد بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا - جمعی از مسیحیان ساكن مشهد در یك برنامه ریزی از پیش تعیین شده توسط نیروهای امنیتی اطلاعات مشهد بازداشت شدند كه از سرنوشت دو تن از آنان تاكنون خبری در دست نیست.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، از شهرستان مشهد مركز استان خراسان رضوی ، در روز پنج شنبه ۱۷ تیرماه تعداد ۱۵ تن از نوكیشان مسیحی آن شهر كه در حال عزیمت به شهرستان بجنورد از توابع استان به منظور دیدار و مشاركت با برخی مسیحیان آن شهر بودند در یك برنامه ریزی از پیش تعیین شده توسط نیروهای امنیتی اداره كل اطلاعات خراسان بازداشت شدند .

به گفته منابع مطلع، گویا ماموران اطلاعات در مورد این سفر از قبل آگاه بوده اند بطوری كه وقتی این افراد در یك اتوبوس سوار شدند و حركت كردند ، دقایقی بعد در بین راه ماموران امنیتی ضمن دستور توقف به راننده اتوبوس كلیه سرنشینان مسیحی آنرا كه از قبل شناسایی كرده بودند را بازداشت نمودند.

این گزارش همچنین می افزاید، كلیه این ۱۵ نفر پس از دستگیری به بازداشتگاه اداره كل اطلاعات خراسان منتقل میشوند . در آنجا به بطور مداوم و به مدت یك هفته تحت بازجوئی شدیدی بوده اند و فشار زیادی به آنها وارد شده است . پس از گذشت یك هفته سرانجام ۱۳نفر از آنان با امضای تعهد نامه و سایر فرمهائی كه در اینگونه موارد به اجبار باید آنها را امضاء كنند بطور موقت آزاد میشوند .

۲ نفر دیگر از بازداشت شدگان مسیحی به اسامی رضا ( استیفان) ۴۸ ساله و احسان بهروز ۲۳ ساله كه حاضر به امضای تعهد نامه و فرمهای مذكور نشدند همچنان در بازداشت باقی مانده اند .

گزارشات حاكی از آن است كه "احسان بهروز" در همان روز بازداشت حوالی ساعت ۸ شب بهمراه سه تن از ماموران اطلاعات به محل سكونتش در خیابان نخ ریسی مشهد مراجعه میكنند و ماموران امنیتی پس از بازرسی و تفتیش منزل وی كلیه لوازم شخصی ، كامپیوتر ، كتب و نشریات ایشان را ضبط و با خود می برند. از زمانی كه آقای بهروز به همراه ماموران و وسایل ضبط شده از منزل خارج شده است خانواده وی تا كنون اطلاع دقیقی از آنچه بر او گذشته است ندارند . در طی این مدت او فقط دوبار در تماسهای تلفنی كوتاهی كه با خانواده اش گرفته است اعلام كرده كه سالم میباشد . احسان بهروز دانشجو و از اعضای كلیساهای خانگی مشهد میباشد .
این منابع گزارش دادند كه رضا ( استیفان ) متاهل و دارای ۲ فرزند می باشد و خانواده های این بازداشت شدگان مسیحی به شدت نگران وضعیت آنها هستند . این در حالی است كه گفته می شود هر دو آنان همچنان در بازداشتگاه اطلاعات مشهد بسر می برند و برای آنان در شعبه ۹۰۱ دادگاه انقلاب واقع در خیابان كوهسنگی تشكیل پرونده شده است . تاكنون هیچ گونه خبری از تفهیم اتهام و انتخاب وكیل برای آنان نیست و مشخص نشده تا چه زمانی باید در بازداشت و بلا تكلیفی بسر ببرند .
این بازداشت ها و فشار ها بر مسیحیان در مشهد در حالی صورت میگیرد كه "علی گلچین" زندانی مسیحی ساكن ورامین كه همچنان پس از گذشت قریب ۸۰ روز در زندان انفرادی اوین بسر می برد.
لازم به ذكر است بازداشت شدگان مسیحی در سالجاری كه عموما از نومسیحیان هستند و تاكنون بطور موقت در شهرهای مختلف كشور تا زمان تشكیل دادگاه با وثیقه آزاد شده اند، همچنان در انتظار روز محاكمه بسر می برند.



توقیف نشریه دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد

نشریه "سیمیا" قدیمی ترین نشریه دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد به صاحب امتیازی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی توقیف شد.

به گزارش دانشجونیوز، این نشریه طی حکمی از سوی کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه، به مدت ۹ ماه توقیف شده است.

همچنین به دنبال صدور این حکم توقیف، مدیر مسئول این نشریه نیز به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شده است.

گفتنی است، این حکم در حالی صادر شده است که در اسفند ماه گذشته هم این نشریه با حکم ۳ ماه توقیف مواجه شده بود. دو نشریه منتقد دیگر دانشگاه فردوسی مشهدی یعنی نشریات "ژاژ" و "شب تاب" نیز به ترتیب لغو مجوز و ۹ ماه توقیف شده اند.

اتهام نشریه سیمیا در جلسه کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه، تبلیغ علیه نظام عنوان شده است. همچنین دیگر اتهاماتی که در این حکم آمده عبارتند از: "نشر صور خلاف عفت"، "تحریک زنان به ایستادگی در برابر احکام شرع به خاطر درج مقاله ی «حجاب، اعتقاد یا اجبار»"، "نشر مطالب خلاف اسلام به خاطر درج مقاله ی «زنان، دست به دامان قوانین وارونه» ، نشر اکاذیب به خاطر درج خبر «حکم اعدام عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه دامغان تایید شد» ، تبلیغ به نفع بهاییت به خاطر معرفی «قره العين» بهایی به عنوان زن کامل.

صدور این احکام در حالی صورت می گیرد که در اغلب موارد بدیهی ترین حقوق متهم از جمله حق دفاع حضوری رعایت نمی شود و اکثر احکام غیابی صادر می شوند.




سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران خواستار آزادی رضا شهابی، عضو زندانی خود، شد

سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه با انتشار بيانيه ای، خواستار آزادی بی قيد و شرط رضا شهابی، عضو زندانی هيئت مديره اين تشکل کارگری، شد.

به گزارش رادیو فردا، در اين بيانيه با اشاره به بازداشت آقای شهابی در روز ۲۲ خرداد، آمده است که اين فعال کارگر زندانی از آن هنگام تا اوايل تيرماه، سه بار با خانواده خود تماس تلفنی داشته، ولی از حدود دو هفته پيش، هيچ خبری از او نشده است.

سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه همچنين خبر داده است که پيگيری های مکرر خانواده و وکيل رضا شهابی در دادستانی، دادگاه حقوق شهروندی و دادسرای انقلاب تاکنون هيچ نتيجه ای در بر نداشته و بی خبری از وضعيت او موجب نگرانی خانواده اش و نيز اعضای سنديکا شده است.



دادستان زاهدان خبر داد: دستگیری ۷ مظنون و ۲ متهم در رابطه با انفجار زاهدان

دادستان زاهدان از دستگیری ۷ مظنون و ۲ متهم در رابطه با انفجارهای مقابل مسجد جامع زاهدان خبر داد.
به گزارش ایسنا، محمد مرزیه درباره آخرین وضعیت پرونده دو انفجار اخیر در مقابل مسجد جامع زاهدان اظهار کرد:‌ در رابطه با این پرونده ۷ مظنون و ۲ متهم دستگیر شده‌اند. این دو متهم عواملی هستند که باید بیشتر به اتهاماتشان رسیدگی شود.
دادستان زاهدان همچنین از برگزاری جلسه دادگاه متهمان پرونده به شهادت رساندن ماموران پلیس در سال ۸۸ خبر داد و گفت:‌ جلسه دادگاه این ۴ متهم به عضویت در گروهک جندالله و به شهادت رساندن ماموران نیروی انتظامی روز یک‌شنبه برگزار شد اما هنوز رای این پرونده صادر نشده است.
۲۴ تیرماه بر اثر دو انفجار در مقابل مسجد جامع زاهدان ـ که مراسم دعای کمیل به مناسبت میلاد امام حسین و حضرت ابوالفضل در آن بر پا بود ـ تعداد ۳۰۶ نفر از هموطنان‌مان مجروح و ۲۷ نفر شهید شدند.



نگرانی از توسعۀ پشتیبانی ایران از طالبان

رادیو فرانسه،ناصر اعتمادی : بر اساس اسناد محرمانۀ دولت آمریکا، جمهوری اسلامی ایران با پشتیبانی مالی، نظامی و آموزشی خود از طالبان مخفیانه در جنگ با نیروهای خارجی به رهبری آمریکا در افغاستان شرکت می کند.

بر اساس اسناد محرمانۀ دولت آمریکا، جمهوری اسلامی ایران با پشتیبانی مالی، نظامی و آموزشی خود از طالبان مخفیانه در جنگ با نیروهای خارجی به رهبری آمریکا در افغاستان شرکت می کند.

این اسناد که دربرگیرندۀ یادداشت های مخفی سفیر آمریکا در کابل است و خلاصه ای از آن را نشریۀ انگلیسی گاردین به چاپ رسانده از نفوذ فزایندۀ ایران در افغانستان شدیداً ابراز نگرانی می کنند. با این حال، گاردین تصریح کرده است که نمی توان این اسناد را که بر اساس گزارش های جاسوسان و خبرچین های افغان تهیه شده راستی آزمایی کرد.

بر اساس یکی از یاداشت های مخفی سفیر آمریکا در افغاستان، دولت ایران رشته تدابیری برای توسعۀ نفوذ خود در افغانستان اتخاذ کرده است. همین یادداشت به نقل از وزیر خارجۀ افغانستان اضافه می کند که دولت ایران میلیون ها دلار رشوه به نمایندگان مجلس افغانستان می دهد تا در جهت برکناری وزرای اصلاح طلب حکومت کابل تلاش کنند.

در یکی دیگر از اسناد دولت آمریکا به تاریخ مارس 2009 به نقل ازسرویس های امنیتی دولت واشنگتن آمده است که بیش از صد تن از شورشیان افغان و خارجی از طریق خاک ایران وارد افغانستان شدند تا در این کشور دست به سوءقصدهای انتحاری بزنند. یک گزارش نیروهای بین المللی در افغانستان به تاریخ فوریه 2005 تأکید کرده بود که طالبان سوءقصدهای خود را در ولایات هلمند و اروزگان از طریق خاک ایران برنامه ریزی می کنند.

به دنبال این افشاگری ها دولت آلمان ابراز امیدواری کرد که اتهامات وارده به ایران و پاکستان در مورد حمایت آنها از طالبان مورد بررسی قراربگیرد تا دانسته شود چه اطلاعات تازه ای در افشاگری های جدید هست. در این حال "ویلیام هیگ" وزیر امور خارجه انگلستان نیز ابراز امیدواری کرد که این افشاگری ها جو همکاری بین المللی در افغانستان را مسموم نسازد.



صد و دوازده، رتبه ايران از نظر عدالت در سلامت

تهران امروز : به گفته مدير برنامه فقرزدايی اهداف توسعه هزاره سازمان ملل با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها هزينه‌اي كه مردم براي سلامت و بهداشت مي‌پردازند از 65 درصد به 80 در صد خواهد رسيد.

اميدوار رضايي، عضو كميسيون بهداشت مجلس هم اعلام كرده است در حال حاضر مردم هزينه بالايي را براي به دست آوردن سلامت از جيب خود مي‌پردازند و مشاركت مردم در هزينه‌هاي سلامت عادلانه نيست.

اميدوار رضايي مي‌گويد: «بر اساس آخرين اعلام سازمان بهداشت جهاني رتبه ايران از نظر شاخص مشاركت عادلانه مردم در هزينه‌هاي سلامت در حدود 10 سال پيش 112 بود كه به نظر من با توجه به روند نامناسب دهه اخير اكنون افت كرده و بايد از اين نظر در رده 118 تا 120 در بين 191 كشور دنيا باشيم و روند رو به بهبودي نداشته‌ايم.» بر اساس آمار‌هاي رسمي در حال حاضر بيش از 65 درصد هزينه‌هاي سلامت را مردم از جيب خود مي‌پردازند.

محمد علي فرزين، مدير برنامه فقرزدايی و طرح های توسعه برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) در ایران مي‌گويد:« با توجه به بيكاري تعداد زيادي از جمعيت (آمار 10 درصدي بيكاري در كشور) تعداد زيادي از جمعيت ممكن است فقير باشند و تضاد بين فقير و غني در شهر‌ها به شدت زياد است.يكي از شاخص‌هاي كاهش فقر دسترسي به دارو و كالاهاي حياتي است كه با وجود اينكه كشور ما بسيار ثروتمند است اما مردم در حدود 70 درصد هزينه دارو‌هاي حياتي به دوش مردم است.»

او مي‌گويد: دولت در برنامه پنجم توسعه هم تاكيد كرده است كه اين رقم بايد به 30 درصد برسد.پس دولت هم متوجه است كه تنها 30 درصد از هزينه‌ها را پرداخت مي‌كند و 70 درصد بر دوش مردم است.»رضايي هم به قانون مصوب مجلس در سال گذشته اشاره دارد كه قرار بود حق بيمه سلامت به صورت درصدي از درآمد افراد درآيد و افراد با درآمد بالاتر هزينه بيشتري پرداخت كنند و اين طور نباشد كه شخص وزير با يك كارگر ساده به يك اندازه حق بيمه سلامت بپردازند كه متاسفانه اين مصوبه مجلس سال گذشته اجرا نشد.

بي عدالتي در نظام سلامت
رضايي همچنين با اشاره به آلودگي هوا و آب كه در دوسال اخير شهروندان را دچار مشكلات مختلف كرده تاكيد مي‌كند:« در قانون برنامه چهارم به صراحت آمده بود كه بايد از هر گونه فعاليت مخل سلامت مردم كه موجب آ‌لودگي آب، خاك و هوا مي‌شود و هر مسئله ديگري كه تهديدي براي سلامت مردم باشد عوارض گرفته شود كه به عنوان يك منبع پايدار براي سلامت مردم هزينه شود كه اين مصوبه مجلس نيز هنوز اجرايي نشده است كه در برنامه توسعه پنجم نيز دوباره بر اين موضوع تاكيد شده است.»

اين عضو كميسيون بهداشت مجلس هم دليل اصلي را واقعي نبودن نرخ خدمات و تعرفه درمان مي‌داند، موضوعي كه بارها و بارها از سوي كارشناسان حوزه بهداست عنوان شده است:« بايد براي بيمه‌هاي سلامت سرانه واقعي تعريف شود و البته بيمه‌هاي سلامت تعريف شود و نه صرفا بيمه‌هاي درماني اما هيچ وقت اين كار انجام نشده است و چون در تامين منابع مشكل داريم در اجرا هم دچار مشكل مي‌شويم. همچنين نبود متولي واحد در سياست‌گذاري، نظارت و ارزشيابي نظام سلامت است، بهداشت، درمان، توانبخشي و سلامت جسمي، روحي و اجتماعي مردم بايد در يك نهاد واحد سياست‌گذاري شود، طبيعي است كه نبود چنين سيستمي باعث نارضايتي و بي‌عدالتي در نظام سلامت مي‌شود.»

اين سوال مطرح است كه « طرح هدفمند كردن يارانه‌ها و خصوصي سازي سلامت و بهداشت چه تاثيري بر اين روند خواهد گذاشت؟»

مدیر برنامه فقرزدايی اهداف توسعه هزاره سازمان ملل به اين سوال تهران‌امروز چنين پاسخ مي‌گويد: «اين يك قانون و يك رويكرد جديد در نظام توسعه ايران است وشرايط پياده سازي آن نيز بسيار مهم است كه به نظر من با توجه به شرايط حاضر اصلا مناسب نيست. به‌ويژه به اين دليل كه اكنون در بحث سلامت و بهداشت مردم فشار زيادي را متحمل مي‌شوند و با خصوصي سازي احتمال افزايش تعرفه‌ها بسيار زياد است.به اين ترتيب مردم در آينده هزينه بيشتري را براي به دست آوردن سلامت از جيب خود مي‌پردازند و اين ميزان تا 80 درصد هم خواهد رسيد و بودجه‌هاي اجتماعي هم در اين بخش كاهش مي‌يابد.»

به گفته مدير برنامه فقرزدايی سازمان ملل در ايران كاهش فقر، ايجاد اشتغال و دسترسي به دارو از جمله شاخص‌هاي اهداف توسعه هزاره است كه از 10 سال پيش دولت‌هاي عضو سازمان ملل متعهد به آن شده اند.»

سقوط زير خط فقر با هزينه بالاي 40 درصد
رضايي معتقد است بر خلاف قانون برنامه چهارم گروه افرادي كه به علت هزينه‌هاي درمان به زير خط فقر مي‌روند كاهش نيافته است، افرادي كه هزينه‌هاي درماني بيش از 40 درصد از كل سبد هزينه خانوارشان را مي‌گيرند و با پرداخت اين هزينه براي هميشه به زير خط فقر مي‌روند در ابتداي برنامه چهارم سه درصد كل جمعيت بود و قرار بود تا پايان برنامه به يك درصد كاهش يابد كه عملي نشد. فرزين معتقد است متمركز بودن سرمايه‌گذاري بر پول دليل اصلي اين اتفاق است: « اين نوع سرمايه‌گذاري كمتر اشتغال توليد كرده و تورم‌زاست. در اين سرمايه‌گذاري كه بيشتر بر سرمايه متمركز است خودبه خود تورم ايجاد مي‌شود بر خلاف سرمايه گذاري‌هاي كوچك تر كه انساني ترو كاربردي تر است و بر مركز نيز متمركز نيست.»

او ادامه مي‌دهد:« از 20 سال پيش تا كنون نرخ بهره در ايران 55 درصد است در حالي كه در هيچ كشوري اين شرايط وجود ندارد. در حال حاضر بانك‌هاي دولتي حداقل 25 درصد بهره مي‌گيرند. وقتي نرخ بهره اين قدر بالاست طبيعي است كه اشتغال كم و قدرت خريد كم و تورم بالاست و نتيجه هم اين مي‌شود كه به جاي 30 درصد 70 درصد هزينه‌هاي سلامت را مردم مي‌پردازند.»

به گفته او سازمان ملل به همه دولت‌ها توصيه مي‌كندسرمايه‌گذاري را در عوض منابع به سمت سرمايه كاربردي و در مناطق محروم سوق دهند.»

70 درصد هزينه‌هاي بوشهري‌ها در امور درماني
بوشهر يكي از نمونه‌هاي سنگيني هزينه‌هاي سلامت بر دوش مردم است. به گفته رئيس دانشگاه علوم پزشكي بوشهر بيش از 65 تا 70 درصد از هزينه‌هاي مردم صرف هزينه‌هاي درماني مي‌شود و ديگر جايي براي هزينه‌هاي رفاهي، تحصيلي، غذايي مردم باقي نمي‌ماند و اين زنگ خطري است براي مردم استان كه زندگي‌شان همواره با درد ؛ مصرف دارو و پرداخت هزينه‌هاي درمان همراه باشد. وي گفته است: «استان بوشهر در بحث توسعه بخش بهداشت كمي عقب است و شاخص‌هاي ما در طول سال‌هاي گذشته تاكنون دست نخورده باقي مانده است و در شاخص مرگ مادران كه روزي شاخص خوب در سطح كشور بود وضعيت مناسبي نداريم. هنوز مراكز بهداشتي درماني و خانه‌هاي بهداشت ما محل مراجعه تعدادي مادر و كودكان تا يك‌ سالگي است و بعد از آن، روند مراجعه كودكان به ما روندي نزولي دارد و در گروه‌هاي سني ديگر مشتري نداريم و اين نشان مي‌دهد كه براي بقيه رده‌هاي سني برنامه‌اي نداريم كه به آنها ارائه كنيم.»



استاد سابق دانشگاه تهران، یکی از قربانیان تیراندازی در وین

شهرزاد نیوز: بقاء الله وثوق، یکی از قربانیان تیراندازی روز پنجشنبه‌ گذشته در وین، پیش از این استاد دانشگاه تهران بوده است.

تیراندازی در محل شرکت کراگ رخ داد که صاحبان آن ایرانی هستند. یکی از شرکا که پلیس از او به عنوان "صمد آ" یاد می‌کند، روز پنجشنبه گذشته به روی شرکایش آتش گشود. در این تیراندازی یکی از شرکا مجروح شد و بقاء الله وثوق به قتل رسید.

بقاء الله وثوق، اتریشی ایرانی‌تبار، استاد سابق دانشگاه تهران بود. وی پس از انقلاب به اتریش رفت و همراه همسر اتریشی و فرزندش در شهر وین زندگی می‌کرد.

شرکت
کراگ، یک شرکت تجاری است که در زمینه‌های متنوعی از خرید و فروش زمین و ساختمان تا معاملات نفت و گاز انجام می‌داد. عرصه ی فعالیت این شرکت خاورمیانه و بطور ویژه ایران و امارات عربی را در برمی گرفت.

به گزارش پلیس وین، ضارب در اعترافات خود گفته است که انگیزه‌ی قتل، انتقام‌جویی نسبت به خیانت وثوق بوده است.



درگیری کارمندان میراث فرهنگی و گردشگری در فرودگاه مهرآباد هنگام انتقال به شيراز

آفتاب: کارمندان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در فرودگاه مهرآباد هنگام انتقال دست به اعتراض زدند.

به گزارش صراط ، صبح يكشنبه مسافرين فرودگاه مهرآباد در حالی كه منتظر دريافت كارت پرواز خود بودند در عين ناباوری شاهد دعوا و سروصدای كارمندان سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری بودند كه نسبت به انتقال خود به شيراز معترض بودند.

بسياری از اين مسافرين كه با لباس‌های نسبتا رسمی در فرودگاه حضور يافته بودند نسبت به انتقال خود به استانی ديگر به شدت ناراضی بودند.

برخی از این کارمندان که با الفاظ بدی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را مورد خطاب قرار می‌دادند با دخالت همکاران خود از صحنه دور شدند.

در اين ميان خانمی ميانسال با صدای بلند ضمن بيان اينكه همسرش با ادامه كار وی در استانی ديگر مخالف است و او مجبور است از كار خود استعفا دهد، مسئولان خود را مورد خطاب قرار داد.

با اين حال اعتراض كارمندان اين سازمان كه انتقال آنان به استان‌های ديگر زندگی روزمره آنها را با مشكل مواجه كرده است، باعث اعتراض عده‌ای به دولت شده است.

سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری به عنوان اولين دستگاه دولتی تصميم به خروج از تهران گرفته است.

پيش از اين برخي از كارمندان اين سازمان در اعتراض به تصميم ناگهانی انتقال از تهران مقابل مجلس شورای اسلامی، تجمع کرده بودند.

لازم به ذكر است بقائي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اقدامی عجيب تسهيلات ويژه‌ای را برای كارمندان منتقل شده‌ی اين سازمان در نظر گرفته بود.

وی اعلام كرد: كاركنانی كه به استان‌های اصفهان و شيراز منتقل می‌شوند از دو هفته مرخصی تشويقی برخوردار خواهند شد و هر 3 ماه يک‌بار بليط هواپيما با 50 درصد پرداخت هزينه از سوی سازمان دريافت می‌كنند.

اضافه‌حقوق و اضافه‌كار حداقل 400 هزار تومانی برای كاركنانی كه از معاونت‌های سازمان به استان‌ها منتقل می‌شوند، اختصاص مي‌يابد.

به گفته رئيس سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگری، كمک رفاهی برای افرادی كه به شيراز منتقل می‌شوند 600 هزار تومان و افرادی كه به اصفهان منتقل می‌شوند500 هزار تومان است.

بقايی به ارائه وام 25 ميليون تومانی و 10 ميليون تومانی بانک‌ها برای خريد مسكن توسط كاركنانی كه به استان‌ها منتقل می‌شوند، اشاره كرد.

بعد از تجمع اعتراضی کارکنان این سازمان مقابل مجلس شورای اسلامی، حمید بقایی در واکنش به اعتراض این کارمندان که نسبت به انتقال خود به خارج از تهران اعتراض داشتند، گفت که ما می‌رویم، هرکسی دوست داشته باشد بیاید و هر کسی دوست نداشته باشد نیاید!



قطع تمامی تلفن های زندانیان بند ۳۵۰ / شعار های زندانیان در کایین های ملاقات

کلمه :تلفن بند ۳۵۰ زندان اوین از یک روز قبل از تولد حضرت مهدی قطع شده است .زندانیان که در روزهای اعیاد مذهبی مسلمانان تنها وسیله ارتباطی با خانواده شان برای تبریک تلفن است از روز دوشنبه از این امکان هم محروم شده اند .

به گزارش خبرنگار کلمه ،در ابن بند زندان اوین که به بند کارگری هم معروف است بیش از ۲۰۰ نفر از زندانیان حوادث پس از انتخابات نگهداری می شوند .

روز دوشنبه نیز روز ملاقات زندانیان این بند با خانواده هایشان است .اما خانواده زندانی ها می گویند در هفته های جاری هم خودشان و هم زندانیان با برخوردهای بسیار نامناسب ماموران زندان مواجه شده اند تا جایی که زندانیان دیروز دست به اعتراض زدند و حتی در سالن ملاقات کابین زندان اوین شعارهایی سر دادند که مسوولان زندان با اعزام نیرو به سالن ملاقات کابینی تلاش کردند آنها را آرام کنند و به سلول هایشان بازگردانند.

زندانبانان اوین بویژه بند ۳۵۰ در روز های ملاقات ساعتها زندانیان و خانواده هایشان را در صف های طولانی نگه می دارند تا ساعت ملاقات آنها کم شود یا قبل از ملاقات روحیه زندانی های سیاسی و خانواده های شان به هم بریزد . این در حالی است که به دستور دادستان تهران ، جعفری دولت آبادی طی چند ماه گذشته امکان ملاقات حضوری زندانیان سیاسی با فرزندان ، خواهران و برادران شان هم لغو شده و فقط همسر و پدر و مادر زندانیان سیاسی می توانند آنها را به صورت حضوری ملاقات کنند .

به گفته تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ ، مسوولان این بند در واکنش به اعتراض زندانیان به رفتارهای نامناسب زندانبانان ،تمامی تماس های تلفنی زندانیان را ،هم زمان با تولد حضرت مهدی قطع کرده اند .زندانیانی که حالا فقط از طریق تلفن می توانند با کودکان خردسال شان صحبت کنند .

به گفته خانواده های زندانیان ، بند ۳۵۰ زندان اوین از همه امکانات رفاهی محروم است تا جایی که تنها کتابخانه کوچک این بند نیز چندی پیش تعطیل شد. همچنین زندانیان این بند از زندان اوین بر خلاف سایر بندهای عمومی از داشتن ورزشگاه هم محرومند . تلفن های این بند که بر آن کاملا فضای امنیتی حاکم است نیز بر خلاف سایر بند های زندان دو یا سه دقیقه در روز است که گاه و بی گاه و به بهانه های مختلف زندانیان از آن هم محروم می شوند . فروشگاه بند ۳۵۰ نیز فقط یکبار در ماه میوه برای فروش می آورد و میزان میوه برای فروش به قدری کم است که برای تقسیم آن بین زندانیان از روش قرعه کشی استفاده می شود .کمبود میوه در زندان موجب ضعف شدید بدنی زندانیان و بیماری های مکرر آنها شده است.

اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین سه مشاور میر حسین موسوی علیرضا بهشتی شیرازی ،قربان بهزادیان نژاد و علی عرب مازار به سر می برند . عبدالله مومنی فعال دانشجویی ، بهمن احمدی امویی روزنامه نگار ،علی ملیحی ، میلاد اسدی ، علی تاجرنیا ، کیوان صمیمی ،حسین نورانی نژاد ، مجید دری ، ضیا نبوی ، علی زاهد و …. از دیگر زندانیان سیاسی این بند محسوب می شوند.



گزارش‌گران بدون مرز خواهان تحقیق و بررسی در باره " هتک حرمت" علیه عبدالرضا تاجیک است

عبدالرضا تاجیک روزنامه‌نگار و عضو کانون مدافعان حقوق بشر در زندان قربانی بدرفتاری و تعرض شده است. این روزنامه نگار زندانی در ملاقات روز ۲۳ تیرماه در زندان اوین به اعضای خانواده خود اعلام کرده است که در نخستین شب بازداشت در حضور معاون دادستان تهران مورد بدرفتاری و " هتک حرمت" قرار گرفته است. محمد شریف وکیل وی در این باره گفته است که این اصطلاح در پرونده های قضایی می‌تواند " آزار جسمی و جنسی " معنا شود.

با توجه به اینکه در سالن ملاقات اظهارات زندانی با خانواده از سوی مسئولان زندان برای کنترل و ممانعت از انتقال اطلاعات ضبط می شود، عبدالرضا تاجیک نتوانسته است آزادانه در باره چگونگی " هتک حرمت" به خود توضیح دهد.

در تاریخ ٩ مرداد ماه ۱۳۸۸ مهدی کروبی یکی از نامزدان انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ در نامه‌ای سرگشاده وجود شکنجه، بدرفتاری و تجاوز به زندانیان در زندان‌های جمهوری اسلامی را تائید کرد. وی در این نامه که انتشارش منجر به توقیف روزنامه اعتماد ملی شد، نوشته بود : " عده‌ای از افراد بازداشت شده مطرح نموده‌اند که برخی افراد با دختران بازداشتی تجاوز نموده اند که منجر به ایجاد جراحات و پارگی در سیستم تناسلی آنان گردیده‌است. از سوی دیگر افرادی به پسرهای جوان زندانی با حالتی وحشیانه تجاوز کرده‌اند به طوری که برخی دچار افسردگی و مشکلات جدی روحی و جسمی گردیده‌اند و در کنج خانه‌های خود خزیده‌اند "

علیرغم تکذیب‌های مکرر مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران و اعمال فشار بر زندانیان و خانواده‌های آنها برای بازپس گیری شکایت و اظهارات خود، اما برخی از زندانیان پس از خروج از کشور آزار های جنسی علیه خود را تائید کردند. دست کم چهار تن از حرفه‌کاران رسانه‌ها و فعالان سیاسی شواهدی در تائید این امر را در اختیار گزارش‌گران بدون مرز قرار داده‌اند.

گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام می‌کند : " از یک سال پیش به جامعه جهانی از آنچه که در سکوت زندان‌های ایران می‌گذرد، هشدار داده شده است. چند جنایت دیگر باید انجام گیرد که نهادهای بین‌المللی واکنش مناسب نشان دهند؟ زمان آن فرا رسیده که خانم ناوانتم پیلای کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، مقامات جمهوری اسلامی ایران را وادار به پذیرش گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امر شکنجه کند تا وی بتواند در باره بد رفتاری با زندانیان در زندان‌های ایران تحقیق و بررسی کند."

گزارش‌گران بدون مرز یاد آور می شود که عبدالرضا تاجیک در تاریخ ٢٢ خرداد دستگیر شد اما نزدیک به یک ماه مقامات قضایی ایران علت و محل بازداشت وی را اعلام نکردند. بازداشت و نگاهداری مخفیانه زندانی شکلی از " ناپدید کردن اجباری" و نقض حقوق بین‌المللی است و می‌تواند از مصادیق جنایت علیه بشریت بشمار آید. محمد شریف وکیل عبدالرضا تاجیک تاکنون نه به پرونده موکل خود دسترسی داشته است و نه توانسته است وی را ملاقات کند.



ده سال حبس برهان بقایی و مهران کوشا تائید شد

خبرگزاری هرانا - احکام قضایی دو دانشجوی آزادیخواه و برابری طلب، برهان بقایی و مهران کوشا که در احکام اولیه دادگاه انقلاب مشهد هر کدام به 5 سال حبس تعزیری که به مدت 5 سال تعلیق شده بود، مورد تایید قرار گرفت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این دو فعال دانشجویی در تابستان 87 توسط ماموران وزارت اطلاعات در مشهد دستگیر شدند و پس از تحمل یک ماه بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد با قرار وثیقه آزاد شدند.
دادگاه بدوی این دو دانشجو پس از بارها به تاخیر افتادن در شهریور ماه 88 در شعبه 5 دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی کاووسی برگزار شد.




ایجاد فشارهای معیشتی غیر مستقیم علیه خانواده فعال سندیکایی

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" افشای اعمال سرکوبگرانه و غیر قانونی حراست شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه باعث گردید که فعال سندیکای شرکت واحد بکار خود بازگردانده شود.
روز دوشنبه 4 مرداد ماه سعید ترابیان مسئول روابط عمومی سندیکای شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه بر اثر افشای اعمال سرکوبگرانه و غیر قانونی حراست شرکت واحد تهران وادار به عقب نشینی شد و آقای ترابیان از روز دوشنبه 4 مرداد ماه به محل کار خود در شرکت واحد بازگشت و مشغول بکار شد.
اما آنها به آقای ترابیان تاکید کردند بابت مدتی که غیبت داشته است (مدت بازداشت غیر قانونی اخیر توسط وزارت اطلاعات) باید به کمیته انظباطی شرکت واحد مراجعه کند تا در مورد او تصمصم گیری شود.
از طرفی دیگر تمامی حسابهای بانکی از جمله شماره حساب بانکی که در بانک گشاورزی داشتند که حقوق ماهیانه شرکت واحد به آنجا واریز می شد را مسدود کرده اند. آقای ترابیان از بانک خواستار روشن شدن علت انسداد حساب بانکی خود شده است.مسئولین بانک به او اعلام کردند که سه روز پس از بازداشت وی، شعبه 6 بازپرسی دادگاه انقلاب کرج طی حکمی دستور مسدود کردن حساب بانکی او را صادر کرده است..انسداد حساب بانکی باعث شده است که او برای امرار معاش خانواده اش با شرایط سختی مواجه شود.مسئولین بانک همچنین اعلام کرده اند رفع مسدودیت حساب بانکی فقط با موافقت دادگاه انقلاب کرج امکان پذیر است.



تداوم بازداشت افشین حیرتیان، فعال حقوق کودکان کار

کمیته گزارشگران حقوق بشر - افشین حیرتیان، فعال حقوق کودکان کار و شهروند بهایی ساکن تهران، از ۱۳ خردادماه در بازداشت به سر می‌برد.

به گزارش منابع آگاه، بازداشت این فعال مدنی در پارک مقابل خانه هنرمندان صورت پذیرفته و سپس، نهادهای امنیتی بدون داشتن حکم، وارد منزل وی شده‌اند.

افشین حیرتیان، در یک گروه در زمینه کودکان کار فعال بوده که به نظر می‌رسد چندتن از دیگر اعضای این گروه نیز بازداشت شده باشند اما از اسامی دیگر بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست.

پس از گذشت نزدیک به دوماه از بازداشت، افشین حیرتیان تنها یک بار با منزل تماسی تلفنی داشته و خانواده وی دوبار موفق به ملاقات با او شده‌اند. ملاقات اول، ۲۸ روز پس از بازداشت و ملاقات دوم ۳۱ تیرماه انجام شده است.

افشین حیرتیان، فعال حقوق کودک و شهروند بهایی، در حال حاضر در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شود.



طراح سر در اصلی دانشگاه تهران درگذشت

کوروش فرزامی طراح سر در به یادماندنی دانشگاه تهران ‌در سن73سالگی به دیار حق شتافت.

به گزارش واحد مرکزی خبر وی فارغ التحصیل1343از دانشگاه تهران و از برجسته ترین معماران معاصر کشور بود که سر در دانشگاه تهران را همزمان با فارغ التحصیلی طراحی و اجرا کرد.

این سردر بر روی اسکناس های پنجاه تومانی نمادی از مرکز علم و دانش کشور و برای بسیاری از گردشگران تداعی کننده تهران است.

سر در قبلی دانشگاه تهران پس از26سال جای خود را به این سر در نمادین داد.

در آن سال به دستور ریاست وقت دانشگاه طرحی در میان دانشجویان به مسابقه گذاشته شد؛ ازمیان طرح های رسیده طرح دانشجویی به نام کورش فرزامی از دانشکده هنرهای زیبا به عنوان طرح برتر برگزیده شد.

طرح سر در اصلی دانشگاه تهران الهام گرفته از تصویر خیالی دو پرنده است که بال هایشان را برای اوج گرفتن و برخاستن از زمین بازکرده و علم و دانش به دوبال تشبیه شده اند که ورود و خروج از دانشگاه با آن ممکن است.

سر در دانشگاه تهران به شماره2445به عنوان اثر فرهنگی تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ساخت مرکز صدا و سیمای شهرهای سنندج و مهاباد، ‌شهرک مسکونی دانشگاه تهران، ‌مجموعه صنعتی صدا و سیما، ‌بیمارستان تهران کلینیک، کارخانه زامیاد، غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی اوزاکای ژاپن، ‌غرفه فرانسه در نمایشگاه بین المللی تهران از جمله آثار مهندس و هنرمند فقید کوروش فرزامی است.



ایران، بشریت و پس از آن

خورخه گومس باراتا

یک تغییر غیرمنتظره در وضعیت بین المللی می تواند شرایط سیاسی خاصی را برای ایران رقم زند و یک مسؤولیت تاریخی را برای حاکمیت سیاسی و مذهبی آن که به هیچ وجه به دنبال چنین مقوله ای نیستند به ارمغان آورد. و احتمالاً راه حل برای خروج از چنین بحرانی در تجربه و ابزارهای ایدئولوژیک و سیاسی این حکومت یافت نخواهد شد.

نبود یک پروژه سیاسی فشرده، عدم تعریف تاکتیک ها و استراتژی های منسجم، عدم ایجاد ائتلاف های کارآمد و برقراری اجماع؛ همچنین فراموش کردن منافع و اهداف ملی، به تعویق انداختن وعده ها، سوءاستفاده از زمان به نام بشریت، و در نهایت عدم پذیرش مسؤولیت در اغتشاش هسته ای علی رغم فشارهای داخلی و خارجی. اینها مواردی است که نیاز به اعمال دیدگاه های کارآمد دارند و هنوز راه زیادی باقی مانده تا جمهوری اسلامی به این دیدگاه ها برسد.

در تاریخ سیاسی، همانند تاریخ طبیعی، گاهی حوادث و وقایعی روی می دهند که در نوع خود بی سابقه اند و معادل آن در تئوری ها یافت نمی شود. مورد جمهوری اسلامی یکی از این موارد است. شیوه های سیاسی ای مانند لیبرالیسم یا مارکسیسم که به توسعه جوامع مدرن انجامیده اند، در اوضاع و احوال و شرایط کنونی نقشی ندارند؛ شرایطی که فیدل کاسترو در آن پیش بینی می کند یک جنگ هسته ای به تمدن بشری یا حداقل بخشی از آن خاتمه خواهد داد.

مطمئناً برای بازماندگان چنین هولوکاستی، کشمکش میان سوسیالیسم و کاپیتالیسم معنایی نخواهد نداشت و حتی در صورت بازگشت به همان اصول اولیه، پیش بینی دقیق نتایج و پیامدها کار بسیار مشکلی است.

بی شک برای آنها بسیار عجیب خواهد بود که چگونه جهان توانسته است پس از ۵۰ سال جنگ سرد و تحمل انواع تعارضات ایدئولوژیک و سیاسی میان نظام های ابرقدرت و سوسیالیست مسلح به جنگ افزارهای اتمی همچنان به حیات خود ادامه دهد. ولی اکنون در زمانی بسیار کمتر و ابعادی بسیار کوچکتر که صرفاً به یک منطقه و نه جهان محدود می شود، شاهد وقوع چنین فاجعه ای از سوی ارگان هایی با هویت غیرقابل مشخص هستیم.

در عصر مدرن که با دستیابی اروپایی ها به دنیای جدید آغاز شد، دکترین های بزرگ اجتماعی، به ویژه لیبرالیسم و مارکسیسم، پروژه های سیاسی و اجتماعی بسیاری را براساس مبارزه یا همکاری میان طبقات اجتماعی پیش روی جوامع قرار دادند: مالکیت شخصی یا جمعی، تسلط بر بازار، برنامه ریزی، توده گرایی، دموکراسی و رعایت آزادی های تعیین شده توسط قانون.

علی رغم اختلافات بزرگی که در این زمینه وجود داشت، تماماً از یک منطق پیروی می شد و آن اینکه دین از قدرت سیاسی جدا بود و این درحالی بود که همواره فضای بازی برای گرایش به مسایل دینی و بجا آوردن آنها توسط افراد با تفکرات متفاوت وجود داشت.

هیچ کس، چه فرضیه گرا چه انقلابی، هرگز تصور نمی کرد که تحولات اجتماعی در قرن بیست و یکم به وقوع انقلاب هایی ختم شود که روحانیت دین سالار در رأس آنها قرار گیرند و حاکمیت دین سالار برقرار گردد. در تحولات سیاسی، این بدعتی بود که آیت الله خمینی در ایران آغاز کرد و موجب فروپاشی حکومت شاه شد. و به گفته فیدل کاسترو، نکته قابل توجه آن این بود که حتی گلوله ای شلیک نشد.

در تحول سیاسی ایران [که به آن انقلاب اسلامی می گویند] خواسته های سیاسی و اجتماعی مردم باعث برقراری قوانین اسلامی شد و با شور و حرارت خاصی به مقابله با "تهاجم فرهنگ غرب" پرداخت و شیوه های مختلف زندگی مردم را تحت کنترل خود گرفت. جنبش های سیاسی با الگوی اسلامی در ایران، فلسطین، لبنان، یمن، الجزایر و دیگر کشورها به وجود آمد و این پدیده ای بود که از شفافیت ایدئولوژیک طبقات مختلف جامعه جلوگیری می کرد.

اتحاد جماهیر شوروی با ۲۲ میلیون کیلومتر مربع مساحت [یک ششم جهان] و ۲۰ جمهوری فدرال، به عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان، کشور عظیمی را تشکیل می داد که در آن یک نظام جدید اجتماعی با نظام سرمایه داری در رقابت بود. این اتحاد چنان قدرتمند بود که حتی گفته می شد ازنظر اقتصادی از ایالات متحده سبقت خواهد گرفت. ولی گاهی ازنظر تعداد کلاهک هسته ای، زیردریایی و موشک های قاره پیما و همچنین تحقق بخشیدن به پروژه های فضایی از ایالات متحده پیش می افتاد.

دولت پارس که حداقل از ۲۵۰۰ سال پیش یعنی قبل از میلاد مسیح و ظهور پیامبر اسلام وجود داشته، حمله و تهاجم تمامی امپراطوری های شناخته شده را متحمل شده و خود که یک امپراطوری بوده با قدرت کامل در گسترش تمدن بشری کوشیده است. ولی شرایط مشکلی که اکنون در این کشور حکمفرماست شاید تاریخ هزاره سوم آن را به شکل دیگری رقم زند.

نیازی نیست که کارشناس باشیم تا متوجه شویم که نه ایران و نه هیچ کشور دیگری نمی تواند در برابر حمله گروهی امریکا و متحدانش، چه با استفاده از جنگ افزارهای غیراتمی و چه اتمی، مقاومت کند. تنها وسیله ای که جمهوری اسلامی در برابر این حمله دراختیار دارد، اقدامات تدافعی یا هدر دادن زمان است.

اکنون سؤال این نیست که آیا ایران توان رویارویی نظامی با ایالات متحده، سازمان ناتو، اسراییل و ده ها متحد دیگر را دارد یا خیر. سؤال این است که آیا می توان راهی پیدا کرد تا از نابودی یک تمدن دو هزار و پانصد ساله جلوگیری کرد.

فیدل کاسترو در پیام اخیر خود به نلسون ماندلا در هشدار نسبت به وخامت شرایط گفته است: "هنوز می توان بشریت را حفظ کرد." پس باید در این راه گام برداشت.



اعدام گروگان 78 ساله فرانسوی بدست تروریستهای القاعده

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، در پی اعلام اعدام یک گروگان فرانسوی بدست عناصر وابسته به سازمان القاعده در مغرب، کاخ ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد روز دوشنبه نشست فوق ‌العاده کابینه امنیتی و دفاعی این کشور برگزار خواهد شد.

گروگانگیرهای وابسته به القاعده عصر یکشنبه از طریق یک نوار صوتی اعلام کردند که میشل ژرمانو تبعه فرانسوی 78 ساله را که چندی پیش در کشور نیجر به گروگان گرفته بودند، اعدام کرده اند.

دولت فرانسه می گوید، هنوز نمی توان خبر اعدام این تبعه فرانسوی را تائید کرد.

گروه تروریستی مزبور پيش تر تهديد کرده بود که اگر تا 26 ژوئيه (چهارم مرداد) شماری از اعضای دستگير شده اين گروه آزاد نشوند، گروگان فرانسوي را خواهد کشت.

روز پنج شنبه گذشته ارتش موريتانی با پشتيبانی لجستکی فرانسه دست به عملياتی در صحرای مالی برای آزادی گروگان فرانسوی زد که به شکست انجامید.

روزنامه فيگارو به نقل از يک منبع رسمی در موريتانی نوشت، در اين عملیات چندين نفر از اعضای القاعده کشته و زخمی شدند ولی گروگان فرانسوی آزاد نشده است.



مرگ روزانه 67 نفر بر اثر تصادفات رانندگی در بهار امسال

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اعلام اینکه در سه ماهه نخست سال جاری پنجهزار و 826 نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند گفت: 42 درصد از افراد فوت شده راننده وسیله نقلیه، 5/23 درصد عابر پیاده و 5/33 درصد سرنشین و یا ترک وسیله نقلیه بوده‌اند.

به گزارش مهر، شجاعی با اعلام اینکه در سه ماهه نخست امسال پنجهزار و 826 نفر در حوادث رانندگی کشته شدند اظهار داشت: استانهای تهران و فارس به ترتیب با 539 نفر و 507 نفر بالاترین آمار و استانهای کهکیلویه و بویراحمد و ایلام به ترتیب با 37 و 43 نفر پایین ترین آمار را در گزارش قربانیان ناشی از حوادث رانندگی بهار سال 89، به خود اختصاص دادند.

وی با اشاره به محل وقوع حوادث رانندگی گفت: 60 درصد کشته های حوادث رانندگی مربوط به جاده های برون شهری، 29 درصد جاده های درون شهری و حدود 10 درصد مربوط به جاده های روستایی بود.

شجاعی با اشاره به جنسیت قربانیان حوادث رانندگی گفت: در حوادث رانندگی بهار امسال، 78 درصد قربانیان مرد و 22 درصد زن بودند و همچنین در زمان وقوع تصادف 42 درصد از افراد فوت شده راننده وسیله نقلیه، 5/23 درصد عابر پیاده و 5/33 درصد سرنشین و یا ترک وسیله نقلیه بودند.

وی در مورد سن قربانیان حوادث رانندگی گفت: هشت درصد افراد 10 سال و کمتر، 3/5 درصد بین 17-11 سال، 2/30 درصد بین 18 تا 29 سال، 5/28 درصد بین 30 تا 49 سال و 28 درصد تلفات ناشی از حوادث رانندگی 50 سال و بیشتر داشتند.

به گفته رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در سه ماه اول امسال، 52 درصد موارد فوت ناشی از حوادث رانندگی بر اثر ضربه به سر، 27 درصد شکستگیهای متعدد و 6 درصد به علت خونریزی بود.

وی در مورد محل فوت افراد در حواث رانندگی بهار امسال افزود: 6/49 درصد افراد در محل حادثه، 9 درصد حین انتقال به بیمارستان و 3/40 درصد افراد در بیمارستان جان خود را از دست داده اند.



اخطار به 15 استاد دانشگاه اصفهان

رئیس دانشگاه اصفهان از اخطار به 15 عضو هیأت علمی این دانشگاه به‌دلیل رکود علمی خبر داد و گفت: اعضای هیأت علمی دارای رکود علمی در این دانشگاه پس از دریافت اخطار و فرصت، در حد کارمند دانشگاه تنزل پیدا می‌کنند.

به گزارش مهر، محمدحسین رامشت با اعلام این مطلب افزود: در حال حاضر دانشگاه اصفهان دارای 500 عضو هیأت علمی است که بیش از 85 درصد از آنها در مرتبه استادیاری به بالا و 15 درصد نیز در مرتبه مربی قرار دارند.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به تعداد اعضای هیأت علمی این دانشگاه که دچار رکود علمی شده‌اند و نحوه برخورد دانشگاه با این افراد، گفت: 10 تا 15 عضو هیأت علمی دانشگاه دچار رکود علمی شده‌اند که نحوه برخورد با آنها روال قانونی خاصی دارد.

وی اظهار داشت: به این افراد فرصتی داده می‌شود تا بتوانند خود را بازسازی کنند و در صورتی که نتوانستند خود را به این سطح برسانند، هیأت ممیزه دانشگاه ارزیابی لازم را از وضعیت آنها به‌عمل می‌آورد و در این زمینه گزارشی تهیه می‌کند.

رامشت گفت: اگر عضو هیأت علمی پس از تعیین فرصت که می‌تواند در قالب فرصت مطالعاتی نیز باشد رکود علمی را جبران نکرد امکان تنزل آن به سطح کارمندی دانشگاه وجود دارد. رئیس دانشگاه اصفهان در توضیح این نوع برخورد، گفت: یکی از برخوردهایی که هیأت ممیزه دانشگاه برای اعضای هیأت علمی دارای رکود علمی در نظر می‌گیرد تبدیل به کارمند شدن این اعضای هیئت علمی است.

وی با تایید این موضوع که در دانشگاه اصفهان تنزل عضو هیأت علمی به سطح کارمندی به دلیل رکود علمی اتفاق افتاده است گفت: 15 تا 20 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه که موفق به انجام برخی از وظایف تحصیلی خود نشده بودند و مأمور به تحصیل بودند به نحوی دچار رکود تحصیلی شدند که به آنها تذکر داده شده است.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به نحوه برخورد دانشگاه با این افراد، گفت: حقوق این اعضای هیأت علمی قطع می‌شود و تا زمانی که تحصیل خود را در دوره دکتری به اتمام نرسانند، نمی‌توانند در دانشگاه کار کنند.




عقب‌ماندگی تاريخی در زيرساخت‌های كشاورزی داريم

وزير كشاورزي در اتاق تهران:

روزنامه سیاست روز: وزير جهاد كشاورزي در نشست صبحانه اتاق بازرگاني تهران با تاكيد بر توسعه زيرساخت‌هاي بخش‌هاي كشاورزي عنوان كرد: ما در اين بخش يك عقب‌ماندگي تاريخي داريم و در برخي از بخش‌ها مثل آبياري وضعيت مطلوبي نداريم.
صادق خليليان در نشست صبحانه اتاق بازرگاني تهران بر نقش کلیدی و محوری بخش کشاورزی در توسعه کشور تأکید کرد و یادآور شد که این رویکرد به هیچ وجه در تعارض با سایر بخش ها از جمله صنعت و بازرگانی نیست.صادق خلیلیان با بیان اینکه "فعالان بخش کشاورزی به تولید ثروت می پردازند"، به بیانات رهبر معظم انقلاب در زمان ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 اشاره کرد که نشان از تأکید ایشان بر ارزشمند بودن تولید ثروت و لزوم احترام به تولیدگران ثروت داشت.
خلیلیان بر حرکت در مسیر خصوصی سازی و پیشبرد اهداف سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی تأکید کرد و یادآور شد که " سیاست های کلان وزارت جهاد کشاورزی در این راستا نوشته شده و ما نیز در این مسیر گام برمی داریم."
او توجه ویژه به بخش خدمات در حوزه کشاورزی را جزو سیاست های وزارتخانه متبوعش قلمداد کرد و گفت: "امروز در ایران محصولات کشاورزی در مقایسه با کشورهای پیشرفته ارزان تر تولید می شود اما به بخش خدمات که می رسیم شاهد این هستیم که قیمت محصولات ما گران تر تمام می شود. بنابراین سعی و توجه بیشتر ما در وزارت جهاد کشاورزی ارائه راهکارهای مناسب برای بخش خدمات است."
وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش از وجود 4.5 میلیون بهره بردار در حوزه کشاورزی ایران خبر داد و ضمن اینکه سازماندهی اراضی و قطعات خرد را بسیار سخت توصیف کرد، افزود: "وزارت جهاد کشاورزی به دنبال این است که قطعات خرد را در قالب نظام های بهره برداری و شرکت های سهامی زراعی، سازماندهی کند." خلیلیان همچنین از سازماندهی 4.5 میلیون بهره بردار بخش کشاورزی در قالب تشکل ها خبر داد.
این عضو کابینه، ضمن اعلام این نکته که "زیرساخت های بخش کشاورزی از عقب ماندگی تاریخی رنج می برد"، یادآور شد ؛" حوزه کشاورزی خصوصی ترین بخش در اقتصاد کشور است. او تصریح کرد: "برنامه های ما در وزارت جهاد کشاورزی حمایت از کشاورزان و تولیدگران این بخش است و با این حمایت ها می خواهیم بهره وری در این بخش را بالا برده و فعالان این بخش با تکنولوژی روز تولید کنند و قدرت رقابت در بازار جهانی را داشته باشند."
توسعه زیرساخت های بخش کشاورزی،توسعه کشت های گلخانه ای و توسعه باغات از مواردی بود که وزیر جهاد کشاورزی در جمع فعالان اقتصادی اتاق تهران بر آن تأکید کرد. خلیلیان در ادامه توسعه بخش شیلات را از جمله برنامه های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: " پرورش ماهی در قفس را به طور جدی در دستورکار قرار داده ایم و ضمن اینکه در این وزارتخانه پرورش ماهیان خاویاری در اولویت قرار دارد و در اوایل امسال توانستیم اولین سری خاویار پرورشی را استحصال کنیم."
او همچنین به مشکلات بخش آب در حوزه کشاورزی اشاره و علاوه بر اینکه تأکید کرد که باید آب را در زیرزمین نگه داشت، گفت: "60 درصد آبی که استفاده می کنیم از آب های زیرزمینی است." به گفته خلیلیان، روند تولید در بخش کشاورزی مثبت است. او از خودکفائی گندم در سال جاری خبر داد و افزود: "در حال حاضر 7 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده و برآورد می شود تا پایان فصل خرید این رقم به 11 میلیون تن برسد. وزیر جهاد کشاورزی گفت: در شرایطی به رشد ارقام تولید و خرید رسیده ایم که بیم آن می رفت بیماری زنگ گندم تا 2 میلیون تن تولید گندم در ایران را کاهش دهد اما با تدابیری که اندیشیده شد شاهد کمترین خسارات بودیم.
روند صادرات و واردات در حوزه کشاورزی نیز دیگر بخش سخنان خلیلیان بود که او آن را مثبت ارزیابی کرد. وزیر جهاد کشاورزی به آمار گمرک ایران در 9 ماه منتهی به خردادماه امسال اشراه کرد و افزود: بر اساس امار گمرک،در 9 ماه اخیر 2.72 میلیارد دلار در بخش کشاورزی صادرات داشتیم که نسبت به مدت مشابه قبل، 40 درصد رشد داشته است. او ادامه داد: در این مدت 5 میلیارد دلار در بخش کشاورزی واردات داشتیم که 32 درصد نسبت به مدت مشابه قبل از آن کاهش داشته است. بنابراین تراز بازرگانی بخش کشاورزی 3.18 میلیارد دلار بهبود یافته است.وزیر جهاد کشاورزی همچنین بر توسعه آبیاری تحت فشار تأکید کرد و گفت: از زمان اغاز به کار دولت دهم سعی کردیم اعتبارات بخش کشاورزی را به سمت توسعه زیرساخت ها و آبیاری تحت فشارسوق دهیم. خلیلیان افزود: تاکنون 99 هزار هکتار آبیاری تحت فشار را به مرحله اجرا رساندیم که نسبت به متوسط سالانه رشد خوبی داشته است.
پس از صحبت های رئیس اتاق تهران و وزیر جهاد کشاورزی،دبیر کل اتاق تهران اداره نشست را دردست گرفت و به عنوان نخستین سخنران از بخش خصوصی،از رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران خواست تا پرسش هایش را مطرح کند.
کریمی پور رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در پاسخ به درخواست وزارت جهاد برای تنظیم بهتر روابط میان اتاق ایران و وزارتخانه گفت که قانون اتاق نهایی شده ودر راه تقدیم به مجلس است .قانونی که به گفته کریمی پور نام «کشاورزی» را به نام اتاق بازرگانی وصنایع و معادن اضافه می کند. او گفت این قانون 20 درصد هیئت نمایندگان استان هارا به بخش کشاورزی اختصاص می دهد و محدودیت عضویت فعالان حوزه ی کشاورزی ،صاحبان صنایع تبدیلی وفعالان حوزهی کشاورز ی در قانون جدید برداشته شده است.
او اضافه کرد که اتاق ایران به سوی نماینگی واحد کشاورزی در بخش خصوصی می رود.
کریمی پور به وعده های وزیر کشاورزی اشاره کرد که تدوین منشور همکاری با اتاق ایران یکی از این وعده هاست.
او گفت که یکی از مشکلات محوری حوزه ی کشاورزی فقر سرمایه گذاری است که در چهار برنامه اول به بیش از 4/1درصد نرسید .ارقام سنگینی هم که گاهی مطرح می شود هیچ تناسبی با این سرمایه گذاری ها ندارد. واز موارد نادر است که باید غبطه سال های 51 تا 57 را بخوریم.
او ادامه داد: کشاورزی مغبون است و باید متحول شود. خوشبختانه با همکاری مجلس پیشنهاد اتاق ایران برای افتتااح بابی در برنامه پنجم پذیرفته شد. بدین ترتیب سالانه 1 درصد سرمایه گذاری ها در بخش کشاورزی باید بهبود بیابد و در طول برنامه پنجم باید دو برابر شود. او افزود: این بستر انقلاب کشاورزی در ایران خواهد بود.بنابراین از مسئولان وزارت کشاورزی می خواهیم که با پایش این حوزه زمینه وقوع این انقلاب را فراهم کنند.
پس ازپایان سخنان کریمی پور ، نوبت به رییس شورای ملی زیتون رسید . «بلند نظر» وزیر جهاد کشاورزی را نه مسئول وضعیت کنونی حوزه کشاورزی که وارث آن توصیف کرد وارثی که به واسطه ی مدیریت یک ساله اش بر این حوزه به آگاهی نیز رسیده است .
رییس شورای ملی زیتون خطاب به خلیلیان موضوعات مطرح در حوزه کشاورزی را به دو بخش تقسیم کرد؛ بخشی را به مشکلات موجود اختصاص داد وبخش دیگر را به اینکه وزیر وقت کافی برای رسیدگی به مشکلات را ندارد.
بلند نظر گفت :«مدیرا ن موفق تیمی را برای همکاری برمی گزینند که در توفیق برنامه هایشان نقش موثری داشته باشند . بزرگ ترین مصداق انقلاب اسلامی است که امام تیم خوبی برای خود برگزیدند و مردم هم همکاری کردند.
بلند نظر در ادامه به حوزه فعالیتش بازگشت و در خواست خود را از وزیر ومعاونانش در یک جمله خلاصه کرد :«زیتون را در یابید.»
او البته اضافه کرد:« کمیسیون کشاورزی مجلس ، چندی پیش طرحی را برای نجات زیتون از شورا مطالبه کرد این طرح در حال حاضر آماده است اما قصد داشتیم پیش از ارائه به مجلس آن را در اختیار وزارتخانه قرار دهیم. در حالی که نزدیک به ده ماه است موفق به ملاقات شما نشده ایم.» او سپس در خواست تنظیم قرار ملاقاتی کرد تا طرح «نجات زیتون » را به دست وزیر برساند.

فرصت سوزی به روایت سلطانی
در ادامه این جلسه پدرام سلطانی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز با انتقاد از آنچه «غفلت از فرصت ها» می خواند، گفت:« کشاورزی» حوزه ای مملو از فرصت ها و پتانسیل هایی است که همواره از آنها غافل بوده ایم . غفلت ازاین بخش تا آنجا پیش رفته است که امروز، وارد کننده گردو و سیرچینی هم شده ایم .»
سلطانی اما در توصیف وضعیتی که صنعت کشاورزی با آن دست به گریبان است پارا فراتر گذاشت و این چنین گفت :«به نظر می رسد در این حوزه ، چنان دچار چالش شده ایم که نمی توانیم با آن مقابله کنیم .»
او البته «جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی» را به عنوان یکی ازراه حل ها مورد اشاره قرار داد.
او گفت:« این در حالی است که درکشاورزی فقدان نمودهای بالفعل برای تجمیع اراضی احساس می شود .
او در بخش دیگری از سخنانش به میزان مصرف « کود شیمیایی» کشاورزی کشور اشاره کرد وگفت : « مصرف کود در ایران 30 درصد بیش ازمتوسط مصرف جهانی است . این بدان معناست که تاکنون نسبت به تهیه ی کود مورد نیاز از ضایعات محصولات کشاورزی متمرکز نشده ایم ؛ تا علاوه بر تامین سلامت مصرف کنندگان این محصولات ، فرصت های شغلی را هم افزایش دهیم .»
سلطانی در ادامه سوالاتی را با وزیر جهاد کشاورزی در میان گذاشت. او پرسید:"ایا وزرات کشاورزی برنامه ای برای حمایت از سرمایه گذاران در بخش کودهای کمپوست دارد؟ و اینکه آیا برنامه تخصیص 10 درصد از بودجه چند میلیاردی یارانه کودهای شیمیایی به کودهای الی و بیولوژیکی بر اساس روال سال گذشته در سال های آتی نیز ادامه خواهد یافت؟

واسطه ها تهدیدی برای دسترنج کشاورزان
ترک نژاد دیگر عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران سازوکارخرید گندم در شهرستان ها را« نابسامان»توصیف کرد ؛ اما پیش آن خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت :«شما که متخصص اقتصاد کشاورزی هستید بیش از دیگران آثار و تبعات رفتارها وتصمیمات مختلف را بر این بخش می دانید .»
او سپس تجربه ی سفرش را به چند شهرکشور مورد اشاره قرار داد و افزود :« نابسامانی خرید گندم در شهرستان ها سبب شده که واسطه ها به تهدیدی برای دسترنج کشاورزان تبدیل شوند. به طوری که با ادامه این سیاست آرام آرام کسب و کار کشاورزی در این مناطق رو به نابودی می رود. ترک نژاد گفت: اگر چه کشاورزان در برخی مناطق کشور محصو لاتشان را برداشت کرده اند، اما پیشنهاد می کنم برای جلوگیری از ادامه سواستفاده واسطه ها جلسه ای اضطراری برای ممانعت از به هدر رفتن دسترنج سایر کشاورزان تشکیل شود.
او برای نشان دادن حساسیت برگزاری چنین جلسه ای گفت که آثار وتبعات غفلت از حمایت کشاورزان گندم کار یک سال بعد آشکار می شود.ترک نژاد در ادامه به محدودیت های بین المللی و عدالت محور بودن دولت اشاره کرد تا بگوید "امروز باید دست کشاورزان را گرفت."

پاسخ های وزیر به پرسش های بخش خصوصی
وزیر جهاد کشاورزی پس از پرسش ها و البته انتقادات تند و تیز حاضران در نشست به اجمال به برخی از سوالات پاسخ داد و البته بیش از این پاسخگویی به این موضوع پرداخت که همه باید دست به دست هم بدهیم.
صادق خلیلیان هم چنین در سخنانش کمی هم سعی در مبرا کردن خودش از انتقادات داشت و بیشتر از همه انتقادات را متوجه فقر سرمایه گذاری و کمبود ابزارهای دست وزیر خواند.خلیلیان گفت:یکی از مشکلات ما فقر سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است.در برنامه پنجم تصمیم گرفته شده تا یک درصد سالانه به مجموع سرمایه گذاری در بخش کشاورزی افزوده شود.همان طور هم که برخی دوستان مطرح کردند گرفتاری های اداری و بروکراسی هم از مشکلاتی است که باید حل شود.
خلیلیان ادامه داد:در برنامه چهارم مقرر شده بود تا 25 درصد از تسهیلات بانکی در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد اما تنها 17 درصد از آن محقق شد.در اینجا پاسخگو کیست؟وقتی نکته ای در قوانین و برنامه ها دیده می شود باید مکانیزم اجرایی آن هم دیده شود،در غیر این صورت اهداف محقق نمی شود.
وزیر جهادکشاورزی در دولت دهم تاکید کرد:سهم بیشتری از سرمایه گذاری در کشور باید به بخش کشاورزی اختصاص یابد.ابتدا باید زیرساخت ها تولید شود بعد به سمت خدمات برویم.در حال حاضر بخش خدمات ما بیشترو سریع تر از تولید توسعه می یابد.اگر ده درصد از سرمایه گذاری در بخش خدمات کاسته شود و به بخش تولید برسد ما تا سه درصد افزایش تولید ناخالص داخلی خواهیم داشت.این نکته را براساس پژوهشی بیان می کنم که 14 سال پیش یعنی سال 75 انجام شده است.
خلیلیان با اشاره به وزارت جهادکشاورزی با دیگر وزارتخانه ها این رابطه را کلیدی دانست و خواستار یک بازنگری کلی در بحث روابط بین وزارتخانه ها با وزارت جهادکشاورزی شد.خلیلیان گفت:مثلا اگر برای مدت کوتاهی یکی از مرزها بسته شود بلافاصله تاثیرش در باغات و مزارع دیده می شود.خلیلیان ادامه داد:همین بحث را در مورد رابطه نظام بانکی با وزارت جهادکشاورزی داریم.مثلا وزارت خانه بر روی پرواربندی برای جبران کمبود گوشت کار می کند اما نظام بانکی تسهیلات خود را به دامداری هایی می دهد که
بر روی تولید شیر فعالیت می کنند.این رابطه باید هماهنگ شود.برخی دوستان فکر می کنند که بانک کشاورزی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است و ما از آن استفاده می کنیم اما درراس هرم مدیریت این بانک هم وزیر اقتصاد قرار دارد. صادق خلیلیان پس از آن به مسئله هورمون ها و کودهای مود استفاده در کشاورزی پرداخت و تنها به گفتن این جمله بسنده کرد که استفاده محدودتر از مواد شیمیایی و هورمون ها که باعث تولید مواد غذایی سالمتر می شود از برنامه های اصلی وزارت جهادکشاورزی است.
خلیلیان در مورد پایانه های گل و گیاه نیز گفت دوستان ما در وزارتخانه تا آنجا که در توانشان بوده تلاش کرده اند.
وزیر جهادکشاورزی هم چنین به موضوع نهال‌هایی پرداخت که 13 سال پیش توسط وزارتخانه در اختیار کشاورزان قرار گفته اما اکنون که موقع باردهی این
نهال‌هاست مشخص شده که این نهال ها بی ثمر هستند. خلیلیان گفت:مشکل مشابهی این نیز در مورد پرورش ماهی داشتیم که حال پس از 10 سال فهمیده اند که بازده مناسب را در این بخش نداشته اند.ما تنها می توانیم نهال های مناسب را در اختیار کشاورزان قراردهیم و سعی کنیم تا به نهالکاران برای بازپرداخت تسهیلات بانکی کمک کنیم.در مورد این مسئله افرادی باید پاسخگو باشند که سالهای پبش مسئول بوده اند.
خلیلیان افزود:درست است که رئیس سازمان دامپزشکی تغییر کرده اما باید در جلساتی که مقرر شده شرکت کند.من نیز در ادامه این کار را پیگیری می کنم.
عضو کابینه دولت دهم گفت:در مورد این که برخی از دوستان می گویند وقت ملاقات به ما نداده اید مسئله این است که تعداد تشکل های ما بسیار زیاد است و اگر هفته ای با یک تشکل هم دیدار داشته باشم این ملاقات ها از دوران وزارت من بیشتر خواهد شد.با این همه این وظیفه وزیر است که با شرکت در چنین جلساتی با تشکل ها دیدار داشته باشد.
خلیلیان در پاسخ به انتقادات سیدحمید حسینی در مورد پسته و شرکت تعاونی پسته رفسنجان گفت:در خصوص پسته کارهای زیادی انجام شده و ما ستاد پسته داریم که جلسات آن نیز تشکیل می شود.اما اگر یک تشکل مشکل دارد و دچار بدهی است باید خودش مشکلش را برطرف کند.
خلیلیان افزود:حاضران در این جمع همگی فعالان اقتصادی بخش خصوصی هستند اما اکثردوستان حرف هایی می زنند که به حمایت دولت برمی گردد.اگر یکبار دولت به یک تشکل کمک کرد و توانست کار خود را رونق ببخشد باید به بازپرداخت این تسهیلات هم بیندیشد نه این که باز هم سال آینده منتظر کمک دولت باشد.
خلیلیان تاکید کرد:قیمت پسته را بازار جهانی تعیین می کند نه این که دولت بیاید مثلا پسته را هم تضمینی بخرد.صادق خلیلیان ادامه داد:باید نیازهای بخش کشاورزی را بهتر بشناسیم.هم اکنون سالانه حداقل پنج هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی در بخش کشاورزی داریم اما این مبلغ با توجه به مبالغ کلان اعتباراتی در کشور مبلغ بالایی نیست.متاسفانه از همین میزان هم سالانه فقط حدود 40 درصد به بخش کشاورزی تخصیص می یابد.هم چنین باید سهم سالانه ده درصدی از صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی داده شود.این که یک نفر را به عنوان وزیر بگذاریم اما هیچ ابزاری به او ندهیم درست نیست.نمی توانیم از این فرد توقع زیادی داشته باشیم.بخش کشاورزی هم اکنون نیاز به حمایت جدی دارد.



جلوگیری از ثبت نام دو دانشجوی بهایی در اصفهان

جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی: از ثبت نام دو دانشجوی محروم از تحصیل بهایی در دانشگاه خانه صنعت و معدن اصفهان جلوگیری شد.

آقایان فربد اشراقی و مختار شاکریان دو دانشجوی محروم از تحصیل بهایی پس از انجام مقدمات ثبت نام خود، از طرف مسئولین در دانشگاه خانه صنعت و معدن اصفهان، با مشکل ثبت نام موجه شدند. مسئولین دانشگاه در پاسخ به پیگری های آنان گفته اند: « از بالا دستور آمده که شما را ثبت نام نکنیم !» امّا مسئولین دانشگاه پاسخی به سوال «کدام ارگان یا نهادی از بالا چنین دستوری داده است؟» نداده اند. این در حالیست که در ابتدا، آنان عنوان کرده بودند، «تنها ملاک ثبت نام، ارزشیابی علمی است.»

لازم به ذکر است، فربد اشراقی پیشتر در سال 1383،به علت اعتقاد به دیانت بهایی،از دانشگاه فنی مهاجر اصفهان اخراج شده بود و مختار شاکریان نیز در همان سال با عدم ارائه کارنامه کنکور مواجه شد.

دانشگاه خانه صنعت ومعدن دانشگاهی کاملا خصوصی است و در آن تمام هزینه های تحصیل بر عهده ی دانشجو است. حال این سوال مطرح است که چرا نهاد های سیاسی کشور، در امور داخلی دانشگاهی که حتّی با بودجه آنها اداره نمی شود دخالت و از ثبت نام بهاییان در آن جلوگیری می کنند؟



شش هزار پناهنده ایرانی در ترکیه منتظر ویزای اروپا

به گزارش اشپیگل آنلاین، هم اکنون حدود شش هزار پناهجوی ایرانی در ترکیه منتظر صدور ویزا از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند.

گفته می شود حدود 4 هزار نفر از مجموع 6 هزار پناهجوی ایرانی در ترکیه از فعالان سیاسی و مدنی هستند که در پی سرکوب شدید مخالفان پس انتخابات سال گذشته، کشورشان را ترک کرده اند.

بنابراین گزارش، پناهجویان ایرانی در ترکیه با نگرانی در انتظار دریافت ویزا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند و به دلیل وجود مأموران و جاسوس های رژیم تهران در کشورهای همسایه، در شرایطی توأم با هراس زندگی می‌کنند.

طبق گزارش اشپیگل، بسیاری از این افراد خاک ایران را با مقدار ناچیزی پول و در بعضی موارد تنها با لباسی که بر تن داشتند ترک کرده اند و پس از گذشت یک سال، سرنوشت این پناهجویان هنوز در دست مقامات کشورهای اروپائی است تا به درخواست پناهندگی آنها رسیدگی کنند.



سن امید به زندگی در ژاپن 86 سال، در ایران 56 سال

وزارت بهداشت ژاپن با انتشار بیانیه ای اعلام کرد امید به زندگی ژاپنی ها در سال 2009 در مقایسه با سال 2008 بیش از چهار ماه افزایش یافته است.

بررسی‌ها حاكی است، سن امید به زندگی در ژاپن بطور متوسط حدود 86 سال است و زنان و مردان ژاپنی بیشترین طول عمر را در جهان دارند.

بر اساس تحقیق وزارت بهداشت ژاپن علت طول عمر زیاد ژاپنی‌ها‌، غذای سالم و فعالیت بدنی اعلام شده است.

این در حالیست که سن امید به زندگی در ایران تحت حاکمیت آخوندها حدود 56 سال است.



ده سال حبس دو فعال دانشجويی تائید شد

خبرگزاری هرانا - احکام قضایی دو دانشجوی آزادیخواه و برابری طلب، برهان بقایی و مهران کوشا که در احکام اولیه دادگاه انقلاب مشهد هر کدام به 5 سال حبس تعزیری که به مدت 5 سال تعلیق شده بود، مورد تایید قرار گرفت.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این دو فعال دانشجویی در تابستان 87 توسط ماموران وزارت اطلاعات در مشهد دستگیر شدند و پس از تحمل یک ماه بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد با قرار وثیقه آزاد شدند.

دادگاه بدوی این دو دانشجو پس از بارها به تاخیر افتادن در شهریور ماه 88 در شعبه 5 دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی کاووسی برگزار شد.



چهل میلیون نفر زیر خط فقر در کشور 70 میلیونی امام زمان

سایت شفاف: بالاخره بعد از مدت ها کشمکش بر سر اینکه فقر در کشورمان زیاد شده یا کم، یک مقام رسمی دولتی که مسئول آمار رسمی دولت نیز هست از وجود 40 میلیون نفر زیر خط فقر در کشور 70 میلیونی مان خبر داد .

به گزارش ايسنا، رييس مركز آمار ايران گفت: امروزه به دليل مشكل بيكاري، ‌تورم و نيز عدم كنترل نقدينگي با وجود منابع عظيمي كه در كشور وجود دارد، بيش از 10 ميليون نفر از جمعيت ما زير خط فقر مطلق و بيش از 30 ميليون نفر آنها زير خط فقر نسبي به سر مي‌برند.



آتش زدن یک انبار دولتی در زاهدان

سایت حکومتی جهان نیوز: در پي آتش گرفتن انبار سازمان تمليكي استان سيستان و بلوچستان و جان باختن يك كارمند آن، معاون امنيتي و انتظامي استانداري سيستان و بلوچستان گفت: سازمان اموال تمليكي، سازماني دولتي است كه اموال گمرك را به فروش مي‌رساند. اين سازمان پول اموالي را كه به فروش مي‌رسانده، به خزانه دولت واريز مي‌كرده است.

جلال سياح افزود : آنچه كه در اين حادثه محرز شده، اين است كه آتش‌سوزي و كشته شدن يكي از كاركنان آن غير عمدي نبوده است.




بيش از ‌٧٠ درصد تاخیرهای پرواز به نقص فني هواپيما مربوط مي‌شود

جرس: در حالي كه بيشترين علت تاخير پروازها در كشورهاي ديگر جهان و همسايه ناشي از نامساعد بودن شرايط جوي است، در كشور ما بيش از 70 درصد تاخيرهاي پروازهاي به دليل بروز نقص فني ناوگان رخ مي‌دهد.

به گزارش ایسنا، تاخيرهاي پروازي در صنعت حمل و نقل هوايي امري طبيعي و پذيرفته شده بين كارشناسان اين صنعت و مردم است كه در راستاي حفظ جان مسافران و افزايش ايمني صورت مي‌گيرد؛ اما بروز آن عوامل گوناگوني دارد كه بخشي از آن به نحوه فعاليت و عملكرد ايرلاين‌ها برمي‌گردد و بخشي ديگر مسائل طبيعي و حاكميتي است كه به فعاليت شركت هواپيمايي مربوط نيست؛ از جمله شرايط نامساعد جوي كه شركت‌هاي هواپيمايي مسووليتي در قبال اين تاخيرات ندارند.

اما علت‌هايي از قبيل نقص فني و تامين قطعات هواپيما، دير آمدن كرو پروازي، امور ديگري از قبيل ترافيك فرودگاهي و امثال آن ها به فعاليت و عملكرد شركت‌هاي هواپيمايي مرتبط است كه شركت بايد نسبت به آن پاسخگو باشد.

تاخيرهاي پروازي به دليل دير آمدن كرو پرواز بسيار ناچيز است، چراكه طي سالهاي اخير شركتهاي هواپيمايي امكانات رفت و آمد به موقع براي كرو پروازي را فراهم كرده و سازمان هواپيمايي كشوري نظارت و كنترل مناسبي در اين زمينه داشته است.

اما در ميان عوامل گوناگون، بروز نقص فني عمده‌ترين علت تاخير پروازها در كشور ما را تشكيل مي‌دهد كه اين موضوع به فرسودگي ناوگان و نحوه عملكرد شركت‌هاي هواپيمايي برمي‌گردد؛ اما از آنجا كه موانع ورود هواپيما و تامين قطعات ناوگان ايراني به مسائل تحريم و شرايط حاكم مربوط مي‌شود، سازمان هواپيمايي كشوري نمي‌تواند بر شركت‌هاي هواپيمايي فشار وارد كند.

در اين ميان ايرلاين ها تلاش مي‌كنند رضايت مسافران را جلب كنند، اما با توجه به اينكه عرضه كمتر از تقاضاست، فضاي واقعي رقابت در حمل و نقل هوايي كشور وجود ندارد و شركت هاي هواپيمايي به دنبال اين نيستند كه نام تجاري‌اشان زير سوال نرود و مطمئن هستند بالاخره مردم مجبورند از ناوگان آن ها استفاده كنند، چرا كه فقط در برخي مسيرها فقط اين شركت ها پرواز دارند و مي‌دانند چه به مسافران خسارت تاخير بپردازد و چه نپردازند، مسير انحصاري است و فقط خودشان پرواز را انجام مي‌دهند.

لذا سازمان هواپيمايي كه در اين زمينه نقش موثري دارد، بايد تمهيداتي بيانديشد تا ميزان عرضه بيش از تقاضا شود تا شركتها با ارائه خدمات با كيفيت به دنبال جذب مشتري باشند و در صورت برخورد نامطلوب يا عدم ارائه امكانات و خدمات لازم، مسافران خود را از دست دهند. همچنين با شكستن انحصار پروازي در برخي مسيرهاي هوايي، مسافران مي‌توانند ايرلاين مورد پسند خود را انتخاب كنند.

از سوي ديگري كنترل نرخ بليت، رقابت را از ايرلاين‌ها گرفته كه به اعتقاد كارشناسان اين بخش اگر آزاد سازي نرخ در صنعت حمل و نقل هوايي صورت گيرد، در كاهش تاخيرات و ارائه خدمات با كيفيت در شرايط تاخير بسيار تاثيرگذار است، چراكه شركت‌ها به منظور جذب مسافر، خدمات با كيفيت و با قيمت مناسب ارائه مي‌كنند.



ایران؛ ایذر در حال تبدیل شدن به بحرانی خانمان‌ سوز

در کشور امام زمان ایذر در حال تبدیل شدن به بحرانی خطرناک و خانمان‌سوز است

سایت آفتاب: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: قبل از اینکه فاجعه شیوع ایدز در کشور در میان نسل جوان و جامعه رقم خورد لازم است آگاهی‌رسانی نسبت به این بیماری، تشویق جوانان به ازدواج و حل مشکل اشتغال جوانان به عنوان یک ضرورت مدنظر قرار گیرد.

داریوش قنبری درخصوص تهدیدهای مربوط به شیوع ایدز در جامعه اظهار داشت: علاوه بر آگاهی یافتن جامعه نسبت به خطرهای بیماری ایدز، مسئولان باید درخصوص تحکیم مبانی اخلاقی جامعه، همچنین گسترش فرهنگ و اخلاق خانواده محوری توجه ویژه‌ای مبذول کنند، در غیر این صورت کشور با بحران مواجه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر برنامه‌های صداوسیما مورد بررسی قرار گیرد مشاهده می‌کنیم درخصوص بیماری ایدز هیچ برنامه آموزش برای مقابله با خطرهای احتمالی آن وجود ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مشخص نیست چرا صداوسیما به عنوان رسانه ملی درخصوص بیماری ایدز سکوت اختیار کرده است.

سخنگوی فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نشانه‌ها بیانگر این است ایدز در حال تبدیل شدن به یک بحران خطرناک و خانمان‌سوز است.



بازداشت یک زن در تبریز به خاطر فعالیت‌های فیسبوکی

ماموران امنیتی در تاریخ یک‌شنبه ۲۷ تیر ماه ۱۳۸۹ در ساعت شش صبح به منزل هانیه فرشی شتربان وارد شده و وی را بازداشت می‌کنند.

به گزارش رهانا، ماموران امنیتی بعد از تفتیش منزل وی بازداشت کرده و کامپیوتر، تلفن و وسائیل شخصی وی را ضبط می‌کنند. وی در ابتدا به بازداشتگاه اطلاعات تبریز منتقل شده و سپس به زندان اوین منتقل می‌شود.

به این شهروند تبریزی اتهاماتی چون «اهانت به مقدسات، ارتباط با بیگانه» زده‌اند که گفته می‌شود بر مبنای فیسبوک ایشان است. از وضعیت وی در حال حاضر اطلاعاتی در دست نیست و اجازه تماس با وی به خانواده‌اش داده نمی‌شود.

خانم فرشی ۲۸ ساله و تنها یک مادر مسن دارد و سابقه هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نداشته است.



تداوم آزار و اذیت بهائیان در ایران

خبرگزاری هرانا – در تداوم سرکوب شهروندان بهایی ساکن در ایران یک فرد در آبادان بازداشت شد و گورستان بهائیان در کرمان تخریب شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، روز شنبه 26 تیر ماه ماموران وزارت اطلاعات با یورش به منزل یک شهروند بهایی ساکن آبادان به نام هدایت الله رضایی ضمن تفتیش منزل وی را بازداشت کردند.

هم چنین روز پنجشنبه 31 تیر ماه افراد ناشناس با استفاده از بولدزر اقدام به تخریب و خرابکاری برخی از گورستانهای شهروندان بهایی نمودند.



ایجاد فشارهای معیشتی علیه خانواده فعال سندیکایی

ایجاد فشارهای معیشتی غیر مستقیم علیه خانواده فعال سندیکایی
بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" افشای اعمال سرکوبگرانه و غیر قانونی حراست شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه باعث گردید که فعال سندیکای شرکت واحد بکار خود بازگردانده شود.
روز دوشنبه 4 مرداد ماه سعید ترابیان مسئول روابط عمومی سندیکای شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه بر اثر افشای اعمال سرکوبگرانه و غیر قانونی حراست شرکت واحد تهران وادار به عقب نشینی شد و آقای ترابیان از روز دوشنبه 4 مرداد ماه به محل کار خود در شرکت واحد بازگشت و مشغول بکار شد.
اما آنها به آقای ترابیان تاکید کردند بابت مدتی که غیبت داشته است (مدت بازداشت غیر قانونی اخیر توسط وزارت اطلاعات) باید به کمیته انظباطی شرکت واحد مراجعه کند تا در مورد او تصمصم گیری شود.
از طرفی دیگر تمامی حسابهای بانکی از جمله شماره حساب بانکی که در بانک کشاورزی داشتند که حقوق ماهیانه شرکت واحد به آنجا واریز می شد را مسدود کرده اند. آقای ترابیان از بانک خواستار روشن شدن علت انسداد حساب بانکی خود شده است.مسئولین بانک به او اعلام کردند که سه روز پس از بازداشت وی، شعبه 6 بازپرسی دادگاه انقلاب کرج طی حکمی دستور مسدود کردن حساب بانکی او را صادر کرده است..انسداد حساب بانکی باعث شده است که او برای امرار معاش خانواده اش با شرایط سختی مواجه شود.مسئولین بانک همچنین اعلام کرده اند رفع مسدودیت حساب بانکی فقط با موافقت دادگاه انقلاب کرج امکان پذیر است.
آقای ترابیان به دادگاه انقلاب کرج مراجعه کرده است و خواستار رفع مسدودیت حساب بانکی خود شده بود. اما دادگاه انقلاب به او پاسخ داده است که باید تا زمان تشکیل دادگاه منتظر بماند. این در حالی است که هنوز تاریخی برای تشکیل دادگاه تعیین نشده است.
همچین وزارت اطلاعات حاضر به پس دادن وسائل شخصی آقای ترابیان که در جریان یورش به منزلش با خود برده اند، نیست.در جریان یورش مامورین وزارت اطلاعات به منزل آقای ترابیان وسایل شخصی او و خانواده اش را با خود بردند که از جمله آنها تلفنهای همراه خود و همسرش،کامپیوتر،سی.دی،دوربین عکاسی و سایر وسائل شخصی می باشد.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،مسدود کردن حساب بانکی که باعث ایجاد فشارهای معیشتی بر این خانواده است و همچنین سرقت وسائل شخصی افراد را محکوم می کند و از سازمان جهانی کار خواستار حمایت عملی از فعالین سندیکایی در ایران است.

03 مرداد 1389 برابر با 25 ژولای 2010

گزارش فوق را به سازمان جهانی کار ارسال گردید

نوع جنگ با آمریکا اعلام شد!

مقامات ارشد سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی دیروز به صورت غیر رسمی، ستاد تبلیغات جنگ را راه اندازی کردند. سایت ها و خبرگزاری های حکومتی روز گذشته پر از اظهارنظر مقامات بلندپایه سیاسی و نظامی ایران بودند که در آنها درباره “جنگ” سخن گفته شده بود.

دیروز ابتدا محمود احمدی نژاد از “طرح فوق سری دشمن برای تحرکات نظامی در منطقه” خبر داد، سپس فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس سازمان بسیج مستضعفین، در سخنانی جداگانه، آمادگی نیروهای تحت امر خود برای مقابله با هجوم نظامی دشمن را “فوق العاده” توصیف کردند، آنگاه دستیار نظامی رهبر جمهوری اسلامی از احتمال حمله آمریکا و اسرائیل به ایران خبر داد و در نهایت این گفته دبیرکل حزب الله لبنان انعکاس وسیعی در رسانه های جریان حاکم یافت که: “هرگونه کنشی از سوی رژیم صهیونیستی علیه ایران قطعا با واکنش سریع حزب‌الله لبنان همراه خواهد بود.”
اما شاید جالب ترین نکته در سخنان دیروز مقامات ارشد نظامی در تناقضی بود که میان نظرات فرمانده کنونی سپاه با فرمانده پیشین این نیروی نظامی ـ امنیتی وجود داشت. به گونه ای که اگرچه سردار جعفری مدعی شد که آمریکا جرئت حمله به ایران را ندارد اما سردار رحیم صفوی حتی نوع جنگ احتمالی آینده با آمریکا را نیز پیش بینی کرد و گفت این جنگ “هوا پایه و دریا پایه” خواهد بود.
تمام این اظهارنظرهای جنگی در سایت ها و خبرگزاری هایی مانند فارس، رجانیوز و جوان منعکس شد. این سایت ها مستقیم یا غیر مستقیم زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهادهای امنیتی و یا کمیته ویژه رسانه ای دولت احمدی نژاد فعالیت می کنند.
مقامات جمهوری اسلامی درست در روزی به بحث عمومی و گسترده درباره جنگ پرداختند که بیش از ۴۰ عضو کنگره آمریکا با امضای پیش نویش قطعنامه ای، حمایت خود را از حمله نظامی اسرائیل به ایران در صورت “عدم تغییر موضع اتمی جمهوری اسلامی” اعلام کردند.
در چنین شرایطی، محمود احمدی نژاد از “طراحی سناریوی یک جنگ پیچیده علیه ایران توسط آمریکا” خبر داد و رئیس جمهور روسیه را متهم کرد که در این سناریو بازی می کند.
او گفت: “با این حرفی که رئیس‌جمهور روسیه زد در واقع آگهی نمایشنامه تبلیغاتی که امریکا می‌خواهد علیه ایران را اجرا کند کلید زد. این نمایشنامه به نویسندگی و کارگردانی امریکا است، ولی متأسفانه برخی از روی بی‌اطلاعی و یا تحلیل غلط دارند، در این نمایشنامه علیه منافع خود بازی می‌کنند و سؤال این است که چرا رئیس‌جمهور روسیه باید در نمایشنامه امریکایی‌ها بازی کند؟”
احمدی نژاد سپس مطابق معمول مدعی شد که اسناد مربوط به این سناریو را در اختیار دارد و با این وعده که به زودی درباره اینکه این سناریو کجا کلید خورده و چه کسانی در داخل و خارج در پی آن هستند، سخن خواهد گفت، افزود: “این سناریویی است که رئیس‌جمهور روسیه در جمع سفرای این کشور کلید زد که گفت ایران تا دو سال دیگر به بمب اتم دست پیدا می‌کند.”
همزمان با احمدی نژاد، سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با بیان اینکه “آمادگی سپاه در سطح بسیار بالایی است” گفت: “آمریکا جرئت حمله به ایران را ندارد.”
او اضافه کرد: “تحریم‌ها و تهدیدها بر روی جمهوری اسلامی اثر نداشته و نخواهد گذاشت و این تحریم‌ها و تهدیدها بیشتر مایه خودباوری شده است.”
وی همچنین با بیان اینکه “همه استکبار جهانی در مقابل اهداف انقلاب اسلامی ایستاده‌اند” تاکید کرد: “امروز انقلاب اسلامی در یک نبرد سخت با جنگ نرم پیچیده و حساس قرار دارد.”
فرمانده سپاه سپس به نقش نیروهای سپاهی و بسیجی در حفاظت از جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: “روند خودکفایی در تولید تجهیزات نظامی ایران رو به جلو است.”
اینها البته تنها سخنان جنگی دیروز تهران نبودند. فرمانده سابق سپاه و دستیار کنونی آیت الله خامنه ای در مسائل نظامی نیز روز گذشته از احتمال حمله آمریکا به ایران سخن گفت.
سردار یحیی رحیم صفوی در اولین دوره آموزشی مربیان درس آمادگی دفاعی، اگرچه احتمال حمله آمریکا و اسرائیل به ایران را ضعیف توصیف کرد اما در عین حال گفت که: “ما آمادگی دفاعی خوبی داریم و ممکن است یک تصمیم سیاسی گرفته شود تا آنها حمله کنند.”
وی سپس به آمریکا و اسرائیل هشدار داد: “سپاه و دیگر نیروهای مسلح ایران قدرت بزرگی در منطقه هستند و مشکلات فراوانی را برای آنها ایجاد می‌کنند.”
فرمانده سابق سپاه در ادامه سخنانش مدعی شد: “استراتژی جمهوری اسلامی ایران استراتژی دفاعی است و به هیچ کشوری حمله نخواهد برد.”او اما این را هم اضافه کرد که: “دفاع ما بازدارنده و مؤثر است ولی اگر کشوری به ما حمله کرد با او مقابله می‌کنیم و او را تا آن طرف آبها دنبال می‌کنیم.”
دستیار رهبر جمهوری اسلامی در امور نیروهای مسلح حتی پا را از این فراتر گذاشت و در تشریح شکل جنگ احتمالی ایران و آمریکا گفت: “جنگ آینده هواپایه و دریاپایه است و جنگ در مقابل ایران دیگر زمینی نخواهد بود و ما باید در مقابل آنها آماده باشیم و قدرت دفاعی ما به قدری است که دشمنان را پشیمان می‌کنیم.”
منطقه در التهاب جنگ
سخنان جنگی مقامات جمهوری اسلامی در شرایطی بیان می شد که طی روزهای گذشته حجم اخبار و تحلیل های رسانه های خارجی درباره افزایش احتمال حمله نظامی به ایران افزایش قابل ملاحظه ای یافته است.
مجله تایم در شماره اخیر خود به قلم “جو کلاین” نوشت: “طرح حمله به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی، بار دیگر در دستور کار واشنگتن قرار گرفته است.”
این نشریه معتبر اضافه کرد: “در حلقه‌های قدرت واشنگتن، دوباره با جدیت از طرح حمله به تاسیسات اتمی ایران سخن گفته ‌می‌شود. در واشنگتن به شدت شایع شده که هلیکوپترهای نظامی اسرائیل تجهیزات زیادی را به پایگاه «توبروز» در صحرای جنوبی این کشور انتقال داده‌اند. آمریکائی‌ها نیز پایگاه‌های خود در آسیای مرکزی را برای حمله آماده کرده‌اند. آمریکایی ها امروز با یقین بیشتری نسبت به سالهای پیش می‌دانند که برای جلوگیری از اتمی ‌شدن ایران به کدام مراکز اتمی این کشور باید حمله کرد. سرویس‌های اطلاعاتی در منطقه اهدافی را در اختیار امریکا قرار داده اند. همسایگان ایران، برای جلوگیری از اتمی شدن جمهوری اسلامی فشار می‌آورند. یوسف العتیبه سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن طرفدار حمله نظامی آمریکا است. ترکیه، مصر، عربستان سعودی و حتی اردن تهدید کرده‌اند که اگر از دسترسی جمهوری اسلامی به بمب اتمی جلوگیری نشود، آن‌ها نیز برنامه اتمی خود را آغاز خواهند کرد.”
این در حالی است که تحرکات نظامی نیروهای آمریکایی در منطقه و بخصوص خلیج فارس افزایش دوچندانی به خود گرفته است. به عنوان نمونه می توان به ورود ناو هواپیمابر عظیم ترومن همراه با ۱۲ کشتی دیگر جنگی به آبهای خلیج فارس اشاره کرد.
این اتفاق حتی نگرانی یکی از بولتن های داخلی سپاه پاسداران را به دنبال داشت که با جنگی خواندن شرایط منطقه نوشت: “بعد از ناو هواپیمابر آیزنهاور، این ناو هواپیمابر دومین ناو آمریکایی خواهد بود که در سواحل ایران مستقر می شود. آمریکا پیش از این ناو هواپیمابر فوق الذکر را، با ۶۸ جنگنده و چهار بالگرد، در منطقه مستقر کرده بود که بر اساس برخی گزارشها ظرفیت کامل آن نیز، تا ۹۰ جنگنده و ۶۰۰۰ خدمه است. منابع خبری گفته اند که بر اساس تصمیماتی، واشنگتن طی سال جاری قصد دارد ۵۶ ناوهواپیمابر خود را در سواحل ایران مستقر سازد و نیروهای نظامی بریتانیا و فرانسه نیز به آنها افزوده خواهند شد.”
اما در حالی که بولتن های داخلی سپاه، نمایندگان مجلس و مسئولان نظامی حکومت اسلامی همواره از احتمال تحویل داده نشدن سیستم موشکی پیشرفته S-300 به ایران ابراز نگرانی می کردند، روسیه چند روز پیش رسما اعلام کرد که بر مبنای قطعنامه اخیر تحریمی شورای امنیت علیه ایران، از تحویل این سامانه ضد هوایی به جمهوری اسلامی خودداری می کند.
مسئولان جمهوری اسلامی برای مقابله با حملات احتمالی خارجی، امید زیادی به این موشک های دارای توانایی فوق العاده راهبردی بسته بودند.
بر مبنای قطعنامه ۱۴۲۹ شورای امنیت سازمان ملل، کلیه دولت ها از معامله جنگ افزارهای سنگین و نیمه سنگین نظامی، بخصوص در زمینه موشکی و راهبردی با ایران منع شده اند.
حمایت آمریکا از حمله اسرائیل
تنها چند روز پس از اعلام رسمی روسیه درباره تحویل ندادن سیستم دفاع موشکی S-300 به ایران، بیش از چهل عضو مجلس نمایندگان آمریکا با امضای پیش نویس قطعنامه ای، حمایت خود از حمله نظامی اسرائیل به ایران در صورت عدم تغییر موضع اتمی جمهوری اسلامی را اعلام کردند.
به گزارش بی بی سی، این نمایندگان که همگی آنها جمهوریخواه هستند از “حق اسرائیل برای دفاع از حاکمیت خود و حفاظت از جان و امنیت شهروندان اسرائیلی و استفاده از همه ابزارهای لازم برای مقابله و حذف تهدیدهای اتمی ایران” پشتیبانی کرده اند.
لوئی گومرت، یکی از نمایندگان ایالت جنوبی تگزاس پیش نویس این قطعنامه را تهیه کرده است و تا روز جمعه (یکم مرداد) ۴۶ عضو مجلس نمایندگان آن را امضا کرده اند.
حزب دموکرات در حال حاضر کنترل دو رکن کنگره – مجالس نمایندگان و سنا – را در دست دارد و مقام های ارشد این حزب درباره پیش نویس یادشده واکنشی نشان نداده اند.
بر اساس این پیش نویس، اگر هیچ راه صلح آمیزی “در طی مدت زمانی قابل قبول” برای مقابله با خطر “فوری” علیه موجودیت اسرائیل پیدا نشود، اسرائیل می تواند از هر وسیله ای حتی نیروی نظامی علیه ایران استفاده کند.
در این پیش نویس به موارد متعدد تهدیدهای لفظی ایران علیه اسرائیل با ذکر نقل قول و زمان آن اشاره شده است.برای نمونه در آن گفته شده، محمود احمدی نژاد، در ۲۶ اکتبر سال ۲۰۰۵ در کنفرانس “جهان بدون صهیونیسم” گفته است: “انشا الله و کمک خدا بزودی شاهد جهانی بدون آمریکا و صهیونیسم خواهیم بود” و “رژیم اشغالگر از نقشه جهان محو می شود.”
در این پیش نویس همچنین به نقل از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نوشته شده است که روابط واشنگتن و تل آویو “بیش از یک اتحاد استراتژیک” است و می افزاید آمریکا بدنبال جنگ با ایران نیست اما همه گزینه ها را برای خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی محفوظ می دارد.
دولت باراک اوباما هنوز درباره پیش نویس قطعنامه یادشده اظهار نظر نکرده است.
قطعنامه های مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای کاخ سفید لازم الاجرا نیست و صرفا نظر این دو رکن کنگره را بیان می کند.پیش از این اکثریت قریب به اتفاق اعضای کنگره، از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، در ماه ژوئن به تشدید تحریم های ایالات متحده علیه ایران رای مثبت دادند.
اسرائیل همواره تهدید کرده که آماده است برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای، به ایران حمله نظامی کند. جمهوری اسلامی همواره این اتهام را رد کرده و در مقابل هشدار داده که هرگونه حمله نظامی را قاطعانه پاسخ خواهد داد.
خبرگزاری های حکومتی دیروز به نقل از جعفر شجونی، از روحانیون تندروی حامی احمدی نژاد گزارش دادند که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در دیدار با وی بیان داشته: “اگر قرار باشد رژیم صهیونیستی جرات تجاوز به کشوری را داشته باشد ایران و لبنان را انتخاب خواهد کرد اما ما اعلام می‌کنیم که هرگونه کنشی از سوی رژیم صهیونیستی علیه ایران قطعا با واکنش سریع حزب‌الله لبنان همراه خواهد بود چرا که حزب‌الله لبنان خود را سرباز آیت‌الله خامنه‌ای می‌داند و در این راه هیچگونه جسارتی را از رژیم صهیونیستی نخواهد پذیرفت.”


مقاله واشنگتن پست درباره تحريم ها سايه سکوت بر سر عسلويه
روز آنلاين : تحريم های بين المللی عليه برنامه هسته ای ایران، که دامنه آن در حال گسترش است، سبب کاهش چشمگير روند پر زرق و برق ترين طرح کشور شده است. قرار بود اين طرح پس از تکميل، درآمد سالانه 130 ميليارد دلار از فروش گاز طبيعی را نصيب ايران کند.

شرکت های غربی نظير شل، توتال و هاليبرتون در زير سايه تهديد مجازات سخت بين المللی و آمريکايی عليه سرمايه گذاران در پروژه های نفتی و تأمين کنندگان دانش فنی برای ايران، از طرح توسعه ميدان عظيم گازی پارس جنوبی کنار کشيدند. پارس جنوبی سهم ايران از منابع گاز طبيعی مشترک با قطر در 2 مايلی جنوب خليج فارس است. اين ميدان که بزرگترين منبع ذخيره گاز طبيعی دنيا محسوب می شود، وسعتی به اندازه 3,745 مايل مربع را در برمی گيرد و حجم گاز آن 1,800 تريليون مترمکعب تخمين زده شده است. حدود 38 درصد اين منبع در محدوده آبی ايران قرار گرفته است.

شرکت خاتم الانبيا، بازوی مهندسی و عمرانی سپاه پاسداران انقلاب که تحت تحريم های جديد سازمان ملل و ايالات متحده قرار گرفته است، روز شنبه به طور غيرمترقبه ای از دو طرح کليدی پالايشگاهی اين طرح کنار کشيد. ضمناً به گفته محمد حسن موسوی زاده مشاور فنی شرکت دولتی نفت و گاز پارس، اين شرکت از حضور در مناقصه سه بخش نهايی از قراردادهای توسعه ميدان گازی پارس جنوبی نيز خودداری کرده است.

خاتم الانبيا پس از کنار کشيدن از اين پروژه با صدور اطلاعيه ای اعلام کرد: "در شرايط فعلی اين احتمال وجود دارد که ادامه فعاليت اين شرکت سبب به خطر افتادن منافع ملی شود."

به گفته منابعی در حوزه نفت و گاز ايران، اين طرح ها از برنامه زمان بندی شده عقب مانده بودند زيرا بانک های خارجی از تأمين مالی طرح خودداری می کردند. اين منابع گفتند با کنار کشيدن سپاه پاسداران، وقفه های بيشتری بوجود خواهد آمد.

شرکت سينوپک چين و اس کی اس مالزی بخش هايی از اين پروژه را برعهده گرفته اند اما قسمت عمده کار توسط يک کنسرسيوم ناشناخته محلی در حال اجراست که برخی از آنها، با شاخه مهندسی سپاه ارتباط دارند. برخی ديگر از اجزای اين کنسرسيوم نيز با بانک ها و دولت مرتبط هستند.

اين شرکت ها علاوه بر مشکلات موجود برای دسترسی به منابع مالی، در تأمين تجهيزات کليدی و اجاره تجهيزات حفاری نيز با مشکل مواجه هستند. به همين دليل، سرعت ايران در دسترسی به هدف خود برای تبديل شدن به يک توليد کننده بزرگ گاز مايع طبيعی کند شده است. موضع رسمی ايران اين است که "کاهش تقاضای جهانی علت کاهش توليد بوده است".

قطر و امارات متحده عربی که با ايران در مالکيت بر اين ميدان شريک هستند، 62 ميليارد دلار از گاز توليد شده در سال 2008 را صادر کرده اند در حاليکه صادرات گاز ايران حدود 6 ميليارد دلار بوده است. البته مديران طرح می گويند منافع بالقوه ايران بسيار زياد است. آنها برآورد می کنند ايران می تواند صرفنظر از نفت صادراتی خود، تا سقف 130 ميليارد دلار در سال از فروش گاز درآمد داشته باشد. اين درحالی است که اداره اطلاعات انرژی آمريکا در سال 2009 اين رقم را 53 ميليارد دلار درنظر گرفت.

تعداد کارکنان در محل پروژه پارس جنوبی از 100,000 نفر در گذشته به 20,000 در شرايط فعلی کاهش يافته است.

موسوی زاده گفت: "جاده ها، پل ها و فرودگاه ها ساخته شده اند. مهمترين چيز اين است که همه اين کارها را خودمان کرده ايم."

نظير همين انگيزه خودکفايی در توسعه برنامه هسته ای ايران به چشم می خورد. برنامه ای که هدف تحريم واقع شده تا غنی سازی اورانيوم در آن متوقف شود و ازسوی ديگر سبب تغيير چهره طرح پارس جنوبی شده است.

جاده های منتهی به عسلويه، شهری در خليج فارس که محل اجرای اين طرح هاست، در گذشته تابلوی "به پايتخت اقتصادی ايران خوش آمديد" را به نمايش می گذاشتند. اکنون بازديدکننگان با شعارهايی نظير "پارس جنوبی مظهر عزم ملی است" مورد استقبال قرار می گيرند.

در جريان بازديد کم سابقه خبرنگاران از محل اجرای پروژه ها در هفته جاری، گروه کوچکی از کارکنان با لباس آبی در حال اتصال لوله ها و بتون ريزی ديده می شدند. بر بالای سر آنها پوستر بزرگی از رهبران دينی ديده می شد که بر روی آن نوشته شده بود: "ما می توانيم." تنها يک کشتی در بندر عسلويه پهلو گرفته بود.

دولت محمود احمدی نژاد که رويکرد مقابله جويانه با غرب را در پيش گرفته، طرح پارس جنوبی را نمادی از عزم ملی معرفی کرده است، طرحی که قرار است توانمندی های يک ملت را در مقابل تحريم ها به نمايش بگذارد. احمدی نژاد که در ماه ژوئن از عسلويه ديدار کرد خواستار پايان يافتن تمامی طرح ها ظرف 35 ماه شد، هدفی که دستيابی به آن دشوار به نظر می رسد زيرا بسياری از سايت های اين پروژه شاهد هيچ نشانه ای از فعاليت نيستند.

سهراب قشقايی يکی از مسؤولان مهندسی به زبان انگليسی گفت: "البته می توانيم با شرکت های غربی همکار، سريع تر کار کنيم. اما حداقل در شرايط فعلی مشغول آموزش دادن به مهندسان جوان خودمان هستيم." اين درحالی است که برخی از مهندسان جوان می گويند شغل های موجود در پارس جنوبی ديگر از زرق و برق قبلی برخوردار نيستند.

يکی از مهندسان که دو سال در اين پروژه کار کرده بود گفت: "کار در پارس جنوبی به معنای درآمد خوب و تجربه ای جالب بود؛ اما با خروج شرکت های خارجی، درآمدها خيلی زود کاهش يافت و شرايط اسکان در گرمای طاقت فرسای خليج فارس، غيرقابل تحمل شد."

وی گفت: "من بدون معطلی برگشتم. ظرفيت های زيادی وجود دارد اما ما از آنها استفاده نمی کنيم."

منبع: واشنگتن پست- توماس اردبرينک 23 ژوئيه


ساخت شهرک مسکونی – امنیتی "پرسپولیس" در بلاروس با کدام هدف صورت میگیرد؟

ندای سبز آزادی : خبرنگار ندای سبز آزادی از یک منبع موثق کسب اطلاع کرد که رحیم مشایی مسوول دفتر احمدی نژاد، با مشارکت در یک پروژه عظیم اقتصادی اقدام به ساخت شهرک بزرگی در یکی از مناطق کشور "بلاروس" کرده است.
بر اساس این گزارش، مشایی توسط یکی از دوستان نزدیک خود که قبلا مسئول روابط عمومی او در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بوده،در کشور بلاروس اقدام به خرید بیش از 100 هکتار زمین کرده است. این زمین در منطقه ای خوش آب و هوا قرار دارد و مشایی با هماهنگی مسئولان آن کشور اقدام به ساخت شهرکی بزرگ و ساختمانهای امن و مجهز کرده اند.
این شهرک بزرگ تحت عنوان شهرک پرسپولیس نامگذاری شده و ساخت و سازهای آن بیش از پنجاه درصد پیشرفت داشته است،تمام هزینه های خرید ملک و ساخت و ساز شهرک مستقیما از طریق رحیم مشایی پرداخت شده و تمام فعالیت های انجام شده تحت نظر و دخالت مستقیم وی و با هماهنگی دولت بلاروس صورت می گیرد.
منطقه مورد نظر،منطقه ای است گران قیمت،در کنار ساحل،دارای مسیرهای ورودی و خروجی متعدد و باند هلکوپتر و مجهز به تمام مسائل حفاظتی و امنیتی می باشد.
هنوز مشخص نیست که این پروژه به عنوان یک طرح اقتصادی و توریستی کلید خورده یا آنگونه که برخی نزدیکان مشایی اظهار داشته اند برای روز مبادا و ترک کشور توسط برخی مسوولان جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه سرمایه گذاری میشود.



آتش‌سوزی پتروشیمی خارک جان 4 كارگر را گرفت

ايلنا: آتش‌سوزی در برج دیتا نایزر، یکی از واحدهای پتروشیمی خارک که از شب گذشته آغاز شده بود به طور کامل مهار شد.
به گزارش ايلنا به نقل از شانا، این آتش‌سوزی که از ساعت 19و 30 دقیقه بعدازظهر روز گذشته آغاز شده بود، با تلاش کارکنان پتروشیمی خارگ مهار شد، ولی متاسفانه در جریان این حادثه 4 نفر از کارکنان این مجتمع فوت کردند.
علت این حادثه هنوز روشن نشده است و هم اکنون عملیات پاک سازی در محوطه آتش‌سوزی ادامه دارد.
مجتمع پتروشیمی خارگ در سال ۱۳۴۸ برای بازیافت پروپان، بوتان، نفتا و گوگرد از گازهای استحصالی چاه‌های حوزه نفتی فلات قاره ایران احداث و در سال ۱۳۷۳ برای جلوگیری از هدررفت گازهای سبک تولید شده در فرآیند مجتمع و تبدیل آن به فرآورده‌های با ارزش افزوده بالا، واحد متانول خارگ ساخته شد.
پتروشیمی خارگ جزو پتروشیمی‌های غیر دولتی و سهام آن متعلق به صندوق بازنشستگی و پس‌انداز کارکنان شرکت ملی نفت ایران، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی،‌ شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری،‌ صندوق بازنشستگی کشوری،‌ شرکت سرمایه‌گذاری شیمیایی و سلولزی تامین و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی است.



مصاحبه افشاگرانه ایمان صدیقی دانشجوی تازه آزاد شده از زندان متی کلای بابل

دانشجو نيوز : ایمان صدیقی در مصاحبه ای با دانشجونیوز از وضعیت اسفبار زندانیان سیاسی در زندان می گوید. وی ضمن بیان برخی واقعیات اسف بار پیرامون نحوه برخورد مسئولین زندان با فعالین سیاسی، تحمیل چنین فشارهایی بر فعالین سیاسی و مدنی از جانب حاکمیت را نابخردانه می داند و معتقد است نتیجه عکس را برای حاکمیت در پی خواهد داشت.


وی در این زمینه می گوید: " به اعتقاد من زندان مكانی برای ایجاد تغییر در زندانیان سیاسی نیست.آنها شاید در ظاهر تغییر كنند اما در باطن زندان باعث ایجاد تنفر بیشتر نسبت به نظام می شود. واقعا زندانی كردن فعالین سیاسی، دانشجویی،زنان و غیره یك اشتباه بزرگ است".

ایمان صدیقی دانشجوی محروم از تحصیل و فعال حقوق بشر دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل است كه چند روز پیش پس از 130 روز از زندان متی كلا در شهرستان بابل آزاد شده است. صدیقی از سال 1386 از اعضای فعال انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بوده است.وی در دوره های مختلف از اعضای هیئت موسس انجمن اسلامی دانشجویان، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان و عضو شورای عمومی دفتر تحكیم وحدت بود.او در 18 ماه اخیر 3 بار در كمیته انضباطی دانشگاه و 1 بار در دادگاه انقلاب شهرستان بابل محاكمه شده است كه به صورت متوالی توسط كمیته انضباطی دانشگاه و دادگاه انقلاب از تحصیل در دانشگاه محروم گشته است. او سال گذشته در 28 خرداد ماه توسط اداره اطلاعات شهرستان بابل بازداشت شد و حدود 1 ماه در زندان بود.وی بار دیگر در تاریخ 19 اسفند 1388 به جرم اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به زندان متی كلا در شهرستان بابل رفت و در تاریخ 26 تیر ماه سال جاری از زندان آزاد گشت.

مصاحبه سایت دانشجونیوز با ایمان صدیقی را در زیر می آید:

آقای صدیقی اولین سوال را با این شروع می كنم آزادی از زندان چه طعمی دارد؟

واقعا شیرین است.البته علی رغم گذشت چند روز من هنوز كاملا باور نكردم كه آزاد شدم اما باید بگویم واقعا حس خوبی دارم از اینكه آزادم.البته برای دوستانم كه هنوز در بندند نگران و ناراحتم.

ایمان جان برگردیم به سال 88 و از بازداشتت شروع كنیم.شرح مختصری از نحوه بازداشتتان بدهید.

من پارسال در تاریخ 28 خرداد در منزلم بازداشت شدم.تركیبی از نیروهای اداره اطلاعات بابل و ناجا من را بازداشت كردند.آنها درب خانه من را شكستند و به روی من اسلحه كشیدند و به شدت من را كتك زدند.سپس تمامی لوازم الكترونیكی من و بسیاری از مدارك و لوازم شخصی من را ضبط كردند و من را به اداره اطلاعات شهرستان بابل بردند و در آنجا حدود 4 ساعت به یك میله بسته شده بودم.بعد از آن به مقر اصلی وزارت اطلاعات در مازندران در شهرستان ساری منتقل شدم و پس از 10 روز و اتمام بازجویی همراه با جنابعالی با هم به زندان متی كلا در شهرستان بابل منتقل شدم و مدت 17 روز دیگر در آنجا بازداشت بودم و بعد از آن با قرار وثیقه آزاد شدم.

آیا بعد از آن به دادگاه رفتید؟

بله در شهریور ماه به دادگاه رفتم كه از نظر من كاملا حالت نمایشی داشت.قاضی كه رییس دادگستری شهرستان بابل بود مدام به صحبت های ما می خندید و مشخص بود كه تصمیمش را از قبل گرفته است و ما در آنجا به 10 ماه زندان و محرومیت از تحصیل محكوم شدیم.

از بار دومی كه به زندان رفتی برای مان صحبت كن؟

من در 19 اسفند به همراه محسن برزگر به زندان متی كلا برگشتم.روز اول اشتباها به سلول انفرادی رفتیم و چند ساعت در آنجا بودیم.

درست متوجه نشدم. چرا اشتباها؟

به خاطر اینكه زندانیان سیاسی كه در دوران بازداشت هستند معمولا در این زندان در سلول انفرادی نگه داری می شوند. ولی ما برای گذراندن دوران محكومیت خود به زندان آمده بودیم اما مسئولین زندان ابتدا تصور كردند ما بازداشت هستیم و پس از چند ساعت متوجه اشتباه خود شدند و ما را به بند قرنطینه منتقل كردند و فردای آن روز نیز به بند 2 عمومی منتقل شدیم.

شما به بند عمومی منتقل شدید؟ چه مجرمانی در بند شما نگهداری می شدند؟

بله. مجرمین خطرناك در این بند نگه داری می شدند.كسانی كه جرم هایی نظیر قتل، آدم ربایی ، تعرض به نوامیس مردم،درگیری ، تخریب و ورود به عنف را داشتند در آنجا زندگی می كردند. این بند 10 اتاق داشت و حدود 150 زندانی در آن وجود داشت. در اتاق ما حدود 15 زندانی دیگر در كنار ما در آن اتاق زندگی می كردند.

جرم هم اتاقی های شما چه بود؟

جرم آنها متفاوت بود.اكثر آنها جرمشان درگیری بود ولی افراد دیگری هم بودند كه جرم آنها آدم ربایی، تخریب یا تعرض به فرزندشان بود.

درست متوجه نشدم یعنی جرم هم اتاقی شما تعرض به فرزندش بود و در كنار شما كه جرمتان تبلیغ علیه نظام بود زندگی می كرد؟

بله متاسفانه آن فرد كه حالت مناسب روانی هم نداشت به پسر 11 ساله خود تعرض كرده بود و به 10 سال زندان محكوم شده بود و با ما در آن اتاق زندگی می كرد.البته كسی حق نداشت جرم ما را بداند و در لیست زندانیان اتاق نیز برای اینكه كسی متوجه جرم ما نشود جرم ما را تخریب عنوان كرده بودند!!

شما با چنین وضعیتی نمی ترسیدید كه به خود شما و دوستتان نیز تعرض شود؟

واقعیت این بود كه زمانی كه در آن بند بودیم این كابوس همیشگی ما بود.به هر حال لواط و تعرض در زندان اتفاقی طبیعی محسوب می شود.البته مسئولین زندان همیشه با حداكثر توان خودشان در تلاش بودند كه میزان آن را كاهش دهند ولی نمی توان انتظار بیجا از آنان داشت.به هر حال اكثر زندانیان در شرایط فرهنگی و آموزشی نامناسبی رشد كردند و در واقع اگر مثل مردم عادی در شرایط مناسبی زندگی كرده بودند قطعا مرتكب این گونه جرایم خطرناك نمی شدند.من و دوستم همواره سعی می كردیم كه هرجا می رویم با هم برویم و از هم محافظت كنیم اما خطر همیشه وجود داشت. در طول هفته همواره چندین نفر از زندانیانی كه لواط كرده بودند توسط افسرنگهبانان شناسایی می شدند و به سلول انفرادی می رفتند.اما بسیاری از این تعرض ها و لواط ها اصلا شناسایی نمی شد و كسی هم نمی فهمید.برای مثال دو زندانی با هم در بند قرنطینه درگیر شدند و یكی از آنها قسمتی از گوش آن زندانی دیگر را كند و متاسفانه برای اینكه نشان دهد چقدر موجود خطرناكی است آن تكه گوش كنده شده را خورد! چند روز بعد وقتی برای استفاده از تلفن به بند قرنطینه رفتیم متوجه شدیم زندانیانی كه مسئول اداره امور بند قرنطینه بودند ( كه ما در زندان به آنها وكیل بند می گوییم) در وسط حیاط بند پای این زندانی را به پای یك زندانی دیگر زنجیر كردند و او را مجبور كردند كه در وسط حیاط و جلوی سایر زندانیان با آن زندانی اعمال جنسی بسیار زشتی را انجام دهد و در صورتی كه خسته می شد و از آن كار زننده دست می كشید او را به طرز وحشیانه ای با دسته زمین شوی كتك می زدند و او مجبور بود دوباره همان كار را ادامه دهد.

واكنش بقیه زندانیان كه شاهد این صحنه بودند چه بود؟

آنها می خندیدند و تشویقشان می كردند.شما كاملا حس می كردید چیزی به عنوان انسانیت در اینجا اصلا وجود ندارد.واقعا در چنین مواقعی آدم از اینكه انسان است بدش می آمد.البته مسئولین زندان هم با آن زندانی برخورد كرده بودند اما واقعا فكر نمی كنم تاثیری در اصلاح این گونه افراد داشته باشد. این زندانیان اكثرا به خاطر مصرف بیش از حد مواد مخدری مانند شیشه و كراك حالت طبیعی خود را از دست داده اند و باید به تیمارستان بروند نه زندان.

آیا از مسئولین زندان نخواستید كه شما را به بند دیگری و جدا از زندانیان منتقل كنند؟

ما 3 روز بعد از ورودمان به بند عمومی به دیدار رییس زندان رفتیم و از او خواستیم كه ما را به بند اختصاصی منتقل كند اما او قبول نكرد و گفت من به ضد انقلاب بند نمی دهم. در ضمن به ما گفت حق نداریم به كسی بگوییم جرم مان چیست و با كسی درباره جرممان صحبت كنیم و اگر این كار را بكنیم ما را به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در شهرستان ساری خواهد فرستاد.

شنیدیم كه محسن برزگر در زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت.این موضوع صحت دارد؟

متاسفانه بله.این اتفاق در بند 2 افتاد.فكر كنم یك روز جمعه صبح بود.من خوابیده بودم و محسن به تنهایی به حیاط رفت تا به خانواده اش تلفن بزند.اما ظاهرا یكی از زندانیان از او خواست كه تلفن را قطع كند و به او بدهد كه وی این كار را نكرد و آن زندانی به او حمله كرد و گردن محسن در اثر این دعوا زخمی و خونی شد.بعد از اینكه این موضوع به رسانه ها انتقال پیدا كرد و خبری شد مسئولین زندان بالاخره به خواسته ما احترام گذاشتند و در بهار 89 ما را به بند وی‍ژه منتقل كردند.

بند ویژه چطور بود؟

وقتی به ویژه رفتیم مهمترین مشكل ما كه مسئله امنیت ما بود حل شد.البته مشكلات دیگری به جای آن به وجود آمد.بند ویژه قبل از اینكه ما به آنجا برویم تبعیدگاه زندانیان بود.بنابراین نه امكاناتی داشت و نه شرایط بهداشتی خوبی.اما بالاخره به صورت تدریجی و در طول چند ماه با كمك مسئولین زندان مشكل كمبود امكانات اولیه را حل كردیم.در مورد بهداشت هم اوایل ورودمان به بند واقعا مشكل داشت.برای مثال تمام زندگی مان پر از سوسك بود.یك بار وقتی ناهار آوردند، سفره را پهن كردیم و غذاها را بر روی آن گذاشتیم و به دستشویی رفتم تا دستم را قبل از غذا بشویم، وقتی برگشتم سه تا سوسك تو ظرف غذا بود.مجبور شدم غذایم را دور بریزم.ما تصمیم گرفتیم به صورت جدی با سوسك ها مبارزه كنیم ولی تعدادشان خیلی زیاد بود.شب ها تخت خوابمان پر از سوسك بود و چندین بار سوسك ها از روی صورتم رد شدند.ما تصمیم گرفتیم به مدت 5 روز تعداد سوسك هایی را كه می كشیم بشماریم.ما در آن 5 روز 182 عدد سوسك را كشتیم.در حالی كه ده ها سوسك دیگر همچنان زنده بودند! پس از نامه نگاری با مسئولین زندان و سمپاشی بند و تعویض تخت های پر از سوسك با تخت های تمیز مشكلمان حل شد.اما باز مشكل دیگری بوجود آمد.چند شب به علت خارش بیش از حد نتوانستم بخوابم.ناگهان متوجه شدیم پتوهای ما پر از شپش بود و این حشرات موذی به داخل لباس های ما رفتند.برای حل این مشكل در طول یك هفته 30 عدد پتوی بند را كه فكر كنم 10 سالی بود كه شسته نشده بودند، به همراه لباس های مان كاملا شستیم و شپش ها نابود شدند.البته چند بار هم موش ها وارد بندمان شدند ولی سرانجام پس از چند هفته تلاش شرایط بهداشتی بند وضعیت مطلوبی به خود گرفت.این اواخر واقعا بند ویژه، خوب و تمیز شده بود.

بزرگترین نقض حقوق افراد از سوی دستگاه امنیتی كه در زندان شاهد آن بودید چه بود؟

بدترین مورد نگه داری آقای علی تاری (رییس ستاد آقای موسوی در شهرستان بابلسر) در سلول انفرادی بود.انفرادی های زندان متی كلا به هیچ وجه استاندارد نیست.سلول هایی بسیار كوچك كه آدم را به یاد قبر می اندازد كه فاقد توالت هستند.زندانیان 2 تا 3 بار در روز می توانند به توالت بیرون از سلول بروند.بسیاری از زندانیان كه صبرشان تمام می شود در همان سلول های شان كارشان را انجام می دهد و برای همین در بسیاری از اوقات بند انفرادی بوی گند مدفوع می دهد.وزارت اطلاعات آقای علی تاری را در سن 51 سالگی 72 روز در آن شرایط نگه داری كرد و متاسفانه مسئولین اداره اطلاعات بابل در چند جا به این كار خود افتخار هم كردند كه این بدتر از خود فعل صورت گرفته بود.به آقای تاری می گفتند باید درباره تخریب بنر آقای خامنه ای در شهرستان بابلسر كه در چند ماه پیش صورت گرفته بود توضیح دهد.به نظر شما یك مرد متشخص، مذهبی و جا افتاده ای مثل آقای تاری در سن 51 سالگی شبانه اسپری به دست به خیابان می رود و روی بنر تصاویر مستهجن می كشد؟! خودتان قضاوت كنید. من چیزی نمی گویم.

آیا اكنون كه از زندان آزاد شدید، فكر می كنید زندان نظر شما را نسبت به نظام تغییر داد و به قول بازجوها شما اصلاح شدید؟

به اعتقاد من زندان مكانی برای ایجاد تغییر در زندانیان سیاسی نیست.آنها شاید در ظاهر تغییر كنند اما در باطن زندان باعث ایجاد تنفر بیشتر نسبت به نظام می شود.واقعا زندانی كردن فعالین سیاسی، دانشجویی،زنان و غیره یك اشتباه بزرگ است. هر چقدر هم مسئولین زندان تلاش كنند باز زندان، زندان است و اصلا اگر آنجا بهشت هم می شد باز مكانی تحقیر كننده است. من در زندان مردی را دیدم از اصلاح طلبان كه 8 سال فرماندار چند شهر استان مازندران بود.یك انگشتش در جنگ قطع شده بود.علاوه بر حضور در جنگ ایران و عراق، چندین ماه در دهه 60 در لبنان علیه اسراییل فعالیت های نظامی و چریكی كرده بود. حال این فرد با این حجم خدمت به نظام جمهوری اسلامی توسط همان نظام به زندان انداخته شد.شما فكر می كنید او پس از آزادی از زندان عاشق نظام شده است یا متنفر؟ ما متهم به تبلیغ علیه نظام بودیم.آیا كسانی كه ما را به زندان انداختند بیشتر از ما تبلیغ علیه نظام نكردند؟ به اعتقاد من به زندان رفتن ما و بودن ما در زندان بزرگترین تبلیغ علیه نظام بود. از دیدگاه من مظلومیت زندانیان سیاسی خود بزرگترین تبلیغ علیه نظام است و آنها كه ما را به این جرم به زندان فرستادند خود با این كارشان از ما مجرم ترند.

آیا فكر می كنید روند محاكمه شما عادلانه بوده است؟

به هیچ وجه. به نظر من اگر دادگستری ایران در مورد دادگاه های سیاسی استقلال خود را حفظ كند و اجازه دخالت به دستگاه امنیتی در صدور رای ندهد احكام دادگاه بسیار خفیف تر از آن چیزی خواهد بود كه همه ما شاهد آن بودیم. به نظرم من نه برای حوادث چس از انتخابات بلكه برای فعالیت های حقوق بشری و سیاسی 3 سال اخیرم در دانشگاه به زندان رفتم و حوادث بعد از انتخابات تنها بهانه ای بود برای تسویه حساب دستگاه امنیتی با من.

آقای صدیقی بزرگترین خواسته شما در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه چه بود؟

حفظ استقلال مسئولین دانشگاه از دستگاه امنیتی و رعایت حقوق دانشجویان.ایجاد فضای باز سیاسی در دانشگاه به طوری كه هر كس آزادنه نظرش را بیان كند و ترسی از تعقیب و بازداشت نداشته باشد.

آیا یه خواسته تان رسیدید؟

هنوز نه.

آیا امیدوار هستید كه روزی به خواسته خودتان دست پیدا كنید؟

بله.شاید زمانش خیلی دور باشد.ولی بالاخره روز پیروزی خواهد رسید.پایان شب سیه سپید است.

آقای ایمان صدیقی از حضور شما در این مصاحبه متشكریم.اگر در پایان حرفی دارید بیان كنید.

شاید بسیاری از كسانی كه به زندان می روند واقعا مجرم باشند.اما در مورد یك نفر می توانم با قطعیت بگویم بی گناه به 10 سال زندان محكوم شده است.او سید ستاره داران سید ضیا نبوی دانشجوی ستاره دار دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل است كه بیش از 1 سال است كه بدون مرخصی از 25 خرداد 88 تا كنون در زندان اوین به سر می برد. او با 14 نفر در یك اتاق زندگی می كند كه حدود 10 نفر از هم اتاقی هایش عضو گروه القاعده هستند كه در ایران بازداشت شده اند.من حاضرم در هر دادگاهی كه بخواهید شهادت دهم كه وی بی گناه است و هیچ جرمی مرتكب نشده است.ما 3 سال در كنار او در انجمن اسلامی دانشگاه فعالیت كردیم.اگر ضیا نبوی شایسته 10 سال زندان باشد من نیز باید شایسته آن باشم.چون ما در بسیاری از فعالیت های سیاسی با هم بودیم.حال برایم سوال است كه چرا نبوی باید 10 سال در زندان باشد و من 10 ماه.آرزو می كنم او و تمامی زندانیان سیاسی از زندان آزاد شوند.


حراست شرکت اتوبوس رانی تهران از ادامه بکار فعال سندیکایی ممانعت به عمل می آورد

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" حراست شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه از ادامه به کار فعال سندیکایی سعید ترابیان ممانعت به عمل می آورد.

فعال سندیکایی سعید ترابیان روز شنبه 2 مرداد ماه به اداره مرکزی شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه مراجعه کرد و قصد داشت که به کار خود ادامه دهد ولی با مخالفت فردی بنام مرشدلو از مسئولین حراست شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه که عملا شعبه ای از وزارت اطلاعات می باشد مواجه شد.
فعال سندیکایی سعید ترابیان نزدیگ به 8 ساعت در اداره مرکزی برای ادامه بکار خود با حراست اتوبوس رانی مشغول رایزنی بود.این در حالی است که معاون اداره اتوبوس رانی تهران با ادامه به کار آقای ترابیان موافقت کرده بود.

مرشدلو یکی از افراد حراست شرکت واحد اتوبوس رانی تهران می باشد که در سرکوب کارکنان شرکت واحد تهران نقش فعالی دارد. او در جریان اعتصابات سال 84 در دستگیری و پرونده سازی علیه کارکنان نقش داشت و همچنین در پرونده سازی و بازجویی و ممانعت بکار فعالین سندیکایی نقش فعال دارد و تنها فردی است از حراست که توسط کارکنان شناخته شده است.
اخطار به 15 استاد دانشگاه اصفهان

رئیس دانشگاه اصفهان از اخطار به 15 عضو هیئت علمی این دانشگاه بدلیل رکود علمی خبر داد و گفت: اعضای هیئت علمی دارای رکود علمی در این دانشگاه پس از دریافت اخطار و فرصت، در حد کارمند دانشگاه تنزل پیدا می کنند.
محمدحسین رامشت در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این مطلب افزود: در حال حاضر دانشگاه اصفهان دارای 500 عضو هیئت علمی است که بیش از 85 درصد از آنها در مرتبه استادیاری به بالا و 15 درصد نیز در مرتبه مربی قرار دارند.
رئیس دانشگاه اصفهان در توضیح این نوع برخورد به مهر گفت: یکی از برخوردهایی که هیئت ممیزه دانشگاه برای اعضای هیئت علمی دارای رکود علمی در نظر می گیرد تبدیل به کارمند شدن این اعضای هیئت علمی است.
وی با تایید این موضوع که در دانشگاه اصفهان تنزل عضو هیئت علمی به سطح کارمندی به دلیل رکود علمی اتفاق افتاده است گفت: 15 تا 20 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه که موفق به انجام برخی از وظایف تحصیلی خود نشده بودند و مأمور به تحصیل بودند به نحوی دچار رکود تحصیلی شدند که به آنها تذکر داده شده است.


"ذوق زدگی کودتاچیان از فوت آزیتا میزبان ، فعال دانشجویی دانشگاه بیرجند"

ندای سبز آزادی: رسانه های اقماری وابسته به دولت کودتا با انتشار یک متن به صورت مشترک ذوق زدگی دولت کودتا از درگذشت یک فعال دانشجویی دانشگاه بیرجند را نمایان کردند.
به گزارش ندای سبز آزادی سایت های جهان نیوز ، البرزنیوز ، مشرق نیوز ، جنبش سرخ حسینی ، نباء نیوز و... که جزء بخش رسانه ای کودتا محسوب میشوند نتوانستند ذوق زدگی شان از فوت آزیتا میزبان فعال دانشجویی دانشگاه بیرجند را پنهان کنن و با انتشار متنی مشترک با تیتر : "خودکشي يک فعال دانشجوئي سبز رنگ! " ابراز خوشحالی نمودند.
گفتنی است آزیتا میزبان عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه بیرجند، مدیر مسئول نشریه دانشجویی سکوت و شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت که بامداد پنجشنبه هفته گذشته به علت مسمومیت در شهر مشهد درگذشت ، پیش از این از طرف نهادهای امنیتی شهر بیرجند و کمیته انضباطی دانشگاه بیرجند تحت فشار قرار داشت.
به گزارش ندای سبز آزادی این فعال دانشجویی در حالی در یکی از بیمارستان های شهر مشهد درگذشت که پزشکان از خانواده وی خواسته بودند تا یک آمپول خاص را برای نجات وی از مرگ ، تهیه کنند. خانواده وی پس از رفتن به چند داروخانه اصلی مشهد متوجه شدند که این آمپول فقط در شهر تهران یافت میشود.
در حالی که خانواده ودوستان این فعال دانشجویی به آشنایانشان در تهران در همان نیمه شب سپرده بودند که آن آمپول را تهیه کنند ، مرحوم آزیتا میزبان در بامداد پنجشنبه جان به جان آفرین تسلیم نمود و درگذشت.


جمكران ثاني در کرمانشاه ساخته ميشود

"حرم احمدابن اسحاق در كرمانشاه بايد به جمكران ثاني تبديل شود"

خبرگزاري فارس: نماينده ولي‌فقيه در استان و امام جمعه كرمانشاه گفت: حرم حضرت احمدابن اسحاق اشعري قمي در سرپل‌ذهاب كرمانشاه بايد به جمكران دوم ايران تبديل شود.

به گزارش خبرگزاري فارس از كرمانشاه، آيت‌الله شيخ مصطفي علماء صبح امروز در جلسه ستاد برگزاري كنگره بين‌المللي احمدابن اسحاق(ره) اظهار داشت: احمدابن اسحاق كسي بوده كه در زمان خودش نماينده امام معصوم بوده و به خدمت امام زمان نيز تشرف يافته و اين نكته مهم و وجود بقعه مبارك ايشان در مسير كربلاي معلي و شهر سرپل‌ذهاب، اين ظرفيت را دارد كه به عنوان جمكران ثاني تبديل شده و ميعادگاه عاشقان و محبان اهل بيت از سراسر ايران باشد.

وي افزود: شخصيت و جايگاه احمدابن اسحاق، بسيار بزرگ است و وجود بارگاه اين شخصيت والامقام در استان كرمانشاه افتخاري است كه نصيب استان‌ به ويژه مردم شهرستان سرپل ذهاب شده كه مسئولان بايد تلاش كنند نام و آثار ارزشمند اين عالم بزرگ اسلام در سطح كشور و جهان اسلام بيش از پيش شناسانده شود.
امام جمعه كرمانشاه ابراز اميدواري كرد؛ با كمك مسئولان ارشد استان از اعتبارات بخش فرهنگي، زيرساخت‌هاي لازم در اين شهرستان در اين راستا انجام شود.
استاندار كرمانشاه نيز در اين جلسه مبلغ 5 ميليارد ريال براي مطالعه و اقدامات اوليه طرح جامع بارگاه احمدابن اسحاق اختصاص داد.

ممانعت از ملاقات آقای بروجردی با خانواده اش

رهانا : صبح دیروز، دوم مرداد ماه، خانواده آقای بروجردی به زندان اوین مراجعه کردند ولی مامورین اجازه ملاقات با وی را نداده و مدعی شدند که بنابر دستور دادگاه ویژه روحانیت، ملاقات‌های زندانیان بند ویژه روحانیت به ماهی یک بار تقلیل یافته است.
به گزارش خبرنگار رهانا، این در حالی است که خانواده‌ی وی بیش از چهار ماه از ملاقات حضوری محروم بوده اند. در همین رابطه، وی نامه اعتراض آمیزی از جانب خود و سایر زندانیان به دادستانی ویژه روحاینت ارسال کرده است.
چندی پیش نیز وضعیت جسمانی حسین کاظمینی بروجردی وخیم گزارش شده و عنوان شده بود که وی در معرض خطر جدی قرار گرفته و هم اکنون شرایط بسیار سختی را در زندان اوین سپری می‌کند. این در حالی است که با توجه به اختلالات جدی در چشمان و پاهای او، مسئولان مانع از درمان این زندانی سیاسی می شوند. به گفته ی خانواده‌ی این زندانی سیاسی، چشمان وی در آستانه ی نابینائی قرار گرفته و قادر به حفظ تعادل خود در هنگام ایستادن و حرکت نیست و پاهایش رو به فلجی می رود.
حسین کاظمینی بروجردی روحانی مخالف نظام در سال ۱۳۸۵ بازداشت و به ۱۱ سال زندان به انضمام مصادره اموال محکوم شد. وی هم اکنون در زندان اوین نگهداری می‌شود.

آتش سوزی های مشکوک در جنگل های کردستان

سایت شنیدار: بيش از شش هفته از وقوع آتش سوزي هاي مداوم اما پراکنده در جنگل هاي استان کردستان مي گذرد. بر اساس آخرين اخبار و گزارشات منتشر شده در اين باره تاکنون بيش از 2500 هکتار از جنگل ها و مراتع اين استان طعمه حريق شده و در حالي که روزبروز بر وسعت اين آتش سوزي افزوده مي شود، هنوز هيچ اقدامي براي مهار و خاموشي آتش آنجام نگرفته است.

براساس گزارش آژانس خبري موکريان تاکنون بخش هاي وسيعي از مراتع و منابع طبيعي استان کردستان از جمله در اطراف شهرهاي سنندج، مريوان و کامياران که کوه آبيدر سنندج، کوه کيلک مسير سنندج ـ کاميارن، مناطق جنگلي ره شه ده، عصر آباد و گماره لنگ مريوان و سه راه حزب الله سرو آباد را دربر مي گيرد، در آتش سوخته اند. در اين گزارش مدير کل منابع طبيعي استان کردستان با ابراز تاسف از اعلام اين خبر، دليل وقوع آتش سوزي ها را سهل انگاري شهروندان، گرمي هوا و پوشش خاص گياهي منطقه،عنوان مي کند.

در ادامه اين گزارش همچنين مدير کل حفاظت محيط زيست استان کردستان مي گويد: "گونه هاي گياهي زيست محيطي استان در جهان بي نظير است، اما بيهوده در حال نابودي است. در اثر اين آتش سوزي ها بهترين اراضي جنگلي [بلوط سوزني برگ ] استان نابود شده است."

طي هفته هاي گذشته از سوي فعالان حفظ محيط زيست و فعالان مدني و دانشجوئي تلاش هاي زيادي به عمل آمده تا مقامات استاني و کشوري، اقداماتي فوري براي مهار و خاموشي آتش سوزي ها انجام دهند، با اين حال تاکنون نه تنها هيج اقدامي صورت نگرفته بلکه حتي به خبرنگاران و عکاسان خبرگزاري ها هم اجازه حضور در مناطق آتش گرفته را نداده اند.

چنين امري علاوه بر اينکه بر نگراني هاي شهروندان و نهادهاي مدني استان کردستان افزوده است، موجب شده که با توجه به فعاليت هاي نظامي يکي از احزاب کرد [پژاک] و همچنين پياده کردن طرح هاي امنيتي نيروهاي سپاه پاسداران و نيروهاي انتظامي براي مقابله با نيروهاي اين حزب، مساله تاحدودي در بين مردم احزاب و سازمان هاي مدني، شکلي مشکوک به خود بگيرد.

هفته گذشته نهاد هاي مدني در شهرستان مريوان با انتشار بيانيه اي مشترک ضمن ابراز نگراني شديد نسبت به گسترش دامنه آتش سوزي ها، به مسولان دولتي هشدار دادند و از آنان خواستند در خصوص اين حادثه تاسف بار به وظيفه قانوني خود عمل کنند.

در قسمت هائي از اين بيانيه آمده است: "طبيعت ميراث گذشته نيست، بلکه امانت آينده است. طبيعت زيباي استان کردستان به دلايل متفاوتي که آتش يکي از اين دلايل است در حال نابودي مي باشد. طبق آمارهاي منابع طبيعي استان کردستان آتش بزرگترين و پرخطر ترين دليل نابودي جنگل هاي زاگروس و غرب ايران و به ويژه شهرستان مريوان است. بنا به آمار اداره منابع طبيعي اين شهرستان سال گذشته تنها در جنگل هاي اين شهرستان 47 مورد آتش سوزي روداده است که در کل ميزان 9469275100 ريال خسارات درپي داشته است."

در بخش ديگري از بيانيه آمده است: "دلايلي همچون تبدل جنگل به باغ، اختصاص دادن زمين ها جنگل به کشت و صنعت، بي احتياطي شهروندان، منازعات طايفه اي و ازهمه مهمتر اقدامات امنيتي نيروهاي انتظامي موجب پيش آمدن چنين حادثه اي شده است. تاکنون 2500 هکتار از اين جنگل ها در آتش سوخته است اما با اين حال هنوز هيچ اقدامي از جانب دولت براي مهار آتش صورت نگرفته است. اين درحالي است که بنابه اصل پنجاه قانون اساسي ايران در چنين شرايط بايد تمامي ارگان هاي نظامي نيز براي جلوگيري بيشتر از خسارات و تلفات وارد عمل شوند."

قسمت پاياني اين بيانيه خطاب به مسولان امر مي گويد: "به دليل نبود بودجه و امکانات لازم، اداره منابع طبيعي اين شهرستان تاکنون نتوانسته است مانع گسترش و مهار اين آتش سوزي ها شود. عدم شناخت محيط زيست، عدم شناخت فوائد جنگل ها و همچنين بي توجهي جامعه سبب اصلي از بين رفتن منابع طبيعي ملي هستند. اميدواريم که مسولان امر به اين فاجعه زيست محيطي توجهات لازم را داشته باشند تا ديگر شاهد وقوع چنين فجايع تاسف آور طبيعي نباشيم در کشور نباشيم."

منبع: روز


فیلم؛ روز جهانی سکینه آشتیانی ۲ مرداد - تفلیس گرجستان
http://www.youtube.com/watch?v=2Z7OmcpiulY&feature=player_embedded


فیلم؛ روز جهانی علیه سنگسار در استکهلم، ۲ مرداد
http://www.youtube.com/watch?v=HsRxNqvb5_c&feature=player_embedded



فشار به اساتید برای عدم بازگشت به ایران

سایت فرارو در تهران - گفته می‌شود برخی اساتید دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی که به منظور انجام پژوهش به سفرهای تحقیقاتی رفته اند، برای عدم بازگشت به ایران تحت فشار قرار دارند.

به نقل از منابع غیررسمی، برخی از اساتید که با آغاز تابستان یا پیش از آن به فرصت‌های مطالعاتی رفته اند؛ تحت فشار قرار دارند تا از بازگشت به ایران و از سرگیری تدریس خود در ماه مهر خودداری نمایند.

هفته گذشته رئیس دانشگاه شهید بهشتی از اخراج 4 استاد این دانشگاه به دلیل رکود علمی خبر داده بود. احمد شعبانی نامی از این اساتید و یا سخنی از این که این اساتید هیئت علمی کدام دانشکده هستند، به میان نیاورد.


بازداشت اعضای خانواده محمد مصطفایی و بی‌خبری از وی

کمیته گزارشگران حقوق بشر - فرشته حلیمی، همسر محمد مصطفایی و برادرش فرهاد حلیمی، شب گذشته در حدود ساعت ۱۱ شب، بازداشت شده‌اند و از محمد مصطفایی نیز اطلاع دقیقی در دست نیست.

به گزارش منابع آگاه، روز گذشته، شنبه دوم مردادماه، محمد مصطفایی برای اخذ پاره‌ای توضیحات به دادسرای مستقر در زندان اوین مراجعه کرد و مدت چهار ساعت مورد بازجویی قرار گرفت.

پس از آن، عصر دیروز، نهادهای امنیتی با مراجعه به دفتر مصطفایی، درحالی که حکم جلب وی را به‌همراه داشتند،‌ برای بازداشتش اقدام کردند اما به دلیل عدم حضور این وکیل دادگستری در محل، موفق به بازداشتش نشدند.

در نهایت، شب گذشته در حدود ساعت ۱۱، فرشته حلیمی و برادرش فرهاد حلیمی، در حوالی دفتر کار محمد مصطفایی بازداشت شده‌اند و تا این لحظه هیچ اطلاعی از محل نگهداری آنان در دست نیست.

در چند روز گذشته، محمد مصطفایی، دوبار به صورت تلفنی به دادسرای مستقر در زندان اوین احضار شده بود.


یکسال حبس تعزیری برای مرتضی گلیزاده

مرتضی گلیزاده فعال سیاسی در دادگاه بدوی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، مرتضی گلیزاده عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت استان مرکزی که پیش از این یکبار پس از وقایع روز عاشورا و یکبار در آستانه 22 بهمن ماه سال گذشته در اراک بازداشت گردیده بود ، با حکم دادگاه انقلاب این شهرستان به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم گردید.

مرتضی گلیزاده همچنین از اعضای ستاد مهندس موسوی در شهر اراک بوده است . در همین رابطه پرونده چندین تن از فعالین سیاسی شهر اراک همچنان مفتوح می باشد و ایشان در انتظار صدور احکام خود به سر می برند.

لازم به ذکر است که این حکم توسط دادگاه بدوی صادر گردیده است و تا این لحظه توسط دادگاه تجدید نظر تایید نشده است.


تایید حکم دو سال حبس تعزیری برای مسعود باباپور

خبرگزاری هرانا - مسعود باباپور، دانشجوی دانشگاه آزاد گرمسار، از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، پیش از این، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، وی را به دو سال حبس محکوم کرده بود که دادگاه تجدیدنظر، حکم وی را عینا تایید کرد. باباپور، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه آزاد گرمسار، از ششم آذرماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد.

در چند روز گذشته، احکام حبس تعدادی دیگر از فعالان دانشجویی از جمله ارسلان ابدی، بهاره هدایت، میلاد اسدی، پیمان عارف و مهدیه گلرو نیز تایید شده است.


محمدرضا جلايی‌پور به زندان مشهد منتقل شد

خبرگزاری هرانا - حمدرضا جلايی‌پور امروز در تماس تلفنی کوتاهی با پدر خود خبر داد که به زندانی در مشهد منتقل شده است.

محمدرضا جلايی‌پور، سخنگوی پويش موج سوم، پس از گذراندن چهل روز در سلول انفرادی زندان اوين به مشهد منتقل شد.

به گزارش خبرنگار کلمه، محمدرضا جلايی‌پور امروز در تماس تلفنی کوتاهی با پدر خود خبر داد که به زندانی در مشهد منتقل شده است. او در اين تماس گفته است که همچنان در انفرادی به سر می‌برد و از دلايل اتهامی خود بی‌خبر است.

گفتنی‌ است که جلايی‌پور با حکم بازپرسی مشهد، که به امضای بازپرس حيدری رسيده بود چهل روز پيش در تهران بازداشت شد. بنا بر اظهارات بازپرس حيدری اين بازداشت برای ارائه پاره‌ای توضيحات صورت گرفته بود.



یک شهروند اهل مهاباد در زندان اعتصاب غذا کرده

خبرگزاری هرانا - یک شهروند کرد اهل مهاباد، به نشانه اعتراض به دستگیری خود و عدم شفاف سازی در تفهیم اتهام دست به اعتصاب غذا زد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، روز دوشنبه،19/7/2010 رحیم رَشی اهل روستای " آلبلاغ" از توابع شهر مهاباد پس از حمله نیروهای اطلاعات به خانه اش دستگیر و به اداره اطلاعات این شهر منتقل شد.
به گزارش منابع محلی از شهر مهاباد،ساعت 11 نیمه شب روز سه شنبه، پس از آنکه عده ای از نیروهای اداره اطلاعات به خانه "رحیم رَشی" حمله ور شده، خانه ایشان را بازدید نموده و به هم ریخته اند، وی را نیز دستگیر نموده و به اداره اطلاعات شهر مهاباد منتقل می کنند.

قابل ذکر است "رحیم رَشی" یک روز پس از دستگیری به نشانه اعتراض به اتهاماتی که به او نسبت داده شده است دست به اعتصاب زده و هم اکنون نیز در اعتصاب به سر می برد.

لازم به یادآوریست، در بهار سال 1376 "رحیم رشی" پس از دستگیری از سوی مأموران اداره اطلاعات شهر مهاباد، به نشانه اعتراض به اتهامات نسبت داده شده، در زندان اداره اطلاعات شهر مهاباد به مدت 15 روز دست به اعتصاب زده بود. بعداً پس از انتقال نامبرده به زندان مرکزی شهر سقز باری دیگر به مدت 22 روز دست به اعتصاب می زند و توسط قازی "گودینی"، به دلیل عدم اثبات اتهامات وارده از زندان آزاد شد.

شایان ذکر است، پس از آزاد شدن، "رحیم رَشی" به مدت چند سال گذشته به طور مداوم از سوی اداره اطلاعات شهر مهاباد دستگیر شده و مورد بازخواست قرار گرفته است. اتهام وارده به ایشان همکاری با یکی از احزاب اپوزیسون کرد است.




تداخل فاضلاب‌های جنوب تهران با آب شرب

نايب رئيس دوم كميسيون بهداشت مجلس گفت: موضوع نيترات بالاي آب شرب جنوب تهران از چند سال پيش مطرح بود علت آن هم تداخل فاضلاب در چاه‌هاي جنوب تهران است كه استفاده مستقيم اين آب براي نوزادان با احتمال خفگي همراه است.

به گزارش فارس، انوشيروان محسني بندپي افزود: درباره نيترات آب تهران دو گزارش از دو دستگاه دولتي ارائه شده، وزارت نيرو كه مسئول تأمين آب است اين مسئله را رد كرده اما وزارت بهداشت كه مسئول سلامت مردم و آ‌ناليز كيفيت آب است بر بالا بودن نيترات آب در بخش‌هايي از جنوب تهران تأكيد كرده است به همين علت كميسيون بهداشت و درمان مجلس بررسي اين موضوع را در دستور كار قرار داده است.

وي ادامه داد: با اين وجود مي‌دانيم كه مسئله نيترات بالاي آب بخش‌هايي از جنوب تهران مسئله جديدي نيست و از چند سال قبل مطرح بوده است. هر ليتر فاضلاب انساني بين 40 تا 60 ميلي ليتر ازت دارد كه در يك پروسه به نيترات تبديل مي‌شود و در سفرهاي آب زيرزميني و آب چاه‌هاي جنوب تهران باقي مي‌ماند.

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس اضافه كرد: نيترات موجود در آب با تصفيه آب و كلرزني تغيير ماهيت نمي‌دهد بلكه با روش‌هاي پيشرفته تغيير يون امكان جداسازي آن وجود دارد كه فعلاً چنين كاري انجام نمي‌شود و چون از حدود 150 ليتر آب مصرفي مردم تهران حدود 80درصد دوباره به صورت فاضلاب به سفرهاي زيرزميني برمي‌گردد احتمال وجود نيترات بيش از حد مجاز در آب‌هاي زيرزميني جنوب تهران وجود دارد كه بايد به طور دقيق بررسي شود.

وي گفت: به هر حال بخشي از آب شربي كه در تهران مورد استفاده قرار مي‌گيرد از سفرهاي زيرزميني و چاه‌ها استفاده مي‌شود و چون فاضلاب‌هاي شهري نيز در سفرهاي زيرزميني جنوب تهران رها مي‌شوند احتمال تداخل اين آب‌هاي با ازت و نيترات بالاتر از حد مجاز با آب شرب هست.

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: با توجه به اينكه تجمع فاضلاب شهري در جنوب تهران است، اگر در شمال يا مركز تهران از آب چاه و سفرهاي زيرزميني استفاده شود خطر بالابودن نيترات در آب وجود ندارد و اين مسئله براي مناطقي از جنوب تهران مانند يافت آ‌باد و مسگر آباد مطرح است.

وي افزود: البته تداخل فاضلاب با آب چاه‌ها با توجه به تصفيه آب و كلرزني آن در تصفيه خانه امكان آلودگي ميكروبي ندارد اما به هر حال ممكن است به علت تركيدگي لوله و فرسوده و قديمي بودن شبكه آبرساني تهراني در جاهايي نيز تداخل فاضلاب با آب شرب وجود داشته باشد كه بايد به دقت بررسي شود و نمي‌توان با قاطعيت اين مسئله را رد كرد.

محسني بندپي گفت: قديمي بودن شبكه آب رساني تهران موجب شده كه حدود 30 درصد آب تصفيه شده به همين علت هدر برود البته چون علاوه بر كلرزني و گندزدايي در تصفيه خانه مقدار كلر باقيمانده در آب شرب تهران ( 3 دهم ميلي گرم در ليتر) وجود دارد احتمالاً آلودگي‌هاي ميكروبي كه بر اثر تشت احتمالي فاضلاب با آب شرب در جاهايي ممكن است رخ دهد دوباره گندزدايي مي‌شود و از بين مي‌رود و از نظر آلودگي ميكروبي آب تهران نگراني چنداني نداريم.

وي افزود: نگراني اصلي از وجود نيترات در آب شرب جنوب تهران است. سازمان بهداشت جهاني حد مجاز نيترات در آب را براي نوزادان شيرخوار 50 ميلي گرم در ليتر اعلام كرده كه در صورت وجود بيش از اين مقدار باعث بروز بيماري مت هموگلوبينا در نوزادان مي‌شود كه نوعي انسداد در انتقال اكسيژن به بافت‌هاي بدن است كه حالت خفگي ايجاد مي‌كند.

محسني بندپي گفت: نيترات بيش از حد مجاز 50 ميلي گرم در ليتر در حد اعلام شده براي آب تهران براي بزرگسالان مشكلي ايجاد نمي‌كند حتي اگر مادران شيرده از اين آب بخورند و نوزاد از شير مادر تغذيه كند مشكلي به وجود نمي‌آيد اما اگر از اين آب براي شيرخشك يا هر نوع غذاي نوزاد استفاده شود خطر خفگي نوزادان زير 6 ماه وجود دارد.

علی ملیحی به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد

ادوارنیوز: علی ملیحی عضو شورای سیاستگذاری و مسئول روابط عمومی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم) به چهار سال حبس تعزیری و جزای نقدی معادل یک میلیون ریال محکوم شد.

به گزارش ادوارنیوز، شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه امروز با ابلاغ رای به علی ملیحی بر اساس ماده 610و 609 قانون مجازات اسلامی رای به محکومیت این عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت داد.

بر اساس این حکم چهار سال حبس تعزیری به دلیل آنچه ارتکاب جرایمی علیه امنیت ملی عنوان شده صادر و یکصدرهزارتومان جزای نقدی نیز به دلیل توهین به رییس جمهور (احمدی نژاد) تعیین شده است.

دادگاه همچنین اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی را نیز با اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام تجمیع کرده است.

علی ملیحی عضو سازمان ادوار تحکیم و روزنامه نگار نشریاتی همچون شهروندامروز، اعتمادملی و ایراندخت بوده و از 20 بهمن ماه سال گذشته در بازداشت به سر می برد.



ابراهيم يزدي در بيمارستان بستري شد

خودنویس:
ابراهيم یزدی، دبير كل نهضت آزادي ايرن در پی بازداشت نیمه شب عاشورا پس از دوماه بازداشت در بند ۲۰۹ مربوط به وزارت اطلاعات بخاطر وضعیت وخیم جسمانی از زندان مستقیماً به بیمارستان منتقل شد و تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت و در نهايت بعد از عمل جراحی دادستان تهران با صدور قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی با مرخصی استعلاجی وی موافقت نمود. او عصر دیروز در یکی از بیمارستان های تهران بستری شد و به توصیه پزشکان به دلیل مشکلات قلبی و عروقی تحت درمان قرار گرفته است.

ابراهيم يزدي پس از آزادي به قيد وثيقه تحت مراقبت پزشکان قرار داشت و علیرغم بهبودی نسبی و مرخصی از بیمارستان به خاطر بروز علائم نگران کننده ناشی از نارسایی قلب و عروق عصر جمعه اول مرداد ماه بار دیگر به دلیل به بیمارستان منتقل و بستری شد.

ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی ایران ، عضو شورای انقلاب و وزیر امور خارجه اولین دولت جمهوری اسلامی در آستانه ۸۰ سالگی قرار دارد و در موج بازداشت‌های فعالین سیاسی در دوره بعد از انتخابات کهن‌سال ترین زندانی سیاسی ایران بوده است. بازجويي او در فضای انقلابی و تند از سرتيپ رحيمي در روزهاي اول انقلاب يكي از ويدئوهاي پربازديد كننده يوتيوب است.

به گزارش ميزان خبر، بسیاری از فعالین سیاسی ایران اعم از جوانان و سالخوردگان در جریان فشارهای وارده در این دوران سلامت پزشکی خود را از دست داده‌اند به عنوان نمونه هفته گذشته مهدی عربشاهی دبیر جوان دفترتحکیم وحدت که در زندان دچار مشکلات قلبی شده بود. در قلب شد و یا حمزه کرمی به دلیل حمله قلبی در بیمارستان بستری شده و در حالت نیمه هشیار قرار دارد. بهزاد نبوی از زندان مستقیماً به بیمارستان انتقال یافت و بسیاری از فعالین سیاسی دیگر نظیر تاج زاده، عمادالدین باقی، محمد نوری‌زاد و ... نیز بلافاصله بعد از آزادی از زندان ناچار به مراجعه به بیمارستان برای بیماری های حاصل از فشارهای زندان شده‌اند.


متولدین عراق در راس ارکان حکومت ایران

راديو فردا:

برادران لاریجانی هر سه متولد نجف هستند.

مراد ویسی

حسن کاظمی قمی سفیر ایران در عراق پس از پایان ماموریت شش ساله خود به کشور بازگشته و حالا قرار است حسن دانایی‌فر به عنوان سفیر جدید ایران به بغداد اعزام شود.


سفیر جدید ایران در عراق ، همانند سفیر قبلی باز هم از بین اعضای ارشد سپاه پاسداران انتخاب شده و نه از میان دیپلمات‌های وزارت خارجه.


آقای دانایی‌فر که حالا به عنوان سفیر ایران به عراق می‌رود ، خود زاده عراق و شهر نجف است. البته این امر فقط مختص آقای دانایی‌فر نیست.


امروزه در بین مسئولان طراز اول جمهوری اسلامی، شمار قابل ملاحظه‌ای از صاحب‌منصبان ارشد دیده می‌شوند که یا متولد عراق هستند یا بعضا درست یا نادرست در افکار عامه مردم ایران به عراقی بودن مشهور هستند.


هم اکنون در بین روسای سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه ،دو تن از آنها متولد نجف هستند.علی لاریجانی رییس مجلس ایران یکی از آنها است.


یکی دیگر از سران قوای سه گانه در ایران، صادق لاریجانی است که او نیز مانند برادرش متولد نجف است. صادق لاریجانی هم اکنون به عنوان رییس قوه قضاییه ایران از مدافعان اصلی برخورد با معترضان نا آرامی‌های یکسال اخیر ایران است.


محمود هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه پیشین ایران نیز متولد نجف است . هاشمی شاهرودی حتی در دوره‌ای سخنگوی مجلس اعلای عراق بود و در واقع اگر او در این سمت مانده بود اکنون می‌توانست مانند بسیاری از اعضای ارشد مجلس اعلا و گروه حکیم، از مسئولان ارشد عراق باشد.


البته علاوه بر رییس مجلس ایران، رییس مهمترین کمیسیون مجلس ایران، یعنی علاء‌الدین بروجردی نیز از معاودین عراقی به شمار می‌رود. آقای بروجردی در یک سال گذشته به عنوان رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، از مدافعان رفتار جریان حاکم در ایران در قبال معترضان پس از انتخابات بوده است .


ابوالفضل اسلامی دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی تایید کرده که بروجردی از جمله معاودین عراقی است که پس از انقلاب اسلامی از عراق به ایران آمده است. معاودین در فرهنگ سیاسی ایران به کسانی گفته می‌شوند که توسط حکومت صدام حسین از عراق به ایران اخراج شده‌اند.


علاوه بر این معترضان و مخالفان حکومت در ایران معتقدند که محمدرضا نقدی فرمانده بسیج نیز که نقشی اساسی در برخورد با اعتراضات مردمی در یک سلال گذشته داشته است، عراقی‌تبار است. محمد رضا نقدی حتی در دوران جنگ ایران و عراق از فرماندهان لشکر بدر بود.


لشگری که کاملا از عراقی‌های مقیم ایران تشکیل شده بود. سرتیپ محمدرضا نقدی از جمله کسانی است که معتقد است، حکومت جمهوری اسلامی نه تنها برای ایران بلکه برای اداره جهان نیز ایده دارد.


در مجموع تردیدی نیست که ایرانیان مقیم نجف و کربلا و نیز عراقی‌های مقیم قم و نجف، دهه‌های متمادی است که با یکدیگر آمد و شد دارند و ایرانیان متولد نجف و کربلا را نمی‌توان عراقی نامید اما از سوی دیگر این نیز بخشی از واقعیت است که شمار متولدین عراق یا حتی کسانی که ایرانی بودن آنها مورد تردید افکار عمومی بوده است، طی سال های اخیر سمت های کلیدی و حساسی را در جمهوری اسلامی بر عهده داشته‌اند و این روند در ماه‌های گذشته تشدید شده است .





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر